Sittbrunnstält - Värt pengarna?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
msbr
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 04 aug 2007, 14:00
Ort: Skåne

Sittbrunnstält - Värt pengarna?

Inlägg av msbr » ons 16 sep 2009, 21:19

Hej ,

Jag inte kan bli klok över är om det är värt att investera mellan 10 - 13 K SEK i ett sittbrunnstält. (Schablonmässigt beräkning)
Tältet kommer integrera med sprayhooden. Båten som är en Compis 28 har ju en stor sittbrunn så ur den synvinklen är svaret ja.

Vi brukar vara ute en 3-4 veckor i sträck och vi har i 3 år diskuterat denna investering - särskilt när det regnat :D att det vore bra med ett tält. Eftersom vi fått tillökning med en liten på 2 år snart så är det sannolikt så att ett tält också kommer öka bekvämligheten för alla då vi får mer utrymme så ur den synvinklen är svaret också ja.

Men hur ofta släppar man upp tältet egentligen, används det två ggr på en säsong är det relativt dyrt regnskydd.

Nu behöver jag ha era åsikter, erfarenheter och synpunkter - är det värt pengarna ?

// Ambivalent :?:

Sneseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 355
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
Ort: Skåne

Re: Sittbrunnstält - Värt pengarna?

Inlägg av Sneseglarn » ons 16 sep 2009, 21:22

Ja.
Nåt av det bästa vi gjort. Mycket större plats - och torrare även inne i båten.

GaryGary
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 19:39
Ort: Tyresö

Re: Sittbrunnstält - Värt pengarna?

Inlägg av GaryGary » ons 16 sep 2009, 21:38

Köp! Gärna nu i höst då det är lite billigare.
Har Ni en 2-åring är det kanon då Ni kan äta och vara i sittbrunnen utan flytväst på barnet. Många brukar inte nöja sig med ett barn heller. Så det kommer till användning i många år.
Andra spontana +
Myggskydd
Torrt och varmt
Utan stora fönster på sidorna kan man tvaga sig i sittbrunnen, utan att man skrämmer grannar.
Solskydd

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Sittbrunnstält - Värt pengarna?

Inlägg av Mats Brage » ons 16 sep 2009, 21:46

Hej,

I din sits med små barn och kanske fler på väg inom snar framtid skulle jag inte tveka - köp. Själv har jag inte valt att köpa eftersom vi oftast är en eller två vuxna ombord och min ruff är stor, men kan komma på mig att jag saknar det framförallt när vädret är dålig/ligger inblåst - blir lite större yta att röra sig på och totalt sett bättre luft i ruffen om man har sittbrunnstältet uppe vid regn.

Köp - det förhöjer nyttjandet av din båt!

Hälsningar
Mats
Scanner 391 nr 142

peter1904
Guldmedlem
Inlägg: 59
Blev medlem: fre 23 jun 2006, 01:47

Re: Sittbrunnstält - Värt pengarna?

Inlägg av peter1904 » ons 16 sep 2009, 21:56

Sittbrunnstält är dyrt men väl värt pengarna. Bästa platsen i båten på kvällarna!

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Sittbrunnstält - Värt pengarna?

Inlägg av Anders » ons 16 sep 2009, 22:01

Instämmer med alla tidigare som svarat; vi har haft sittbrunnskapell i 5 år nu och kan inte tänka oss ett liv utan. Vi har också mindre barn och då är det extra utrymmet perfekt speciellt en sommar som denna med mycket regn. Har du en lösning så att det är enkelt att sätta upp tältet så använder du det ofta!

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Re: Sittbrunnstält - Värt pengarna?

Inlägg av Schvidja » ons 16 sep 2009, 22:05

Jag skulle satsa pengarna på nya segel och köpa en pressening för 50kr med lite smarta klips eller också lite elrör och kapellväv samt en rejäl duvning med symaskinen. Vårt regnskydd används bara vid regn, att släpa upp ett stort sittbrunnstält känns lite mycket husvagn, ute ska va ute och vill man tälta på semestern så behövs ingen båt. Men det verkar vara rätt poppis med stora supstugor där folk kan stänga in sig och vara för sig själva, kanske ett fenomen på samma tema som inglasade balkonger eller pensionärskuvöser. Att stänga in barnen i dem verkar inte så kul men det har jag inte provat trots tre barn.

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Sittbrunnstält - Värt pengarna?

Inlägg av morg » ons 16 sep 2009, 22:37

Vi är två vuxna och tre barn i en RJ 85:a. Det är tveklöst värt pengarna och även dubbla summan. Kanon för att få myggfri plats ute med sin lilla nyfödda eller som daggfritt stuvutrymme på natten när båten är för liten och packningen för stor, mysigt tält när det regnar, ett extra rum att förvisa en unge till när barnen bråkar av uttråkenhet när det regnar etc etc.

Vi skulle inte överleva utan...

jofred
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 17 okt 2006, 03:30

Re: Sittbrunnstält - Värt pengarna?

Inlägg av jofred » tor 17 sep 2009, 08:00

Vet inte hur många gånger vi suttit i sittbrunnen med tältet uppe och ätit bredvid andra båtar utan sittbrunnstält och den svenska sommaren gjort sig påmind. Vi brukar alltid småskratta och säga "kommer du ihåg hur det var", när båten bredvid börjar packa in lunchen och stänga in sig i båten.

Se till att ha stora fönster och bra möjligheter att öppna upp utan att montera ner.

Efter båter (RJ85) är det den bästa investeringen vi gjort. Dryrt ja, prisvärt absolut. Åk tre veckor till Mallorca med hela familjen, vad kostar det? Tältet har du i 20år!

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Sittbrunnstält - Värt pengarna?

Inlägg av stangen » tor 17 sep 2009, 08:54

Inget att tveka över. Köp.

Du får ett rum till för jämföreslevis liten merkostnad.
En plats att hänga av blöta kläder så de inte följer med ner när du varit i land.
En plats att mysa sen sommarkväll oberoende av väder. När alternativet är att gå ner i källaren.
Vindskydd + solskydd för er och den lille.
Stäng igen tältet så kan den lille leka med hink med vatten i hamn utan probs.
Du förlänger säsongen.
Bättre luft inuti båten.


Min variant är modell 'tunneltält' med böjbara bågar. Då går det att plocka ur om du vill segla snabbt.
Du kan stänga igen helt eller öppna upp med bara taket kvar beroende på behov.
http://nf.broach.se/bilder/andra-batar/ ... e-245-talt



Tar 5 min att plocka upp och 5 min att plocka ner när jag är solo. Snabbare om man är två.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

msbr
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 04 aug 2007, 14:00
Ort: Skåne

Re: Sittbrunnstält - Värt pengarna?

Inlägg av msbr » tor 17 sep 2009, 10:23

Tusen Tack Alla som svarat. Från ambivalent till övertygad :D

// Mattias

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Sittbrunnstält - Värt pengarna?

Inlägg av consensus » tor 17 sep 2009, 20:00

Jag tycker att det beror på lösning. Ett sittbrunnstält i säck som består av tältpinnar blir krångligt att sätta upp och vika ihop. Har haft ett sådant och det är fortfarande som nytt efter många år. Brukar pga krånglet användas ca en gång per säsong. Inte värt pengarna i min mening.

De sittbrunnstält som sitter permanent monterade, tex som i nyare Linjetter med en smidig lösning med infällda fast monterade bågar, så tar det sekunder att sätta upp och ta ner det. Används kanske dagligen, och kan sitta uppe permanent när båten ligger i hamn. En sådan lösning skulle jag ge högerarmen för.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Sittbrunnstält - Värt pengarna?

Inlägg av Mr Q » tor 17 sep 2009, 21:20

Vad är det för fel på att sitta inne i båten om det är kallt? Där kan man ju mörscha på med värmaren också.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Sittbrunnstält - Värt pengarna?

Inlägg av Anders S » fre 18 sep 2009, 05:28

Mr Q skrev:Vad är det för fel på att sitta inne i båten om det är kallt? Där kan man ju mörscha på med värmaren också.
Det är inget fel på det alls! Men det blir varken svårare eller sämre av ett sittbrunnstält, förstås.

En av de stora poängerna med ett sittbrunnstält (har haft i 20 år, har inte just nu & överväger starkt att skaffa) är att man får mycket bättre miljö i ruffen, eftersom man får en så effektiv fuktfälla. Även om man inte alls egentligen behöver utrymmet hjälper det att hålla torrt nere i båten när det är regnperiod. Min rekommendation: Om man satsar på ett köpetält, så se till att det blir möjligt att dela sidor och tak, så får man ett bra solskydd också. Jag är litet kinkig med sådant, och vill gärna komma in i skuggan då det är varmt, precis som jag helst vill vara under tak då det regnar i hamn. Både sol och regn/skvätt känns betydligt friskare till sjöss, av någon anledning :)
Anders S

Tomas B
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 11:58

Re: Sittbrunnstält - Värt pengarna?

Inlägg av Tomas B » fre 18 sep 2009, 08:29

Självklart skall man ha lösa sidor - men som solskydd tycker jag att taket på sittbrunnstältet inte fungerar, har däremot använt det regnskydd vid motorgång vid ett par tilfälle. Det är skönta att sätta upp även om det är blåstig och då ha möjligheten att ta bort lä sidan.Som solskydd är det för litet - solen p våra breddgrader står så lågt att solen kommer in under kanten = skugga på en sida och sola på andra tex. Har fixat separat solskydd som man kan montera ner mot relinge after behov stället.

/ Tomas
/ Tomas B
Maxi 999

Skriv svar