Sittbrunnstält - Värt pengarna?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Annika
Silvermedlem
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 12 okt 2006, 07:59

Re: Sittbrunnstält - Värt pengarna?

Inlägg av Annika » ons 23 sep 2009, 13:44

Hittar du någon som tillverkar ett bra sittbrunskapell för 10-13 tusen så hör av dig. Jag har fråga på några ställen och fått pris runt 16 500 kr med alubågar till min C28:a.

Filip
Platinamedlem
Inlägg: 199
Blev medlem: ons 06 maj 2009, 18:59

Re: Sittbrunnstält - Värt pengarna?

Inlägg av Filip » ons 23 sep 2009, 17:27

Absolut värt pengarna..men det är ju ett relativt begrepp...när jag var ung och fattig skulle jag sagt nej....för mej är det ett uterum som vi utnyttjar från tidig vår till sen höst..nu på hösten är det underbart att kunna sitta i sittbrun några timmar extra.....vet inte var du bor... men oxelesunds segel o kapell (inte 100 på namnet) syr dit kapell över dagen...de har oxå ganska bra priser

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem
Inlägg: 274
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32

Re: Sittbrunnstält - Värt pengarna?

Inlägg av mariatherese » ons 23 sep 2009, 17:33

Jag hade gett ganska mycket för ett sittbrunnskapell alla de dagar som det bara tokregnade under vår semester i somras! Nu hade vi inte ens en sprayhood vilket förvärrade läget då det blir nästintill omöjligt att hålla torrt i salongen. Vi har mången gång tittat avundsjukt på de som sitter och myser i sittbrunnskapellet under ett varmt sommarregn. Jag tror också att det kan förlänga säsongen och tiden man har lust att spendera i sittbrunnen när man väl är i hamn. Nu var det inte en pekuniär fråga för oss i första hand, utan bristen på villiga kapellmakare.

Vi har för övrigt fått en seriös offert på sprayhood+kapell på i runda slängar 30kkr. Priset var inte avgörande utan att kapellmakaren i fråga tog sig tid att öht lämna en vettig offert och dessutom kom och tittade på båten för att klura på lösningar!!!

Mitt råd är således att du försöker få kapellet klart i god tid tills nästa säsong. :wink:

GaryGary
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 19:39
Ort: Tyresö

Re: Sittbrunnstält - Värt pengarna?

Inlägg av GaryGary » ons 23 sep 2009, 21:39

Vilka priser! Mitt gick på 12 000 i samband med ny sprayhood. Då är det i o f s en enkel med icke permanent båge måttat på plats. Den makaren hävdade att att ett kapell man stuvar undan kommer att hålla resten av båtens liv.

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem
Inlägg: 274
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32

Re: Sittbrunnstält - Värt pengarna?

Inlägg av mariatherese » tor 24 sep 2009, 04:26

För att förtydliga så gällde vårt pris både sprayhood och kapell och det är en budgetoffert så det kan bli billigare... men antagligen inte. :wink: Men vi kan inte ha en enkel stuvbar båge för det skulle inte bli stabilt då vi har så bred sittbrunn och sedan blir alla bågar rostfria, vilket jag gissar är sådant som ökar på priset lite.

Tomas B
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 11:58

Re: Sittbrunnstält - Värt pengarna?

Inlägg av Tomas B » tor 24 sep 2009, 07:00

Det går inte att jämför med bara priset. Jag har tex. led på mina bågar så jag kan lägga i hela packetet i ett fodral = ca 800:-x4= 2400:-. Har varit ute efte ett flyttbart fäste för att kunna flytta fästet längs sittbrunnskanten, tror detta kostade ca 1200:- st. Med dessa finneser blir kapellet 4800:- dyrare fast det ser likadant ut.

/ Tomas B
/ Tomas B
Maxi 999

heah79
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 19 maj 2006, 07:34

Re: Sittbrunnstält - Värt pengarna?

Inlägg av heah79 » tor 24 sep 2009, 19:08

Finns det utländska firmor som gör sittbrunnstält till betydligt bättre pris än svenska på samma sätt som exempelvis rollytasker?

msbr
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 04 aug 2007, 14:00
Ort: Skåne

Re: Sittbrunnstält - Värt pengarna?

Inlägg av msbr » ons 30 sep 2009, 22:32

Kul med så mycket respons! Det har varit en del frågor i tråden så jag besvarar dem så här

Mitt tält inkl bågar kommer landa på 16200, till detta kommer en sprayhood och slutligen
mallning och montering ombord då jag inte hade någon sprayhood ifrån början - totalt ca 24500.

Material mässigt är det här marknaden verkar ligga typ 20 K och sen får man väl väga om
man tycker det är värt att få för att få det anpassat och monterat. Det tar ju några timmar.

Ber man någon sy upp efter standardmått kan man väl komma billigare undan då det bir lite att
plocka ner "ett ifrån hyllan" om det passar eller ens blir snyggt vet man ju inte förräns det är monterat.
Så har jag uppfattat det.

I vilket fall så är min beställning effektuerad och mallning är inbokad :D så allt kommer vara klart till nästa säsong.

Återigen tack alla!

GoranA
Platinamedlem
Inlägg: 139
Blev medlem: sön 24 sep 2006, 07:57
Ort: Stockholm

Re: Sittbrunnstält - Värt pengarna?

Inlägg av GoranA » sön 04 okt 2009, 17:42

Intressant tråd, har funderat på sittbrunnstält till min Maxi77 men ännu inte skaffat, priset avskräcker ju lite.. Men det som avskräcker mest är att det känns som att det tar plats när man inte använder det, hur stort är det med tält, bågar och allt? Har någon ungefärliga mått på påsen eller hur man nu förvarar det? Problemet är ju att med en mindre båt har man inte bara mer nytta av sittbrunnstältet - man har också mindre plats att förvara det de fina dagarna.

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Sittbrunnstält - Värt pengarna?

Inlägg av Mats Brage » sön 04 okt 2009, 18:52

Utrymmet som det kräver är ju naturligtvis beroende på vad för lösning du väljer.

Om du kör med "tunneltältsvarianten inklusive tältbågar blir "paketet som en ordinär sovsäck. Notera dock att duken är väsentligen tunnar än ett vanligt kapell, som ju också tar mer plats.

När jag för många år sedan seglade M22 hade vi kapell med isydda fickor för att trä in trälattor. Det tog inte speciellt mycket plats. Alu bågar beror på konstruktion, men jag tycker att de tar onödigt mycket plats.

Hälsn

Mats
Scanner 391 nr 142

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Sittbrunnstält - Värt pengarna?

Inlägg av peterh » sön 04 okt 2009, 20:35

GoranA skrev:Intressant tråd, har funderat på sittbrunnstält till min Maxi77 men ännu inte skaffat, priset avskräcker ju lite.. Men det som avskräcker mest är att det känns som att det tar plats när man inte använder det, hur stort är det med tält, bågar och allt? Har någon ungefärliga mått på påsen eller hur man nu förvarar det? Problemet är ju att med en mindre båt har man inte bara mer nytta av sittbrunnstältet - man har också mindre plats att förvara det de fina dagarna.
Jag såg en 77-a på rörö som hade ett sittbrunnstält som kunde fällas ihop under rorkulten ( det finns säkert en bra namn
på detta). Kontentan var alltså att man lossade i framkanten och fällde bågarna bakåt samtidigt som man
kunde rulla ihop kapellet.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Sittbrunnstält - Värt pengarna?

Inlägg av stangen » mån 05 okt 2009, 12:04

Priset som angavs avskräcker mig också. När jag köpte fällbart tält (2005) kostade detta ca 10.000 kr. Sprayhood kostade (2004) ca 4000 kr.

Grovt sett finns det väl två varianter
Fasta bågar som fälls akteröver:
http://www.ahansenkapell.se/images/rightmenysitt2.jpg

Löstagbart tält:
http://www.alfhansen.no/images/rightmenysitt3.jpg

Säcken är ca 1 meter lång och ca 25-30 grov. Påsen går ner i sittbrunnstuven. Om man räknar med att tältet skall vara uppe när man är i hamn kan det inte vara några problem. Stuva det i förpiken, stickkojen eller i salongen. Om du är i hamn och väljer att inte sätt upp det kan du ju lägga det på däck.

***
Tyvärr har upphovrättsskyddat material lånats och kopierats in. Detta är inte tillåtet. Däremot går det bra att länka, och bilagan är ändrad till en textlänk /Anders S (MOD).
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Skriv svar