Årsmodeller Comfort 30
Årsmodeller Comfort 30
Hur ser man skillnad på olika årsmodeller? Uppgift från säljare får man kanske ta med en nypa salt...
Re: Årsmodeller Comfort 30
Be att få segelnummret och jämför med hur många som byggdes och under vilken tid om du kan få fatt på den infon. Saxat från Sailgudie båtfakta:
"Comfort 30 tillverkades under större delen av 1970-talet och något år in på 1980-talet. I mitten av 1970-talet tillverkades hon av Sweden Boats i Stenungsund (det som numera heter Sweden Yacht). Senare tillverkades hon av Comfortbåtar i Arvika. Comfort 30 såldes i flera olika färdiga stadier; från halvfabrikat till fullt färdig båt."
"Comfort 30 tillverkades under större delen av 1970-talet och något år in på 1980-talet. I mitten av 1970-talet tillverkades hon av Sweden Boats i Stenungsund (det som numera heter Sweden Yacht). Senare tillverkades hon av Comfortbåtar i Arvika. Comfort 30 såldes i flera olika färdiga stadier; från halvfabrikat till fullt färdig båt."
Från 1975 är det ingen skillnad på skrovformen. Men båtarna fram till eller till och med 1974 har något mer deplacement i förenJanne23 skrev:Hur ser man skillnad på olika årsmodeller? Uppgift från säljare får man kanske ta med en nypa salt...
och mindre akterut. Kölen är också något annorlunda utformad och djupgåendet på de tidigare båtarna 10 centimeter mindre.
Inredningen skiljer sig en del. Den kan för övrigt skilja avsevärt även på senare båtar. En stor del av Comfort 30-orna är
halvfabrikat eller trekvartsfabrikat.
Annars får man titta på segelnumren. Men detta är något av en vetenskap. Jag försökte för några år sedan tillsammans med
ordföranden i Comfort 30-förbundet reda ut begreppen. Här är resultatet av mina mödor. Jag tror du kan ha god nytta av tabellen.
Serie nr (svenska)
1 - 200 1972 - SSF, klass V = romersk 5:a. IOR standard, c:a 21,7 fot
3XX - 4XX ? Ursprungligen danska eller norska båtar?
500 - XXX 1979 - C30 fick ett eget nummersystem föregånget av den nya loggan. Man borde nog ha börjat med nummer 600 eller 650 för att haka på vid rätt antal byggen.
22XX 1975
24XX 1972
25XX 1972
26XX ?
27XX 1973 - 1974
28XX 1975
3600 - 3799 1975 - 1977 SSF. Nummerserier reserverade för C30.
3800 1977
50XX 1974
51XX 1974
52XX 1975
53XX 1976
54XX 1976
70XX 1977 - 1979 SSF. Nummerserie reserverade för C30.
77XX 1976
78XX 1977
Hur ser man skillnad på olika årsmodeller t.ex. om båten är före eller efter 1975 då det gjordes förändringar i skrovformen i för och akter?
Finns det andra "milstolpar" som är intressanta?
Kan man dra några slutsatser om årsmodell uifrån skrovets färg? ( Jämför med Ballad som i början fanns i blått men på slutet bara i vitt.) Efter 1976 är det nog ganska sällsynt med annat än vita C30.
De senast byggda båtarna har ankarbox i förpiken.
Men titta på segelnumren! Det är visserligen en djungel, men jag tror min kartläggning kan vara till hjälp. Är den begriplig?
Finns det andra "milstolpar" som är intressanta?
Kan man dra några slutsatser om årsmodell uifrån skrovets färg? ( Jämför med Ballad som i början fanns i blått men på slutet bara i vitt.) Efter 1976 är det nog ganska sällsynt med annat än vita C30.
De senast byggda båtarna har ankarbox i förpiken.
Men titta på segelnumren! Det är visserligen en djungel, men jag tror min kartläggning kan vara till hjälp. Är den begriplig?
Man tackar för utmärkt info och om man tittar på en båt på land så ska det ju vara lätt att se skillnad på gammalt eller nytt skrov.
Det kan vara svårare än man tror. Helst bör man ha en båt av varje på nära håll så att man kan jämföra. Särskilt om man tittar på en båt medJanne23 skrev:Man tackar för utmärkt info och om man tittar på en båt på land så ska det ju vara lätt att se skillnad på gammalt eller nytt skrov.
det gamla skrovet med den nya kölen. För att förvirra begreppen ytterligare finns det exemplar med det nya skrovet och den gamla kölen.
Sedan finns det åtminstone någon båt med träöverbyggnad och så "Sexiga Marie" förstås som vann Gotland Runt ett år med sin skyhöga rigg. Det finns också någon eller några
fantasifulla varianter nästan utan sittbrunn och jätteutrymmen inne i båten. Åtminstone en Comfort 31 minns jag från 1976. Men den kanske snarare var
en föregångare till Comfort 32.