Långsegling med en Comfort 30?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Långsegling med en Comfort 30?

Inlägg av Anders S » mån 14 sep 2009, 20:03

Filip skrev: :D Finns det mörkertal idag? borde nog ha hört om det förekommer dödsfall ....
Det är ju problemet med mörkertal, liksom.

Nu finns det ju en och annan som seglar utan att berätta för någon, och de behöver de inte heller. Skulle något hända lär man heller inte få veta så noga vad som hänt. Men det finns (sök på nätet) enstaka rapporter om sådana som saknas. Det händer ju för övrigt sådant på närmare håll - en seglare försvann i våras, utan spår - på väskusten, i skärgården...
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 14 sep 2009, 20:31

U.S. Coastguard brukar hjälpa en och annan tillbaka från deras tänkta resa till Europa. Ibland utan båt.
Skulle vara märkligt om det dessutom inte finns ett mörkertal.

Filip
Platinamedlem

Inlägg av Filip » tis 15 sep 2009, 18:49

bosseh skrev:U.S. Coastguard brukar hjälpa en och annan tillbaka från deras tänkta resa till Europa. Ibland utan båt.
Skulle vara märkligt om det dessutom inte finns ett mörkertal.
:D Det fina med att hänvisa till mörkertal är att ingen vet..men det stärker kanske ens hypotes.....hur många båtar ger sig av ? hur många båtar förolyckas med omkomna som konsekvens?...hur många räddas av Coastguard?.... vad är mörkertalet?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 15 sep 2009, 19:08

Det går nog att bygga upp moralen rätt enkelt med att det är verkligt få atlantseglare som stryker med, men det har hänt och kommer säkert att hända igen.

Jag tycker i så fall att det finns bättre anledningar både hit och dit. Brendan efterlyste erfarenheter; jag har varit ganska långt bort (Australien), passerat Suezkanalen, rundat Goda Hopp och seglat på Biscaya i storm. Att (åter)uppleva sådant i en liten segelbåt känns inte frestande eller lockande - jag har tänkt tanken några gånger. Europas kuster och Medelhavet, däremot är något annat...

Men den som ser det annorlunda skall förstås välja efter sitt hjärta. Jag är övertygad om att en Comfort 30 duger lika bra som en Ballad, bara man tar utrustning och skick på allvar. För den som tar sig själv och sin segling på allvar löser sig nog den biten också på ett bra sätt.
Anders S

Filip
Platinamedlem

Inlägg av Filip » tis 15 sep 2009, 19:49

Anders S skrev:Det går nog att bygga upp moralen rätt enkelt med att det är verkligt få atlantseglare som stryker med, men det har hänt och kommer säkert att hända igen.

Jag tycker i så fall att det finns bättre anledningar både hit och dit. Brendan efterlyste erfarenheter; jag har varit ganska långt bort (Australien), passerat Suezkanalen, rundat Goda Hopp och seglat på Biscaya i storm. Att (åter)uppleva sådant i en liten segelbåt känns inte frestande eller lockande - jag har tänkt tanken några gånger. Europas kuster och Medelhavet, däremot är något annat...

Men den som ser det annorlunda skall förstås välja efter sitt hjärta. Jag är övertygad om att en Comfort 30 duger lika bra som en Ballad, bara man tar utrustning och skick på allvar. För den som tar sig själv och sin segling på allvar löser sig nog den biten också på ett bra sätt.
Tror att många har en en dröm men kan inte bygga upp moralen pga bristande fakta...de som ändå trotsat den allmänna uppfattningen har klarat sig utmärkt...med en väl förberedd båt och god sjömanskap bör det inte vara någon större risk att segla ToR över atlanten... .skulle jag resonera om risker skulle jag aldrig åka bil från stockholm till göteborg

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » tis 15 sep 2009, 20:27

Anders S skrev: Brendan efterlyste erfarenheter; jag har varit ganska långt bort (Australien), passerat Suezkanalen, rundat Goda Hopp och seglat på Biscaya i storm. Att (åter)uppleva sådant i en liten segelbåt känns inte frestande eller lockande - jag har tänkt tanken några gånger. Europas kuster och Medelhavet, däremot är något annat...
Men Anders S, detta kommer som en total överraskning. Först efter mer än sex tusen (6 000) inlägg under flera år, får man en antydan om exceptionella seglingserfarenheter. Varför har du inte med ett ord berört detta tidigare? Det gör all skillnad i världen vad din trovärdighet beträffar.

Australien
Suezkanalen
Goda Hoppsudden
Biscaya

När? I vad för slags båtar? Ensam? I egen båt eller som besättning? Kappsegling? Har du sagt A får du säga B!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 15 sep 2009, 20:42

Brendan skrev: Har du sagt A får du säga B!
Åh, det trodde jag gick att gissa av min ordvändning?

Jag har alltså "seglat" jorden runt på ett tankfartyg under 8 fantastiska månader i min ungdom (ja, jag hade litet speciella möjligheter). De erfarenheterna och minnena gör mig rätt ointresserad att segla en liten båt på samma vatten. Men jag menar också att ihop med mina mina mer lokala seglingsbravader så har jag åtminstone tagit ett anständigt informerad beslut för egen del.
Anders S

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » tis 15 sep 2009, 20:53

Anders S skrev:
Brendan skrev: Har du sagt A får du säga B!
Åh, det trodde jag gick att gissa av min ordvändning?

Jag har alltså "seglat" jorden runt på ett tankfartyg under 8 fantastiska månader i min ungdom (ja, jag hade litet speciella möjligheter). De erfarenheterna och minnena gör mig rätt ointresserad att segla en liten båt på samma vatten. Men jag menar också att ihop med mina mina mer lokala seglingsbravader så har jag åtminstone tagit ett anständigt informerad beslut för egen del.
Aha! Jag var nog inne på att det gällde handelsfartyg, men när det stod "seglat på Biscaya i storm osv", så ... Men det är ju ingen dålig erfarenhet det heller.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 15 sep 2009, 20:58

Filip skrev: Tror att många har en en dröm men kan inte bygga upp moralen pga bristande fakta...de som ändå trotsat den allmänna uppfattningen har klarat sig utmärkt...med en väl förberedd båt och god sjömanskap bör det inte vara någon större risk att segla ToR över atlanten... .skulle jag resonera om risker skulle jag aldrig åka bil från stockholm till göteborg
Jag tror kanske att du missförstod? Det jag menar är förstås att var och en tar sitt eget beslut. Risker finns, ingenting är totalt ofarligt, men det mesta talar för att det kommer att gå bra. Men man får inte ta lätt på det hela - en av framgångsfaktorerna är sund försiktighet.

Jag är för övrigt av åsikten att det inte är direkt farligt, men att det kan bli jobbigt.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 15 sep 2009, 22:14

För några år sen läste jag en text i någon slags verksamhetsberättelse från U.S. Coastguard där man ondgjorde sig över alla som försökt segla till Europa. Där listades ett antal misslyckande och även om texten verkade vara skriven av någon som tyckte hjärtinnerligt illa om glada amatörer så var det tydligt att det händer många allvarliga incidenter. Nu ska man komma ihåg att segla österut är betydligt större risker både för storm och stiltje.

Albicilla
Rookie

Inlägg av Albicilla » fre 09 okt 2009, 09:22

Hej!
Jag måste tacka för alla otroligt intressanta inlägg! Vi har bestämt oss för att köpa Comfort 30:an från 76 och utrusta henne så gott det bara går med dem ekonomiska medel vi har tillgång till. Fukten jag pratade om är kondensproblem som vi ska försöka åtgärda enligt 'kalla väggens princip', tack för tipset!

..och jodå, tjejerna på Cantare följer vi noggrant!

speed295
Platinamedlem

Inlägg av speed295 » sön 11 okt 2009, 15:04

När blir det planerad avsegling då?
Jag är inne på samma spår, dock ingen båt än...
Står och velar mellan Scampi´n eller en Comfort 30.
Tycker att det borde vara bra med motorn i fören, speciellt när man ska lasta mycket.
Lättare att få tag i grejerna akterut än långt in i båten, med bibehållen ballans.
Nu är jag dock ingen proffs, utan det är mer en känsla.
Mvh Thommy Fortissimo NR 6.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.

Skriv svar