Plasta blyköl?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
hosianna

Plasta blyköl?

Inlägg av hosianna » lör 12 feb 2005, 23:21

Jag får in vatten igenom kölbultarna på min Comfort 30 med blyköl :cry: . Jag skulle vilja separera skrov och köl och täta mellanrummet eftersom jag tror att det är tätningen som torkat och börja släppa in vatten. Jag har dessvärre hydraulmotor i kölsvinet som inte går att montera bort annat än att hugga bort axeln ur plasten. Jag kommer därför inte åt kölbultarna. Min fundering är därför om någon har erfarenhet av att plasta in en blyköl i syfte att täta läckaget. Det läcker inte mycket men blir värre när kölen får \"arbeta\". Eller finns det några andra alternativ tycker ni? Kan man göra ett spår i blyet och plasta ned till det i syfte att slippa plasta hela kölen? Ska man använda epoxi eller polyester?
Hoppas på er hjälp :D

ole

täta

Inlägg av ole » lör 12 feb 2005, 23:52

Har du tätat med Sika i övergången skrov och
köl?? Vet at många gör så, och det tål en aning
rörelser.
Du behöver inte separera skrov och köl, utan
stryker Sikaflex på utsidan, efter at ha skrapad
bort (eller slipad bort) gammal tätning.
:roll:

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » sön 13 feb 2005, 01:46

Sikarand på utsidan är en högst temporär fix som knappast lär bli vattentät.

Faktum är att det enda som hjälper är att demontera kölbultarna och täta om dem från insidan. Du behöver inte lossa på hela kölen utan ta en bult i taget.

Oa

Inlägg av Oa » sön 13 feb 2005, 15:20

Du kan inte täta med plast eller spackel för det krackelerar när det rör sig mellan köl och skrov. Det ska vara en sikafog mellan kölen och skrovet.

Det låter konstigt att Du behöver göra så stora ingrepp för att få ur motorn, kan Du inte få loss axeln på något annat sätt?

Lycka till!!

ole

tätning

Inlägg av ole » sön 13 feb 2005, 15:56

Det kunde iofs va interessant at veta hur pass mycke vatten du får inn igenom kölbultarna.

Det kunde iofs ochså va interessant at veta vad som menas med
en högst temporär fix.

Om det funkar en eller två säsonger så ä d antagligen inte så dåligt.

Och - Sika från utsidan - ä så snabt gord at man kan göra om det
nästa år - om läckan då inte ä bliven värre.

Behan

Plasta köl

Inlägg av Behan » mån 14 feb 2005, 10:22

Se inlägg på www.marinan.com under samma rubrik.

omega
Diamantmedlem

plasta blyköl

Inlägg av omega » mån 14 feb 2005, 15:10

Ofta beror väl detta på att kölen svajar, kanske vore ide att styva upp inne i skrovet med bottenstockar,Eller kommer det in vatten även när du ligger still?om så är fallet måste nog kölen bort . att plasta in kölen verkar inte som en bra lösning,frihängande blyköl är nog bäst.
//Johan

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » fre 18 feb 2005, 21:31

Att kölen svajar har inget med skarven mellan skrov/köl att göra. Där glipar det mer eller mindre i vilket fall som helst. Svajköl beror på svag skrovkonstruktion i kölpartiet. Det är alltså skrovet som rör sig (svajar).

Anledningen till att sikaranden inte tätar är:

1. det är princip omöjligt att få rent innan påläggning. Lite bottenfärg emellan så blir det inte tätt i alla fall.

2. När du har sjösatt båten så sträcks det här partiet och glipan blir bredare än när båten är torrsatt.

Bäst är alltså att täta inifrån och samtidigt dra kölbultarna hårt så att glipan blir så liten som möjligt.

/Anders

Palle

Inlägg av Palle » mån 28 feb 2005, 18:34

Anders- kan du rekomendera flexibel epoxi(NM)?
Har problem med våran aphrodite 25 (järn) man kan ta tag i sika strängen
och dra av den i ett stycke varje höst,håller med om att det inte är
ngn bra lösning med sika... Tänkte släppa lite på kölbultarna så glipan
blir 2cm mer kan jag nog inte ta från bultarna. göra rent laminat och stål
prima med ren epoxi för att sedan lägga på flexibel epoxi dra detta
och dan efter dra det sista. Är jag rätt ute eller? :roll:
MVH Palle

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » mån 28 feb 2005, 23:13

Kruxet är att du med epoxi limmar fast skrov och köl. Du får trubbel om du i framtiden skulle behöva demontera kölen.

Skolboken säger att man vid monteringen av kölen använder epoxispackel, men att man oljar in kölovansidan så att man inte får vidhäftning. Spacklet fäster bara i kölplattans utsida och fyller ut springor och ojämnheter.

Nu vet jag inte vad ditt problem är. Vid läckage genom kölbultarna så räcker det normalt att demontera en i taget och återmontera med ny sikaflex under brickan.

mvh
Anders

Skriv svar