Installation?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Lidomega
Erfaren medlem

Installation?

Inlägg av Lidomega » lör 12 feb 2005, 15:14

Hej alla seglare!!

Jag skall installera en wc med septitank i min Omega 28.
Det jag undrar är: Hur går man till väga?
-Genomföringar? Kan man koppla på något annat system ex. sjövatten..?
-Gör man detta själv eller bör man kontakta fackman?
- Andra erfarenheter?

Jag har båten i vänern. Jag är tacksam för alla erfarenheter, råd, tips på företag som gör sånt här i västergötland och liknande.
MVH Rikard :?:

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » mån 14 feb 2005, 15:19

Tanken brukar ligga i stuven under förpiken . en slang från toan sen ut till en pump sen till en genomföring i skrovet , med kulventil, det är avfallssidan.invattnet sätts under toan åtkomlig från luckan mellan toan o garderoben ,tycker du skall använda en genomföring endast för toan.
ganska enkelt att genomföra på omegan,Köper du en Jabsco toa får du jacka ur lite i skottet fram mot det lilla stuvfacket.Är man normalhändig bör detta vara ganska enkelt
//Johan

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » mån 14 feb 2005, 15:19

Tanken brukar ligga i stuven under förpiken . en slang från toan sen ut till en pump sen till en genomföring i skrovet , med kulventil, det är avfallssidan.invattnet sätts under toan åtkomlig från luckan mellan toan o garderoben ,tycker du skall använda en genomföring endast för toan.
ganska enkelt att genomföra på omegan,Köper du en Jabsco toa får du jacka ur lite i skottet fram mot det lilla stuvfacket.Är man normalhändig bör detta vara ganska enkelt
//Johan

Lidomega
Erfaren medlem

Inlägg av Lidomega » ons 16 feb 2005, 09:58

Tack för dina råd. Är det någon som kan hjälpa mig om vilken wc modell, märke som är bra. Har kollat på ex. Biltema som har en billig modell men är den bra? :roll:

c-f

Inlägg av c-f » ons 16 feb 2005, 15:25

Köp ej biltemas , de har ej de bästa produkterna. Jag gjorde ett liknande misstag pumpen gick sönder efter 2-3 månader fick åka o köpa en helt ny stol, köpte då en jasco för 2000 kr den har funkat i 3 år
Tror det finns en tråd om detta på www.fendern.se sen tidigare
kolla där
Erik

BAL

Toalett

Inlägg av BAL » ons 16 feb 2005, 18:21

Jag kan också rekommendera Jabsco-toalett. Har haft under många år utan problem.

Skriv svar