Pris övertro ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
janne
Diamantmedlem

Re: Pris övertro ?

Inlägg av janne » tis 01 sep 2009, 07:45

Jag tror att det är en annan ägarkategori som köper dyrare båtar (orustbåtar) och för denna kategori är det aldrig ett "impulsköp". Detta medför att man är långsiktigare och vårdar, eller låter vårda, sin båt på ett värdebevarande sätt. Eftersom dessutom utbudet av "moderna" båtar är så mycket större tror jag att dessa inte behåller sitt värde lika bra.

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » tis 01 sep 2009, 08:29

Mr Q skrev:Uppförande med rorkult skiljer sig mycket från båt till båt. Vissa kan bli väldigt tunga på rodret, men har de bra balansdel och bra lagring kan de vara i det närmaste helt lätta att styra.

Annars är väl ratt std på de större båtarna, som har plats för den. Jag har sett B31:or med ratt. ser litet konstigt ut i den redan trånga sittbrunnen.
Så gott som alla B31:or har av utrymmesskäl rattstyrning.

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » tis 01 sep 2009, 11:05

bosseh skrev:
Nautihamstern skrev:Du måste ju köpa en gammal båt, för det finns sgs inga nya långkölade till salu :twisted:
Jodå, http://www.ipy.com/ShowBoat.asp?PhotoGa ... oat=Estero#

eller denna fula ankunge. Fast det är mer motorseglare. Annorlunda är den åtminstone.
http://www.ipy.com/ShowBoat.asp?PhotoGa ... =SPCruiser
Sorry, edit: sgs inga långkölade till salu i *denna* ända av världen. Amerikanska båtar i all ära, men CE-märkningskrav o. annan byråkratisk smörja ställer nog till med problem i så fall... :cry:

När jag kollar vilka segelbåtar som saluförs i Finland f.n. är det så vitt jag förstår bara folkbåten som är långkölad. Och den kostar ju runt 40 000 euro!

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk » tis 01 sep 2009, 11:51

Du kan köpa en ny Fortissimo samt allegrobåtarna från Allegro Marin (http://www.norlinboats.com) Eller en Fortissimo med beteckningen Marieholm 33 Classic från http://www.marieholm.nl.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tis 01 sep 2009, 12:41

Peter Norlin = ångest

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tis 01 sep 2009, 12:50

Mr Q skrev:Peter Norlin = ångest
Varför då?
---
Bosse
Monsun 31, #116

Lars J
Platinamedlem

Inlägg av Lars J » tis 01 sep 2009, 13:05

marcusli skrev:Min har ratt, ja den tar oproportionerligt mycket plats i en såpass liten båt (32 fötter) men jag hade ändå inte velat vara utan den eftersom jag tycker båten manövreras bättre / enklare med ratt. Dessutom sitter autopiloten på hela tiden och tar ingen extra plats...
Det där med autpiloten förstod jag inte riktigt. På vår rorkulstsbåt sitter autopiloten under däck, och står i standby hela tiden. Endast en knapptryckning från att "autopilota".

/Lars J

marcusli
Platinamedlem

Inlägg av marcusli » tis 01 sep 2009, 13:15

Rätt, har du en pilot med linjär drivenhet direkt på hjärtstocken kvittar det. Vet inte om jag någonsin sett en sådan på en båt med rorkult dock, kanske just för att de sitter under däck..... :oops:

Kan du frikoppla rorkulten från hjärtstocken eller styr den med?

Min tanke var 'enkla' piloter som styr på ratt eller rorkult.
Seglar Forgus 321 - 1992

Lars J
Platinamedlem

Inlägg av Lars J » tis 01 sep 2009, 14:04

marcusli skrev:Rätt, har du en pilot med linjär drivenhet direkt på hjärtstocken kvittar det. Vet inte om jag någonsin sett en sådan på en båt med rorkult dock, kanske just för att de sitter under däck..... :oops:

Kan du frikoppla rorkulten från hjärtstocken eller styr den med?

Min tanke var 'enkla' piloter som styr på ratt eller rorkult.
Skam till sägandes har jag inte sett drivenheten! (Båten är nyköpt.) Så vad den gör när den står i standby vet jag inte.

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » tis 01 sep 2009, 18:28

"Nu seglar jag ju själv en nämnd överprissatt båt, men känner att jag fått valuta för pengarna. Najad och HR m fl ligger dock 2-3 ggr över motsvarande "europeiska" båtar i pris. Att köpa en dubbelt så bra båt för dubbla pengarna är ingen bra affär i min bok. För trippla? Kanske skall man köpa för 1 mkr och köpa mahogny och en kölförstärkning för lite av de 2 mkr man får över? Man kan t o m byta rigg, eller köpa en reservbåt?
Tack alla som seglar Malö, HR och Najad. Ni är jättefina att titta på. Då kan jag spara mina pengar." Skrev GaryGary

Att säga vad som är en dubbelt så bra båt låter sig knappast göras. Ta en formgjuten trådgårdstol i plast tillverkad i KIna och jämför den med hantverksmässigt utförd trädgårdsstol i massiv teak. Båda fyller samma funktion - de går att sitta på men är ändå olika i utförandet. Vilken är bäst? är den ena 2-3 ggr bättre eller kanske 100 ggr bättre. Svaret ligger mycket i frågeställarens och betraktarens ögon.

I mina ögon är Malö, Najad, HR, Sweden Yacht från 1980-talet kollossalt mycket bättre båtar (rent utförandemässigt) än tex. Maxi 909 och 999 även om de utseendemässigt är väldigt tilltalande. Tycker att priserna dessa båtar betingar (909 mellan 430-500 tkr och 999 mellan 540-650 tkr) är alldes för mycket för dessa lågbudgetbåtar där allt är sparat på, 909 såldes tom med en 9 hkr diesel som standrad. Då tycker jag att en ny eller beggad Bavaria 31 kan vara klart vettigare.

Jämförelsen GaryGary gör verkar vara mellan nya båtar och jag vet inte om någon fattar vad han menar. Göra kölförstärkning? Köpa mahogny. Det är ju inte materialet som kostar den största delen utan den stora delen ligger i det arbete som läggs ner i alla detaljer på båten. Det är inte många hemmafixare som skulle kunna ordna standarden i en Malö,Najad mfl på egen hand (utom möjligen Johannes på Maringuiden som fixar till en Möre 30 till najadstandard). Det handlar ju inte bara köpa en trave mahogny.

En relevantare jämförelse- som trådskaparen efterfrågar - är en jämförelse mellan ett kvalitebygge med ex antal år på nacken och en ny lågbudgetbåt. En sådan jämförelse blir alltid hypotetisk och främst beroende på den beggade båtens skick. men som Janne skriver är många kvalitetsbåtar i gott skick (de har många gånger inte varit uthyrda, de köptes en gång i tiden av oftast ett par i medelåldern med vuxna barn) och detta har bevarat dem. En sjysst Sweden Yacht 340 med en sådan historia är i mina ögon ett klart bättre köp än t.ex. en Hanse 350 -09.
Henric D

Pelle-48
Platinamedlem

Inlägg av Pelle-48 » tis 01 sep 2009, 18:59

Pris övertro? Javisst en del är verkligen optimister eller vad tycker ni om detta. Jag kollade just på Blocket:
Ballad billigast 135 000 och dyrast 272 000 (skillnad tex motor MD6B och 3cyl Perkins, rullgenua på den dyraste)
Comfort 30 billigast 135 000 och dyrast 295 000....

Pelle-48
Platinamedlem

Inlägg av Pelle-48 » tis 01 sep 2009, 19:26

Martin Fredin skrev:Ok all respekt för både gammla och nya båtar ge mig 3 heta beg. tips enligt spec.

31-36 fot
Rattstyrning
Lystal min 1.15
Moderna linjer
Bra kvalite och normalt pris

Tack på förhand

/MF
Kollade på blocket idag:
C&C 39 365 000
C&C 34 375 000
Finnfire 33 390 000
Wasa 360 395 000
Athena 34 445 000

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 01 sep 2009, 19:37

Pelle-48 skrev:Pris övertro? Javisst en del är verkligen optimister eller vad tycker ni om detta. Jag kollade just på Blocket:
Ballad billigast 135 000 och dyrast 272 000 (skillnad tex motor MD6B och 3cyl Perkins, rullgenua på den dyraste)
Comfort 30 billigast 135 000 och dyrast 295 000....
Det var väl inga orimliga prisspann, om skicket skiljer stort?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Martin Fredin
Guldmedlem

Inlägg av Martin Fredin » tis 01 sep 2009, 20:16

Tack för allt engagemang har fastnat lite för First båtar finns några äldre med rattoch några nyare med rorkult 31.7 är ju snygg och verkar passa våra behov den har dock rorkult men där verkar ju det vara 50-50.

First har även en fin 32s5 som både finns med ratt och rorkult.

Finns det någon som kan nått om First båtarna ,jag gillar att tävla och First verkar ju vara snabba dock är jag en nybörjar seglare om nu det kan vara ett hinder

/MF
Maxi Racer SWE 303 / Dehler 32 2011

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 01 sep 2009, 21:22

Kompisen har en 32s5, här är en snutt från när vi länsade med den.
Förut i sommar seglade han den plattläns 65 nm i kuling med spinnakern uppe hela tiden. Han är fruktat nöjd med den, kappseglar jämt, och familjeseglar till Stockholm osv. Den är otroligt ljus invändigt, modernt rymlig, kanon att kombinera kappsegling och cruising. Jag har ingen koll på sånt, men LYStalet 1.15 är kanske lågt? Han vinner emellanåt i alla fall.
http://www.youtube.com/watch?v=hsysUL1Tb20
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Skriv svar