Pris övertro ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Martin Fredin
Guldmedlem

Pris övertro ?

Inlägg av Martin Fredin » sön 30 aug 2009, 07:25

Hej skulle vilja kolla om det finns några bra åsikter om segelbåtspriser.
Vi letar en segelbåt run 32-34 fot och jag har lagt märke till att det måste finnas en övertro på begagnade marknaden vad gäller 0 tals båtar.
Idag kan man få köpa en beg 2000 tals båt som seglar bra för mellan 600-900 tkr ,men nästan alla gamla båtar från 80 talet ligger i samma prisklass.
Dessa äldre typer seglar också bra men har oftast en trängre bodel.

Är svensk kvalite fortfarande så bra bra att dom bör vara dyrare än nyare båtar nytt är ju ändå nytt,för oftast är detaljerna likvärdiga med mast ,block,värmare,toa osv.

/Martin
Maxi Racer SWE 303 / Dehler 32 2011

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Re: Pris övertro ?

Inlägg av Seawolf » sön 30 aug 2009, 07:33

Svaret är enkelt: Det spelar ingen roll vad några enskilda från någon bedömningsgrund kommer fram till är rimligt eller ej, det är marknaden som sätter priset.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 30 aug 2009, 08:29

Vill man ha en riktig segelbåt från 70 eller 80-talet, får man betala, så är det bara. Precis som Seawolf skriver. :D
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

dator9
Platinamedlem

Inlägg av dator9 » sön 30 aug 2009, 08:30

Seawolf skrev:Svaret är enkelt: Det spelar ingen roll vad några enskilda från någon bedömningsgrund kommer fram till är rimligt eller ej, det är marknaden som sätter priset.
Precis. Många är dom som har försökt snacka ner priserna på 80-tals båtar på olika forum. Det går inte.

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » sön 30 aug 2009, 09:32

Håller inte med om att jämförbara båtar från 00 -och 80-talet kostar lika mycket, men visst får man en mycket nyare båt för bara 20-30 % mer. Det kan tyckas märkligt, men samtidigt handlar det om kanske 200' extra. Det tycker t o m banken är mycket nu. Det är också lite oklart hur de nyare båtarna står sig i värde. En föraning tycker jag mig se med båtar från 97-00 som verkar riktigt svårrörliga. I o f s vill de flesta flyta medströms. Snart kanske fler kan se sig i nyare utländska båtar och därmed driva upp priserna?
En liten observation är att 2-4 år gamla båtar i segmentet du nämner tycks ha tappat runt 50-100' per år hittills. När planar det ut?
En Najad eller HR må kosta det dubbla, men står sig nog bättre. Olika sorters kapitalförluster.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 30 aug 2009, 09:36

Med en äldre båt vet man både styrkor och svagheter. Har den hållit i 30 år lär den hålla ett tag till. Det är möjligt att moderna båtar kommer att hålla bra de också trots tunnare material mm. Modernare båtar är oftast snabbare (spelar roll?) och bekvämare i bodelen. Men till skillnad från bilar är inte de modernare också säkrare.
Samtidigt får man betala ett visst överpris för en äldre båt men det verkar också som man får tillbaka de pengarna när man säljer.

Martin Fredin
Guldmedlem

Inlägg av Martin Fredin » sön 30 aug 2009, 11:28

Tack för de kloka svaren det var faktiskt för egendel som jag ville ta del av kunskap som finns.

Inte för att snacka priser upp eller ner

Tack så mkt

/Martin

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » sön 30 aug 2009, 16:24

Från en som har en litet äldre, ganska stor båt. Köp en nyare!

Det är inte så himmelens romantiskt med motorer som börjar rosta, gulnande plast, all löpande rig som måste bytas, alternativt hela riggen. Alla segel måste uppgraderas, alla skot, alla kapell, eldragningen sunkig, dålig ventilation, gamla vattenslangar, sunkiga dynor osv osv.

Har du råd, köp en nyare båt. Själv tycker jag att Elans nyare båtar ser otroligt trevliga ut som performance cruisers. Men det finns ju många fina nyare båtar.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 30 aug 2009, 17:51

Mr Q skrev:Från en som har en litet äldre, ganska stor båt. Köp en nyare!

Det är inte så himmelens romantiskt med motorer som börjar rosta, gulnande plast, all löpande rig som måste bytas, alternativt hela riggen. Alla segel måste uppgraderas, alla skot, alla kapell, eldragningen sunkig, dålig ventilation, gamla vattenslangar, sunkiga dynor osv osv.

Har du råd, köp en nyare båt. Själv tycker jag att Elans nyare båtar ser otroligt trevliga ut som performance cruisers. Men det finns ju många fina nyare båtar.
Om man törs köpa utrikes har jag sett flera Elan 31, bara några år gamla, till väldigt låga priser. Tycker också de verkar vara både fina och vettiga.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » sön 30 aug 2009, 18:00

Guitar Nilsson skrev: Om man törs köpa utrikes har jag sett flera Elan 31, bara några år gamla, till väldigt låga priser. Tycker också de verkar vara både fina och vettiga.
Håkan, vad har hänt med dej! Elan 31 är ju enormt fenkölad! :-) Du har väl inte börjat ledsna?
Skämt åsido, jag tycker också att det verkar vara trevliga båtar bara väldigt olika våra. Vi seglade som sagt 333:an ett par veckor i Kroatien, snabba och roliga att segla och väldigt trivsam inredning. Just den båten vi seglade var rätt sliten efter ett par års charter men så blir det ju med de flesta.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Martin Fredin
Guldmedlem

Inlägg av Martin Fredin » sön 30 aug 2009, 20:51

Jag har tittat på First 32s5 den verkar vara skapligt prisvärd finns även med rattstyrning något som jag gillar.

Har även sett några slitna Elan 333 hos mäklare runt om i europa hur tror ni att dessa kan vara att inhandla..

Kan nog hitta 333 från strax över 300 tkr billigt och säkert sliten men en i sverige kostar ju 3ggr så mkt .

/Martin

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » sön 30 aug 2009, 20:58

Jag håller med Q det finns massvis med omoderna 70 och 80 talsbåtar som ofta saknar akterkojer pga en avsmalnande skrov för att klara nån gammal mätregel. Du tappar en stor del av innervolymen mot en modernare båt. Små storsegel och en jättegenua samt en gammal fåcylindrig motor som kan ha sett sina bästa dagar. Allt annat kan vara gammalt men det finns de som uppgraderar sina båtar väl. Satsa på nåt nyare med en modern rigg och fenköl, gärna med st fock, så att du slipper guppa omkring och bli passerad av alla andra som seglar, jag tror det är trevligt med en nyare båt där allt känns fräscht. Men kolla in kryssegenskaperna det finns en del moderna feta båtar som inte kryssar bra. Båten kan vara från sent 80tal , 90 eller 00 tal men kolla att den uppfyller dina förväntningar. Skiljer det inte mer än du säger så köp en nyare båt och satsa på nåt du blir upphetsad av.

friseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av friseglarn » mån 31 aug 2009, 08:54

Tycker också det är mer prisvärt med nyare båt... särskilt nu när de äldre båtarna fortfarande är dyra ... spår i min kristallkula att priserna på 70 och 80 talsbåtar är på väg ned... då kan det bli mer prisvärt med en gammal båt igen. Men att gå in nu och få en underhållskrävande skorv och bara få ett prisfall lika stort som för en nyare båt till tack... det är inget vidare. Låt dem som blir saliga av att säga att allt var bättre förr köpa de äldre båtarna, en del var ju faktiskt bättre också.. men inte allt inte.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » mån 31 aug 2009, 09:49

Är den typiska båten från sjuttio- och åttiotalet som bjuds ut till försäljning en underhållskrävande skorv friseglarn?

MVH
Håkan
En expert i mängden

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 31 aug 2009, 11:01

Gammalt eller nytt? Inte är det direkt svart/vitt. En äldre båt kräver underhåll men det är kalkylerbart. Nyare båtar vet vi inte vad de kommer att kräva i framtiden.
För den som tycker om att greja kan en äldre vara lämplig. Likaså om man vill segla lite längre, äldre båtar är ofta lite lugnare i sjön och fungerar bättre när man ska segla dygn efter dygn. Kostnaderna sprids också ut mer över tiden.
En nyare båt är ofta roligare och mindre arbetskrävande att segla. Betydligt bättre att bo i, åtminstone så länge förhållandena är lugna. Mindre greja, mera segla.

Skriv svar