Biltemas solcellsventilator för båtbruk?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Biltemas solcellsventilator för båtbruk?

Inlägg av S-B A-son » fre 28 aug 2009, 11:52

När vi köpte vår nuvarande båt var en av E-luxventilerna på fördäck ersatt av Biltemas solcellsventilator. Den fungerade sporadiskt första året men dog sedan sotdöden och vägrade snurra.

Tänkte ersätta densamma med original E-lux vilka fungerar som avsett och är (i min båt bäst att säga) också täta för överbrytande sjö när man stängt dem. Biltemas ventilator läcker under samma förhållanden in irriterande mängder vatten. Tyvärr visade det sig att hålet uppsågat för att passa bilnissarnas ventilator är för stort för att rakt av kunna användas för E-lux. För att kunna ersätta måste man alltså plasta igen med åtföljande krångel. Så vad gjorde jag för ett och ett halvt år sedan? Jo jag knallade iväg till Biltema och köpte en till, likadan ventilator. Men med en gnagande oro att ventilatorn inte har rätt kvalitet. I somras, alltså efter drygt ett år, började densamma låta illa och nu låter den som om den när som helst kommer att ge upp andan. Med det positiva tänk som i många sammanhang underlättar livet kan man möjligtvis se en fördel i att bli väckt lagom många minuter efter soluppgången. (Är det molnigt dröjer det längre innan oljudet börjar).

Eftersom jag sparat den obrukbara ventilatorn för att ev. kunna trixa ihop något stängbart, beslöt jag mig för att se vad som egentligen var felet med den första! Ventilatorn består av ett RF hus med från början genomskinlig lins av klar plast (nu är opaciteten ... inte bra). Under plasten sitter en solcell som i sin tur är limmad mot det plasthus i vilken fläktmotorn sitter.

Det visade sig att:

1. Tätningen mellan RF-kåpan och solcellen är så dåligt gjord att vatten har letat sig in och förstört själva solcellen
2. Limningen mellan solcell och plasthus var så uselt gjord så att vatten kunnat leta sig in i sjäva motorn och förstört densamma. Ett överflöd av silikon och ett överflöd av brist på precision. Resultatet blir att motorn förvandlas till en kinesisk(?) rostklump, oförmögen sitt arbete som motor!
3. Kanten på plasthuset är så låg att minsta överbrytning ofelbart resulterar i att vatten läcker in förbi fläkten och ned i båten.

En mycket trolig slutsats blir att den här apparaten är helt olämplig för båtbruk. Möjligtvis, om man är positiv, för båt i lugnväder flytande i en sötvattensjö. Annars reducerad till husvagnsventilator en torrare sommar än normalt!
IMG_7259 beståndsdelar.jpg
Ventilatorns delar
IMG_7258 låg kant läcker in vatten.jpg
Kanten så låg att det lätt läcker in vatten
IMG_7261 sönderrostad.jpg
Motorn blir en fastsittande rostklump
IMG_7260 spridda delar..jpg
Beståndsdelar från en annan vinkel
När den nuvarande slutgiltigt klappar ihop kommer en ny rapport. Det kanske är ett annat fel som fått den på fall?

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Re: Biltemas solcellsventilator för båtbruk?

Inlägg av Schvidja » fre 28 aug 2009, 12:06

Skicka in storyn till Biltema och bifoga lite tips till dem på förbättringar så kanske du får testa deras nästa modell.
Bättre tätningar och högre fläns borde lösa en hel del. Jag var nästan påväg att köpa en, men skull nog inte göra någon fändring i däckshålet för att få dit den. Vad kostar motsvarande i orginalelux hål, om det nu finns?

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Biltemas solcellsventilator för båtbruk?

Inlägg av Eilean » fre 28 aug 2009, 12:44

Det är väl rätt tydligt att ventilen är avsedd för husvagnar och -bilar. Där den förmodligen klarar ett regn av garanterat saltfritt fallande rakt ner utan att läcka. Undrar vad som händer om det regnar när man kör med husbilen?
Addera salt i vattnet och skicka det från sidan i form av stänk på kryssen som blir resultatet - ja det framgår ju.

Man får vad man betalar för - jag måste ta en bild och visa er av den rostfria biltemaknap som suttit på min båt i några år. Förutom gravrosten som grävt sig djupt in i materialet har nu ena spetsen gått av - för att jag klev på knapen. Brottytan visar vilket skitmaterial den är gjord av - brottytan är påfallande lik Falu Rågruts brottyta.

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Biltemas solcellsventilator för båtbruk?

Inlägg av thomask » mån 25 feb 2013, 09:30

Seasea har en som ser exakt likadan ut, Nån som vet om det är samma? förutom prislappen.
http://www.seasea.se/Inredning/Ventilat ... ENT_SVT212

/thomas

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Biltemas solcellsventilator för båtbruk?

Inlägg av toaen » mån 25 feb 2013, 12:46

Kom att tänka på en detalj som jag råkade ut för.

Köpte ett par socellsventilatorer på Hjertmans Julrea för ett antal år sen. Hade tänkt sätta med utsug från toaletten och en från garderoben. Dessa blev liggandes omonterade i minst tre år. Det är inte ovanligt när det gäller mig. :(

Fick ett "ryck", tog fram ventillatorerna och la dem i solen ett par dar. De fungerade naturligtvis inte. Ringde till Hertmans och frågade. De satt vanliga 1,5 volts uppladdningsbara batterier i dem. Gick till närmsta elfirma och köpte nya. Sen fungerade ventilatorerna. Tog mig i kragen och fick monterat dem.

Nu har de snart gått i två år. Hittills utan problem - åtminstone vad jag har märkt,
Bilagor
IMG_3038.jpg
thallatha(alfakrull)hotmail.com

sator
Diamantmedlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 18 aug 2011, 18:38

Re: Biltemas solcellsventilator för båtbruk?

Inlägg av sator » tis 26 feb 2013, 21:24

Jag, precis som Toaen, hinner med mindre än jag vill.. :?
Har planer att istället för solcellsventilator. Anväda en liten datorfläkt som jag sätter med kardborre
under den stängbara orginal ventilatorn. Tätar runt med en bit liggunderlag eller liknande.
En liten elförsörjning med spänningsreglering via 2 zernerdioder.

Med lite pill. så bör det gå att få ett propert utförande. Demonteringsbart, samt att man fortfarande
kan stänga till ventilatorn för att slippa vatten.

Den kommer garanterat gå dygnet runt. Solcellen har jag redan på rufftaket. Det lilla fläkten drar, är
nog försumbart. Billiga är fläktarna med. Finns förvisso riktigt fina väldigt tysta fläktar att köpa.
Datornördarna vill ju ha led belysning osv.. Tror snart grabben bygger in rökaggregat i senaste
pc bygget! :o :lol:

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Biltemas solcellsventilator för båtbruk?

Inlägg av thomask » ons 27 feb 2013, 18:46

Köpte den på biltema, Den är identisk med dom på Seasea och Hjertmans, för halva priset!
Enda man måste klaga på är att dom sticker ner en bit i ruffen,
Skulle den rosta ihop som någon sa, så är det bara några skruvar och åka o byta. Finns ju garanti i 3 år.

/Thomas

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Biltemas solcellsventilator för båtbruk?

Inlägg av S-B A-son » tor 28 mar 2013, 17:09

thomask skrev:Köpte den på biltema, Den är identisk med dom på Seasea och Hjertmans, för halva priset!
Enda man måste klaga på är att dom sticker ner en bit i ruffen,
Skulle den rosta ihop som någon sa, så är det bara några skruvar och åka o byta. Finns ju garanti i 3 år.

/Thomas
Om man alltid seglar inomskärs, och aldrig någonsin får överbrytande sjö över Biltema-ventilen, kan man naturligtvis köpa den och installera. Seglar man någon annan stans bör man helt enkelt inte köpa den. Att få sina sänkläder blöta av havsvatten är en tråkig erfarenhet att behöva göra.

Att skiten blir en rostklump efter ett år nära havsvatten kan man naturligtvis överse med om man tycker att billigt är viktigare än funktion.

Jag är inte heller alldeles säker på att det handlar om samma ventilator. Någon som dissekerat dem från andra leverantörer än bilnissarna? Kineserna är duktiga på att kopiera.

Därmed inte sagt att Biltema alltid är usla, men emellanåt och kanske alltför ofta är de! Problemet är att man inte vet när!

mvh Sven-Barry

naffatS
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 22:38

Re: Biltemas solcellsventilator för båtbruk?

Inlägg av naffatS » tor 28 mar 2013, 20:11

Skulle en sådan här, betydligt dyrare, fungera bättre? http://www.marinsystem.se/dacksutrustni ... 682-1.aspx

Staffan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Biltemas solcellsventilator för båtbruk?

Inlägg av Anders S » tor 28 mar 2013, 20:38

Det kanske den gör. Jag tror det är en material- och tätningsfråga till stor del, men nackdelen är att det kommer sjövatten i ventilatorn vad man än köper, om man får sjö där ventilatorn sitter. Det är bara en tidsfråga innan en sådan ventilator blir ledsen i ögat, men de dyra i bra material håller rimligen längre. Sätt den högt, så högt det går - det är bra för effekt och livslängd. Man kan naturligtvis ha ett kapell för ventilatorn då man är ute i förhållanden då det kommer att bli riktigt blött.
Anders S

Skriv svar