Autopilot ett lyft för seglande mänsklighet!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
benq
Guldmedlem

Re: Autopilot ett lyft för seglande mänsklighet!

Inlägg av benq » mån 31 aug 2009, 21:21

Hei i Sverige!
På min siste tur i denne sesongen fikk jeg knust min "Autohelm 2000" av en brottsjø som kom inn fra siden. Bølgehøyden var vel i snitt rundt 3 meter og jeg hadde akkurat passert en som nok var mere enn snittet da en annen kom på tvers og traff roret og "pang" sa det og det var den piloten, 3 biter var alt som var igjen av den, men nå er ny bestilt. Jeg har også vindpilot, men den får jeg ikke til å bruke. Enig med trådstarter at autopilot det er en fantastisk medseiler.Jeg seiler hele tiden i Nord Norge, men ett annet år hadde det kanskje vært en tanke å bytte båt med en i Sverige, kanskje i Umeå regionen, eller kanskje det finnes utleiemuligheter der.

Användarvisningsbild
KaptenKlant
Diamantmedlem

Inlägg av KaptenKlant » tis 01 sep 2009, 00:19

janne skrev:
Segelbo skrev:Det är väl inte så många här som sysslar med långa havsöverseglingar. Det är väl där som vindrodret kommer till sin rätt, inte för skärgårdssegling, eller dagsseglingar över till Danmark etc. Eller? Ni som har vindroder, hur använder ni det?
Jag brukar mest kustsegla, de senaste åren i Norge, men använder mitt vindroder mycket oftare än autopiloten. Ett vindroder kommer till sin rätt när det blir lite besvärligare förhållanden. Jag har tidigare beskrivit hur mitt vindroder styrde bättre på en brant slör med en del sjö utanför norska kusten än min kompis autopilot (av modell större), trots att hans båt är 50 fot mot mina 40.
Jag har ännu inte träffat någon som säger att autopiloten klarar att styra när det tar i lite mer. Å andra sidan har jag heller inte träffat nån som hävdar att vindrodret klarar att styra när det inte blåser.
Båda har sina fördelar men jag skulle hellre dumpa piloten än vindrodret om jag tvingades välja.

Instämmer gör denne representant för maffian. HAr man sen en räsersläde à la Vendée globe får man ju stå ut med pilot. vindroder lär inte fungera på den typen av båt. Själv trivs jag på sjön, så det behöver inte gå sååå snabbt. Hellre då bekvämt. Så det så! ;-)
Kom ihåg att erfarenhet endast gör att man klantar till det mindre ofta!

Båtar : Southern Cross 35 - Tahiti. H-båt Sthlms N skärgård

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » tis 01 sep 2009, 05:26

Lite utanför diskussion men ändå...

Passerade över en kraftkabel till grannlandet med autopiloten (TP20). Det blev en snygg S-sväng; först 10 - 15 grader bb (började ca 100 - 200 m innan), sedan lika mycket sb för att sedan återgå till kursen. Stämde helt perfekt med markeringen med kabelns läge enligt sjökortet.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 01 sep 2009, 08:38

"Passerade över en kraftkabel till grannlandet med autopiloten"
Lätt hänt. Jag har seglat över ett magnetiskt störningsområde och det tog en stund innan jag kom på att vad som var fel.
Ibland blir man helt enkelt lite för bortskämd med den eminenta autopiloten.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tis 01 sep 2009, 08:58

Jag beskrev i en annan tråd hur jag och flera andra båtar råkade ut för detta i Danmark i somras. Tvär 90° gir.
Väldigt farligt om man råkar stå på däck och pysslar med något just då. Lätt att tappa balansen vid en sådan, helt oväntad gir och falla i vattnet, medan båten återtar sin kurs och lugnt och fint försvinner bort. Mardröm om man är ensam ombord...
---
Bosse
Monsun 31, #116

janne
Diamantmedlem

Inlägg av janne » tis 01 sep 2009, 09:18

Skulle aldrig hända med ett vindroder :D

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tis 01 sep 2009, 09:23

Ni som har Helmer 2000 med en egen låda för elektroniken.

Ett vänskapligt tips är att inte låta lådan ligga löst på en toft. Skulle den råka kickas till kommer båten att gira hårt i godtycklig riktning. Den bör säkras upp mot något skott.

mvhQ

Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem

Inlägg av BF!! » tis 01 sep 2009, 09:53

Segelbo skrev:Jag beskrev i en annan tråd hur jag och flera andra båtar råkade ut för detta i Danmark i somras. Tvär 90° gir.
Väldigt farligt om man råkar stå på däck och pysslar med något just då. Lätt att tappa balansen vid en sådan, helt oväntad gir och falla i vattnet, medan båten återtar sin kurs och lugnt och fint försvinner bort. Mardröm om man är ensam ombord...
Samma sak händer om man råkar ha en mobiltelefon i fickan och råkar sätta sig bredvid lilla Helmer. Båten börjar gira åt valfritt håll..... :D
/Lars

VHF: SC7987
MMSID: 265578070

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Sailman » tis 01 sep 2009, 10:12

Jag har min Helmut integrerad med GPS-plottern. Normalt så låter jag Helmut styra mot en Waypoint istället, då slipper man kursstörningar från magnetfält och ström (i vattnet alltså).

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 01 sep 2009, 10:29

Mr Sailman skrev:Jag har min Helmut integrerad med GPS-plottern. Normalt så låter jag Helmut styra mot en Waypoint istället, då slipper man kursstörningar från magnetfält och ström (i vattnet alltså).
Är du säker på det? Jag kör också ihopkopplat men som jag kan tolka det är det den magnetiska kompassen i autopiloten som styr. GPS-kompassen är alldeles för långsam.

Excel 319
Platinamedlem

Inlägg av Excel 319 » ons 02 sep 2009, 03:26

bosseh skrev:
Mr Sailman skrev:Jag har min Helmut integrerad med GPS-plottern. Normalt så låter jag Helmut styra mot en Waypoint istället, då slipper man kursstörningar från magnetfält och ström (i vattnet alltså).
Är du säker på det? Jag kör också ihopkopplat men som jag kan tolka det är det den magnetiska kompassen i autopiloten som styr. GPS-kompassen är alldeles för långsam.
Jag håller med bosseh. Jag har också autopiloten kopplad till en pc med gps och så länge xte ligger innom gränsen, händer det att jag går på en parellellkurs. När xte blir för stort går gps-signalen in och styr tillbaka till rätt kurs. Genom att lägga en snäv gräns för xte, kan man göra att gps:en går in och styr upp oftare.

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Sailman » ons 02 sep 2009, 07:40

Jag vet inte hur den gör men jag går ofta genom områden med relativt kraftig ström och i somras har jag vid ett antal tillfällen gått genom områden med magnetiska störningar och aldrig upplevt att Hemlut tappar kursen om han är låst på en Waypoint. Tittar jag på spåret i plottern efteråt så är det alltid spikrakt. Visst kan det vara lte XTE ibland men det handlar oftast bara om något 10-tal fot. Aldrig att den gjort några tvära girar.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 02 sep 2009, 09:14

Mycket intressant om GPSen kan hjälpa magnetkompassen. Jag måste testa med min TP20! Vad har ni för piloter Sailman/Excel?

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Sailman » ons 02 sep 2009, 12:02

Min Helmut är en Raymarine ST-4000+ för rorkult (med separat manöverpanel fast monterad i sitbrunnen och fast montrerad fluxgatekompass i förpiken) och plottern är en Raymarine C80.

Excel 319
Platinamedlem

Inlägg av Excel 319 » ons 02 sep 2009, 22:03

Min pilot är en Autohelm 2000 ST, utan fjärr eller någon annan burk.

Skriv svar