Autopilot ett lyft för seglande mänsklighet!
Autopilot ett lyft för seglande mänsklighet!
Jag hade nöjet att äntligen få montera en Raymarin autopilot i min segelbåt i fredags och kunna provköra den i helgen.
Vilket lyft!
Nu kan man hissa seglen och sedan starta autopiloten för att därefter vandra fram till fören och lyfta in fendrarna i lugn och ro för att därefter röja upp
lite i båten. Naturligtvis med ett öga framöver för att ha koll på eventuell aktivitet på sjön för andra båtar. Men detta är ju för underbart
att ha en "annan" som styr när man har annat för sig!
En liten sak jag noterade efter ett antal sjömils seglande var att autopiloten girade några grader när jag lämnade sittbrunnen. 'Misstänker att min flytväst eller jag själv är lite magnetisk nånstans som stör autopiloten. Jag kom på lite senare att när jag lämnar sittbrunnen så får jag styra upp autopiloten några grader åt babord innan jag kliver in i ruffen eller upp på däck för att få den att gå dit jag vill.
Är det nån här som upplever samma sak ?
Jag filmade lite när autopiloten var igång och jobbade. I filmen finns lite seglings och motorkörningssekvenser när jag tog mig upp till Uppsala via Fyrisån och tillbaks dagen efter under provkörningsweekend /invigning:
http://bredavik.se/bf/nisse.wmv
Vilket lyft!
Nu kan man hissa seglen och sedan starta autopiloten för att därefter vandra fram till fören och lyfta in fendrarna i lugn och ro för att därefter röja upp
lite i båten. Naturligtvis med ett öga framöver för att ha koll på eventuell aktivitet på sjön för andra båtar. Men detta är ju för underbart
att ha en "annan" som styr när man har annat för sig!
En liten sak jag noterade efter ett antal sjömils seglande var att autopiloten girade några grader när jag lämnade sittbrunnen. 'Misstänker att min flytväst eller jag själv är lite magnetisk nånstans som stör autopiloten. Jag kom på lite senare att när jag lämnar sittbrunnen så får jag styra upp autopiloten några grader åt babord innan jag kliver in i ruffen eller upp på däck för att få den att gå dit jag vill.
Är det nån här som upplever samma sak ?
Jag filmade lite när autopiloten var igång och jobbade. I filmen finns lite seglings och motorkörningssekvenser när jag tog mig upp till Uppsala via Fyrisån och tillbaks dagen efter under provkörningsweekend /invigning:
http://bredavik.se/bf/nisse.wmv
/Lars
VHF: SC7987
MMSID: 265578070
VHF: SC7987
MMSID: 265578070
Re: Autopilot ett lyft för seglande mänsklighet!
Jag är ju autopilotiserad sedan många år och jag värderar nog den som en av de högst prioriterade tillbehören. Den är alltid i standbyläge och används ytterst ofta, alltid för motor och oftast för segel.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2193
- Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
- Ort: Myrbacka Ljusne
- Kontakt:
Re: Autopilot ett lyft för seglande mänsklighet!
Är jag ensam använder jag autopiloten ihop med motorn när jag drar upp seglen med. Jag skulle inte stå ut utan autopilot, den styr nästan jämt både för motor och segel.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Re: Autopilot ett lyft för seglande mänsklighet!
Köpte min första autopilot i början av 1990-talet. När man seglar själv är den "extra besättningsmannen" nästan en nödvändighet. Det är inte många distansminuter jag styrt "för hand" sen jag köpte autopiloten. Är idag inne på min fjärde, på lika många båtar.
Jag brukar gå ut mellan pontonbryggorna för motor, styra upp båten i vinden och koppla in autopiloten. Sen hissar jag segel medan autopiloten håller båten upp i vinden, med motorn på tomgång framåt.
I mitten på 1990-talet seglade jag till Stavanger med min gamla havsfidra. Nån av arbetskompisarna tyckte att det var alldeles för långt att segla själv men jag sa att jag hade ju med mig autohelm.
Alla på jobbet hade båt, men hade väl knappast varit norr om Sotekanalen och troligtvis aldrig så långt som till Lysekil.
Vid ett tillfälle fick jag i smyg höra att två diskuterade min seglats. Den ene sa;"Man kan ju inte segla så långt själv", varpå den andre svarade;" Han va inte själv. Han hade med sig Lars Helm"
Lars Helm var en kompis. Otursförföljd eller vårdslös - troligen mest det sista. Han gick nästan alltid gipsad eller på annat sätt bandagerad. Jag seglar nog hellre själv med hjälp av Autohelm, än jag hade med mig Lars.
tommy
Jag brukar gå ut mellan pontonbryggorna för motor, styra upp båten i vinden och koppla in autopiloten. Sen hissar jag segel medan autopiloten håller båten upp i vinden, med motorn på tomgång framåt.
I mitten på 1990-talet seglade jag till Stavanger med min gamla havsfidra. Nån av arbetskompisarna tyckte att det var alldeles för långt att segla själv men jag sa att jag hade ju med mig autohelm.
Alla på jobbet hade båt, men hade väl knappast varit norr om Sotekanalen och troligtvis aldrig så långt som till Lysekil.
Vid ett tillfälle fick jag i smyg höra att två diskuterade min seglats. Den ene sa;"Man kan ju inte segla så långt själv", varpå den andre svarade;" Han va inte själv. Han hade med sig Lars Helm"
Lars Helm var en kompis. Otursförföljd eller vårdslös - troligen mest det sista. Han gick nästan alltid gipsad eller på annat sätt bandagerad. Jag seglar nog hellre själv med hjälp av Autohelm, än jag hade med mig Lars.
tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com
Re: Autopilot ett lyft för seglande mänsklighet!
Kan bara instämma. Fast vår heter Helmut...
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116
Re: Autopilot ett lyft för seglande mänsklighet!
Vår heter Late Laban. Med Laban vid rodret så kan man lata sig.
Re: Autopilot ett lyft för seglande mänsklighet!
Jag är mycket nöjd med min Simrad TP20. Jag, som ofta seglar ensam, kan inte tänka mig en enda nm utan den. Det enda jag saknar är en fjärrkontroll framme i fören.
xyz123
- Mr Sailman
- Diamantmedlem
- Inlägg: 250
- Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
- Ort: Öresund
Re: Autopilot ett lyft för seglande mänsklighet!
Instämmer likaså i allt ... och vår extra styrman lystrar också till namnet Helmut ombord hos oss ...!Segelbo skrev:Kan bara instämma. Fast vår heter Helmut...
Re: Autopilot ett lyft för seglande mänsklighet!
Sju inlägg som lovprisar autopiloten i alla tonarter.
Jag väntar nu med spänning på ett dundrande inlägg från en medlem av vindrodermaffian!
Jag väntar nu med spänning på ett dundrande inlägg från en medlem av vindrodermaffian!
Re: Autopilot ett lyft för seglande mänsklighet!
Det är väl inte så många här som sysslar med långa havsöverseglingar. Det är väl där som vindrodret kommer till sin rätt, inte för skärgårdssegling, eller dagsseglingar över till Danmark etc. Eller? Ni som har vindroder, hur använder ni det?
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116
Re: Autopilot ett lyft för seglande mänsklighet!
Min autopilot har inbyggt vindroder, dvs det kan styra på vindinstrumentet istf på kompassen.
Har bara provat det några minuter ännu.
/Lars J
Har bara provat det några minuter ännu.
/Lars J
Re: Autopilot ett lyft för seglande mänsklighet!
Nja, inte från flytvästen, men på vår Turkryssare sitter ju rorkulten på durken och rätt ofta står jag med rorkulten mellan benen, då ungefär i knähöjd. Och inte helt sällan har jag mobiltelefonen i en benficka och då kan autopiloten får riktigt spel!BF!! skrev:'Misstänker att min flytväst eller jag själv är lite magnetisk nånstans som stör autopiloten. Jag kom på lite senare att när jag lämnar sittbrunnen så får jag styra upp autopiloten några grader åt babord innan jag kliver in i ruffen eller upp på däck för att få den att gå dit jag vill.
Är det nån här som upplever samma sak ?
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
Re: Autopilot ett lyft för seglande mänsklighet!
Balls of steel...Seglaren skrev:Nja, inte från flytvästen, men på vår Turkryssare sitter ju rorkulten på durken och rätt ofta står jag med rorkulten mellan benen, då ungefär i knähöjd. Och inte helt sällan har jag mobiltelefonen i en benficka och då kan autopiloten får riktigt spel!BF!! skrev:'Misstänker att min flytväst eller jag själv är lite magnetisk nånstans som stör autopiloten. Jag kom på lite senare att när jag lämnar sittbrunnen så får jag styra upp autopiloten några grader åt babord innan jag kliver in i ruffen eller upp på däck för att få den att gå dit jag vill.
Är det nån här som upplever samma sak ?
Förlåt, kunde inte låta bli. Motorgång eller sakta läns i svag vind utan autopilot är ju en plåga.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2193
- Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
- Ort: Myrbacka Ljusne
- Kontakt:
Re: Autopilot ett lyft för seglande mänsklighet!
Vindrodermaffian, Cptn G, skriver ju bara på Klotterplanket så det blir väl inget sånt. Han berättade i alla fall att den nya Sailomaten av senaste modell de hade på Hansen de seglade från Skottland funkade riktigt dåligt eller inte alls på den flatbottnade båten. Trodde aldrig han skulle säga att det inte fungerade i alla lägen.Eilean skrev:Sju inlägg som lovprisar autopiloten i alla tonarter.
Jag väntar nu med spänning på ett dundrande inlägg från en medlem av vindrodermaffian!
Jag har ju ett vindroder, ett sk Kosterroder, till min båt som jag inte haft monterat på två år, det blir slagsmål om utrymmet bak mellan solceller, stegar och ankardävertar. Men jag är riktigt sugen att montera det igen, med en lätt modifiering kommer det att styra bättre än förr. Långkölade båtar är som gjorda för vindroder. Att se hur båten följer vindvriden exakt är ännu läckrare än autopilotgång.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Re: Autopilot ett lyft för seglande mänsklighet!
Jag brukar mest kustsegla, de senaste åren i Norge, men använder mitt vindroder mycket oftare än autopiloten. Ett vindroder kommer till sin rätt när det blir lite besvärligare förhållanden. Jag har tidigare beskrivit hur mitt vindroder styrde bättre på en brant slör med en del sjö utanför norska kusten än min kompis autopilot (av modell större), trots att hans båt är 50 fot mot mina 40.Segelbo skrev:Det är väl inte så många här som sysslar med långa havsöverseglingar. Det är väl där som vindrodret kommer till sin rätt, inte för skärgårdssegling, eller dagsseglingar över till Danmark etc. Eller? Ni som har vindroder, hur använder ni det?
Jag har ännu inte träffat någon som säger att autopiloten klarar att styra när det tar i lite mer. Å andra sidan har jag heller inte träffat nån som hävdar att vindrodret klarar att styra när det inte blåser.
Båda har sina fördelar men jag skulle hellre dumpa piloten än vindrodret om jag tvingades välja.