Väjningsregler

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Re: Väjningsregler

Inlägg av Tommy » tor 27 aug 2009, 15:10

Sjövägsreglerna gäller självklart alltid och ingen har påstått något annat. Lite fånigt att åter komma dragandes med att vi "tänkare" skulle hävda att någon Brödseglarregel existerar. Avfärdades kraftfullt redan tidigt i tråden.

Men intressant är hurpass bokstavstroget man ska tolka reglerna. Bokstavstroget tolkande blir sällan bra, vare sig det handlar om regler eller religion. Och det handlar också om hur man förhåller sig till sina medseglare, förstående eller rigid. Därför är tråden intressant.

Men om vi skulle försöka på oss att analysera vad som står i själva sjövägsreglerna:

a. Intet i dessa regler fritar något fartyg eller dess redare eller befälhavare eller
besättning från följderna av någon försummelse att åtlyda dessa regler eller
att vidta de försiktighetsmått, som må betingas av vanligt sjömansbruk eller
av särskilda vid tillfället rådande förhållanden.
b. Vid tolkning och tillämpning av dessa regler skall tillbörlig hänsyn tas till
alla navigerings- och kollisionsfaror ävensom till alla särskilda omständigheter,
inbegripet förekommande inskränkningar i berörda fartygs manövreringsmöjligheter,
vilka kan göra en avvikelse från dessa regler nödvändig för
att undgå överhängande fara.

I klartext är egentligen detta nog i sig. det står uttryckligen att sjömansbruk går före regeltolkning.

Men om inte det skulle vara nog, så finns en förklarande not till ovanstående text:

Den som brister i gott sjömanskap kan enligt sjölagen ställas till ansvar även om någon sjöolycka
ej inträffat. Paragrafen är även tillämplig på t.ex. en förare av fritidsbåt.
Med vanligt sjömansbruk eller gott sjömanskap avses bland annat: Hålla lämplig fart och lämpligt
passageavstånd, hålla undan i god tid och med bestämd manöver, lämna plats för stora och
svårmanövrerade fartyg, hålla noggrann utkik horisonten runt m.m.

Alltså egentligen ganska glasklart. Småbåtar ombedes lämna plats för stora fartyg!

Hälsningar
Tommy

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tor 27 aug 2009, 15:12

"Om det är gott omdöme att bränna extra bunkerolja i stället för att låte nöjesseglaren komma fram
5 minuter senare kan man diskutera."
Skrev peterh.

Nej peterh, det kan man inte diskutera. Det är så totalt feltänkt av dig att jag är rädd att Seawolf skriver något igen...
Menar du , med hänvisning till det andra du skrev om att man kan både vara vänlig och följa regler, att vi som är ute med våra segelbåtar skall börja ta med i våra bedömningar huruvida det där fartyget som närmar sig har en vakthavande som är vänlig och följer regler, eller bara är vänlig, eller bara följer regler osv - och nu också skall vi försöka bedöma hur mycket extra bunker han är beredd att bränna...

Det du håller på med är en utveckling av brödseglarmumbojumbo, peterh - bunkermumbojumbo.
Jultomten hälsar till dig ändå.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tor 27 aug 2009, 15:34

Mumbojumbo kan det vara för dig, men det står ju i klartext i väjningsreglerna. Och väjningsreglerna sammanfaller ju lyckligtvis också med allmän praxis och förnuft hos de flesta.

Att sen en del småbåtar likt kamekazepiloter väljer att styra in framför ett stort fartyg må vara tragiskt, men de lär inte finna någon hjälp i rätten (om de överlever :wink: )

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 27 aug 2009, 15:46

Tommy skrev: I klartext är egentligen detta nog i sig. det står uttryckligen att sjömansbruk går före regeltolkning.
Står det verkligen det?
Tommy skrev: Alltså egentligen ganska glasklart. Småbåtar ombedes lämna plats för stora fartyg!
Nej, det står " lämna plats för stora OCH svårmanövrerade fartyg"

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tor 27 aug 2009, 15:50

(1) Ja det står det.
Vid tolkning och tillämpning av dessa regler skall tillbörlig hänsyn tas till
alla navigerings- och kollisionsfaror ävensom till alla särskilda omständigheter, ....

(2) Jag var förberedd på kommentaren om OCH och har ett svar :wink:
"Och" gäller i alla lagtexter just som Och och det betyder att man ska lämna plats för stora fartyg och att man ska lämna plats
för svårmanövrerade fartyg. Om man tänker efter själv så är det ganska självklart. Annars skulle det betyda att man inte
ska lämna plars för fartyg som är "små och svårmanövrerade" :lol:

Men nu börjar argumentationen bli rätt löjlig och jag kan bara hänvisa till de flestas sunda förnuft och dessutom rättspraxis osv. Vi flesta väljer att hålla undan för stora fartyg, några väljer att inte göra så och det är nog mest synd om dem (om de överlever..)

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tor 27 aug 2009, 15:59

Det blir mumbojumbo när man som peterh får kursändringen till att motiveras av att låta nöjesseglaren (observera begreppet nöjesseglare...) komma fram fem minuter tidigare, Tommy.

Liksom det blir ett annat slags mumbojumbo av själva diskussionen när man som du inför begrepp som Kamikatzepiloter vilket jämställs med vissa nöjesseglare enligt dig.
En Kamikatzepilot är medvetet ute efter att skada den andre och själv dö på kuppen.
Är det vad du menar, Tommy?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tor 27 aug 2009, 16:06

Maxi33 skrev:En Kamikatzepilot är medvetet ute efter att skada den andre och själv dö på kuppen.
Är det vad du menar, Tommy?
'

Man kan rimligtvis fråga sig efter att ha deltagit i denna tråd. För mig finns det få, om överhuvudtaget några argument för en liten fritidsbåt att inte hålla undan för stora fartyg:

1. Det är sunt förnuft
2. Man överlever bättre om man gör så
3. Det verkar stämma överrens med de allra flestas rättstänkande och handling
4. De olika fall där någon kört chickenrace med stort fartyg har slutat med "gnissel" likt På Kryss-artikeln
5. Det kan säkert spara en del bunkerolja att hålla undan för fartygen
6. Och följaktligen, det utrycks att man ska göra så i väjningsreglerna
7. EDIT: Höll på att glömma, det gör ju också ingenting att visa denna hänsyn, vi som fritidsseglar

Så jag kan överhuvudtaget inte förstå argumentet för att att inte hålla undan. Inte har denna tråd hjälpt mig att förstå bätte heller...

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 27 aug 2009, 16:13

Jag har svårt att se att det står något om "att sjömansbruk går före regeltolkning." i 1:an

Nr 2 är en kommentar, inte en lagtext. Den är till för att förklara vad som menas i lagtexten men den saknar juridiskt värde.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tor 27 aug 2009, 16:18

Ingen har någonsin skrivit att man inte skall hålla undan från stora fartyg, Tommy.
Inte i något inlägg jag har läst kanske jag skall påpeka.

Det jag tycker är så jobbigt är allt mumbojumbo om bunker och Kamikatze osv när någon har gjort en annan bedömning av en situation.

Är det inte långt över läggdags i Tokyo förresten...?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem

Inlägg av coppertail » tor 27 aug 2009, 17:01

Nu är det ju några år, (4-5) sedan jag själv seglade som befäl i handelsflottan.
Efter dryga 10 år till sjöss är det kanske ett par tre situationer som etsat sig fast i minnet vad gäller incidenter med fritidsbåtar.
Samtliga inomskärs. En enda av dessa rörde en seglare som nog läst sjövägsreglerna som fan läser bibeln,,

Utomskärs var det bara trevligt att sikta segelbåtar, ett litet sting av hemlängtan brukade komma över en.
Ibland lade man kursen lite så att man kom inom lagom kikarhåll, men det gällde ju att närma sig lite försiktigt.
Ungefär som när man siktar en havsörn eller något annat skyggt djur.
Nästan alltid fick man glada hälsningar tillbaka när man gick ut på bryggvingen och vinkade.

En gång var trafikbilden sådan att vi var tvungna att gå lite väl nära ett fiskefartyg. På Vhf:en kom det då ett
- Thank you for passing so close, you f-cking retard!
Jag funderar fortfarande 10 år senare vad jag borde svarat, så det kan ju vara ett tips till er som vill vara i fred. :D

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tor 27 aug 2009, 17:50

Maxi33 skrev:"Om det är gott omdöme att bränna extra bunkerolja i stället för att låte nöjesseglaren komma fram
5 minuter senare kan man diskutera."
Skrev peterh.

Nej peterh, det kan man inte diskutera. Det är så totalt feltänkt av dig att jag är rädd att Seawolf skriver något igen...
Menar du , med hänvisning till det andra du skrev om att man kan både vara vänlig och följa regler, att vi som är ute med våra segelbåtar skall börja ta med i våra bedömningar huruvida det där fartyget som närmar sig har en vakthavande som är vänlig och följer regler, eller bara är vänlig, eller bara följer regler osv - och nu också skall vi försöka bedöma hur mycket extra bunker han är beredd att bränna...

Det du håller på med är en utveckling av brödseglarmumbojumbo, peterh - bunkermumbojumbo.
Jultomten hälsar till dig ändå.

MVH
Håkan
Håkan,
jag förstår att du vill provocera fram en uphetsad debatt om t.ex. påvens skägg.
Men det nappar jag inte på. Jag fortsätter att tycka att det är fånigt att tro att
alla stora tankfartyg skall ovillkorligen väja för minsta kanot.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

F Ehn
Silvermedlem

Inlägg av F Ehn » tor 27 aug 2009, 18:11

Peter, min vän:

Du tror inte att allas åtlydande av sjövägsreglerna till punkt och pricka är den lille seglarens enda försäkring, den dagen det det går alldeles fel?

Kanske är det snarare så att vi själva alltid skall följa reglerna minutiöst och sedan får vi hoppas att andra också gör det? Den som tror att han måste bryta mot reglerna för att inte korsa vägen för en tanker har möjligen läst, men icke förstått.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 27 aug 2009, 19:27

mumbojumbo ja.

Men hur tolkar ni regel 2a? Står det att gott sjömanskap ska gå före regler?
Står det klart någonstans att mindre båtar villkorslöst ska hålla undan för större (Trång farled undantaget)?

Att reglerna gäller verkar de flesta vara överens om så det som diskuteras bör vara hur de ska tolkas!
--
Regel 2
Intet i dessa regler fritar något fartyg eller dess redare eller befälhavare eller
besättning från följderna av någon försummelse att åtlyda dessa regler eller
att vidta de försiktighetsmått, som må betingas av vanligt sjömansbruk eller
av särskilda vid tillfället rådande förhållanden.

M. Umbo
tf skansadvokat

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tor 27 aug 2009, 19:33

Eilean skrev: Seawolf, de är du och och dina gelikar som med obegriplig emfas upprepar mantrat "sjövägreglerna gäller alltid - punkt slut" som oftast använder ordet "brödseglarregel". Inte vi andra, som inte alls försöker påstå att det finns undantag från sjövägsreglerna, men argumenterar för litet sunt förnuft i tillämpningen.
Jo, jag förstår att det är svårt för dig att hålla många olika argumentationer i luften samtidigt, så det blir lätt lite fel.
Seawolf skrev: Denna tråd är den femtielfte i samma ämne räknat över de vanligare Forum och är inte mindre tjatig än de andra.
Sjövägsreglerna gäller och inget annat. Kombinationen av sunt förnuft och reglerna skall tillämpas i umgänget mellan stora och små båtar/fartyg.

Filip
Platinamedlem

Inlägg av Filip » tor 27 aug 2009, 19:48

Usch...vad tommy visar är att sjöreglerna är "gummiparagrafer".....det som först skrivs kanske inte gäller pga någon passus längre ner i texten....känner så väl igen det från olika kontraktstolkningar......mej veterligen har ingen småbåt som blivit överkörd av en stor fraktbåt fått rätt....om dom någon gång skulle få rätt..till vad nytta....finns ju några exempel från engelska kanalen..
Jag resonerar precis som när jag kör mc......förutsätt inte att andra följer trafikreglerna...var beredd på det värsta. Av ren självbevarelsedrift försöker jag tidigt visa min avsikt och hålla mej undan från fartyget.

Skriv svar