Väjningsregler

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Väjningsregler

Inlägg av S-B A-son » mån 24 aug 2009, 12:56

I lördags gick min dotter, hennes kompis och jag själv tillbaka till Gbg från Läsö. Få fartyg på route T och som alltid inga som helst problem. I "skärgårdsleden" söder om Göteborg, utanför Tistlarna kom två båtar om babord, bägge på kollisionskurs. Den första, en välhållen modernare kusttanker ökade farten någon knop och väjde en aning. Alltså helt enligt boken. Den andra båten gav fullständigt f-n i allt vad väjningsregler heter och ångade oberörd på!
DSC_0434 Kollisionskurs..jpg
Kollisionskurs
DSC_0435 väjde.jpg
Väjde naturligtvis innan det blev farligt för oss.
Fanns ingen på bryggan? Var den som eventuellt fanns där berusad? Outbildad, okunnig eller så utmattad att densamme inte klarade av att fullgöra sina uppgifter? Sömnbrist?

Naturligtvis väjde jag i så god tid att även om kanalbåten hade fått för sig att i sista minuten väja hade vi gått fria.

Nog är det själve f-n!

mvh Sven-Barry

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Väjningsregler

Inlägg av Brendan » mån 24 aug 2009, 13:16

Okänslig tölp som hade vakten på bryggan. Förmodligen en omskolad korvhandlare.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Väjningsregler

Inlägg av Tommy » mån 24 aug 2009, 13:33

Detta har jag också råkat ut för. Och om man läser olycksrapporterna på sjöfartsverkets hemsida så blir man verkligen mörkrädd, det verkar vara en hel del fartyg som far runt därute på havet med väldigt obefintligt vakthållning. Hur många finns egentligen normalt ombord på en båt som du visar på bilden? '

3-4 besättningsmän på sin höjd. En ensam tölp kanske hade vakten, och tillfälligt gått ner under däck eller så. Eller till och med nickat till, det verkar inte hända alltför sällan på dessa små kustångare.

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Väjningsregler

Inlägg av Maxi33 » mån 24 aug 2009, 13:40

"Okänslig tölp som hade vakten på bryggan. Förmodligen en omskolad korvhandlare."
Skrev Brendan.

Måste bara gratulera dig och jag menar det uppriktigt.
Riktigt elakt, med invektiv och allt och riktat till en lätt identifierbar person.
Och roligt!

MVH
Håkan
En expert i mängden

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Väjningsregler

Inlägg av Maxi33 » mån 24 aug 2009, 13:45

Angående väjningsreglerna, var det inte en närmast identisk situation med identiskt agerande som behandlades i en PK för en tid sedan och därefter i en enorm tråd på Sailguide?
Och i den tråden fick den oansvarige seglaren veta hut med invektiv som att stå på och provocera och chicken race och så vidare...

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Väjningsregler

Inlägg av Eilean » mån 24 aug 2009, 15:10

"Fanns ingen på bryggan?" undrar Sven-Barry.

Ja, det är väl inte omöjligt. Med en autopilot som är förprogrammerad och med en radar som dels inte är optimalt placerad och kanske heller inte inställd för upptäckt av små segelbåtar med taskiga ekon som kan trigga igång dess larm och med en AIS som bara tjoar när någon annan AIS-sändare kommer för nära kanske vakthavande helt enkelt inte upptäckte dig eftersom han var på toaletten och sk-t/hämtade kaffe/fyllde i tipskupongen/glodde i en porrtidning/somnat.....

Jag har råkat ut för liknande incidenter och tillämpar regeln "håll undan i god tid för dom som är större".
Ja, jag vet att jag skall hålla mig till reglerna för att jag skapar kaos och förvirring. Men är för feg för det.

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Väjningsregler

Inlägg av Brendan » mån 24 aug 2009, 15:13

Maxi33 skrev:Angående väjningsreglerna, var det inte en närmast identisk situation med identiskt agerande som behandlades i en PK för en tid sedan och därefter i en enorm tråd på Sailguide?
Och i den tråden fick den oansvarige seglaren veta hut med invektiv som att stå på och provocera och chicken race och så vidare...

MVH
Håkan
Som vanligt var det jag som fick på huden för att jag utmanade på chicken race och annat. Inte en enda uppskattande kommentar av vad som var ett riktigt roligt kåseri enligt andra utanför Sailguide.

FredrikW skrev:
Jag måste säga att jag blir förvånad, fast egentligen inte, hur en segelbåtsnisse kan "utmana" en bogserbåt i nån form av chicken race på en öppen fjärd. Oavsett om du har lyckats avkoda att den inte har släp eller jobbar. Det är såna som du Brendan som orsakar krockar i biltrafiken på grund av envetenhet, stolthet eller trångsynthet.

Att du sedan toppar chicken racet med att sitta och göra grimaser till skepparn på bogserbåten att han ska vara punchig gör ju inte saken bättre. Mamma mia, skärp dig!!! :o

För det första: det hela utspelalades på västkusten, alltså på en fjord, inte en fjärd.

Som vanligt är det Brendan som har fel och motparten rätt, trots att det är jag som följer reglerna och motparten som bryter mot dem. Och invektiven börjar hagla igen. Observera att det är FredrikW som börjar med obehagligheterna, inte jag!

Vad är det som får dig att inte beteckna bogserbåtsskepparen som enveten, stolt och trångsynt? Det var ju dessutom bogserbåtsskepparen som grimaserade. Varför skulle han ha mer rätt till det än jag?

Och du har ingen som helst anledning att sätta dig på dina höga hästar. Du var inte där. Självklart hade både bogseraren och jag situationen under full kontroll. En bogserbåt med sin enorma maskinstyrka och stora propeller går från full fart till stopp på några få sekunder. Och jag visste att jag för min egen skull kanske skulle bli tvungen att göra den undanmanöver jag inte var skyldig till. Det gjorde jag också, och det hände ingenting.

Fredrik W, jag tycker du ska sänka svansföringen och tänka på vad du skriver. Du är inte måttligt orättvis och oförskämd. Jag har skrivit på olika diskussionsfora i flera år och ridit ut många stormar, men stämningen här på Sailguide just nu är något helt nytt. Här finns ju bland många skribenter ingen takhöjd, ingen tolerans, ingen eftertanke.

Min lilla historia skrev jag förra året på marinans segelbåtsplank, där jag visserligen också fick kritik för vissa saker. Men det gällde saker som vilka tillstånd jag hade att idka fraktfart med min segelbåt etc. Inte började man gasta om chicken race och dylikt.

Nej, Fredrik W, det är du som ska skärpa dig och inte trigga upp den här debatten också.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Väjningsregler

Inlägg av Eilean » mån 24 aug 2009, 15:40

Är jag helt galen?
Har "Fredrik W" skrivit något i denna tråd?
Anar jag ett nytt trådhaveri!?

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Väjningsregler

Inlägg av Maxi33 » mån 24 aug 2009, 15:46

Jag tror att Brendan tror att jag syftade på en tråd för längesedan där han hittade på en historia om hur han blev trängd av en bogserbåt, Eilean. Jag kan inte se hur han får till den kopplingen för det påhittet föregicks ju inte av en artikel i PK om honom och bogserbåten...

Brendan, jag syftade på den där seglaren som kom i närkontakt med en tanker någonstans mellan Sverige och Bornholm, och de jag lite tyket syftade på med tråden i Sailguide var (om jag nu minns rätt, jag tänker inte göra något akademiskt forskningsarbete av detta och hoppas du kan låta bli också) till exempel signaturerna Tommy och bosseh.

Fanken vad det är svårt att vara lättsam och underhållande, eller hur Brendan?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Väjningsregler

Inlägg av S-B A-son » mån 24 aug 2009, 15:50

Eilean skrev: ... och tillämpar regeln "håll undan i god tid för dom som är större".
Ja, jag vet att jag skall hålla mig till reglerna för att jag skapar kaos och förvirring. ...
Om du håller undan i tillräckligt god tid och inte trasslar till det för andra båtar skapar du väl knappast kaos och förvirring. Precis som jag inte heller gjorde.

Att en beg. bilhandlare med trevåningsbåt inte begriper sig på väjningsregler förvånar mig egentligen inte, eller att hyrskepparen på den jättefina Bavarian inte sett ett enda stoppmärke på hela charterveckan. Men nog bör man kunna ställa högre krav på yrkessjöfarten.

Där finns ju tydliga krav på kompetens!

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Väjningsregler

Inlägg av Tommy » mån 24 aug 2009, 16:05

Maxi33 skrev:.... till exempel signaturerna Tommy och bosseh.
Tro nu inte att du kan locka in mig i något käbblande :D

Jag gör som så många andra, på öppet vatten håller jag undan från yrkestrafiken så gott det går, och fösöker göra detta så tidigt så avsikten knappast kan missförstås. Detta är min huvudregel (givetvis situationsanpassad :roll: ) och beror på ren självbevarelsedrift. Vem vet hur många groggar den stackars styrmannen har hunnit få i sig...

Forumtrevliga hälsningar // Tommy

feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Re: Väjningsregler

Inlägg av feeling286 » mån 24 aug 2009, 16:35

Kanske är helt ute o cyklar men menar du / ni att fartyget ska väja för en segelbåt som seglar för nöjes skull?

Mvh Johan

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem
Inlägg: 274
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32

Re: Väjningsregler

Inlägg av mariatherese » mån 24 aug 2009, 16:47

I teorin spelar det ingen roll om du seglar för nöjje eller framför ditt fartyg för brödfödan. Är fartyget stort nog att ha någon form av begränsning så skall det ju föra dagersignal om detsamma. Men jag gör som flera andra här. Vi håller oss noga ur vägen av självbevarelsedrift.

feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Re: Väjningsregler

Inlägg av feeling286 » mån 24 aug 2009, 16:55

Jag förmodar att dom flesta här har någon form av nautisk kompetens.

Något av det första man fick lära sig var att den som seglar för nöjes skull ska ALLTID väja för den som seglar förr sitt bröd, o givetvis för fartyg/båtar som har dålig/nedsatt manövreringsförmåga.

Mvh Johan

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem
Inlägg: 274
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32

Re: Väjningsregler

Inlägg av mariatherese » mån 24 aug 2009, 17:06

Hur är det uttryckt i sjölagen? Och hur ser man skillnad på om någon seglar för sitt bröd jämfört med om han seglar för nöjes skull?

Skriv svar