Körde på grund efter 30 år

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
kajlahtinen
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 08 jun 2004, 23:20
Ort: Åbo

Körde på grund efter 30 år

Inlägg av kajlahtinen » lör 22 aug 2009, 23:07

Körde alltså på grund. Det är nog över 30 år senast. Vi körde för motor igenom en relativ trång (och okänd) farled. Frugan var nere i ruffen och sololjade sig. Jag satt i lådan, höll koll på gröna och röda käppar och försökte samtidigt pilla på pinnepiloten för att få händerna fria. Det ville sig inte och jag kommenderade frugan ut och räckte pinnen åt henne. Just då small det. Vi körde kring fyra knopp enligt båtloggen, men så här på sensommaren (i början av augusti) visar den ju alldeles för litet. Vi körde nog kring fem knopp. Det small ordentligt. Jag satt och det hände ingenting för mig men frugan kastades mot bommen och hade ont i bröstkorgen flera veckor. Vi var häpna. Att detta verkligen hände oss! Hur är det möjligt. Nå, vi lugnade oss snabbt när vi enkelt tog oss loss och det kom inte in vatten någonstans. För säkerhets skull beställde vi en grodman till nästa hamn. Han hittade ingenting att anmärka där nere. Det vara bara att fortsätta resan. Så här efteråt kan man konstatera att det var kanske bra att det hände. Efter två veckor på sjön och äntligen på “tvåman” (barnen hade hämtats dagen före) var vi kanske litet nonchalanta där vi egentligen borde varit uppmärksamma. Skärpning alltså. Och sen var det ju bra att båten höll. Självaste Celin betvivlar i sin 500 segelbåtar om kölkonstruktionen på en First 28 håller vid grundsmäll. Jåå, det gör det, i fem knopp i alla fall. Inte en skråma. Men jag rekommenderar inte någon att pröva sin lycka. Jag hade hjärtklappning säkert många timmar efter händelsen. Det är kanske bäst att någon i en båt håller i styrpinnen och har någorlunda koll på vart den är på väg.

MVH

Kaj

p.s. Litet otrevliga skriverier här på forumet den senaste tiden. Hoppas att vi kunde hålla oss till saken: segelbåtslivet och -bekymmer.

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Inlägg: 214
Blev medlem: tis 22 jun 2004, 17:09
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Re: Körde på grund efter 30 år

Inlägg av August » sön 23 aug 2009, 08:59

Det händer alla till slut. Jag höll på att själv gå på för några veckor sedan, satt och tänkte på annat och totalt glömde bort en grönprick som jag passerat hundratals gånger. SO bris, färd mot NO 2-3knop, helt plötsligt hade jag gröningen 5-6m på fel sida, hade siktet på en nordprick 50m bort. Lyckligtvis var det över 4m djupt på ekolodet men det kunde likaväl ha varit en sten bakom pricken...Jag gissar att många grundkänningar sker i kända hemmavatten i slutet på säsongen, man blir lite nonchalant och har inte full uppmärksamhet.
Tur att det gick skapligt bra för er iaf. :)
Bär av, bär av, BÄR AV

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: Körde på grund efter 30 år

Inlägg av coppertail » sön 23 aug 2009, 13:41

Det verkar som augustimörkret överraskat många? Ovanligt livligt under natten till söndag.
Jag råkade överhöra 3 grundstötningar som krävde bärgningshjälp, 1 MOB samt ett sök efter siktad nödraket.
Bara på det lilla kustavsnitt som jag intresserar mig för.
Tid ca, 22-02. Vackert väder.

Är det övertron på sjökortsplottrarna som gör att folk inte söker hamn i tid innan mörkret faller?

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Körde på grund efter 30 år

Inlägg av bosseh » sön 23 aug 2009, 13:53

coppertail skrev: Är det övertron på sjökortsplottrarna som gör att folk inte söker hamn i tid innan mörkret faller?
Det sägs att fler numera går hem i mörkret, vilket delvis kan bero på plotters. Tyvärr saknar många både utbildning och träning när det gäller mörkernavigering. Den delen togs ju bort för många år sedan i Förarintyget. Kanske kommer det tillbaka, en omarbetning lär pågå. Ev försvinner sjuk/olycksfallsdelen, tar man ett bilkörkort ingår ju inget sådant utan det får man skaffa sig på egen hand.
Enligt min mening skulle det vara bra att prata mer om elektronisk navigering.

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Körde på grund efter 30 år

Inlägg av Brendan » sön 23 aug 2009, 19:12

bosseh skrev:
coppertail skrev: Är det övertron på sjökortsplottrarna som gör att folk inte söker hamn i tid innan mörkret faller?
Det sägs att fler numera går hem i mörkret, vilket delvis kan bero på plotters. Tyvärr saknar många både utbildning och träning när det gäller mörkernavigering. Den delen togs ju bort för många år sedan i Förarintyget. Kanske kommer det tillbaka, en omarbetning lär pågå. Ev försvinner sjuk/olycksfallsdelen, tar man ett bilkörkort ingår ju inget sådant utan det får man skaffa sig på egen hand.
Enligt min mening skulle det vara bra att prata mer om elektronisk navigering.
I obekanta fyrbelysta farvatten är det lättare att gå i mörker än på dagen.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Körde på grund efter 30 år

Inlägg av Tommy » sön 23 aug 2009, 19:40

Jag har hittills klarar mig från att gå på grund i fart, bara dunkat i vid tilläggning. Men det har varit nära några gånger, då har det varit av ouppmärksamhet. Mänskliga faktorn helt enkelt :oops: Det har varit några gånger som man upptäckt att man tittat fel på kort och plotter.

Däremot ser jag ingen direkt skillnad mellan dag och natt. Möjligtvis lättare att se fyrar som Brendan är inne på, och även att se fartyg på öppna havet (lanternorna syns bättre än fatyget själv).

Numera är det ju en barnlek att gå i vilket mörker som helst. Plottern i sittbrunnen visar tryggt vägen, bara man inte tar för snäva marginaler (minst 300-500 meter från farligheter, pga kombination av GPS-fel och kartfel).

Skulle plottern falera så tar man fram hand-GPS'en och papperskort som man ju har med sig.

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Körde på grund efter 30 år

Inlägg av Brendan » sön 23 aug 2009, 20:06

Tommy skrev:Jag har hittills klarar mig från att gå på grund i fart, bara dunkat i vid tilläggning. Men det har varit nära några gånger, då har det varit av ouppmärksamhet. Mänskliga faktorn helt enkelt :oops: Det har varit några gånger som man upptäckt att man tittat fel på kort och plotter.

Däremot ser jag ingen direkt skillnad mellan dag och natt. Möjligtvis lättare att se fyrar som Brendan är inne på, och även att se fartyg på öppna havet (lanternorna syns bättre än fatyget själv).

Numera är det ju en barnlek att gå i vilket mörker som helst. Plottern i sittbrunnen visar tryggt vägen, bara man inte tar för snäva marginaler (minst 300-500 meter från farligheter, pga kombination av GPS-fel och kartfel).

Skulle plottern falera så tar man fram hand-GPS'en och papperskort som man ju har med sig.
På natten behöver man knappt sjökort, det gäller bara att hålla sig i vitt sken från fyrarna.

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: Körde på grund efter 30 år

Inlägg av coppertail » sön 23 aug 2009, 20:29

Den gångna nattens smällar skedde inte i fyrbelysta leder.
Det är faktiskt väldigt ovanligt att djupgåendet i de fyrbelysta lederna inte räcker till för fritidsbåtarna. :D

Min fundering ovan gällde snarare att folk som ger sig ut på helgerna i augusti kanske söker natthamn försent, av vana från sommarens ändlösa dagar. Populära naturhamnar ligger sällan i fyrbelysta leder de heller?
Kanske är det uteslutande plottern som får visa vägen in i favoritviken?
Frågan är varför man då kör såpass fort att man måste dras loss från grundet?
Märkligt tycker jag.

Men nu var det väll inte det tråden handlade om? Sorry!

Min värsta grundsmäll var med en Starbåt. Sådär lite avslappnat slörande medans vi spanade efter en ledig lunchvik.
Gick väll sisådär 6-7 knop kanske, klockrent upp på en 0,6:a.
Jobbig känsla att stå och skuffa på en båt med fulla segel i knädjupt vatten.
Så småningom tryckte en vindby oss vidare över grundet till djupare vatten.

Annars brukar det mest bara donka till lite ibland, när man bara ska dra ut slaget liiite till. :oops:

Edit: Eller så var det den gången när jag landade med en segeljolle på en sten som dök upp under båten i en brottsjö.
Centerbordet flög upp och dunkade till mig i skallen som straff för mina synder.
Också en konstig känsla att genom enkellaminat känna berg under fötterna.

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Körde på grund efter 30 år

Inlägg av Brendan » sön 23 aug 2009, 20:40

coppertail skrev:Den gångna nattens smällar skedde inte i fyrbelysta leder.
Det är faktiskt väldigt ovanligt att djupgåendet i de fyrbelysta lederna inte räcker till för fritidsbåtarna.
Läs gärna tråden om båten som totalhavererade på 24-timmars, så förstår du vad jag menar.
Kanske samma sak i de här fallen?

Användarvisningsbild
Lars L
Platinamedlem
Inlägg: 145
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 15:03

Re: Körde på grund efter 30 år

Inlägg av Lars L » sön 23 aug 2009, 21:14

coppertail skrev:Den gångna nattens smällar skedde inte i fyrbelysta leder.
Det är faktiskt väldigt ovanligt att djupgåendet i de fyrbelysta lederna inte räcker till för fritidsbåtarna. :D
Utanför Hönö Klova "leder" den vita sektorn delvis över 0.7 m Bredbådan
hönö2.jpg

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Körde på grund efter 30 år

Inlägg av bosseh » sön 23 aug 2009, 22:14

Ta inte för lätt på mörkernavigeringen. Jag har gått mycket i mörker men skulle aldrig kalla det en barnlek. Det kanske kan förefalla enkelt för den oinvigde. Men titta tex på kartbilden ovan där man ska gå från en vit sektor till en annan "i blindo". Avståndsbedömning i mörker? Om man dessutom har möte?
Sen har vi påseglade fyrar, slocknade lysprickar, fyrar som ska ses mot bakgrundsljuset från en stad osv.
Till detta kommer andra båtar med fina lanternor. Jovisst. För några dagar sedan kom en båt med en röd först och vit bakom. Troligen hade topp och akterljus bytt plats. Så var det på min båt när jag köpte den. Eller ett möte med röd och grön även efter att de måste ha girat ca 20° i farleden. Väldigt många båtar har inte lanternor med korrekta lysvinklar.
Plottern är till stor hjälp för navigeringen men i en farled som kanske är 50 m bred och där prickarna kan stå 40 m fel måste man ligga och lysa med sökarljus för att undvika pinsamma möten med prickarna. Att läsa av en hand-GPS och plotta i ett papperskort hinner man inte med. Hela tiden ska man ju dessutom behålla sitt mörkerseende.
Utanför farlederna, in och ut ur naturhamnar är nästan enklare. Ett track gör ju att man alltid kan ta sig ut ur en hamn. Kombinationen plotter/ekolod är underbar hjälp. Nightvision-kikare är också underbart.
Mycket bra är plotterns "Grounding alarm" om det finns. Så för att gå på grund behövs framförallt den sk mänskliga faktorn som tar fel eller tror han är på ett annat ställe.
Kollar man MRCC online så verkar hälften av grundstötningarna drabba segelbåtar och då är troligen plottrarna ganska oskyldiga.

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Körde på grund efter 30 år

Inlägg av Brendan » mån 24 aug 2009, 05:14

Det är alldeles tvärtom, Bosse, det är de oinvigda som brukar vara rädda för att segla i mörker, helt i onödan. För oss invigda är det oftast just en barnlek.

Liksom du har jag mycket stor erfarenhet av mörkersegling (bland annat 15-20 48-timmars och 24-timmars) och kan gå i god för att det ofta är betydligt enklare att segla på natten i okända fyrbelysta leder än att göra det på dagen. Visst finns det många undantag till denna generella regel, precis som du skriver.


bosseh skrev:Ta inte för lätt på mörkernavigeringen. Jag har gått mycket i mörker men skulle aldrig kalla det en barnlek. Det kanske kan förefalla enkelt för den oinvigde. Men titta tex på kartbilden ovan där man ska gå från en vit sektor till en annan "i blindo". Avståndsbedömning i mörker? Om man dessutom har möte?
Sen har vi påseglade fyrar, slocknade lysprickar, fyrar som ska ses mot bakgrundsljuset från en stad osv.
Till detta kommer andra båtar med fina lanternor. Jovisst. För några dagar sedan kom en båt med en röd först och vit bakom. Troligen hade topp och akterljus bytt plats. Så var det på min båt när jag köpte den. Eller ett möte med röd och grön även efter att de måste ha girat ca 20° i farleden. Väldigt många båtar har inte lanternor med korrekta lysvinklar.
Plottern är till stor hjälp för navigeringen men i en farled som kanske är 50 m bred och där prickarna kan stå 40 m fel måste man ligga och lysa med sökarljus för att undvika pinsamma möten med prickarna. Att läsa av en hand-GPS och plotta i ett papperskort hinner man inte med. Hela tiden ska man ju dessutom behålla sitt mörkerseende.
Utanför farlederna, in och ut ur naturhamnar är nästan enklare. Ett track gör ju att man alltid kan ta sig ut ur en hamn. Kombinationen plotter/ekolod är underbar hjälp. Nightvision-kikare är också underbart.
Mycket bra är plotterns "Grounding alarm" om det finns. Så för att gå på grund behövs framförallt den sk mänskliga faktorn som tar fel eller tror han är på ett annat ställe.
Kollar man MRCC online så verkar hälften av grundstötningarna drabba segelbåtar och då är troligen plottrarna ganska oskyldiga.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Körde på grund efter 30 år

Inlägg av Tommy » mån 24 aug 2009, 06:06

Brendan skrev:Det är alldeles tvärtom, Bosse, det är de oinvigda som brukar vara rädda för att segla i mörker, helt i onödan. För oss invigda är det oftast just en barnlek.
Haha, Brendan är verkligen trygg i sitt mörkerseglande :wink:

Men jag kan mycket väl förstå att det kan kännas lite skrämmande att ge sig ut i mörkret. Själva navigeringen är oftast inte något problem med dagens moderna hjälpmedel, men inomskärs så kan det lura en del faror som inte är upplysta, som nät osv. Utomskärs tycker jag att det är obehagligt om det går alltför stor sjö i mörkret. Det blir mycket svårare att se vågorna och parera om det är becksvart (månsken får man hoppas på).

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Körde på grund efter 30 år

Inlägg av Segelbo » mån 24 aug 2009, 07:29

Mörkersegling har sin tjusning - jag gör det ganska ofta. Men inte är det helt lätt inte. Jag är i alla fall betydligt med spänd och uppmärksam än på dagen. Avståndsbedömning till fyrar och båtar är väldigt svårt, hur mycket man än tränar. Ett starkt lysande ljus uppfattas som betydligt närmare än ett svagt ljus som ligger betydligt närmre. Så fungerar hjärnan och det går aldrig att träna bort. Det är bara att titta och titta och titta och jämföra vad som händer. Ständig uppmärksamhet. Men det är roligt, intressant och lärorikt. Jag rekommenderar alla som inte gjort det på ett tag, att passa på att gå en mörkernavigeringkurs nu i höst.
Beträffande grundstötning har jag varit lyckligt förskonad i år. (Hittills, knack, knack i trä...) Däremot klantade jag mig rejält när jag lämnade Hals i somras och dammade rakt på en av de rejäla lysbojarna i inloppet. Siktade på nästa och missade den som var närmast. Träffade den klockrent med sidan av förstäven. Fult märke i gelcoaten. Fullständigt i onödan. Ingen ursäkt finns att ta till. Bara ren och skär ouppmärksamhet och slarv. Men man skärper sig ett bra tag efter en sådan händelse. Kunde varit något annat man träffade. Med värre konsekvenser. Ett varningens ord om att lita på autopiloten och greja med annat också - i somras på väg norrut längs Jyllands ostkust på väg mellan Grenå och Hals gick vi några båtar längs kusten på gränsen till det avlysta området. Plötsligt fick autopiloten spel och ändrade kursen mer än 90 grader. Rakt in mot land. Blev skiträdd och slog över till standby direkt och tänkte att den pajat. Slog på den igen efter en stund och den fungerade perfekt. När vi lagt till visade det sig att båda de andra båtarna råkade ut för samma sak på precis samma plats. Måste ha legat något på botten som stört kompassen till autopiloten. Tänk om jag, som var ensam ombord, hade stått på däck och grejat med något. En sådan tvär, helt oväntad gir kan ju utan vidare göra att man tappar balansen och faller överbord medan båten lugnt tuffar vidare på autopiloten. Mardröm! Ja, jag vet, man skall vara kopplad med lina när man är på däck, i synnerhet när man är ensam ombord. Men jag slarvar ibland, tyvärr. Frestande när det är kav lugnt och man går för motor.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Körde på grund efter 30 år

Inlägg av Eilean » mån 24 aug 2009, 08:50

Brendan skrev:
I obekanta fyrbelysta farvatten är det lättare att gå i mörker än på dagen.

Jag tycker nog du intar en väl förenklad syn på saken, om jag får drista mig att säga, med en anings "von-oben-attityd". Fullt så enkelt är det inte alltid.
Även om du i teorin har rätt förutsätter det några saker som exempelvis vana vid mörkersegling, goda siktförhållanden och låg trafikintensitet. Samt en tilltro som den ovane sällan har.

Har man exempelvis en stad i bakgrunden och tät båttrafik är det inte lätt ens för den vane. Att angöra och gå in i Elbe i mörker kan ge en torr mun hos de flesta kan jag intyga, trots ledens ultraambitiösa hjälpmedel, plotter och radar och massor av erfarenhet.
Inte ens välkända vatten som exempelvis angöringen av Landsort och sedan leden upp mot Nynäshamn är lätt, i alla fall innan plottrarnas tid trots att jag gått där et otal gånger i både dagsljus och mörker.

Det är lätt att avfärda saker efter decenniers erfarenhet.

Skriv svar