Svajliggning

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Svajliggning

Inlägg av Mats Brage » mån 24 aug 2009, 19:17

Sven Barry - du har händelsevis inte en bild på din anordning? Låter högintresant!

Hälsn

Mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem
Inlägg: 274
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32

Re: Svajliggning

Inlägg av mariatherese » mån 24 aug 2009, 21:47

Det var en vänlig man på maringuiden som mailade mig storlekar på ankarsegel vs antal fot på båten. 30 fots båt skall ha ett ankarsegel på 20 kvadratfot vilket blir knappt 1.9 m2. Inte så stort och kan antagligen sys av kapell så som S-B och co gjort. Sedan antar jag att man sätter upp det på staget med dirken eller storfallet och kanske fäster "skothalsen" mot storskotsfäste eller någon annan lämplig punkt?

Har verkligen kätting hela vägen någon betydelse för ankarets fäste? Bör det inte vara så att de första 5-10 metrarna direkt efter ankaret har en fördel om det är tyngre än resten av linan? Dvs först kätting i 5-10 meter och sedan ankarlina? Då får man ju mer den effekten som man eftersträvar när man använder ankartyngd.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Svajliggning

Inlägg av bosseh » mån 24 aug 2009, 22:13

Dra upp ankarseglet med dirk/storfall och sätt ett skot till mastfoten. Bästa storlek beror nog mycket på båten, hur lång och höga skrovsidorna är, hur kölen ser ut osv. Börja med att prova med ett badlakan!
--
Att kättingen minskar pendlingen kan bero på att den fjädrar mindre.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Svajliggning

Inlägg av Eilean » mån 24 aug 2009, 22:40

mariatherese skrev:...Har verkligen kätting hela vägen någon betydelse för ankarets fäste? Bör det inte vara så att de första 5-10 metrarna direkt efter ankaret har en fördel om det är tyngre än resten av linan? Dvs först kätting i 5-10 meter och sedan ankarlina? Då får man ju mer den effekten som man eftersträvar när man använder ankartyngd.
Tveklöst. Det krävs rätt höga vindstyrkor för att lyfta hela kättingen från botten och sträckt blir den först vid vindstyrkor runt 20 m/s, naturligtvis beroende på kättingens vikt (grovlek), längd och båtens vindfång.
Dessförinnan har alltså kättingen bidragit till att draget på ankaret är helt parallellt med botten. Vilket naturligtvis också hjälper till att få ankaret att gräva ner sig när det läggs och backas fast. Kätting är också en förnämlig ryckdämpare. Men naturligtvis bara upp till den punkt där den är helt sträckt, då är den helt stum. Men i sådana lägen är det ju en enkel sak att skarva i en fjädrande lina om man inte har mer kätting att lägga ut.
Att bara ha en kortare bit kätting är naturligvis bättre än ingen alls, men längden är helt avgörande.

Ankarvikt är ganska tveksamt tycker jag, i alla fall som ett praktiskt substitut för kätting - om jag tar min båt som exempel: Min kätting väger 2,2 kg/m. Om jag på 6 m djup lägger ut 25 meter kätting blir det en vikt på drygt 50 kg. En ankarvikt som skulle ge samma geometri blir rätt tung och ohanterlig och inte kunna hanteras för hand.
Vill man tynga ner sina ankardon med en extravikt är det långt mer effektivt att lägga dessa kilon på ett extra ankare och tandemkoppla två ankaren i serie när förhållandena är dåliga.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Svajliggning

Inlägg av Eilean » mån 24 aug 2009, 22:50

bosseh skrev: --
Att kättingen minskar pendlingen kan bero på att den fjädrar mindre.
Tvärtom. För det första fjädrar den inte alls mindre förrän vindstyrkan är så hög att den är helt rak och sträckt. Kättingen fjädrar mer än lina i normala vindstyrkor då mer eller mindre stora delar av den ligger på botten och agerar fjäder samt bromsar rörelserna i sidled.

Se hur en båt förankrad med kätting rör sig i byig vind. Mellan byarna går kättingen nästan rakt vertikalt ner till botten. När byn kommer pressas båten bakåt och kättingen börjar lyfta alltmer och fungera som en fjäder som håller stäven mot ankaret vartefter båten backar och den del av kättingen som fortfarande rör botten hindrar båten från att vrida åt sidan. När byn avtar drar vikten av kättingen båten framåt igen och över tid rör den sig som en horisontell jojo relativt ankaret och energin i byarna absoberas av kättingens vikt och rörelse.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Svajliggning

Inlägg av bosseh » mån 24 aug 2009, 23:12

Det jag menar är att kättingen rör sig mindre nervöst, rörelsen dämpas ut bättre.

friseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 360
Blev medlem: fre 16 mar 2007, 15:05

Re: Svajliggning

Inlägg av friseglarn » tis 25 aug 2009, 08:14

Jomenvisst ligger båtar med kätting lugnare på svaj. Men det är inte värt tyngden, tycker jag som gillar att hiva för hand. En ankartyngd ger liknande effekt för mindre vikt, går bra att använda reservankaret bara schackeln är tillräckligt stor glider den fint ned längs linan o hålls på plats med mindre lina. Primärt tycker jag dock den lösningen är bäst för att få lite fjädring i lugnt väder och för att (i lugnt väder) få ned ankarlinan om det är trångt läge.

För det mesta behövs inga särskilda åtgärder för att ligga tillräckligt lugnt på svaj. Men om det kommer svall/dyning runt skyddande udden eller så kan det bli lite obekvämt. Då tycker jag det är bästa att lägga båten som på Lars L´s bild tidigare. Stabilt.

Om problemet är hård vind och att båten "seglar" på svaj tycker jag annars det blir bäst med fästpunkt närmare vattenlinjen i fören. "seglandet" på svaj har i vart fall delvis med hög fästpunkt (förvärrar dessutom något om den ej är centrerad) Så... fäste i fören strax över vattenlinjen är mycket bra att ha. Hade en U-bult på tidigare båt monterat halvvägs ned, brickorna på insidan i ankarboxen. Bra förutom behovet av att göra en knop mellan tampen som var fäst i U-bulten och ankarlinan, vilket drog ned lösningens användarvänlighet en del. Har använt en "glidknop" (dubbelvikt rep runt runt runt runt repet som man ska klättra i och sen genom sig själv o tillbaka till fästpunkten, typ) som klättrare använder för att klättra på rep, det fungerar bättre. Den glider nämligen inte under belastning men är lätt att få upp. Den brukar dock "krypa" när det är ganska lugnt o belastning ibland, ibland inte.

Nästa gång testar jag att sätta en vanlig men stor knap (inköpt, ännu ej orkat montera, i vinter?) en armslängd ned från däck i fören. Förutom att kunna fästa ankarlinan i den bör den även fungera bra som fotsteg så det blir lättare att gå iland på klippa.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Svajliggning Bild på anordningen

Inlägg av S-B A-son » lör 09 jan 2010, 12:56

Ursäkta att bilderna dröjt en aning Mats, men nu är de här. Bilderna alltså. Plockade ur seglet ur båten och använde snön i Göteborg som bakgrund. Tyvärr har jag ingen bild när seglet används sas, men en sådan kanske kommer under året. Vem vet, det lutar åt Dalslands kanal i sommar och det kanske går att ankra bland gran, tall och mygg också. Kanalen känns lite tveksamt för mig, men hustru framhärdar så ...
IMG_7511 resized.jpg
Ankarsegel
IMG_7512 resized.jpg
Fästes mot akterstaget
IMG_7515 resized.jpg
Halshorn med spännband
Fallhornet hissa med dirken. Jag hänger normalt bommen i akterstaget men har kvar dirken av olika skäl. Bl.a. detta.
Skothornet fäster jag i bakkant bommen och halshornet spänner jag fast med hjälp av spännbandet på bommen.
Liken är insydda i seglet och är vanlig polyesterlina, typ flagglina. Helt enkelt det som fanns i lådan med överblivet, vilket är fallet(sic) med hela seglet. Öljetterna är vanliga öljetter som man köper i en påse med ett enkelt städ för att klämma ihop. Finns hos Hjertmans, men jag köpte påsen hos Jysk eller Rusta, nåt billigt "skitställe" i alla fall.

Det här arrangemanget har fungerat bra under säsongen, också när det har blåst en del, vilket det vanligtvis alltid gör på västkusten.

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Svajliggning

Inlägg av Anders S » sön 10 jan 2010, 12:34

Det är nog ganska väl utrett att "seglandet" över ankaret beror på att det finns för mycket vindfång föröver än akteröver på moderna båtar för att de skall ligga vindrätt. En åtgärd (jobbig) kan i så fall vara att ta ner rullgenuan. Det är ju helt emot dess syfte kan man tycka, men ifall det väntas kuling på något utsatt ställe, så kan det nog göra nytta. (Det här är för övrigt anledningen till att ankarnervösa båtar enkelt tämjs genom att vända dem med aktern mot vinden).

Jag prövade ankarsegel i somras, och använde ett gammalt windsurfingsegel som skars ner till "lagom". Visuellt har det "högt uppmärksamhetsvärde" (rosa och limegrönt, mycket "sent 80-tal"), men funktionen var inte sådär alldeles glasklar - det blev svängningar i alla fall. Hur det bör skotas för att "ta bäst" hann vi inte testa ut, men det kan nog tänkas att man kan få ut mycket mer än det vi hann testa. På bilden satte jag det på dirken, med skotning i bommen. Bättre gick det då det sattes i akterstaget, med hakar. Notera lattorna som gör att seglet inte lever runt.
AnkarsegelWeb.jpg
Anders S

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Svajliggning

Inlägg av S-B A-son » sön 10 jan 2010, 15:05

Hur bra eller mindre bra, ett ankarsegel fungerar beror (naturligtvis) på två saker. Dels seglets geometri och dels båtens. Mitt ankarsegel hamnar längre akterut än Anders dito och hjälper alltså till på ett bättre sätt.
DSC03125 cut resized.JPG
Visualisera att ankarseglet hamnar längre akterut!
Men är lite avundsjuk på färgsättningen på ditt segel. Klart fräckt, eller ser det kanske ut som om du massakrerat och seglat över en intet ont anande brädseglare?

Att använda lattor är intressant. Kanske ett projekt för framtiden!

mvh Sven-Barry

friseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 360
Blev medlem: fre 16 mar 2007, 15:05

Re: Svajliggning

Inlägg av friseglarn » mån 11 jan 2010, 08:21

Om man har fästpunkt för ankarlinan nära vattenlinjen i fören svänger det mindre, också bättre dragvinkel mot botten för ankarlinan.

Skriv svar