Tjörn Runt i en HP1030

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Tjörn Runt i en HP1030

Inlägg av SWE54 » tis 09 feb 2010, 22:37

Mr Q skrev:Inte en chans att den planar vid 5 m/s. Det räcker inte med litet släpp i aktern för att kallas planing, hela båten måste upp i plan och det kan jag garantera inte händer vid 5 m/s oavsett vilken jätte code 0 som skickas upp på en 10 meters båt. Herregud det är ju en vanlig deplacments kölbåt dock med litet mer racig spec än svenssonbåten.

Däremot 7-8 m/s på undanvind och alla segel uppe, om den håller de mått/vikt som utlovats.
Definitionen är:

Uttrycket planing används om båtens uppträdande när den största delen av bärkraften uppstår genom acceleration av vatten nedåt och båten därigenom lyfter och går högt i vattnet.

Det är alltså inget absolut tillstånd utan börjar vid ovan definierade tillstånd.
Så hur kollar man det..?
Ja kanske det är när man börjar gå igenom deplacementfarten vilken ligger på 7-7,5 knop för båten.
Att göra över det vid 10 knop vind på en brant slör lär ju inte vara några större problem när en J80 gör 7 knop vid samma förhållanden, även den har då börjat plana.... :wink:
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Tjörn Runt i en HP1030

Inlägg av Håkan » tis 09 feb 2010, 22:42

Mr Q skrev:Inte en chans att den planar vid 5 m/s. Det räcker inte med litet släpp i aktern för att kallas planing, hela båten måste upp i plan och det kan jag garantera inte händer vid 5 m/s oavsett vilken jätte code 0 som skickas upp på en 10 meters båt. Herregud det är ju en vanlig deplacments kölbåt dock med litet mer racig spec än svenssonbåten.

Däremot 7-8 m/s på undanvind och alla segel uppe, om den håller de mått/vikt som utlovats.
Det är nog tyvärr sant :(
Fast det är ju intressant hur man definierar planing :?:
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Tjörn Runt i en HP1030

Inlägg av Mr Q » tis 09 feb 2010, 22:45

Re Swe 54:

Jag är dåligt bevandrad i J80:an, men kan nästan garantera att den inte har 6 st blybatterier, toa med tank, pentry med en massa servis, värmare, soffgrupp med bord, mm, mm ombord.

Men vem vet HP:n kanske är ett unikum. Jag har dock seglat räjsigare båtar än HP:n om man tittar på pappret i alla fall och ingen av dessa kommer i plan vi 5 m/s. När båten kommer i plan ökar farten markant, i detta fall bör vi snacka uppåt 10 knop. Att HP:n skulle göra det på slör i 5 m/s kanske kan stämma, eller inte.

Håkan får väl rapportera i maj sen. :wink: Min gissning är 7 knop på slör i 5 m/s och alla ställ uppe. Give or take some.

Kul med ny fin båt i alla fall och att Håkan vågade satsa på denna nya spännande och mkt snygga modell!
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Tjörn Runt i en HP1030

Inlägg av Håkan » tis 09 feb 2010, 22:46

SWE54 skrev: Att göra över det vid 10 knop vind på en brant slör lär ju inte vara några större problem när en J80 gör 7 knop vid samma förhållanden, även den har då börjat plana.... :wink:
Det vore coolt...
Vi får pressa båten när vi får henne
Vi har ju en transportseging på 150Nm så det vore ju f-n om vi inte hade 5 m/s nån gång...
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Tjörn Runt i en HP1030

Inlägg av SWE54 » tis 09 feb 2010, 23:02

Jag gör 7 knop med min på halvvind (spinnakerbåt)
En First 31.7 gör 7 knop på halvvind (Spinnakerbåt)
Elan 310 gör en bit över 7 på brant slör (gennaker båt)
Det ska nog gå hur bra som helst..:)
8 knop gissar jag på maxfart.
X-35 gör ju nästan 8 vid TWA 110
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Tjörn Runt i en HP1030

Inlägg av Håkan » ons 10 feb 2010, 08:31

Mr Q skrev:Re Swe 54:

Håkan får väl rapportera i maj sen. :wink: Min gissning är 7 knop på slör i 5 m/s och alla ställ uppe. Give or take some.

Kul med ny fin båt i alla fall och att Håkan vågade satsa på denna nya spännande och mkt snygga modell!
Tack, den som lever få se...
Gissningsvis ligger vi mellan 7-10 knop i en brant slör med "riktiga" 5 m/s med lättad "race"-båt.
Man får inte glömma bort att vi har samma tendens att överdriva vindstyrka som fart :roll:
Vid medelvind på 5 m/s är det bra tryck i grejerna :D
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Tjörn Runt i en HP1030

Inlägg av Anders S » ons 10 feb 2010, 09:21

När det gäller att överskrida den teoretiska (läs: godtyckligt valda faktorn för...) deplacementsfarten är det bottenform, vikt och "hästkrafter" som behövs. Det är inte många barlastade segelbåtar som släpper sin häckvåg fullständigt eller som helt surfar på vattenytan. Men det finns segelfarkoster som gör det utan vidare - en sk "sinker" /vindsurfingbräda) har över huvud taget inte flytkraft nog att vara en båt alls och en verkligt speciell farkost som en bärplans-Moth flyger genom vattnet på små vingar.

Att HP1035:an skulle plana i 5 m/s - tja, vad är plana ? Att en del lyftkraft kan genereras av skrovet i de här vindhastigheterna är väl alldeles rimligt - det är ju skrovets förutsättningar som bygger upp den hydrodynamiska lyftkraften, inte vindens relativa hastighet över seglen. Mer fart, mer lyft ur vattnet, om formen på skrovet är rätt . Att skrovet lyfts ur vattnet och "flyter ovanpå" i någon större omfattning tror jag inte på, inte i de hastigheter man kan uppnå i 5 m/s sann vind. Vi får svårt att nå mer än ungefär 8 m/s relativ vind, (5 m/s = ca 10 knop, egenfarten 7 knop ovanpå det, antaget halv vind) och då börjar vi få en rätt stor sidokomponent i framdrivningen samtidigt som det inducerade moståndet i köl, roder och segel blir hyfsat stort.
Bättre då att söka upp en dag med bra medvind på 10-12 m/s (25 knop) och gå med vinden med minimala motståndskomponenter (tom båt, bra balans). Då ger det sig om det är bra lyft i skrovet.

En gissning på 7 knop i 5 m/s slör är också alltid rätt, för nästan alla båtar som inte är extrema åt något håll... Vi får inte glömma att en rejser som Håkans (Lys 1.25 eller något) "bara" är helt litet snabbare än en Vega eller en IF (Lys 1.0) i absoluta tal - om den ena den ena gör 6 knop i medelhastighet så gör den andra 7,5. Men för en seglare är detta förstås hur mycket som helst. En cyklist hade suckat och undrat vad allt ståhejet handlar om.
Anders S

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Tjörn Runt i en HP1030

Inlägg av SWE54 » ons 10 feb 2010, 10:19

Anders S skrev:När det gäller att överskrida den teoretiska (läs: godtyckligt valda faktorn för...) deplacementsfarten är det bottenform, vikt och "hästkrafter" som behövs. Det är inte många barlastade segelbåtar som släpper sin häckvåg fullständigt eller som helt surfar på vattenytan. Men det finns segelfarkoster som gör det utan vidare - en sk "sinker" /vindsurfingbräda) har över huvud taget inte flytkraft nog att vara en båt alls och en verkligt speciell farkost som en bärplans-Moth flyger genom vattnet på små vingar.

Att HP1035:an skulle plana i 5 m/s - tja, vad är plana ? Att en del lyftkraft kan genereras av skrovet i de här vindhastigheterna är väl alldeles rimligt - det är ju skrovets förutsättningar som bygger upp den hydrodynamiska lyftkraften, inte vindens relativa hastighet över seglen. Mer fart, mer lyft ur vattnet, om formen på skrovet är rätt . Att skrovet lyfts ur vattnet och "flyter ovanpå" i någon större omfattning tror jag inte på, inte i de hastigheter man kan uppnå i 5 m/s sann vind. Vi får svårt att nå mer än ungefär 8 m/s relativ vind, (5 m/s = ca 10 knop, egenfarten 7 knop ovanpå det, antaget halv vind) och då börjar vi få en rätt stor sidokomponent i framdrivningen samtidigt som det inducerade moståndet i köl, roder och segel blir hyfsat stort.
Bättre då att söka upp en dag med bra medvind på 10-12 m/s (25 knop) och gå med vinden med minimala motståndskomponenter (tom båt, bra balans). Då ger det sig om det är bra lyft i skrovet.
Rimligt...?
Om du läser lite noga så har jag faktiskt redan skrivit och förklarat detta.
Det är inget absolut begrepp. Det är alltså inte frågan om sinnesbilden av Kustbevakningens Cobra i 50 knop. Begreppet plana är definierat och enligt det så så lär ju ganska många båtar har börjat plana i 5 m/s.
Alltså inget konstigt i att någon påstår att den planar i 5 m/s, det är det fler båtar som gör.
Eller har börjat att göra om det låter bättre.
En gissning på 7 knop i 5 m/s slör är också alltid rätt, för nästan alla båtar som inte är extrema åt något håll... Vi får inte glömma att en rejser som Håkans (Lys 1.25 eller något) "bara" är helt litet snabbare än en Vega eller en IF (Lys 1.0) i absoluta tal - om den ena den ena gör 6 knop i medelhastighet så gör den andra 7,5. Men för en seglare är detta förstås hur mycket som helst. En cyklist hade suckat och undrat vad allt ståhejet handlar om.
Alltid rätt kan det ju inte vara, då skulle ju alla båtar gå lika fort/sakta.
Ett LYS/SRS på 1.25 är på tok för lågt får HP:n, X-99 har 1.25. 1.31 fick den ju i Tjörn Runt (läs första inlägget).
30% är inte "bara" helt litet snabbare faktiskt...:)
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Tjörn Runt i en HP1030

Inlägg av Anders S » ons 10 feb 2010, 11:28

SWE54 skrev:Rimligt...?
Om du läser lite noga så har jag faktiskt redan skrivit och förklarat detta.
Jag tyckte det kunde diskuteras. Du skrev:
Definitionen är:

Uttrycket planing används om båtens uppträdande när den största delen av bärkraften uppstår genom acceleration av vatten nedåt och båten därigenom lyfter och går högt i vattnet.

Det är alltså inget absolut tillstånd utan börjar vid ovan definierade tillstånd.
Så hur kollar man det..?
Ja kanske det är när man börjar gå igenom deplacementfarten vilken ligger på 7-7,5 knop för båten.
Att göra över det vid 10 knop vind på en brant slör lär ju inte vara några större problem när en J80 gör 7 knop vid samma förhållanden, även den har då börjat plana....
Det finns väl inget större samband mellan de två utsagorna? Antingen talar vi om en gradvis ökande effekt eller så talar vi om någon sorts diskret tillstånd, där vi enas om att "nu planar båten". (Din definition är ju ändå relativt distinkt, skrovets hydrodynamiska bärkraft genom rörelse skall vara större än halva deplacementsvikten i stillaliggande tillstånd). Att den går litet fortare än "deplacementsfart" säger ingenting - det kan alla båtar göra, i varierande grad. Det är hur mycket lyftkraft skrovet kan generera som är det viktiga.
Anders S

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Tjörn Runt i en HP1030

Inlägg av SWE54 » ons 10 feb 2010, 11:37

Ja herre gud...:)

Här försöker man vara lite positiv och tänja lite på gränserna så att Håkan faktiskt har köpt en båt som planar i 5m/s...
Men i bästa BW anda så sätts det käppar i hjulet och man fångas in i den grå massan igen.
T.o.m. Svampbob hade varit avis på allt fyrkanteri nu...:)
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Tjörn Runt i en HP1030

Inlägg av Anders S » ons 10 feb 2010, 12:24

SWE54 skrev:Ja herre gud...:)

Här försöker man vara lite positiv och tänja lite på gränserna så att Håkan faktiskt har köpt en båt som planar i 5m/s...
Men i bästa BW anda så sätts det käppar i hjulet och man fångas in i den grå massan igen.
T.o.m. Svampbob hade varit avis på allt fyrkanteri nu...:)
Det där förstår jag inte. Om Håkans båt går lika fort som din och tre fyra andra raska båtar i 5 m/s så är det ju möjligen vänligt att förklara det med att "den planar", men det har väl ingen bäring på några verkliga förhållanden?
Annars planar ju alla båtar så fort de går litet extra fort, och det gör ju många moderna båtar. Minns en lång tråd om Bavaria som gått i nio knop i nedförsbacke och medvind (bokstavligen).

Kanske vi, likt motorbåtsvärlden skall införa begreppet "halvplanande" ? Kan det vara en lösning ?
Anders S

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Tjörn Runt i en HP1030

Inlägg av SWE54 » fre 12 feb 2010, 16:46

Definitionen av när en ett skrov planar står i inläggen ovan.
Fler jämförelser, J/105 och J/109 gör nästan 8 knop
Melges 32 gör nästan 9 knop! (TWA 120, TWS 10, TA=401s)
Med tanke på vikt och segelyta så lär ju inte 8 knop vara så konstigt.
Eftersom den då går igenom sin deplacementfart så har den med största sannolikhet börjat plana.
Alltså planar den i 5 m/s... :wink:
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Inlägg: 206
Blev medlem: sön 26 aug 2007, 09:31
Kontakt:

Re: Tjörn Runt i en HP1030

Inlägg av blur » mån 15 feb 2010, 16:39

SWE54 skrev:Definitionen av när en ett skrov planar står i inläggen ovan.
Alltså planar den i 5 m/s... :wink:
Precis som flera andra båtar som låg vid samma brygga på mässan då (typ Elan 310 och Arcona 340)?

Arcona 340 har toppkvalitet på all inredning & massor av teak i brunn. Men den verkar ju gå lika fort som HP1030? LYS 1.30 vs 1.31. Vikt 4.800 vs 3.700. Undanvindsyta 185 vs 138. Verkligen konstigt att den otroliga prestandan som konstruktörer, säljare, byggare och ägare pratar så mycket om inte avspeglas i LYS-talet :D

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Tjörn Runt i en HP1030

Inlägg av SWE54 » mån 15 feb 2010, 17:06

blur skrev:
SWE54 skrev:Definitionen av när en ett skrov planar står i inläggen ovan.
Alltså planar den i 5 m/s... :wink:
Precis som flera andra båtar som låg vid samma brygga på mässan då (typ Elan 310 och Arcona 340)?
...
Nej Arconan klarar det nog inte men kanske Elan 310... :wink:
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Tjörn Runt i en HP1030

Inlägg av Mr Q » tis 16 feb 2010, 08:42

Alla ovan uppräknade båtar är snabba och fina cruisers, men inte är de några extrembåtar inte. Den gamla Mumm 36 med sina 1,36 i Lys kunde den plana i 5 m/s? Näe tror icke det.

Det var ju ett test av Bavaria 32 vs Elan 310 i ett Seglingsnummer nu i höst, där de fick upp Elanen i 9,3 knop på undanvind med gennaker. Skulle vara otroligt intressant att veta vindstyrkan. Det skulle ju avgöra hela debatten faktiskt.

Men för att återknyta till J80:an, så seglade vi parallellt med en sån på returen efter Lidingö Runt. Det var en skön slör på askrikefjärden, vi hade en genua och gjorde mellan 7 och 8 knop i ca 6 m/s. J80:an hade den största Gennaker jag sett, båten syntes knappt under alla segel, den gick långsammare, kanske runt 7 knop.

Så det gamla slitna uttrycket håller nog än: Storleken har betydelse!

Skriv svar