Anders S skrev:När det gäller att överskrida den teoretiska (läs: godtyckligt valda faktorn för...) deplacementsfarten är det bottenform, vikt och "hästkrafter" som behövs. Det är inte många barlastade segelbåtar som släpper sin häckvåg fullständigt eller som helt surfar på vattenytan. Men det finns segelfarkoster som gör det utan vidare - en sk "sinker" /vindsurfingbräda) har över huvud taget inte flytkraft nog att vara en båt alls och en verkligt speciell farkost som en bärplans-Moth flyger genom vattnet på små vingar.
Att HP1035:an skulle plana i 5 m/s - tja, vad är plana ? Att en del lyftkraft kan genereras av skrovet i de här vindhastigheterna är väl alldeles rimligt - det är ju skrovets förutsättningar som bygger upp den hydrodynamiska lyftkraften, inte vindens relativa hastighet över seglen. Mer fart, mer lyft ur vattnet, om formen på skrovet är rätt . Att skrovet lyfts ur vattnet och "flyter ovanpå" i någon större omfattning tror jag inte på, inte i de hastigheter man kan uppnå i 5 m/s sann vind. Vi får svårt att nå mer än ungefär 8 m/s relativ vind, (5 m/s = ca 10 knop, egenfarten 7 knop ovanpå det, antaget halv vind) och då börjar vi få en rätt stor sidokomponent i framdrivningen samtidigt som det inducerade moståndet i köl, roder och segel blir hyfsat stort.
Bättre då att söka upp en dag med bra medvind på 10-12 m/s (25 knop) och gå med vinden med minimala motståndskomponenter (tom båt, bra balans). Då ger det sig om det är bra lyft i skrovet.
Rimligt...?
Om du läser lite noga så har jag faktiskt redan skrivit och förklarat detta.
Det är inget absolut begrepp. Det är alltså inte frågan om sinnesbilden av Kustbevakningens Cobra i 50 knop. Begreppet plana är definierat och enligt det så så lär ju ganska många båtar har börjat plana i 5 m/s.
Alltså inget konstigt i att någon påstår att den planar i 5 m/s, det är det fler båtar som gör.
Eller har börjat att göra om det låter bättre.
En gissning på 7 knop i 5 m/s slör är också alltid rätt, för nästan alla båtar som inte är extrema åt något håll... Vi får inte glömma att en rejser som Håkans (Lys 1.25 eller något) "bara" är helt litet snabbare än en Vega eller en IF (Lys 1.0) i absoluta tal - om den ena den ena gör 6 knop i medelhastighet så gör den andra 7,5. Men för en seglare är detta förstås hur mycket som helst. En cyklist hade suckat och undrat vad allt ståhejet handlar om.
Alltid rätt kan det ju inte vara, då skulle ju alla båtar gå lika fort/sakta.
Ett LYS/SRS på 1.25 är på tok för lågt får HP:n, X-99 har 1.25. 1.31 fick den ju i Tjörn Runt (läs första inlägget).
30% är inte "bara" helt litet snabbare faktiskt...