Uppskärningar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Uppskärningar

Inlägg av Pelle-48 » mån 17 aug 2009, 21:19

För att inte belasta Tjörn Runt tråden mer skapar jag en ny.
En fråga som är rimlig är- hur djupt bör rodret vara?
Det tycks finnas olika uppfattningar om detta. Det borde krävas djupare roder på breda båtar men titta då på detta...
Jag har använt leverantörsritningar för dessa beräkningar:
Wasa 55 djupg/köl=1,95 djupg/roder 1,55
Wasa 360 djupg/köl=1,95 djupg/roder=1,14
Avance 36 djupg/köl=1,78 djupg/roder=1,24
Swede 38 djupg/köl=1,90 djupg/roder=1,38
Gambler 35 djupg/köl=1,90 djupg/roder=1,52

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem
Inlägg: 274
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32

Re: Uppskärningar

Inlägg av mariatherese » tis 18 aug 2009, 08:39

Det är nog fler faktorer som påverkar hur lätt en båt skär upp? Formen på rodret måste ju ha ganska stort avgörande? Och formen på båten, inte bara att den är bred - utan var den är bred.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Uppskärningar

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 18 aug 2009, 09:35

Min seglarkompis Göran Wagner har nyss seglat en Hanse 341 från Skottland via Norge till Stockholm. Han skriver inte på Sailguide, men här kan ni läsa en del om seglatsen. Rodret verkar vara i minsta laget även på den båten. Eller vad det nu beror på att den tappar styrförmågan.
http://klotterplanket.marinan.com/custo ... enDocument
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

cruisaren
Diamantmedlem
Inlägg: 512
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 07:35

Re: Uppskärningar

Inlägg av cruisaren » ons 19 aug 2009, 16:16

Behovet av djupt roder beror på många saker. En viktig är bredden på båten. Om man har en bred båt blir behovet av ett djupt roder större. Varför? Jo tänk dig båten sedd akterifrån. När båten lutar kommer då mitten på båten (där rodret sitter) att lyftas mer ur vattnet ju bredare båten är (eftersom avståndet till läsidan som ligger i vattnet blir längre dessto bredare båten blir). Tyvärr är ju trenden att dagens "moderna" båtar väldigt breda och skall de dessutom vara grundgående så kan ju inte rodret bli så djupt (för att inte vara djupare än kölen). Vanligtvis broachar dessa båtar ganska lätt även på kryss.

Två båtar som jag har god erfarenhet av map ovillighet att broacha på kryss.

OE36. Längd 11 meter, Bredd 3,13. Broachar aldrig på kryss oavsett vad det blåser eller hur mycket hon lutar, trots ganska litet roder bakom skädda som inte är jättedjupt. Vi har en hemsk bild från ett Tjörn runt på 80 talet då vi med mjuka djupa dacronsegel helt missbedömde hur mycket det blåste då vi lovade upp efter en go läns ner till rönnäng. Vattnet gick upp förbi vantinfästningarna i lä, men styra gick fortfarande utmärkt!

Faurby424. Längd 12,6, bredd 3,4. Också oerhört tålig med djupt frihängande roder. Mer välbalanserad än OE:n men tusan vet om hon är lika tuff med vatten vid vantskruvarna :o

Likheter mellan båtarna är att de båda är viktstyva (smala med hög viktprocent i kölen), har ganska djupa kölar med låg tyngdpunkt (nedbygd på OE:n, bulb på Faurbyn) och är slanka.

Även längden på båten har betydelse då en lång båt "knixar" mindre än en kort.

Jag tycker det är väldigt synd att inte oviljan till broach hos båtar tas upp mer i tester. Att veta att man hela tiden är herre över sin båt och att den styr dit man vill är ju en elementär egenskap. Vi accepterar ju inte att styrningen på bilen fungerar "ibland"

Ett annat sätt att tackla problemet är ju dubbla roder, men det är en annan historia...
//Niklas S

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Re: Uppskärningar

Inlägg av Pelle-48 » ons 19 aug 2009, 19:24

Dubbla roder är ju rätt intressant. Nån som har en länk på detta?
Beträffande roderutveckling (fristående) verkar det ha gått från rektangel till triangel (nästan). Möjligen ser det mer ut som ett knivblad under senare år. Detta är First 40:

http://www.beneteau.com/UserFile/File/V ... irst40.pdf

Det är verkligen ett djupt roder som inte borde ge uppskärning så lätt.
Även den helt nya Omega 10 metre har ett djupt roder. Tyvärr hittar jag ingen tydlig ritning på den nu.
Även gamla konstruktioner av Sparkman & Stephens som Swan 37 har tydligen för grunt roder (enligt Curt Gelin i 500 segelbåtar i test) men de flesta båtar på den tiden var ganska smala som IW 31.

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Inlägg: 206
Blev medlem: sön 26 aug 2007, 09:31
Kontakt:

Re: Uppskärningar

Inlägg av blur » ons 19 aug 2009, 20:36

Kan du spinna loss med bilen? Tillräckligt mycket hästar under huven så händer det ju att man inte kan få ner allt i vägbanan...

Samma sak här. Många vill ha "mycket hästar" för att det ger roligare segling, men kräver också mer av den som kör eller trimmar. Och att man seglar båten plant för att inte tappa fästet.

Sedan finns det ju båtar som är konstigt konstruerade och som broachar av den anledningen.

Nedan några snygga roder på snabba 50-fotare:
Bild

Fresso
Platinamedlem
Inlägg: 176
Blev medlem: tis 24 jul 2007, 22:54
Ort: Gävle

Re: Uppskärningar

Inlägg av Fresso » ons 19 aug 2009, 21:33

Jag gissar att arian har viss betydelse också. Rodrets yta mot vattnet. Dvs. breden-
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Uppskärningar

Inlägg av Mr Q » tor 20 aug 2009, 05:29

Det finns ju en orsak att VO70-båtarna har dubbla roder. Det finns numera även på normalstora båtar, t.ex. på Jeanneau Sunfast 3200.

Bild

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Uppskärningar

Inlägg av Eilean » tor 20 aug 2009, 10:43

Ett problem med dubbla roder, som kanske inte berör dem som främst kappseglar, är ju den dåliga manöverbarheten för motor. I dagens trånga hamnar och marinor kan det vara ett problem i alla fall om båten är litet större. Exempelvis engelska Southerly som sedan några år har dubbla roder på sina fällkölsbåtar levererar dem numera standardutrustade med bogpropeller.

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Re: Uppskärningar

Inlägg av Mr Sailman » tor 20 aug 2009, 11:16

Lösningen är kanske trippelroder?

cruisaren
Diamantmedlem
Inlägg: 512
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 07:35

Re: Uppskärningar

Inlägg av cruisaren » tor 20 aug 2009, 12:19

blur skrev:Kan du spinna loss med bilen? Tillräckligt mycket hästar under huven så händer det ju att man inte kan få ner allt i vägbanan...
Ja, när vi kör orevat (tryckt bort antispinnkontrollen) har det väl hänt någon gång :D .
//Volvo V50T5, 258hkr/412Nm

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Uppskärningar

Inlägg av peterh » tor 20 aug 2009, 19:42

jaså du har dåliga däck.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Inlägg: 206
Blev medlem: sön 26 aug 2007, 09:31
Kontakt:

Re: Uppskärningar

Inlägg av blur » fre 21 aug 2009, 06:11

Den största orsaken till uppskärningar, framförallt på kryss (men även på undanvind) handlar om båthantering & trim.

Jag tänkte på det när jag läste Göran Wagners story, och jag känner igen det från vår egen båt. När båten var ny (och vi lite överambitösa) så skar vi upp en del på kryss när det kom mycket vind. Men efter att ha lärt sig trimma båten på ett vettig sätt så har vi inga problem, inte ens om jag seglar själv och det blåser 15 m/s.

Så båtkonstruktörerna har oftast koll men det är skillnad i handhavandet på en Maxi 95, Hanse 341 och X-35. På samma sätt som det är skillnad på en Folkvangsbubbla, Sirocco eller Porsche Cayman :)

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Uppskärningar

Inlägg av Brendan » fre 21 aug 2009, 06:48

blur skrev:Den största orsaken till uppskärningar, framförallt på kryss (men även på undanvind) handlar om båthantering & trim.
Men det är ju det jag med eftertryck har framhållit, medan du skrev att ni broachar medvetet när ni kappseglar. Jag hävdar fortfarande att de flesta uppskär beror på okunnighet om hur man trimmar seglen, främst att man spinnakerseglar med fast lägaj.

cruisaren
Diamantmedlem
Inlägg: 512
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 07:35

Re: Uppskärningar

Inlägg av cruisaren » fre 21 aug 2009, 07:57

Att båtar kan broacha då de pressas rejält, både med spinnaker på en brant slör och på kryss när man kör på gränsen, må vara ok. Det jag saknar är diskussionen kring de utpräglade familjebåtar (typ den Hanse341som det brättades om) som inte håller spåret när trycket på kryss är modest. Ofrivilliga uppskärningar är inge kul för familjebesättningar...

Skriv svar