Lång eller kort rigg.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
percypalm
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 08 aug 2009, 06:25

Lång eller kort rigg.

Inlägg av percypalm » sön 16 aug 2009, 18:23

Hej igen. Efter all hjälp tidigare har jag landat i att köpa en ny 4-taktare till vår Albin viggen, Parsun (Neptun) har förstått att det borde räcka med en 5-hästare. Men nu till nästa val. Skall det vara lång eller kort rigg? på akterspegeln sitter ett fäste för utombordare som löper i en metallram och i det nedersta läget borde det räcka med en kort rigg men då kommer motorn långt ned och blir svår att nå från sitt brunnen, nuvarande motor har långrigg men sitter i det översta läget och är då lätt att nå. Lite reflektioner och tankar kring detta. Och gärna tips på bästa pris för en 5 hästars Parsun (Neptun i Stockholms trakten, det jag hittat just nu är rusta för 8795:-
Mvh Percy

Användarvisningsbild
Lars L
Platinamedlem
Inlägg: 145
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 15:03

Re: Lång eller kort rigg.

Inlägg av Lars L » sön 16 aug 2009, 18:44

Jag skullle välja lång rigg. Vid grov sjögång är det en fördel att propellern kommer så djupt som möjligt för att inte "vispa" i luften.

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem
Inlägg: 274
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32

Re: Lång eller kort rigg.

Inlägg av mariatherese » sön 16 aug 2009, 19:04

Tror att du har bättre förutsättningar att ta dig baklänges om du väljer den längre riggen.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Lång eller kort rigg.

Inlägg av SWE54 » sön 16 aug 2009, 19:09

Lång rigg så att den tål lite sjö utan att suga luft, även så att kylningen säkerställs och att du kan starta med motorn nedsänkt i vattnet. Det behövs inte mycket för att köra sönder en impeller.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Re: Lång eller kort rigg.

Inlägg av Lasse M » sön 16 aug 2009, 20:31

Lång rigg och i nedre läget. Blir det för tungt att dra upp motorn så går det enkelt att ta hjälp av ett spel. På en tidigare båt med utombordare hade jag ett slaktat storskot från en Stortriss som underlättade upphissandet av motorn avsevärt.

Lasse

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2282
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Lång eller kort rigg.

Inlägg av Peter_K » mån 17 aug 2009, 07:16

Man vill ju ha motorn så långt från vattnet som möjligt och propellern så djup som möjligt, så kort rigg!
Skojade bara - lång rigg, precis som alla andra skriver.
Finns det extralång (och det gör det ibland), satsa på den.
Alla borde ha skägg

Dirken
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 30 jan 2009, 19:59

Re: Lång eller kort rigg.

Inlägg av Dirken » mån 17 aug 2009, 09:51

Förutom lång rigg är det bra med ett motorfäste som får motorn att sitta tillräckligt högt över vattnet så motorn slipper bromsa farten vid segling.

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Lång eller kort rigg.

Inlägg av morg » mån 17 aug 2009, 11:47

Vi har två lägen på motorfästet till Rj85:an. Hissar man motorn till det övre fästet (speedläget då motorn inte bromsar i vattnet där) och släpper fram en person på fördäck börjar motorn suga luft vid minsta krusning (= noll och ingen broms eller back). Jag skulle välja ultrajättelång rigg framför hästkrafter om jag behövde! Köp en mercury eller tohatsu 4 hk lång rigg och en förgasare från usa så har du sex hästar och en riktig motor istället för parsunen!

EDIT: Vi har långriggat och det skulle aldrig funka annars!

Skriv svar