Praktiskt Båtägandes Navigationssskola :)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Praktiskt Båtägandes Navigationssskola :)

Inlägg av Tommy » fre 14 aug 2009, 16:57

PB är en ganska kul tidning att läsa, men ibland blir den ganska "basic". Ett underbart exempel från dagens färska exemplar, "PB:s Navigationsskola - Navigation för nybörjare"

Lite klipp:

Vi antar att du inte vet var du befinner dig utan vill ta reda på det. Det kallas på navigationsspråk att bestämma sin position.

Följ med i sjökortet när du kör. Håller du övre kanten mot norr så stämmer omgivningen med sjökortsbilden.

Notera logg och tid i sjökortet varje timme. På så sätt har du alltid en känd position om instrumenten slutar fungera

Det sista är ett ganska kul tips, eftersom artikeln riktar sig till nybörjare i små ganska snabba båtar inomskärs :lol:

Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Re: Praktiskt Båtägandes Navigationssskola :)

Inlägg av Lasse M » fre 14 aug 2009, 19:57

Är en trogen läsare av PB. Brukar även köpa den engelska syster (moder?) tidningen Practical Boat Owner. Håller med Tommy att ibland blir det verkligen basic, men det är säkert läsvärt för de som ännu inte kan. För mig fungerar PB som inspirationskälla till kommande och pågående båtprojekt. Det bästa med PB är att artiklarna oftast handlar om "svenssonbåtar" och prylar som den större allmänheten faktiskt har möjlighet att skaffa. I andra tidningar som jag bläddrat i verkar det mest skrivas om båtar som ett ytterst fåtal har råd att äga och det lockar inte mig på samma sätt.
På X dök oxå upp i veckan, men kan inte komma ihåg om det stod något speciellt som inspirerade till långfärd till sjöss.

Lasse

Användarvisningsbild
Lars L
Platinamedlem
Inlägg: 145
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 15:03

Re: Praktiskt Båtägandes Navigationssskola :)

Inlägg av Lars L » fre 14 aug 2009, 21:43

Tommy skrev:PB är en ganska kul tidning att läsa, men ibland blir den ganska "basic". Ett underbart exempel från dagens färska exemplar, "PB:s Navigationsskola - Navigation för nybörjare"

Lite klipp:
Följ med i sjökortet när du kör. Håller du övre kanten mot norr så stämmer omgivningen med sjökortsbilden.
Notera logg och tid i sjökortet varje timme. På så sätt har du alltid en känd position om instrumenten slutar fungera
Det sista är ett ganska kul tips, eftersom artikeln riktar sig till nybörjare i små ganska snabba båtar inomskärs :lol:
:evil: Märkliga "påståenden": jag reagerade som du har gjort.
8) Vid "överhavs" segling plotter jag pos. var 20 min. i papperskortet.
:wink: Håller jag i kortets överkant stämmer omgivningen bara när kursen är nordlig!
:twisted: Skärpning PB, den "skolan" är dålig.
:? Tycker trogen läsare som varit med sen PB gavs ut.
Senast redigerad av 1 Lars L, redigerad totalt 0 gånger.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Praktiskt Båtägandes Navigationssskola :)

Inlägg av bosseh » fre 14 aug 2009, 22:47

Har de anställt Anna Skipper?

maz
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 08 aug 2009, 23:12

Re: Praktiskt Båtägandes Navigationssskola :)

Inlägg av maz » lör 15 aug 2009, 20:12

ops jag måste hitta den tidningen för jag letar efter något som liknar sailing for dummies" skämt åsido jag fattar inte mkt när jag köper en seglings tidning för mig är det mest grekiska med fina bilderså den tidningen måste jag ha=)

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Praktiskt Båtägandes Navigationssskola :)

Inlägg av Peter_K » mån 17 aug 2009, 11:20

Är det en sådan här du söker, Maz?
http://www.rorgangare.se/3_seglingstermer.html
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Lars L
Platinamedlem
Inlägg: 145
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 15:03

Re: Praktiskt Båtägandes Navigationssskola :)

Inlägg av Lars L » tor 10 sep 2009, 16:44

:oops: PB har krupit till korset, i nr 9 finnns en rättelse "Fel om navigation".
:?: Men inte en rad om, vad vi har framfört här i tråden som, felaktigheterna?

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Praktiskt Båtägandes Navigationssskola :)

Inlägg av Håkan » tor 10 sep 2009, 16:57

Lars L skrev::oops: PB har krupit till korset, i nr 9 finnns en rättelse "Fel om navigation".
:?: Men inte en rad om, vad vi har framfört här i tråden som, felaktigheterna?
Vad är det som är fel :?:
Tommy skrev: Följ med i sjökortet när du kör. Håller du övre kanten mot norr så stämmer omgivningen med sjökortsbilden.
Håller du övre kanten PÅ SJÖKORTET mot norr så stämmer omgivningen med sjökortsbilden.

Det kallas att "passa sjökortet" :wink:

Eller har jag missförstått nåt...
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Re: Praktiskt Båtägandes Navigationssskola :)

Inlägg av Lasse M » tor 10 sep 2009, 17:25

Håkan skrev:Eller har jag missförstått nåt...
Nix, eller i så fall är vi två!

Lasse

Skriv svar