Slör och läat försegel.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Slör och läat försegel.

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 13 aug 2009, 21:40

Efter mina lyckade kryssövningar inne bland öarna seglade jag hemåt på öppna havet. Jag kunde ha saxat stor och fock en bit på plattläns, men det var rätt så rejäla gammeldyningar från sidan så det var gipprisk. Och focken åker som besatt på skenan. Så innan jag vek av mot Ljusne seglade jag så pass långt ut att jag sen kunde slöra och få lite drag även i focken. Men vinden kroknade och vred så storen läade focken som knappast tillförde nåt driv, det gick ca 4,5 till 5 knop. Bara för att testa så släppte jag ner x-focken på däck och rullade ut genuan i stället för att se om det gav bättre fart. Men samtidigt skralnade vinden än mer så om det vid likvärdig vind hade blivit bättre vet jag inte.
När jag sen svängde mer inåt Ljusne vred samtidigt vinden snart rätt emot, då rullade jag in genuan och hissade focken ånyo. Även nu ökade och sjönk vindstyrkan så det var svårt att veta vad som gav bäst fart. Motströmmen från älven gör sig tydlig också i både farten och kryssvinklarna.
Men det jag undrar är hur ni gör på slör, när storseglet läar förseglet som mest? Att spira 40 kvadrat genua med en bom tycker jag känns för farligt när jag seglar ensam- Har ingen tillräckligt lång bom heller, den korta jag har passar till att spira focken med.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

SWE54
Diamantmedlem

Re: Slör och läat försegel.

Inlägg av SWE54 » tor 13 aug 2009, 21:50

Egentligen är det ju bara att skära och gippa.
Segla så lågt det går utan att tappa trycket i förseglet och gippa oftare.
Fixar du till justeringar till din ST vagn så kan man "ställa" den i lä så den inte slår över så lätt, det hjälper om man pendlar något i dyningar.
Seglar jag undanvind utan spinnakern så seglar jag inte lägre än så och det brukar stämma ganska bra med windexvinklarna med.
Kan inte segla lägre med spinnakern heller för den delen.

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem

Inlägg av styrman » tor 13 aug 2009, 22:02

Om man inte gör som SWE54 så är det i ditt fall med masthead bara att släppa ner storen och rulla ut genuan (motorn).
Peter
S/Y Calypso

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk » tor 13 aug 2009, 23:39

Och hur gör man i andra fall - ej masthead?

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » fre 14 aug 2009, 06:34

Styrman Peter menade väl att på en masthead är genuan ofta minst lika stor som storen, på plattläns läar det ena seglet det andra, och genuan har en liten mot storen: en slänggipp (om man nu kan tala om en gipp) medför inte en en tung bom som far över hela båten och slamrar och slår.

På en partialriggad beror det lite på:
hur mycket partial? är det 7/8, eller 9/10, ju mer "partial" desstu viktigare att krafterna från focken balanseras. Kanske av backstag?
hur stort försegel? många partialriggade har bara en fock, och genuan är många gånger inte större än storen.
hur mycket blåser det, hur är sjön?

I den irriterande situation som Guitar nämner så är det enklaste att rulla in / släppa ner focken, så slipper man det slammert.
Blåser det mycket är receptet detsamma, kanske med ett rev i storen, speciellt bra med backstag, om storen då kommer under backstagen, då blir inte en slänggipp så förödande.
Partialriggad med bakåtsvepta spridare, utan backstag, inte heller där går det att uttala en generell regel. Men det är inte så kul med stor kraft från ett försegel som kanske slår ordentlig i byar och kraftig sjö.

Så det finns många olika fall. Grundregelen för partialriggade båtar är att storen är störst, och att båten ofta seglar bra för bara stor - vilket inte alltid är fallet med en masthead.

Sitt lågt ...

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » fre 14 aug 2009, 07:08

Antingen gör du som SWE54 säger
HIssar fock eller genua och skär så mycket som behövs för att få fart och driv
Eller rullar du in förseglet och seglar endast på storen...

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » fre 14 aug 2009, 07:16

Re Guitaren:

Ett trix om man vill saxa på plattläns med stor genua är att inte släppa ut storen så att spridarna förstör formen. Om man kör något mera "slör"-skotat bildas litet strömning kring storseglet som händelsevis prickar den saxade genua. På detta vis kan man få bra tryck även utan spinnare. Och genuan blir inte så nervös i sitt saxade läge.

Gippvarning är det väl alltid, men om man tittar upp i seglet oftare än en gång i minuten, typ hela tiden är det ju lugnt.

Annars skäravarianten om man vill segla litet mer aktivt. Att ta ned storen kan vara litet mekigt då man normalt behöver vända helt om upp mot vinden för det. Kanske litet överkurs, även om jag ofta ser båtar som seglar just så på undanvind.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 14 aug 2009, 07:47

Jag undrar ibland...

Dom flesta verkar ju vara rörande överens om att man måste vara lite aktiv när man seglar mot vinden. Det vrider och skiftar i tryck. Man ska ha skotpunkter rätt, skotdrag/twist rätt, buken ska vara rätt osv osv...
Det här slutar väl inte att gälla bara för att man seglar undanvind väl...?

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » fre 14 aug 2009, 07:53

Som jag förstår det Guitar så vill du ha det bekvämt utan att tappa för mycket fart o.s.v.
Få då säga att det effektivaste för min del är att skära kraftigt, sann vindvinkel uppemot 45 grader akterifrån, alltså i princip vinklarna du håller på kryssen. Detta praktiserar vi framför allt i förhållanden då det blåser lite och man upplever att man stannar och det slår i seglen.

Alternativet om du vill segla nästan platt är att sätta storen i lovart och släppa ut den långt och kicka hårt, fungerar i vindvinklar 5-20 grader från fel håll. Nu kommer genuan att dra bra då den få lite vinkel att segla på. Skulle säga att detta är ett minst lika bra alternativ som Mr Qs, men jag tror att det går fortare om du bara kan släppa ut storen tillräckligt för att vinden skall gå åt rätt håll. D.v.s har du kraftigt svepta spridare så fungerar det inte, men har du ganska raka så får du ut bommen.

Att göra som Mr Q skriver och backa storen kan fungera om det blåser tillräckligt, men då du vänder luftströmmen på framför allt baksidan av seglet så kommer det att stalla en del och du tappar fart. Här är det också viktigt att kicka stenhårt. Genuan kommer dock att stå fint!

Och det sista jag vill säga är telltails, telltails, telltails! Se till att det finns och använd dem framför allt i bakkant på storen gjorda i spinnacker duk samt trådar fram i förseglet!

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » fre 14 aug 2009, 09:07

MartinM skrev:Att göra som Mr Q skriver och backa storen kan fungera om det blåser tillräckligt, men då du vänder luftströmmen på framför allt baksidan av seglet så kommer det att stalla en del och du tappar fart. Här är det också viktigt att kicka stenhårt. Genuan kommer dock att stå fint!
Ledsen att märka ord, men på plattläns har du 0 strömning runt seglet att tala om. Vinden trycker ju båten framför sig. Att i det läget vinkla storen något så att den tryckande vinden smiter förbi masten rakt in i den saxade genuan gör att den lättare håller sig ute på sin saxade sida.

I lättvind är det nog bättre att antingen skära eller dra igång gjutjärnsgenuan. :mrgreen:

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 14 aug 2009, 09:20

Nja man kan alltså segla med negativ strömning runt storen. Jolle seglare praktiserar detta. Man skär fram och tillbaka lite utan att gippa helt enkelt..
For the entry point of the wind to the sail to be the leech and the exit point to be the luff (which is the definition of "sailing by the lee"), you need to head considerably lower than "dead downwind".

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 14 aug 2009, 09:44

Den här hemseglingsrutten, som jag tar då och då, går i ett stort U, så vindvinkeln förändras hela tiden långsamt. Så riggar jag en spirbom på förseglet eller en gaj på storen är det ändå snart fel, så jag måste upp på däck igen. Väl fungerande lazyjacks så jag kan få ner storen utan att vända kanske vore fint. Nån som provat att fästa lazyjacksen längst ut i spridarnockarna?

Att skota hem storen lite grann på läns för att få genuan att stå bättre brukar jag göra.

Att snabbt kunna ta ner storen, spira focken i lovart och skota genuan i lä, med sugga långt akterut på relingslisten måste vara det bästa på min båt. Saxade försegel ger ca 60 kvadratmeter "fuskspinnaker". Och den spirade focken gör nog att genuan står bättre och längre ut från båten. Den segelsättningen borde fungera bra på allt från plattläns till nästan halvvind. Jag kan ju mygla lite och ta ner storen och spira focken medans man fortfarande är i sjölä inne bland öarna, och sen ev peta på med motorn en kort bit tills jag kan falla av och rulla ut genuan. Säkerheten främst... Tror nästan jag måste testa att plattlänsa med bägge förseglen och beslagen stor idag. Sticker jag ut nu får jag direkt frånlandsvind 3, 4 m/sek. Typiskt besvärlig vind på läns när storen sabbar genuans arbete.
Dags att agera!
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

F Ehn
Silvermedlem

Inlägg av F Ehn » fre 14 aug 2009, 09:53

Om man bara seglar för att ha trevligt kan man väl segla en omväg om detta gör seglingen trevligare? Alltså, slöra litet mindre brant och fylla seglen.

Det har dock berättats för mig (i korvkön) att det finns grupper av seglare som har rasande bråttom till någon boj rakt i lä. Då kan man få höra om invecklade, arbetssamma och dyra sätt att komma fram någon sekund snabbare än andra. Q har en god poäng, eftersom det är det totala utbytet av seglen man har uppe som räknas, inte om man tar ut max ur det ena eller det andra. Det finns också de som påstår att man kan reva storen för att ge förseglet bättre vind utan att ta ner det helt.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 14 aug 2009, 10:03

F Ehn skrev: Det finns också de som påstår att man kan reva storen för att ge förseglet bättre vind utan att ta ner det helt.
Det är något jag också tänkt testa. Med mina revlinor kan jag i lättare vind reva med vinden från aktern. Nu har tyvärr "Tillbaka till Aidensfields" på fyran börjat, så nu fastnade jag i total stiltje. :D

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem

Inlägg av styrman » fre 14 aug 2009, 20:56

Guitar Nilsson skrev: Att snabbt kunna ta ner storen, spira focken i lovart och skota genuan i lä, med sugga långt akterut på relingslisten måste vara det bästa på min båt. Saxade försegel ger ca 60 kvadratmeter "fuskspinnaker". Och den spirade focken gör nog att genuan står bättre och längre ut från båten. Den segelsättningen borde fungera bra på allt från plattläns till nästan halvvind. Jag kan ju mygla lite och ta ner storen och spira focken medans man fortfarande är i sjölä inne bland öarna, och sen ev peta på med motorn en kort bit tills jag kan falla av och rulla ut genuan. Säkerheten främst... Tror nästan jag måste testa att plattlänsa med bägge förseglen och beslagen stor idag. Sticker jag ut nu får jag direkt frånlandsvind 3, 4 m/sek. Typiskt besvärlig vind på läns när storen sabbar genuans arbete.
Dags att agera!
Jag har också masthead och precis så gör jag också. Nu har jag inte fått till kutterstaget än men till nästa säsong är det på plats :-)
Medskickade staget var lite för långt och x-focken till självslående var lite långt i underliket.

Att släppa storen på undanvind med lazyjacks är inte lätt. Lattorna fastnar direkt i översta punkt om det inte är mycket svag vind, trots att jag inte ens har fullattor.
Snabbt upp i vind och släppa storen i lazyjacksen sedan falla ner igen och rulla ut allt man har och spira sprayhooden :lol:

Att saxa genua och stor är ok om du inte har för grov sjö i låringen. Preventer på storen är att föredra i havssammanhang.
Peter
S/Y Calypso

Skriv svar