"Smultronställe" i Bohuslän

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

"Smultronställe" i Bohuslän

Inlägg av toaen » tis 11 aug 2009, 21:25

När vi seglade förbi där på 1970/80-talet låg det nästan alltid en båt där. Om det inte gjorde det gick vi in och la oss. Vi hade på den tiden en Binaca 27. 2,42 m bred och stack ca 1,5 m. Att den var 8,25 m lång hade i sammanhanget mindre betydelse. Det var väl först med havsfidran jag förstod längden hade en viss betydelse även i detta fallet. Havsfidran som bara var 6 meter gick att vända inne i hamnen.

Dom senaste åren har jag aldrig sett nån båt ligga där de gånger jag passerat. I och för sig inte så ofta men i alla fall lika ofta som förr.

Den båten jag har idag är 3,05 m bred. I vattenlinjen är den något smalare, exakt hur bred den är kommer jag inte ihåg, men säg 2,7 m.

Jag passerade där i Söndags och gjorde ett halvhjärtat försök att gå in, men då vinden låg tvär i inloppet svek mig modet och jag gick vidare.

Det är alltid intressant med nya båtar och när en liten detalj gick sönder igår och jag har en ny hemma bestämde jag mig för att segla hem. Det skall ju dessutom bli nordlig vind i området ett par dar, och jag har ju bestämt mig för att segla dit vindarna bär. Idag hade jag faktiskt i stort sett kryss större delen av sträckan.

När jag passerade idag var vinden mer västlig och jag bestämde mig för att göra ett försök. Fegade ur vid första försöket och la maskinen på tomgång för tidigt, vilket fick till följd att jag drev av. Jag var egentligen övertygad om att jag skulle fastna i inloppet pga bredden. Vid nästa försök låt jag motorn gå på tomgång tills jag var förbi inloppet. Det gick faktiskt.

Det är "spiltan på Landlösa" syd Ulön (- Dannmark) och norr om Valö huvud jag talar om.

Det var nog genom Kaj Hartelius bok "Från Tistlarna till Strömstad" som jag fick kännedom om spiltan, som så många andra ställen. Mitt ex av boken är tryckt 1976 och har varit med i båten sen dess. Väl läst och hoptejpad.

Spiltan är dubbad av SXK- Väst - Hak och fanns kanske tom som en egen skiss i den tidigare publikationen.
I dag finns den som en del av skissen Ulö-Flatskär Nr; 934-58 30 30

Kaj Hartelius skriver i sin bok; "Även Landlösa bjuder på hamnmöjligheter, viken på västsidan är utmärkt vid sydlig vind och på sydspetsen finns en verklig pärla till hamn. Den är belägen mellan Landlösa och det långsmala skäret sydost om ön och man går in från ost. På Landlösas ostdudde står en angöringsdubb, där man går intill för att sedan förhala sig in i en 2,5 meter djup och 5 meter bred klyfta. Här finns plats för tre båtar i rad vilka kan förtöja vid dubba. Om det inte vore för stenen halvägs inne i klyftan - den ligger på 0,5 meter - skulle man kunna segla tvärs igenom."

Djup och bredd och tre båtar ställer jag mig lite frågande till. Men det var helt klart mindre storlek på båtarna och man seglade - ända intill.

Förutom "angöringsdubben" finns det fyra bergöglor - två på varje sida - och det är lite av akrobatisk övning att få fast tampar på dem. Jag brukar ta båtshaken till hjälp och lägga en ögla över dubbarna. Till dubben som man får på BB`s låring brukar jag kasta en lån lina, gå iland på skäret, gå runt det hela och lägga fast i dubben. När man väl fått fast med fyra ändar ligger man fint. Jag brukar lägga mig lite på snedden så att jag lätt kan kliva iland på skäret i söder.

Om ni inte har allt för stora båtar är "spilltan på Landlösa" ett "pen´t" ställe. Gör gärna ett besök - men skulle ni få se att jag kommer kan ni ju gå där ifrån och lämna platsen till mig. :mrgreen:

tommy
Bilagor
Landlösa.JPG
Inseglingen vid röda strecket
Landlösa insegling.jpg
Inseglingen. Angöringsdubben på berget på SB sida
Landlösa innifrån.jpg
thallatha(alfakrull)hotmail.com

PC
Platinamedlem

Re: "Smultronställe" i Bohuslän

Inlägg av PC » tis 11 aug 2009, 21:43

Akkurat slike steder er fantastisk morsomme å ligge på.
Hvordan er du fornøyd med båten ellers, jeg minnes såvidt at du skrev om den da du kjøpte den? Interessant båttype, hvordan seiler den?

Denne dukket opp og gjorde meg litt nysgjerrig:

http://www.finn.no/finn/boat/object?fin ... 4&pos=null

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk » tis 11 aug 2009, 22:02

Lysande! Jag var tvungen att plocka fram min egen "Tistlarna-Strömstad" från 1966 och läsa. Mycket riktigt, den är med, med bild och allt. Jag lovar att ge dig plats när du kommer dit... Underhållande bok i övrigt också. Till exempel kan man läsa om irritationsmomentet som färjan vid källviken utgör, och att den skall ersättas med en bro.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tis 11 aug 2009, 22:21

PC skrev:Akkurat slike steder er fantastisk morsomme å ligge på.
Hvordan er du fornøyd med båten ellers, jeg minnes såvidt at du skrev om den da du kjøpte den? Interessant båttype, hvordan seiler den?

Denne dukket opp og gjorde meg litt nysgjerrig:

http://www.finn.no/finn/boat/object?fin ... 4&pos=null
Båten har väldigt mycket boyta på bekostnad av stuvutrymme för alla andra prylar som behövs ombord. Tex ankarutrustningar, fendrar, rep av olika slag mm. man vill ju inte gärna släpa in det i salongen. Nu när jag seglar själv hamnar det mesta i akterruffen.

Då jag lider av en besvärlig "sjukdom" som innebär att jag måste ändra på allt som jag inte gillar eller inte tycker fungerar tillfredställande, så har jag många års båtfixande framför mig. Som tur är, är det ju en gammal båt. Hade det varit en ny Bavaria eller Hallber Rassy hade det nog varit lika illa. Jag ser bryggrannen som har en ny Bavaria, han har tydligen samma sjukdom som jag (och många med mig) han skruvar ständigt dit nya prylar och ändrar.

Det tar ett tag att lära känna en båt som är så annorlunda mot dem som jag är van vid sen tidigare. Har bara seglat den ett par gånger tidigare i nästan obefintlig vind. Den behöver helt klart en del vind. Den är inte lika kursstabil som de båtar jag haft tidigare. I dag kryssade jag för första gången en längre sträcka i någorlunda vind och det fungerade skapligt. Det är ju väldigt ovant med ratt, men man lär sig väl med tiden. Jag kommer att va ute större delen av Augusti och hoppas på lite växlande vindar och vindstyrkor. Sen finns det möjlighet att det blir en hel del turer längre fram på hösten och även tidig vår. Skall ha den liggandes i även denna vinter. Tänkte ta upp nån vecka i september för rengöring och bottenmålning och kanske lite vax på friborden.

Anledningen till att jag bytte var att jag ville ha en båt med invändig styrplats och slippa stå ute i regnet. Den invändiga styrplatsen fick jag användning för igår under en redig åskskur.

Det hade kanske varit en båt för mig :idea: . Dock är ju mitt ex i stånd att använda :mrgreen: även om jag som sagt är obotlig eller som det så fint heter "förändringsbenägen" och så ingick ju ett permanent båtskjul på en båtklubb i Munkedal i köpet. Där har jag min gamla båt som jag skall fixa några smådetaljer på,

tommy

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tis 11 aug 2009, 22:28

fredrikk skrev:Lysande! Jag var tvungen att plocka fram min egen "Tistlarna-Strömstad" från 1966 och läsa. Mycket riktigt, den är med, med bild och allt. Jag lovar att ge dig plats när du kommer dit... Underhållande bok i övrigt också. Till exempel kan man läsa om irritationsmomentet som färjan vid källviken utgör, och att den skall ersättas med en bro.
Allt är inte kass som är gammalt - som tur är. Sen är det klart att ett och annat förändras på 43 år. Fast det är ju som med gamla sjökort - grunden ligger i regel kvar på samma ställe, även om mycket runt omkring har ändrat sig - utprickningen tex.

Spiltan på Landlösa är precis som den va för 43 år sen.

tommy

Skriv svar