Erfarenheter av Delta

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Erfarenheter av Delta

Inlägg av Kjelle » tis 11 aug 2009, 12:18

Delta-ankaret har gott rykte och det utbröt viss eufori när Hjertmans hade julpris för något år sedan. Även jag drabbades och köpte ett 10 kg:s som har fått ersätta Bruce-kopian.

Vilka erfarenheter finns idag bland SG:s medlemmar som utrustat sig med Delta? Mina egna är att på vissa bottnar har Delta svårt att få grepp där Bruce-kopian fungerade bra. Det gäller bevuxna lerbottnar som är lite hårdare.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Erfarenheter av Delta

Inlägg av Eilean » tis 11 aug 2009, 12:29

Märkligt - all erfarenhet, även min, säger att ju hårdare/mer bevuxen bottnen är destå överlägsnare är Delta över Bruce. Vilket också blir tydligt om man jämför ankarna. Växtlighet, om den "krattas" upp av ankaret är döden för allt grepp. Och där brukar Bruce kratta mer än Delta.

Hur är det med skillnaderna i vikt och andra faktorer som kätting etc mellan dina ankaren? Har du jämförelser från samma platser?

Sedan skall man ha klart för sig att 10 kg är litet. Även om ankaret har yta nog för att hålla din båt när det väl sitter är det ofrånkomligt att ett tyngre ankare gräver ner sig villigare.

Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Re: Erfarenheter av Delta

Inlägg av Kjelle » tis 11 aug 2009, 12:50

Samma vikt, samma kätting (2 m), samma ställe (dock olika tillfällen)

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Erfarenheter av Delta

Inlägg av Eilean » tis 11 aug 2009, 13:18

Ja. Då är det märkligt.

Generellt var Bruce, när det kom ett bra ankare och en hel del bytte då ut sina gamla CQR, som var "standard" förr, till Bruce och många var nöjda. Men invändningarna var just dåliga egenskaper på hårda och/eller beväxta bottnar. Men där var ju CQR ingen höjdare heller. Bägge har ju samma svaghet, ankaret lägger sig vanligen på sidan och för litet vikt ligger på spetsen (eller "örat" på Bruce) för att ankaret skall börja tränga ner i bottnen och gräva ner sig när det är hårt.
När Bruces patent upphörde kom kopiorna. Och de var oftast sämre än orginalet, trubbigare egg, annorlunda vinklar m.m. Det finns tester där vissa kopior konsekvent vägrar att gräva ner sig, hur man än gör, oavsett botten. Helt oanvändbara m.a.o. Sedan finns det naturligtvis kopior som är bättre.

Principen med Delta är ju att det skall resa sig upp när det blir drag i tåget och hela ankarets vikt koncentreras till den vassa spetsen, som naturligvis lätt börjar gräva ner sig. Jag som hade Bruce förut (och ännu som akterankare) tycker att skillnaden till Bruce är som natt och dag. Särskilt ju längre bort man kommer från innerskärgårdarnas sterila dy- och lerbottnar.

Jag kan bara tänka mig att bottnen på just den platsen/de platserna du refererar till är väldigt speciell och passar Bruce, eller den variant du har. Man får inte glömma att Bruce togs fram ur en serie ankaren framtagna för borrplattformar på Nordsjön, alltså ankaren specialanpassade för en specifik bottentyp. Där de naturligvis hade topprestanda.

Eller, vilket vore hemskt:
Att Lewmar, som köpt upp Simpson & Lawrence och därmed producerar Delta, i sina önskan att pressa priserna och därmed förlagt tillverkningen i Kina på något sätt låtit ändra på designen, kanske för att förenkla produktionen?
Det behövs ju inga direkt märkbara skillnader i vinklar och form för att egenskaperna förändras drastiskt. Det har ju Bruce vs. kopior vs. andra kopior visat.

Det vore intressant att jämföra Delta orginal, made in Glasgow med de senare, made in China bredvid varandra.
Har exempelvis Kinaankarna kvar blyfyllningen i plogens undersida?

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Erfarenheter av Delta

Inlägg av Jaramaz » tis 11 aug 2009, 13:19

Lite överraskande har Delta-ankaret (15 kg) släppt några gånger i år, just på lite hårdare lera, ev någon gång med inslag av sjögräs.
Inga jämförelser har gjorts, totalt ovetenskapligt.

Visst är det så att ankaret kunde ha körts fast bättre. Men ... sommar i skärgården? Konsekvenserna är begränsade.

Så, sammanfattat: hade förväntat mig lite lite bättre grepp. En del är självförvållat.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Erfarenheter av Delta

Inlägg av Eilean » tis 11 aug 2009, 13:27

Jaramaz skrev:Lite överraskande har Delta-ankaret (15 kg) släppt några gånger i år, just på lite hårdare lera, ev någon gång med inslag av sjögräs...
Nu är det dags att bli vetenskaplig!

Ditt ankare, är det Glasgow eller Hing-ping-tjong?
Är det galvat eller RF?

När du säger "släppt", menar du då att det grävt ner sig, gett intrycket av att sitta och sedan lossnat vid ökad belastning? Och då lossnat tvärt, eller gradvis?
Eller menar du att det inte fått grepp initialt?

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Erfarenheter av Delta

Inlägg av Maxi33 » tis 11 aug 2009, 13:38

Jag bytte mitt 10 kilos originalbruce som akterankare till ett tio kilos Delta i år, dvs kinatillverkat.
Orsaken var enbart att Delta har en annan geometri på armen som kättingen sitter i så det sjösätter sig själv från ankarvippan vilket inte det tidigare Bruce gjorde.
I år har jag använt ankaret ett tiotal gånger och det har satt sig fint utom vid två försök.

I en naturhamn med cirka tre meter vattendjup och tät beväxning som bitvis kom nära vattenytan gjorde jag två försök att få ankaret att ta, med ankaret långt ut och 8 mm kätting helt och hållet till ankarspelet, men jag fick bara upp en stor tova gräs och tjock illaluktande lera.

För några år sedan försökte jag svajankra i en annan vik med 10 kilos originalbruce i fören, och där var det tjock beväxning av storbladig tång på botten och vi fick bara upp stora lass av tång och lera.

Jag har alltså inga entydiga erfarenheter, men jag är inte sådär övertygad om Deltas överlägsenhet över Bruce.

Och mitt Delta har en stor blyklump ingjuten i spesen, Eilean. Borde alltså fungera som avsett.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Erfarenheter av Delta

Inlägg av Eilean » tis 11 aug 2009, 13:41

Nu börjar jag bli allvarligt orolig....

En snabb koll på nätet ledde till denna plats: http://www.dana-casting.com/ploughanchor.htm

Ett kinesiskt gjuteri, som tillverkar Bruce, CQR, draggar, Danforth och Delta!
Då undrar man - har Deltaankarna gått samma öde till mötes som en gång Bruce? Marknaden översvämmas av billiga kopior! Har alla de som köpt billiga Delta senare tid verkligen köpt orginal Delta?
Och är det som kallas "orginal Delta" eller "fast set" och krängs via Lewmar verkligen exakt samma ankare som en gång smiddes av skottar?

Min erfarenhet är entydig. Som van svajliggare är jag extremt intresserad av ett gott grepp. Jag vill inte vakna med rodret i berget...
Och mitt Delta har aldrig draggat, oavsett plats eller vind, som varit ända upp till stormstyrka. Och på uppåt 500 ankringsnätter har det inte grävt ner sig direkt och behövt läggas om endast en handfull gånger.
Alltså erfarenheter som helt går på tvärs med de Kjelle eller Jaramaz har. Och Maxi 33 berättade också något liknande i somras.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Erfarenheter av Delta

Inlägg av Jaramaz » tis 11 aug 2009, 13:46

Eilean skrev:
Jaramaz skrev:Lite överraskande har Delta-ankaret (15 kg) släppt några gånger i år, just på lite hårdare lera, ev någon gång med inslag av sjögräs...
Nu är det dags att bli vetenskaplig!

Ditt ankare, är det Glasgow eller Hing-ping-tjong?
Är det galvat eller RF?

När du säger "släppt", menar du då att det grävt ner sig, gett intrycket av att sitta och sedan lossnat vid ökad belastning? Och då lossnat tvärt, eller gradvis?
Eller menar du att det inte fått grepp initialt?
Tjing-Tjong modell, dvs Kina. Stämplat med Lewmar och medföljande äkthetsbevis och värdelösa garanti.
Galvat (finns det i rf? Nå, det skulle aldrig föresväva mig).
Både:
inte fått grepp initialt, och
gett intrycket av att fästa (kanske backat lite på tomgång eller så), men sedan släppt. gradvis, men så märker jag det oftast - lååång tamp, där en del nog ligger på botten (nej, det är mer än tamplängd).

Jag är inte missbelåten med ankaret. Det är 77 resor bättre än det fusk-Bruce jag hade tidigare, och nog bättre än det äkta-Bruce jag använder som akterankare. Mest överraskad, hade kanske lite för höga förväntningar.

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Erfarenheter av Delta

Inlägg av fredrikk » tis 11 aug 2009, 14:09

Jag har erfarenhet av ett släpp, men det var ganska självförvållat. Hård sandbotten, för kort lina, ingen vetenskaplig fastkörning utan lägg i och dra. Akterankring. Vind och visst svall från aktern. Ankaret verkade ha fäst bra och höll tillräckligt första natten, men släppte mer och mer. Inför följande natt fick jag lägga om. Kinesiskt med Lewmardekal.

Vid alla andra tillfällen har det bitit bra.

Bonusinformation: När vi skulle gå därifrån upptäckte jag att jag hade råkat lägga ankaret runt en grov kätting. Fick dyka ned med cyklopet för att få loss. Tyvärr hade jag också ankrat under en brännmanet vilket resulterade i bränd överkropp (klokt nog hade jag långa byxor på mig).

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Erfarenheter av Delta

Inlägg av SWE54 » tis 11 aug 2009, 14:13

Jag har också ett som har funkat bra, fast det har ju inte satts på några större prov och hade en paraplydragg innan så..
Men jag undrar, hur vet man att det är ett Kina Delta..?
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Erfarenheter av Delta

Inlägg av Jaramaz » tis 11 aug 2009, 14:20

SWE54 skrev:Men jag undrar, hur vet man att det är ett Kina Delta..?
priset är en indikation
har för mig att det framgår någonstans på ankaret också

Nå, nu är det väl ändå så att stora delar av produktion har outsourcats till Kina, det är svårt att hävda att just den delen har kvalitetsproblem. Sådana syns mest då design blivit kopierad, och kanske gjorts billigare lite här och där.

Det vore enkelt att jämföra ett Kina-Delta med ett Scot-Delta, rena dragprov. Gissar att det är små skillnader.

De stora skillnaderna finns nog i den individuella hanteringen.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Erfarenheter av Delta

Inlägg av Eilean » tis 11 aug 2009, 14:58

Det finns ingen tillverkning av Delta i Skottland längre, allt som säljs är kinesiskt.

Och så här svarar Lewmar på min fråga om eventuella "produktutvecklingar" sedan produktionen flyttats:

Hi,

Thanks for your email.

I can assure you that every Delta Anchor that is or ever was manufactured for SL or Lewmar was and still is to the same standard.

The material specification and strength have never changed.

All Genuine Lewmar Delta Anchors are embossed under the ballast with the size.

I regret to say that there are a number of copies that inevitably get into the market but these have nothing to do with Lewmar.

Best regards
Phil Roberts
Powerboat Market Manager
Tel: + 44 ( 0 ) 23 92 471841
Fax: + 44 ( 0 ) 23 92 485720
e-mail : proberts@lewmar.com
web: http://www.lewmar.com

friseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 360
Blev medlem: fre 16 mar 2007, 15:05

Re: Erfarenheter av Delta

Inlägg av friseglarn » tis 11 aug 2009, 19:08

Delta är och förblir en plog. Inte så mycket bättre än ett Bruce. Ett förbättrat secure-ankare bara. Inte lika benägen att som secure-ankaret lägga sig på sidan och vila på botten istället för att skära ned. MEN, jag tror det är dags att börja använda ankare som är konstruerat specifikt för att gräva ned sig... Fast även där är det viktigt att "mejseln" som börjar gräva ned är vass och har rätt vinkel. Och sen är det viktigt att ankaret inte vräker undan bottenmaterialet som en plog utan skär sig ned i botten istället för att på så viss få ännu bättre hållkraft. En bra grej med Delta är att det i alla fall inte har någon fånig bygel som hindrar det från att gräva ned sig i alla fall. Men med plogkonstruktionen är det ändå mer inriktat på att plöja botten än att gräva ned sig ordentligt. Tyvärr finns inget billigt "gräv" ankare på marknaden. Så Delta kanske är bäst allround ändå av vad som finns lätt tillgängligt.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Erfarenheter av Delta

Inlägg av Eilean » tis 11 aug 2009, 19:46

Friseglarn, har du något exempel på ankaren du syftar på?
På något sätt låter det som du läst på om Spade, men du kanske menar något annat.

Skriv svar