Erfarenheter av Delta

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
F Ehn
Silvermedlem
Inlägg: 41
Blev medlem: lör 01 mar 2008, 14:27

Re: Erfarenheter av Delta

Inlägg av F Ehn » tis 08 sep 2009, 08:45

Eilean skrev:Det här är intressant - skall man sammanfatta dina erfarenheter så är en Brucekopia med 4 m kätting och resten band ett ankare som fungerar bättre, och t.o.m håller i vindar över 25 m/s än 25 kg Delta med enbart 13 mm kätting?
Nä, jag tycker det står ungefär så här: "En gång i somras blåste det såpass att enbart Fete-Deltaankaret inte höll. Då lade jag ut ett fusk-Bruce också, och sedan visade det sig att båda ankarna hade hjälpts åt. Fusk-Brucet satt hårdare än Deltaankaret vid uppdragningen".

Användarvisningsbild
AndersJ
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 19 nov 2005, 16:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Erfarenheter av Delta

Inlägg av AndersJ » tis 08 sep 2009, 15:51

Jag sitter på ett skittråkigt möte (IEC TC80 plenary) på BSI i Chiswick och har läst igenom hela ankartråden. Jisses en sådan kunskap. Jag, som bytt från FinBruce till FulDelta har en liten men inte tillräckligt väl underbyggd känsla av att jag hade väntat mig litet mer. Förutom då att jag inte längre fiskar sten, vilket är vackert nog.

Men inför all denna dokumenterade kunskap och erfarenhet är jag mållös och en ödmjuk läsare. En för säsongen ny erfarenhet är att ankra på vatten som är så grunt att ankaret sticker upp över ytan...

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Erfarenheter av Delta

Inlägg av S-B A-son » tis 08 sep 2009, 15:56

AndersJ skrev: ... En för säsongen ny erfarenhet är att ankra på vatten som är så grunt att ankaret sticker upp över ytan...
Det måste man beteckna som kvalificerat fusk. Ankra så att man ser ankaret ... nänä Anders, det här går inte. Och fjorton knop ...

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
AndersJ
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 19 nov 2005, 16:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Erfarenheter av Delta

Inlägg av AndersJ » tis 08 sep 2009, 16:53

Jodå, man går går helt enkelt ut med ankaret åt det hållet man vill ha ett mothåll och sedan promenerar man ut och tar in ankaret när man inte behöver det längre.

friseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 360
Blev medlem: fre 16 mar 2007, 15:05

Re: Erfarenheter av Delta

Inlägg av friseglarn » ons 09 sep 2009, 16:32

AndersJ skrev:Jodå, man går går helt enkelt ut med ankaret åt det hållet man vill ha ett mothåll och sedan promenerar man ut och tar in ankaret när man inte behöver det längre.
He he, tror kanske jag förstår vad du menar. Har nå´n gång vid sandig strand lagt mig (fören ut) med landlinan fäst i ankare. Lite lustigt att lägga ankaret i land, men det fungerar ju... bättre än att leta förgäves efter bra fäste eller lägga sig någon annanstans. för sån´t tror jag att man faktiskt kan säga att fortress o liknande är överlägsen allt annat, lätt att bära, stor yta, konstant dragriktning:)

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Erfarenheter av Delta

Inlägg av Eilean » ons 09 sep 2009, 20:04

AndersJ skrev:Jag sitter på ett skittråkigt möte (IEC TC80 plenary) på BSI i Chiswick och har läst igenom hela ankartråden. Jisses en sådan kunskap. Jag, som bytt från FinBruce till FulDelta har en liten men inte tillräckligt väl underbyggd känsla av att jag hade väntat mig litet mer. Förutom då att jag inte längre fiskar sten, vilket är vackert nog.

Men inför all denna dokumenterade kunskap och erfarenhet är jag mållös och en ödmjuk läsare. En för säsongen ny erfarenhet är att ankra på vatten som är så grunt att ankaret sticker upp över ytan...
En undran - om du ankrar på sådana vatten, varför inte ha ett fäste för en påle någonstans mellan skroven och skippa ankaret?
Välj ut en bra plats och kör ner pålen i botten. Med lite eftertanke kan den säkert dubblera som spirbom eller nåt.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Erfarenheter av Delta

Inlägg av Jaramaz » ons 09 sep 2009, 21:22

AndersJ skrev:Jag sitter på ett skittråkigt möte (IEC TC80 plenary) på BSI i Chiswick och har läst igenom hela ankartråden. ...
Aha, en kommittte
då är ni väl minst 103?

Den sysslar väl inte med standarder för sånt som kan finnas på båtar? Det vore hemskt, anser en del.

Om du nu läst hela tråden så såg du nog att det fanns lite kommentarer åt samma håll som dina - förväntningarna blev inte riktigt uppfyllda. Men det kan beror på förväntningarna också ....

Vad är en fulDelta? Har du hittat en kopia?

friseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 360
Blev medlem: fre 16 mar 2007, 15:05

Re: Erfarenheter av Delta

Inlägg av friseglarn » tor 10 sep 2009, 08:31

Eilean skrev:
AndersJ skrev:Jag sitter på ett skittråkigt möte (IEC TC80 plenary) på BSI i Chiswick och har läst igenom hela ankartråden. Jisses en sådan kunskap. Jag, som bytt från FinBruce till FulDelta har en liten men inte tillräckligt väl underbyggd känsla av att jag hade väntat mig litet mer. Förutom då att jag inte längre fiskar sten, vilket är vackert nog.

Men inför all denna dokumenterade kunskap och erfarenhet är jag mållös och en ödmjuk läsare. En för säsongen ny erfarenhet är att ankra på vatten som är så grunt att ankaret sticker upp över ytan...
En undran - om du ankrar på sådana vatten, varför inte ha ett fäste för en påle någonstans mellan skroven och skippa ankaret?
Välj ut en bra plats och kör ner pålen i botten. Med lite eftertanke kan den säkert dubblera som spirbom eller nåt.
Eller ännu bättre, tre pålar. Då kan man lyfta upp båten med hydraulik och få sig en liten stabil "borrplattform":) Lite tungt bara. Har ni hört om killen med fällköl på sin Guy 95 eller nå´t som enligt ryktet brukar segla in tills fällkölen fäller upp lite o sedan strunta i ankare helt o hållet, liggandes med kölen mot botten. Funkar nog bara om det inte är tidvatten..

Användarvisningsbild
AndersJ
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 19 nov 2005, 16:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Erfarenheter av Delta

Inlägg av AndersJ » tor 10 sep 2009, 10:19

Jodå, nog är det marina grejor alltid. Men båtarna är större. Just nu är det den kommitté som skriver IEC 61162 eller det som i dagligt tal kallas NMEA.

Fast att "pålankra" hade jag inte riktigt tänkt på, det var ingen dum idé. Ett titan- (eller kolfiber, man får ju inte tappa stinget...) -rör med en vass spets och motsvarande hållare på båten så att den kan röra sig vertikalt. Som en ispik ungefär?

friseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 360
Blev medlem: fre 16 mar 2007, 15:05

Re: Erfarenheter av Delta

Inlägg av friseglarn » tor 10 sep 2009, 10:30

AndersJ skrev:Jodå, nog är det marina grejor alltid. Men båtarna är större. Just nu är det den kommitté som skriver IEC 61162 eller det som i dagligt tal kallas NMEA.

Fast att "pålankra" hade jag inte riktigt tänkt på, det var ingen dum idé. Ett titan- (eller kolfiber, man får ju inte tappa stinget...) -rör med en vass spets och motsvarande hållare på båten så att den kan röra sig vertikalt. Som en ispik ungefär?
Jag fantiserar då om en "genomgående" (i ordets extrema bemärkelse) mast på en båt som inte har stag, t ex djonk. Masten sitter i ett rör genom båten och kan sänkas ned tills den rör vid botten... om det inte räcker med egentyngden på masten för tillräckligt "grepp" kan man göra så att belastningen kan ökas med andel av båtens vikt och ändå hållas rörlig.. Istället för spets så har man snedskuren mastpipa, á la bambuspjut om ni sett något sånt.. det borde penetrerar bra. Längre upp i röret har man ett stopp.. så att det blir svårare att tränga ned efter en meter eller så. Då sitter man nog bra fast i normala ankringsdjup... utan att lägga ankare. Man sänker masten istället. ("Det var en fin vik, vi sänker mast här!)

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Erfarenheter av Delta

Inlägg av Eilean » tor 10 sep 2009, 10:38

friseglarn skrev:.... Då sitter man nog bra fast i normala ankringsdjup... utan att lägga ankare. Man sänker masten istället. ("Det var en fin vik, vi sänker mast här!)...
Jag hör att du inte brukar ankra i vissa innerskärgårdsvikar. Vem doppar frivilligt sin mastfot i den illaluktande och sällsynt klibbiga dyn? Glluuuäääh!

friseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 360
Blev medlem: fre 16 mar 2007, 15:05

Re: Erfarenheter av Delta

Inlägg av friseglarn » tor 10 sep 2009, 12:58

Eilean skrev:
friseglarn skrev:.... Då sitter man nog bra fast i normala ankringsdjup... utan att lägga ankare. Man sänker masten istället. ("Det var en fin vik, vi sänker mast här!)...
Jag hör att du inte brukar ankra i vissa innerskärgårdsvikar. Vem doppar frivilligt sin mastfot i den illaluktande och sällsynt klibbiga dyn? Glluuuäääh!
He, hellre slänga ned plogen (förlåt den småelaka referensen till Delta) i dyn än masten!

Dyn försvinner fort från ankaret när man pimplar lite (upp o ner o upp o ner igen, om inte det räcker kan man alltid låta hänga kvar i vattnet när man seglar ifrån gyttjeviken.

ALm
Platinamedlem
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 20 apr 2008, 09:42

Re: Erfarenheter av Delta

Inlägg av ALm » fre 11 sep 2009, 22:32

Resultat av plöjningstävlan!
Jag har tagit del av flera testdragningar av ankare.
Denna, http://www.rocna.com/press/press_0610_w ... esting.pdf, har gjorts i Kalifornien av Yachting Monthly och SAIL magazine. Tillverkaren av Rocna har sedan kompletterat testresultatet med diagram, som givetvis visar att Rocna är bäst om man redovisar hållkraft i förhållande till ankarvikten.
Dragningarna har gjorts med linlängden 5 ggr ankringsdjupet på en sandbotten som inte var av allra hårdaste slaget. 20 fot kätting , 108 fot nylonlina. Om ankaret inte draggade vid 5000 lb, d v s över 2200 kp, avslutades den dragningen. 2200 kp är givetvis häftigt - det sägs gälla för storm och en båt i 40-fotsklassen. Delta fick bra värden men inte riktigt lika bra som spadtyperna. Anmärkningsvärt är att Lewmars fusk-Bruce, Claw, fick verkligt dåliga värden. Det är kanske inte oväntat att ett ankare som skalats ner till 10-15kg-nivån från ett oljeplattformsankare, som väl väger flera hundra kilo, inte blir optimalt.

Fusk-Brucarna dominerar ju den svenska båttillbehörshandeln, Hjertmans undantagen. Lågprisade och lättstuvade. De större båtarna i min klubbhamn verkar föredra Bruce, 3-4 (rostfria) Bruce på en Delta som bogankare. Vi fusk-Brucare klarar oss i hemmavattnen, där vi oftast hittar sjö-och vindlä då stormen kommer.
/ALm

Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Re: Erfarenheter av Delta

Inlägg av Kjelle » lör 12 sep 2009, 08:41

Intressant artikel i ALm:s länk.

En fundering. Vid beräkning av nödvändig hållstyrka hänvisade man till den last som uppstod pga vind. Jag har (felaktigt??) uppfattat att de är vågor som kan ge upphov till de största krafterna och som därmed borde vara dimensionerande. Denna kraft blir ju även cyklisk. Detta har ju iofs inget med ankartypen att göra.

ALm
Platinamedlem
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 20 apr 2008, 09:42

Re: Erfarenheter av Delta

Inlägg av ALm » lör 12 sep 2009, 09:00

Kjelle
Du har säkert rätt. Problemet är väl att ankaret inte kan hantera dessa ryck. Frågan är om t. ex. båtens knapar håller för sådana påfrestningar. Hyggligt sjölä är nog nödvändigt.
/ALm

Skriv svar