Motor funderingar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
percypalm
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 08 aug 2009, 06:25

Motor funderingar

Inlägg av percypalm » mån 10 aug 2009, 17:38

Hej. Har just köpt en Albin Viggen och på den sitter en gammal 9 hästars Arhimedes Penta. Den startar och går både fram och bak men vid gaspådrag reagerar den normalt när ingen växel är i men när man kör så beter den sig som på tomgång och knappt det. Vad kan vara felet?
Nu har detta lett till att vi även funderar på att skaffa en annan motor och då har vi ju fått veta att 4-takt är att föredra för att de är tystare och drar mindre. Å andra sidan är de bra mycket dyrare så då undrar vi ju om skillnaden är värd pengarna?
Sedan är det effekten 9 hästars som nu, är det verkligen nödvändigt? Vad vi vill är ju att kunna tuffa fram i ca 5-6 knop för motor när det behövs och så att komma in och ur hamnar utan hjärtat i halsgropen. Vad är det för motorstyrka vi behöver till den här båten?
Gärna också tips om var vi kan få tag i en motor enligt ovan, det är ju en gammal båt och vi vill ju inte att motorn skall vara det dyraste på båten så billigt och bra är det som gäller. Men vad är billigt och vad är bra? Det är där vi behöver er hjälp.
Hoppas på snabba svar så att vi fort kan komma ut på sjön.
Percy och Therese

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Motor funderingar

Inlägg av SWE54 » mån 10 aug 2009, 17:53

Normalt skulle nog 5 hk räcka mer än väl men sedan är väl frågan om när ni tänkt använda motorn.
Vid bleke när man inte kan segla eller ska den kunna köras även i hårt väder?
En utombordare går sällan bra i lite sjö och proppen kommer ur vattnet ofta och man tappar drivet.
Jag har numera en 3,5:a på en 28 fot/1,6 ton båt och den gör lätt 5 kn, blåser det så seglar jag.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Re: Motor funderingar

Inlägg av Lasse M » mån 10 aug 2009, 18:09

Grattis till nya båten!

Utan att ha seglat Viggen så borde en 5 hästars räcka ganska bra. 4-takt är att föredra ur flera aspekter (miljö, förbrukning, slippa gägga med oljeblanding) men de börjar bli ganska tunga och det är inte kul att bryta ryggen varje gång de skall upp och ner i sjön. Visst kostar en motor en slant och i förhållande till båtens värde kan det kanske tyckas vara mycket. Motorn tycker jag dock att man skall betrakta som en säkerhetsdetalj och det är mycket värt att veta att man har en motor som man kan lita på.

Lasse

(Skrevs samtidigt som SWE54:s inlägg. Så 5 hästar borde vara det som gäller :wink: )

Dirken
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 30 jan 2009, 19:59

Re: Motor funderingar

Inlägg av Dirken » mån 10 aug 2009, 18:58

Hej! Den motor du har tycker jag du ska försöka få ordning på. Den är otroligt lätt för sina hästkrafter. Ungefär lika tung som en sex-hästars 2-t av annat märke. Om den inte är slut så kan det inte vara stort fel eftersom uppbyggnaden är så enkel. Det enda som behövs är ren bensin, gnista och kylning. Skräp i tanken är en vanlig orsak till att köpa nytt.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Motor funderingar

Inlägg av peterh » mån 10 aug 2009, 19:35

Dirken skrev:Hej! Den motor du har tycker jag du ska försöka få ordning på. Den är otroligt lätt för sina hästkrafter. Ungefär lika tung som en sex-hästars 2-t av annat märke. Om den inte är slut så kan det inte vara stort fel eftersom uppbyggnaden är så enkel. Det enda som behövs är ren bensin, gnista och kylning. Skräp i tanken är en vanlig orsak till att köpa nytt.
Du menar att en 9 hästare som är lika tung som en 6-hästare är otroligt lätt ??
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Motor funderingar

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 10 aug 2009, 19:47

Ni kan väl lämna in den och ta ett kompressionsprov. Är det bra kompression kan det som sagt inte vara så stora fel. En fyrtaktare är dyr, begärlig för tjuvar, tung och de mindre fyrtaktarna väsnas rätt så mycket. Att det är nio hk är noig bra, då räcker det med halvgas, bra på en tvåtaktare.
Rusta säljer ju annars nya små fyrtaktare till snällt pris. Det är kanske det enklaste att köpa en sån. Och snabbaste sättet att komma ut på sjön. Den gamla motorn går nog att sälja. Det finns galningar som samlar på sådana.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Motor funderingar

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 10 aug 2009, 19:54

Kom på att jag haft en lika motor som ni, den orkade inget när man la i växeln. Den hade, enligt expert, gått varm, tror det berodde på att en kanal för soppa/olja satte igen sig. Att ta i sär vevaxeln på just de här penta utombordarna var komplicerat, jag köpte en annan lika motor av snubben och fick lite betalt för den gamla, han skulle ta riggen från den. Den här funkade bra, men kunde vara jobbig som fan att rycka igång ibland.
Om ni kollar under kåpan på motorn kanske det syns en svag missfärgning av lacken på vevhus och cylindrar, så var det på min.
Köp en ny slipper ni problem några år.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem
Inlägg: 179
Blev medlem: sön 28 okt 2007, 20:39
Ort: KNIVSTA

Re: Motor funderingar

Inlägg av BF!! » mån 10 aug 2009, 21:29

En annan variant att se på detta är att göra som Herr Guitar Nilsson skriver att inhandla en ny motor på Rusta eller ÖB och senare när ni tänker sälja Albin så behåller ni motorn och säljer den separat så får ni kanske mera tillbaks.

Bara en tanke.....

Hälsar en Viggenägare med en ny Yamaha 4-taktare :?
/Lars

VHF: SC7987
MMSID: 265578070

Dirken
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 30 jan 2009, 19:59

Re: Motor funderingar

Inlägg av Dirken » mån 10 aug 2009, 22:18

Jag var och kollade på Kina snurror i en Rustabutik och mycket är ju sagt om dem men jag tycker det är posetivt att man kan vrida motorn 360 grader. Vad jag vet så är det bara Yamaha som har kvar den finessen. Fyra hästar är lite lite för mig så det är en viktig anledning till att slita vidare på den gamla.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Motor funderingar

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 10 aug 2009, 22:32

Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem
Inlägg: 179
Blev medlem: sön 28 okt 2007, 20:39
Ort: KNIVSTA

Re: Motor funderingar

Inlägg av BF!! » mån 10 aug 2009, 23:10

Dirken skrev:Jag var och kollade på Kina snurror i en Rustabutik och mycket är ju sagt om dem men jag tycker det är posetivt att man kan vrida motorn 360 grader. Vad jag vet så är det bara Yamaha som har kvar den finessen. Fyra hästar är lite lite för mig så det är en viktig anledning till att slita vidare på den gamla.
Min Yamaha 4-takt är på 4 hkr som sitter på min Karlskrona Viggen och den gör ung 4,5 -5 knop på fullgas. Den har både back och fram vxl.
Parsun (och även Neptun) är ju en rak kopia av Yamaha 4-takt och fungerar helt ok. Tyvärr så visste jag inte så mycket om dessa motorer när jag köpte Yamaha'n
men har några kompisar som har inhandlat Parsun, både 4 och 5 hkr, och de fungerar helt perfekt så dessa kan jag rekommendera. Om du nu kommer fram till beslutet att investera i en sådan.....
Sedan är det A och O att ha en fungerande motor till en segelbåt anser jag.
/Lars

VHF: SC7987
MMSID: 265578070

Dirken
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 30 jan 2009, 19:59

Re: Motor funderingar

Inlägg av Dirken » mån 10 aug 2009, 23:43

Kina får vänta ett tag så man får se vad dom går för. Yamman verkar riktigt fin och var nära ett tag att slå till. Jag har ägnat ett par dagar till att gå igenom mitt skrot ganska djupt. Den kommer säkert funka bra i fem år till. Tretioårs dagen firades med inspektion av kylning, tändning och riggfix. Nästan som ny!

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Motor funderingar

Inlägg av Mr Q » tis 11 aug 2009, 05:17

Re Percypalm:

Om jag var dig, skulle jag lämna in befintlig motor för service innan jag brände iväg 10 000 på en ny 5hk. Det är säkert något enkelt fel, som kostar kanske en tusenlapp att åtgärda ink jobb.

9hk är faktiskt riktigt bra att ha och trot om du vill, när man behöver tuffa längre sträckor är det ganska segt att åka i 4,5 knop.
Det som också är bra med en något starkare motor är att den dels inte sackar i motvind, plus att ni får bättre manöverbarhet vid tilläggning/losskastning.

mvh Q

percypalm
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 08 aug 2009, 06:25

Re: Motor funderingar

Inlägg av percypalm » tis 11 aug 2009, 08:39

:D Hej och tack alla. Suverän service må jag säga. När jag läst alla synpunkter så har jag kommit fram till följande, dels att lämna in pentan på service. (tips på något bra ställe i stockholms trakten mottages tacksamt.) Dels fick jag veta att bränsleslangen var bytt till en med mindre dimension så jag skall testa med en orginalslang, kan ju vara soppa brist?
Fyrtaktare så är det miljö och något lägre bränsleförbrukning samt att man slipper stå och skvätta i olja som är fördelarna. För mig låter det som att byta gammalt mot gammalt inte säkert löser problemen, så det bästa låter som en ny motor. Har tittat på Rustas motorer som sägs vara samma som Parsun som sägs vara samma som Yammaha och för mig ser de helt ok ut. Den går loss på 8800 så det är en slant men det kan det kanske vara värt.?
Om man säljer en gammal Penta som vår, efter service så klart, vad vore ett rimligt pris för den då?
Än en gång tack för alla tips och synpunkter.
Percy

Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem
Inlägg: 179
Blev medlem: sön 28 okt 2007, 20:39
Ort: KNIVSTA

Re: Motor funderingar

Inlägg av BF!! » tis 11 aug 2009, 09:36

Parsun säljs av flera återförsäljare där jag har sett en del som säljer dom billigare än vad Rusta och ÖB gör så kolla runt först.
/Lars

VHF: SC7987
MMSID: 265578070

Skriv svar