Nord eller färdriktning upp?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
bosseh
Diamantmedlem

Re: Nord eller färdriktning upp?

Inlägg av bosseh » ons 12 aug 2009, 12:11

SWE54 skrev: Vad är du ute efter egentligen?
Att Hr Nilsson gjorde en korrekt beskrivning dvs att VMG inom navigeringen är fart mot målet!

Lasse M
Diamantmedlem

Inlägg av Lasse M » ons 12 aug 2009, 12:12

blur skrev:- Navigation Strategy and Tactics av Stuart Quarrie
- The Complete Yachtmaster: Sailing, Seamanship, and Navigation for the Modern Yacht Skipper av Tom Cunliffe
- Ocean Navigator (7th edition) av Kenneth Wilkes
- Offshore Sailing: 200 Essential Passagemaking Tips av William Seifert & Daniel Spurr.

Men det är klart. De är ju bara en handfull författare, så allmänhetens uppfattning väger väl fortfarande tyngre.
Har ingen av ovastående böcker men i "THE NEW COMPLETE SAILING MANUAL" skriven av Steve Sleight så förklaras VMG "The velocity made good (VMG) gives your actual straight-line speed towards the next waypoint".

Lasse

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 12 aug 2009, 12:17

bosseh skrev:
SWE54 skrev: Vad är du ute efter egentligen?
Att Hr Nilsson gjorde en korrekt beskrivning dvs att VMG inom navigeringen är fart mot målet!

Det är förbenat viktigt att få rätt tydligen...

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk » ons 12 aug 2009, 12:24

Men vänta lite nu. Ni är alla med på att VMG kan ha olika betydelser beroende på i vilken kontext det används? Sen grälar ni om vilken kontext som är den vanligaste och (så att säga) default-kontext för ordet?

Kan ni inte sluta med det? Det är ju helt subjektivt.

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » ons 12 aug 2009, 12:29

Är det int edags att lägga ner vapnen och konstatera att vi har en begreppsförvirring här ?
Det glädjande är att alla har rätt!

I den allmänna termen ( alla utom vissa seglare) menas med VMG "Velocity Made Good" .
Tyvärr har en annan betydelse överlagrats i seglarkretsar, det hade enligt min
mening varit bättre att ge det ett nytt namn.

En utmärkt artikel :
http://knol.google.com/k/john-navas/why ... 1b2dsnit/2#

beskriver den seglarspecifika formen på ett sätt som man kan begripa.

Då återstår hur man kan få in vinddata i gps-en ( eller i annan utrustning )

Fred alltså ( jag visste att seglare i allmänhet är ett fredligt släkte )
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » ons 12 aug 2009, 12:36

Var det inte nån som refererade till Wikipedia för att få stöd för sin ståndpunkt?
I den engelska versionen inleds förklaringen av VMG så här:
Velocity made good, or "vmg," is a term in sailing, and specifically yacht racing, that refers to the component of a sailboat's velocity that is in the direction of the next mark. The concept is useful in sailing, because a sailboat often cannot, or should not, sail directly to a mark to reach the mark as quickly as possible. Sailboats cannot sail directly upwind, and it is usually less than optimal, and sometimes dangerous, to sail directly downwind. Instead of sailing toward the mark, the helmsman chooses a point of sail that optimizes velocity made good
http://en.wikipedia.org/wiki/Velocity_made_good

Hur är det egentligen nu?

:o
/T

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » ons 12 aug 2009, 12:38

Jag föredrar norr upp. Tror jag, jag har ju ingen plotter... De tillfällen jag använder min gamla GPS ställer jag alltid in den på ETA istället för VMG, det är alltid kul att veta när apparaten tror det är dags för WIH (Whisky I Hamn). Fast whisky var kanske lite off-topic i den här tråden. Förlåt.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av blur » ons 12 aug 2009, 12:44

fredrikk skrev:Men vänta lite nu. Ni är alla med på att VMG kan ha olika betydelser beroende på i vilken kontext det används? Sen grälar ni om vilken kontext som är den vanligaste och (så att säga) default-kontext för ordet?
De flesta av oss är helt på det klara med att VMG har olika betydelse beroende på i vilken kontext det används. Och accepterar detta. Jag har till och med försökt visa hur VMG och navigation i praktiken ser olika ut i olika situationer.

Men vissa verkar mena att det bara finns ett sätt att navigera och någonstans definierat vilka hjälpmedel man då får/skall använda. Och eftersom dessa tydligen inte innefattar vindinstrument (eller vindprognoser) så existerar inte begreppet vind för en navigatör. Därmed finns bara en korrekt användning av VMG?

Det blir bara så otroligt festligt att ena dagen intervjua professionella navigatörer och nästa debattera med folk som viftar med Örlogsboken och Salta Boken... så man kan ju inte låta bli :D

Jag börjar också förstå att vi ser färre och färre segel uppe på segelbåtar i samma takt som plottrarna ökar i antal!

Lasse M
Diamantmedlem

Inlägg av Lasse M » ons 12 aug 2009, 12:57

peterh skrev:En utmärkt artikel :
http://knol.google.com/k/john-navas/why ... b2dsnit/2#
Helt rätt, en utmärkt artikel som förklarar. Tack!
....Explains why maximizing Velocity Made Good (VMG) to the wind (not GPS VMG)....

Lasse

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av blur » ons 12 aug 2009, 12:58

Fredrik skrev:Jag föredrar norr upp. Tror jag, jag har ju ingen plotter... De tillfällen jag använder min gamla GPS ställer jag alltid in den på ETA istället för VMG, det är alltid kul att veta när apparaten tror det är dags för WIH (Whisky I Hamn). Fast whisky var kanske lite off-topic i den här tråden. Förlåt.
Whisky är väl belöningen efter en hård dag vid navbordet!

Norr upp här också.

Och bara för att ställa till det (och för att jag struntar i att man inte får använda vindinstrumenten vid navigation) så använder jag vare sig VMG, VMC eller ETA för att få reda på när whiskyn serveras. Med båtens prestanda under olika förhållanden (polar-diagram eller -fil) kombinerat med rådande (och prognosticerad) vind och ström så får jag en kalkylerad "återstående tid att segla" som beräknas över alla kommande sträckor/waypoints (båtens fart skiljer ju ganska mycket på olika bogar). Magiskt. Men med modern teknik så står det bara ett klockslag längst nere på skärmen. Brukar diffa på ett par procent, men tillräckligt bra för mina behov :)
Senast redigerad av 1 blur, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » ons 12 aug 2009, 13:09

blur skrev:Jag börjar också förstå att vi ser färre och färre segel uppe på segelbåtar i samma takt som plottrarna ökar i antal!
En liten kommentar till detta: Själv seglar jag alltid med vanliga papperskort så länge jag har kontakt med kusten, tycker av någon anledning att det är lättast så. Jag föredrar att alltid försöka segla den bästa vägen mot målet med avseende på vind/vågor etc. Därför går jag sällan i farlederna utan försöker ta mig fram mellan skären, det gör att man får hålla sig alert och man slipper mycket avgaser och svallvågor från andra båtar. En bättre naturupplevelse, helt enkelt.

Jag hade förväntat mig att nu när var och varannan båt är utrustad med plotter, skulle det myllra av båtar utanför farlederna, folk skulle bry sig mindre om att segla en omväg för att runda en nord-prick för säkerhets skull och istället förlita sig på sina utmärkta navigationshjälpmedel. Men nej, erfarenheten från sommarens tur i Bohuslän är att alla båtar fortfarande trängs i samma trånga farleder. När vi t.ex. seglade från Fjällbacka till Smögen var antalet båtar som valde att segla "på utsidan" istället för att gå i Sote-kanalen mycket lätträknade trots att vindarna var perfekta där. Jag klagar inte på detta, men jag tycker det är konstigt att alla väljer att leka "följa John" när de har mycket lättanvända och kraftfulla navigatorer ombord och borde kunna ta sin egen väg.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Fresso
Platinamedlem

Inlägg av Fresso » ons 12 aug 2009, 21:16

Jag har inte skaffat elektroniken än.

Jag vänder ALLTID sjökort och kartor efter verkligheten så att jag kan jämföra de jag ser. Det är en gammal vana som det nog är försent att ändra på. Kommer troligen att använda head up när jag skaffar en plotter.

När jag planerar har jag dock alltid norr uppåt. Man skapar ju sig en sorts mental bild och får lättare klart för sig hur terrängpunkterna ligger i förhållande till varandra - i vilket vädersträck.
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 13 aug 2009, 09:39

Nu har jag seglat lite mer med plottern. Slutsatsen är att jag hädanefter alltid kommer att köra med färdriktningen upp! Risken för misstag måste ju vara mycket mindre när kartan och verkligheten ser lika ut. Att kartbilden snurrar lite i sjögången stör mig inte alls lika som när jag testade head up i laptopens Fugawi. Då hade jag laptopen nere på kartbordet, då var det inte samma vits att ha färdriktningen upp, jag såg ju ändå inte öar osv runt båten på samma vis som jag gör nu när jag slipper gå ner i båten. På laptopen kändes sjökortets "snurrande" störigt, det gör det inte alls på plottern.

Och för mig betyder plottern absolut att jag törs segla på nya "smala" ställen. Testade detta bla igår.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tor 13 aug 2009, 10:54

Klokt...
Med färdriktningen upp alltså.
Var bara försiktig med tanke på felvisning och fel i sjökort, lite inte blint på plottern bara...
Vi har sjökort i en plotter där ett kort visar 50m fel, där kan man vara "ute och segla ibland"...

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 13 aug 2009, 11:09

Blev ju också med plotter ute i sittbrunnen i somras.
Och försökte vid några tillfällen att testa med färdriktningen upp, men nej jag kände mig ytterst förvirrad och obekväm.
Råkar man dessutom kasta ett öga på styrkompassen blir man ju alldeles konfys och drar i nödbromsen!
Efter 40 år med papperskort och senare tid med PC där norr upp varit en självklarhet är jag för gammal för att ändra mig.
Och är man konservativ och fortfarande använder sig av papperskort som back-up eller för planering är det nog lika bra att vara konsekvent.

Skriv svar