Nord eller färdriktning upp?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Re: Nord eller färdriktning upp?

Inlägg av Håkan » lör 08 aug 2009, 22:52

bosseh skrev: Håkan, du använder vad jag brukar kalla verklighetsbaserad navigering!
Givetvis
North up är bara en pappersprodukt :wink: för att kunna utbilda folk i navigering.
Jag vet alltid vart jag skall men tar aldrig (sällan) ut någon kurs, det är ju inte direkt lönt om man skall gå tex 270 grader men kan inte segla högre än 255 tex.
Vad betyder då dessa siffror???
Självklart har jag alltid koll på vart vi är och vart vi ska men inte i grader.
Vi har alltid haft plottern inne i ruffen och det är rätt skönt för då kan man koncentrera sig på viktigare saker

En stor skillnad blir ju om man går för motor över öppet hav och har en autopilot inkopplad då är vi tillbaka till grunderna i navigering men hur svårt är det...
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » sön 09 aug 2009, 07:28

peterh skrev:Jag har provat headup men jag känner mig förvirrad av det. Kanske för att jag har en "inbyggd känsla" för riktningar och vill se helheten.
+1

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 09 aug 2009, 19:46

Nu har kört ren hel del med Eagleplottern. Och faktiskt blivit förtjust i att ha "kursen upp". När jag körde Fugawi i laptopen fanns dern möjligheten också, men gillade det inte. Men nu gillar jag det verkligen, om det är för att plotterrutan bara är fem tum. Det känns verkligen bra med den här "grunkan". :D
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 09 aug 2009, 21:24

Jag har börjat köra med kurs upp. Det tog inte lång stund att börja gilla det bättre än norr upp. Var norr är visas med en pil nertill.
Tredje rutan uppifrån visar VMG till punkten jag lagt ut med markören. Superenkelt att göra.
Bilagor
Augisti början 010 [640x480].JPG
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Lasse M
Diamantmedlem

Inlägg av Lasse M » sön 09 aug 2009, 21:39

...Inget med tråden att göra men vad menas med "CLOSING FART"? Stängd fjärt :wink:

Lasse

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 10 aug 2009, 08:53

Lasse M skrev:...Inget med tråden att göra men vad menas med "CLOSING FART"? Stängd fjärt :wink:

Lasse
VMG :D
Man kan ställa om den till svenska språket, men alla ord översätts inte.

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk » mån 10 aug 2009, 13:28

Guitar Nilsson skrev:
Lasse M skrev:...Inget med tråden att göra men vad menas med "CLOSING FART"? Stängd fjärt :wink:

Lasse
VMG :D
Man kan ställa om den till svenska språket, men alla ord översätts inte.
Man kan också fundera på skillnaden mellan en "closing fart" och en "ground fart".

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 10 aug 2009, 15:06

Ground fart = fart över grund.
Closing fart = den fart man närmar sig en waypoint, med hjälp av den hittar man bästa kryssvinkeln. Brukar även kallas VMG. Här har jag passerat waypointen och plotterns Closing Fart har precis börjat visa ett minusvärde. Hade det varit fritt vatten borde jag ha slagit långt tidigare.
Jag har fattat att det faktiskt finns erfarna sailors som inte har kläm på det här med VMG (Velocity made good) därför skriver jag detta som antagligen är självklarheter för de flesta på detta forum.
Bilagor
Augisti början 014 [640x480].JPG
Nu går det back.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 10 aug 2009, 15:21

Om man nu ska vara riktigt petnoga så är VMG direkt relaterat till vindriktningen, alltså hur fort man tar sig mot resp med vinden, och så finns det en VMC som är relaterad till en given punkt, tex en wpt.
Seglar man tex med vinden rakt in från sidan (90grader) så har man VMG=0 kn men du kan gå i 8 knop mot din wpt och ha en closing speed på 8 kn vilket då är VMC, Velocity Made good to Course.
Det är väl därför det står Closing Fart och inte VMG i displayen eftersom det beror på på lite omständigheter vad det egentligen heter.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 10 aug 2009, 15:42

Så VMG är vindvinkeln? Då är jag ute och cyklar pino-pino uttrycksmässigt. :oops:
Fast Closing-fart-funktionen är ju bra. Och nu törs jag ta ut svängarna betydligt jämfört med när jag hade laptoppen nere på kartbordet. Även längst akterut i sittbrunnen ser jag tillräckligt på plottern. Till höger ska jag montera ett enkelt ekolod som jag köpte i julas...
Bilagor
Augisti början 016 [800x600].jpg

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 10 aug 2009, 15:51

VMG är relaterat till vindriktningen och anger farten mot eller med vinden. Så seglar man i 5 kn i 45 grader mot vinden så har man en VMG på ca 3,5 kn men man kan samtidigt gå i 5 knop mot sin wpt vilket ger closing fart = 5 kn.

motorbåd
Erfaren medlem

Inlägg av motorbåd » mån 10 aug 2009, 17:12

For at anvende VMG ( Velocity made good ) skal der være plottet et waypoint ( Mærke ).
Hvis man må krydse for at nå til mærket kan VMG funtionen vise om det kan betale sig at gå tættere til vinden ( Mindre fart/ kortere distance ) eller falde mere af ( Mere fart/ længere distance)
Her er den fulde forklaring:http://en.wikipedia.org/wiki/Velocity_made_good.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 10 aug 2009, 17:32

motorbåd skrev:For at anvende VMG ( Velocity made good ) skal der være plottet et waypoint ( Mærke ).
...
Det förutsätter att wpt ligger mitt i vindögat, annars får man en VMC och inte VMG

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 10 aug 2009, 17:47

Guitar Nilssons beskrivning är rätt.
VMG är fart mot waypoint. Begreppet används i de flesta navigatorer och de vet oftast inget om vinden.
Closing Speed används mest inom flyget och brukar beteckna farten mellan två objekt som båda kan vara i rörelse.
Med Closing Fart menas nog SOG.

Översättningarna i plotters är inte alltid de bästa ...

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 10 aug 2009, 17:56

bosseh skrev:Guitar Nilssons beskrivning är rätt.
VMG är fart mot waypoint. Begreppet används i de flesta navigatorer och de vet oftast inget om vinden.
Closing Speed används mest inom flyget och brukar beteckna farten mellan två objekt som båda kan vara i rörelse.
Med Closing Fart menas nog SOG.

Översättningarna i plotters är inte alltid de bästa ...
Nej det är fel.
VMG är fart mot eller med vinden och inget annat.
Att det står så i plotters är just för att dom inte tar emot vinddata och closing speed är det rätta i så fall för det täcker både VMG och VMC och är alltså inte SOG.

Skriv svar