Hur viktigt är det...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Hur viktigt är det...

Inlägg av Maxi33 » sön 02 aug 2009, 19:19

...att packa in storseglet under sitt kappell?

Jag har många gånger slarvat denna sommaren.
Vid några tillfällen har seglet varit vått och jag har avsiktligt låtit det sitta utan kappell tills jag kan få det torrt igen.
Men ofta har det bara blivit så att jag låtit det sitta där utan kappell, slarvigt hopsamlat av lazyjack på bommen, ibland åtskilliga dagar.
Och så har jag börjat fundera, som så ofta...

Man seglar, i strålande sol eller åtminstone i dagsljus, och UV-strålningen gör vad UV-strålning gör.
Och till kvällen då UV-strålningen försvinner, då skyddar vi våra segel...
...och nästa dag då solen börjar bli stark tar vi bort skyddet och seglar igen.

För att undvika slangklämmesyndromet, för att inte tala om koniska träpluggetraumat, så skyndar jag mig att påpeka att jag INTE påstår att det är bättre att låta bli kappellet (utom då seglet är vått förstås), men att jag bara funderar över hur viktigt det egentligen är.

Några andra som kan och vill fundera och tycker det är kul att göra det?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Hur viktigt är det...

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 02 aug 2009, 19:32

Stavas det inte kapellet?

Håkan Besser.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Hur viktigt är det...

Inlägg av Maxi33 » sön 02 aug 2009, 19:43

Hyssssj Guitar-Nilsson, jag försöker locka fram Brendan...

Ungefär som man fångar en kanin, man gömmer sig bakom en buske och låter som en morot...

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Hur viktigt är det...

Inlägg av T » sön 02 aug 2009, 19:58

Hade inte Elvis en låt som hette 'Gnället i Kappellet' ?
Visste inte att han också seglade..

:o
/T

http://www.youtube.com/watch?v=OJTY4YJIHBM

DehlerMats
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 17:06

Re: Hur viktigt är det...

Inlägg av DehlerMats » sön 02 aug 2009, 20:25

Enligt segelmakare jag pratat med så är det viktigt, ännu viktigare är det med focken/genuan att den har kapellet på sig, med lite otur så kan den rulla ut sig själv om det plötsligt börja blåsa och då går det fort för det förseglet att bli sönderblåst.

Vänligen

ole
Diamantmedlem
Inlägg: 220
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 22:59
Ort: ole

Re: Hur viktigt är det...

Inlägg av ole » sön 02 aug 2009, 20:25

"Det som sliter mest på ett segel är sol, nötning och fladder. Skydda därför alltid segeln mot solljus när ni inte seglar."

Hm ....här va det fel - det ska stå seglen......

http://www.hansamarin.se/skotsel-tips.htm

men - det är kanske solsegel du har ? :mrgreen:
ole

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Hur viktigt är det...

Inlägg av Maxi33 » sön 02 aug 2009, 20:50

"Det som sliter mest på ett segel är sol, nötning och fladder. Skydda därför alltid segeln mot solljus när ni inte seglar."
Skrev ole.

Visst är det så ole, och DehlerMats har helt rätt i att det är farligt om ett försegel rullar ut sig osv.
Men jag funderade inte över hur viktigt det är med mekaniskt skydd, och de allra flesta rullförsegel har UV-skydd påsydda.

Det jag funderade över var hur viktigt det egentligen är att skydda ett ihopsamlat storsegel mot UV-strålning under dygnets mörka timmar...
...när det är hissat och exponerat som en gigantisk solcell under alla dygnets UV-maximerade timmar medan man seglar hela dagen.

MVH
Håkan
En expert i mängden

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Hur viktigt är det...

Inlägg av bosseh » sön 02 aug 2009, 21:01

Den enda anledningen till att tramsa med segelkapell mm är för att man inte ska anses vara en dålig seglare och slarvig människa. Ligger man stilla längre tider är det säker befogat.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Hur viktigt är det...

Inlägg av Mr Q » sön 02 aug 2009, 21:02

Vi har ett nytt stosegel för i år. Det är av något stenhårt material "fiberpath", från Sailgroup på Tjörn. Seglet står mycket bra i vinden och klarar mkt hård vind utan att gnälla.

Men vikning över bom är ett elände. Vid nedtagning måste man vara två, trots lazy jacks. På med autopiloten, en står vid masten och en i aktern, den i aktern släpper succesivt ned storfallet. Båda hjälps åt att vika seglet fram och tillbaks. Det vanligaste och svåraste felet är när det blir dubbelvikt, dvs det går "i ögla" över bommen. Men kan man bara få det utsträckt fram och tillbaks, ligger det mycket bra i lazyjacksen. På med bomkapellet - klart.

Det som händer om man misslyckas med vikmanövern är att del av segel kan sticka ut undertill i bomkapellet. Det är då man undrar om solljuset kan sprida sina farliga strålar på den oskyddade delen.

Mycket med segel, puh!

PC
Platinamedlem
Inlägg: 179
Blev medlem: tor 31 aug 2006, 16:32

Re: Hur viktigt är det...

Inlägg av PC » sön 02 aug 2009, 21:03

Jag skulle tro at det inte alls är viktigt att "skydda seglet" om det är tal om en stilla natt i hamn och seglet används både dagen innan og dagen efter. Jag skulle gissa at det är bättre för seglet att få vila luftigt och fint den ena natten. Om sen båtan ska ligga i sin hemmahamn över flera dagar eller veckor - klart man skyddar för sol!

ole
Diamantmedlem
Inlägg: 220
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 22:59
Ort: ole

Re: Hur viktigt är det...

Inlägg av ole » sön 02 aug 2009, 21:32

Du får skriva så det blir enklare att fatta vad du frågar om Håkan.

Det du skrev här
Men ofta har det bara blivit så att jag låtit det sitta där utan kappell, slarvigt hopsamlat av lazyjack på bommen, ibland åtskilliga dagar.
är orsak till mitt missförstånd. 8)
ole

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Hur viktigt är det...

Inlägg av Seawolf » sön 02 aug 2009, 21:52

Jag sätter nästan aldrig på kapellet på seglen under semestern för mina dacronsegel. Och har inte gjort det de senaste 30 åren. MItt nuvarande storsegel är bortåt 15 år och funkar bra forfarande. På min förra båt gav sömmarna på det första storseglet upp efter c:a 10 år, men duken var OK. Man hade säkert kunna be en segelmakare att bättra sömmarna. Det verkade mest bero på mekanisk ötning snarare än UV som fick sömmarna att ge upp.
När det gäller andra fibertyper än dacron kan det bli mera viktigt att skydda mot UV.

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Hur viktigt är det...

Inlägg av Maxi33 » sön 02 aug 2009, 22:40

Sorry ole, det jag försökte beskriva var att jag inte viker ihop duken sådär ordentligt som många gör. Fullt avsiktligt faktiskt, ju mer luft som kan ta sig fram och blåsa omkring i segelhögen desto bättre.

MVH
Håkan
En expert i mängden

GaryGary
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 19:39
Ort: Tyresö

Re: Hur viktigt är det...

Inlägg av GaryGary » sön 02 aug 2009, 22:41

Tjackade nya segel för ett par år sedan och fick rådet av segelmakaren att skydda duken mot solen. Sedan dessa har jag skärpt mig på den fronten. Det fanns ju inga incitament för honom att fördröja min återkomst som kund med flera år tänkte jag. Vi lämnar sällan natthamnen innan lunch trots att ambitionen finns.
Seglade i vintras på en charterbåt i Florida. De bytte segel varannat år. Enligt skepparen mest pga av solen som seglen var exponerade för 6 dagar i veckan året om.

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Hur viktigt är det...

Inlägg av Maxi33 » sön 02 aug 2009, 22:48

"Tjackade nya segel för ett par år sedan och fick rådet av segelmakaren att skydda duken mot solen."
Skrev GaryGary.

Det är nattsegling som gäller alltså?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Skriv svar