Laptop + Gps

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
kallevindroder
Guldmedlem

Laptop + Gps

Inlägg av kallevindroder » tor 30 jul 2009, 10:51

Jag har nu utvärderat min Acer 0ne 10.1" laptop med Led skärm och kan bara meddela att det fungerar perfekt med
Maxsea 10 och XP som levererades med laptoppen. Digital Tv internet med Puck fungerar perfekt. Jag hade problem med att MaxSea kraschade när jag hade comport 1 med Gps men bytte till Comport 9, sedan dess inga problem.Skärmen syns i dagljus och datorn drar 1,6 amp 19 volt laddas från batteriet i båten dvs alltid fullladdad med ca 6-7 timmar förbrukning.
Kan det bli bättre ? Garmin :evil:

Användarvisningsbild
Lars L
Platinamedlem

Re: Laptop + Gps

Inlägg av Lars L » tor 30 jul 2009, 15:50

kallevindroder skrev: Kan det bli bättre ? Garmin :evil:
8) Det kan bli dubbelt så bra, 2 Laptop´s :mrgreen:
hänsle livrem.jpg

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 30 jul 2009, 16:51

Jag köpte en Acer Aspire A150BG för att ha ombord med div program. Den fungerar bra, skärmen är riktigt bra. Fast touchpaden är inget vidare. Sen att Windows är ett idiotiskt system är en annan sak ( Mac användare). Typ när datorn tror att GPSen är en mus.

För mig är det inte primärt att använda som navigeringssystem, där har jag min plotter. Men som komplement och för att köra tex DrDepth fungerar det bra. Normalt får jag positionsdata, djup mm från plottern. Ström fås via ett Kensington/Targus aggregat med utbytbara kontakter för olika datorer. Dessa nätaggregat är lite dyrare men betydligt bättre än de billiga aggregat som finns. TV-sticken tycker jag fungerar så där, det laggar ibland. Internet kan jag komma åt genom att koppla en USB-sladd till Iphonen. Min dator har visserligen 3G men jag har inte sett något behov att använda det.
För säkerhets skull har jag lagt på Linux - i fall man vill surfa mm.

Men visst är det en trevlig navigationsdator även om en plotter är billigare.

Bild

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » tor 30 jul 2009, 18:13

Jag kör med en Asus eeePC kopplad till Nexus NX2 servern, den får räkna TBS(Target Boat Speed) och spara data(SeaTrack) medan man seglar. Kan också användas till att planera rutter m.h.a. SeaClear eller till att kalibrera mätarna med NX2 Race mjukvara.
Tror också att den drar hyfsat lite ström då vi nästan alltid kör den med stängd skärm, har dock inte hunnit mäta ännu.

Skriv svar