Ny tråd om särskrivning

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Ny tråd om särskrivning

Inlägg av toaen » lör 01 aug 2009, 05:42

ole skrev:Jag borde hålla mun.
Men vad betyder kvad ? Jag använder Lexin - men där finns kvad inte.
Det som finns är: kvider kved (el. kvidde) kvidit kvid! kvida

Tackar annars för eders sära skrivning.
Kvad (färöiska: Kvæði) är en speciell sångstil som var vanlig i äldre färöisk musiktradition. Stilen kommer ursprungligen från de fornnordiska samhällena. Traditionen tros gå tillbaka till Medeltiden och möjligtvis från vikingarnas bosättningar.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvad

Uttrycket är inte helt främmande för mig, som är en gammal "stofil" :? , och jag förstod helt klart vad Brendan, den gamle irländske munken som seglade till Nordamerika i en skinnbåt i en avlägsen forntid, menade.

På något sätt har det med omkväde att göra. Man upprepar med envishet samma sak. Eller?

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Ny tråd om särskrivning

Inlägg av Brendan » lör 01 aug 2009, 05:59

ole skrev:Jag borde hålla mun.
Men vad betyder kvad ? Jag använder Lexin - men där finns kvad inte.
Det som finns är: kvider kved (el. kvidde) kvidit kvid! kvida

Tackar annars för eders sära skrivning.

Varför Lexin? Jag har ju upprepade gånger förklarat att det är SAOL (Svenska Akademiens Ordlista) som bör konsulteras.
Gör det, Ole, så får du klart besked!

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Ny tråd om särskrivning

Inlägg av Brendan » lör 01 aug 2009, 06:14

fredrikk skrev:[
Stavningskontroller är ofta enkla tingestar. De kollar orden i en text mot en ordlista, men saknar ofta förmågan att generera sammansättningar utifrån orden som finns i listan. Vissa stavningskontroller, t.ex. den som finns inbyggd i svenska MS-Word, är bra mycket mer avancerad och kan klara av sammansättningar som inte finns i ordlistan. Den som finns i Firefox är med största sannolikhet en mycket enkel variant, som bara kollar upp orden mot en ordlista. Denna lista innehåller då de enskilda orden men inte sammansättningarna. Antagligen har man utgått från frekvenser när man lagt in orden från början, och om man jämför orden "gummi", "båt" och "gummibåt", är antagligen de två första mycket vanligare än det sista.
Det bästa rättstavningsprogram jag har stött på var Word Perfects. Vet inte om det existerar fortfarande. När vi gick över till Word på jobbet kändes det som en katastrof.

Fredrikk, vad säger du? Känner du till Word Perfect? Går det att få tag i till rimligt pris?

Man bör vara aktiv själv och bygga på sin ordlista tålmodigt, givetvis efter att noggrannt ha kontrollerat stavningen i SAOL. För det ändamålet var Word Perfect perfekt. Den hade också andra förnämliga funktioner som inte finns i Word.

ole
Diamantmedlem
Inlägg: 220
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 22:59
Ort: ole

Re: Ny tråd om särskrivning

Inlägg av ole » lör 01 aug 2009, 21:54

Brendan kvad:
Varför Lexin? Jag har ju upprepade gånger förklarat att det är SAOL (Svenska Akademiens Ordlista) som bör konsulteras.
Det kan va så att SAOL och Språkrådet , Institutet för språk och folkminnen, inte är sams.
Det vore intressant.
Det kan också va så att Lexin är ofullständig. Det är något mindre intressant.

Om man använder kvida - och skriver kved (el. kvidde) - då får man en något annan betydelse.
ole

Skriv svar