Ny tråd om särskrivning

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Brendan
Diamantmedlem

Re: Ny tråd om särskrivning

Inlägg av Brendan » tor 30 jul 2009, 19:41

Fredrikk kvad:

"Du kan inte se att det finns olika behov hos olika grupper människor? För de allra flesta ökar läsbarheten när orden inte är särskrivna, för vissa ökar den med särskriven text. Är det svårt att förstå?"

Ja, det är svårt att förstå. Vad får dig att tro att det är så? Källhänvisningar tack!

Svenska språket bör skrivas enligt Språkrådets och Svenska Akademiens anvisningar. Är det svårt att förstå?

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » tor 30 jul 2009, 20:45

Brendan kvad:
"Sajten skrivihop.nu fick tyvärr läggas ner på grund av missbruk. Det var nog nödvändigt men mycket tråkigt. Den fyllde ett stort behov."

Fredrikk kvad:
"Knappast. Blev det bättre när den fanns?"

Jo, den fyllde ett mycket stort behov. Den blev en stor succé och var mycket välbesökt. Naturligtvis blev det märkbart bättre,
men det är förstås omöjligt att veta hur det hade blivit om sajten inte hade funnits. Förmodligen hade eländet spridit sig
betydligt mer. Kunskapen om denna språkliga avart trängde nog in ganska ordentligt i breda folklager.

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk » tor 30 jul 2009, 23:40

Brendan skrev:Fredrikk kvad:
Ja, det är svårt att förstå. Vad får dig att tro att det är så? Källhänvisningar tack!
I och med att dyslexi bl. a. handlar om svårigheter att avkoda läst text genom att man har svårt att uttyda var morfemgränser finns, blir det enklare för en dyslektiker att avkoda en text där dessa morfemgränser finns, t.ex. genom mellanslag mellan orden i en sammansättning. Gustav Öquist et al. utnyttjar denna egenskap i programmet precodia, som är ett hjälpmedel för dyslektiker. De särskriver naturligtvis inte rakt av, utan använder olika former av symboler för att markera morfemsamhörighet. (www.hft.org/HFT06/paper06/28_Goldstein.pdf)

Vad gäller icke-dyslektikers läsförståelse, antar jag att du håller med mig om att det är enklast att förstå en text där orden är sammanskrivna. Detta borde bero på att vi "ser" ordgränserna utan att ta hjälp av särskrivningen.
Brendan skrev: Svenska språket bör skrivas enligt Språkrådets och Svenska Akademiens anvisningar. Är det svårt att förstå?
Jag förstår att du tycker det.

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk » tor 30 jul 2009, 23:44

Brendan skrev: Jo, den fyllde ett mycket stort behov. Den blev en stor succé och var mycket välbesökt. Naturligtvis blev det märkbart bättre,
Å 17. Hur vet vi att det blev bättre?
Brendan skrev:
men det är förstås omöjligt att veta hur det hade blivit om sajten inte hade funnits.
Aha. Vi kan inte veta om det blev bättre? Hur skall du ha det?
Brendan skrev: Förmodligen hade eländet spridit sig betydligt mer. Kunskapen om denna språkliga avart trängde nog in ganska ordentligt i breda folklager.
Hur vet du det? Var det inte bara de redan frälsta ordmärkarna som var där?

Du har inte en aning. Du vet inget om hur sajten påverkade eller inte påverkade. Du tror och gissar.

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk » tor 30 jul 2009, 23:58

Brendan skrev: Naturligtvis finns det ett skäl till att unga människor har börjat särskriva. De har influerats av engelskan. Svårare än så är det inte.
Läs gärna artikeln på sid 4 i detta nummer av Språkvård: http://www.sprakradet.se/sprakvard4-2001. Den visar bl.a. att elever som särskriver svenska ord i uppsatser ändå klarar av att skriva ihop engelska...

Nu när jag har givit belägg för mina påståenden kanske du kan göra detsamma med dina?

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » fre 31 jul 2009, 06:33

Fredrikk, jag respekterar tillfullo dina åsikter, som jag inte delar.

Du anser att du vet bättre än såväl Språkrådet som Svenska Akademien och mig. Kämpa på!

Beträffande särskrivning får vi väl se hur det går. Kanske slår särskrivning igenom så småningom, kanske inte.
Ingen kan veta hur sajten skrivihop.nu påverkade attityden hos svenska folket. Jag känner mig för min del övertygad
om att den gjorde stor nytta men bevisa det kan jag inte, lika litet som du kan bevisa motsatsen.
Senast redigerad av 1 Brendan, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem

Inlägg av mariatherese » fre 31 jul 2009, 07:33

Läsbarheten hos särskrivna ord var ny för mig. Det tyckte jag var lite intressant och är ju egentligen självklar när man tänker på det. Vi som kan läsa ser ju inte bokstäver utan ord, dyslektiker har väl ofta svårt för bland annat detta. Intressant! Själv särskriver jag lite då och då och jag har inget att skylla på mer än att det lätt händer. Jag har inte heller svårt att läsa en text med många särskrivna ord.

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk » fre 31 jul 2009, 08:35

Brendan skrev: Du anser att du vet bättre än såväl Språkrådet som Svenska Akademien och mig.
Vad får du det ifrån? Jag hyser den största respekt för båda dessa institutioner och jag tycker att de har en funktion att fylla, genom att ge rekommendationer och genom att skapa en viss förändringströghet i den svenska språkmassan. Däremot tycker jag att åsikten att man alltid skall skriva enligt deras rekommendationer är befängd. (Akademien har väl dessutom, om jag inte minns fel, åsikten att deras ordlista inte skall ses som en rekommendation).

Dina kunskaper på språkområdet vet jag inget om, men ditt tyckande inom området visar inte på någon djupare förståelse för ämnet.

Brendan, jag tänker hädanefter aldrig att ta en diskussion med dig igen. Du kommer med en massa löst tyckande och sunt förnuft presenterat som fakta. Du kan inte underbygga ditt tyckande med fakta eller referenser och så fort din meningsmotståndare kommer med fakta som du inte kan bemöta kommer du med en floskel om att du "respekterar mina åsikter" och lägger dig platt. Det handlar inte att respektera mina åsikter, utan om att jag har presenterat stöd för en hypotes som du inte lyckas argumentera emot. Men du bara tycker. Det är du som har åsikter. Detta händer i tråd efter tråd. Jag antar att du ställer dig oförstående till detta, men kanske en dag ...

Notera att jag tycker att särskrivningar är oerhört störande och att det vore jätteskönt om det försvann och alltså i princip håller med dig, Brendan. Däremot har jag upplevt att sajter som "skrivihop.nu" bidragit till att skapa en hets mot folk som särskriver. Dessa har blivit lovligt byte, några som man kan se ned på och tillrättavisa på ett hånfullt sätt hur illa man än skriver själv (bara man inte särskriver). Detta tycker jag är fel. Det är viktigare att folk uttrycker sig än att de gör det rätt. Därför har jag bestämt mig för att försöka strunta i särskrivningar, och att aldrig hacka på andras skrivfel, särskrivningar och ordval, i alla fall inte på internetforum (eller "-fora", om vi nu skall vara arkaiska och använda uttryck i linje med "kvad", som hindrar läsbarheten för i princip alla läsare).

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » fre 31 jul 2009, 09:47

Fredrikk, mina faktakunskaper inom språkområdet är ganska gedigna men av mycket gammalt datum. Jag går helt på känsla och intuition numera. Så du har helt rätt. Jag lägger mig platt inför dina överlägsna sakförståndighet. En stilla reflektion bara: du tror att läsbarheten hindras av att jag använder det utmärkta gamla ordet kvad. Hur läsbart tror du ord som arkaisk, förändringströghet och läsmassa är för många? Du kunde väl åtminstone särskriva för att hjälpa de stackare som har svårt för (läs: är för lata för) att lära sig skriva korrekt svenska.

Jag förstår inte riktigt ditt missnöje med att jag avstår från att argumentera, när mina argument tar slut. Varför skulle jag inte få ägna mig åt löst tyckande? Det är väl det man gör på ett diskussionsforum? Jag hävdar inte för ett ögonblick att jag sitter inne med hela sanningen. Men jag är så lyckligt lottad att jag av naturen begåvats med ett välutvecklat språksinne, och det räcker en bit.

Jag håller helt med dig om att man inte får se ned på eller trakassera dem som lider av dyslexi. Men samtidigt kan man inte sänka ribban till deras nivå. Ribban bör ligga högt och det borgar Språkrådet och Svenska Akademien för att den gör.

Beträffande ordet kväda, kvad... kan ingen skylla på att det försämrar läsbarheten. Glosan finns i "Silverbibeln" (Svenska Akademiens Ordlista), som nu även finns on line på nätet. Bara att slå upp! Det svenska ordförrådet bör användas och tänjas på. Det finns massor av gamla fina ord som borde tas till heder. Genom att utnyttja ovanliga ord och uttryck kan man bättre uttrycka nyanser och variera sitt språk på ett berikande sätt. Det är alldeles fel att medvetet begränsa sitt ordförråd till något slags minsta gemensamma nämnare. Då blir språket bara torftigare och torftigare. Inte nog med det. Ens egen tankekraft kan stärkas genom att man börjar använda glosor som man i förstone inte riktigt förstår. Tankeversamheten stimuleras. Har du aldrig upplevt det Fredrikk? Det har jag.
Senast redigerad av 1 Brendan, redigerad totalt 0 gånger.

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk » fre 31 jul 2009, 11:25

Brendan skrev:Fredrikk, mina faktakunskaper inom språkområdet är ganska gedigna men av mycket gammalt datum. Jag går helt på känsla och intuition numera. Så du har helt rätt. Jag lägger mig platt inför dina överlägsna sakförståndighet. En stilla reflektion bara: du tror att läsbarheten hindras av att jag använder det utmärkta gamla ordet kvad. Hur läsbart tror du ord som arkaisk, förändringströghet och läsmassa är för många? Du kunde väl åtminstone särskriva för att hjälpa de stackare som har svårt för (läs: är för lata för) att lära sig skriva korrekt svenska.
Det är enkelt att hitta synonymer för "kvad", som är tydligare och lättare att förstå, dessutom riktigare. Jag kom inte i hasten på enklare uttryck som riktigt beskrev vad jag menade med 'arkaisk', 'läsmassa' och 'förändringströghet'. Och nej, jag särskriver inte, för jag tror att de för de flesta gör det svårare att förstå. Det borde väl snart ha gått in? Jag skriver det igen. Jag tycker att särskrivningar försämrar läsbarheten för de allra flesta. Icke desto mindre tror jag att särskrivning gör det lättare för dyslektiker att läsa.

Brendan skrev: Jag förstår inte riktigt ditt missnöje med att jag avstår från att argumentera, när mina argument tar slut. Varför skulle jag inte få ägna mig åt löst tyckande? Det är väl det man gör på ett diskussionsforum? Jag hävdar inte för ett ögonblick att jag sitter inne med hela sanningen. Men jag är så lyckligt lottad att jag av naturen begåvats med ett välutvecklat språksinne, och det räcker en bit.
Man kan ägna sig åt löst tyckande, men man bör inte presentera sitt tyckande som en absolut sanning. Du slutar argumentera, men uttrycker dig som att man kan tycka lite som man vill och låter påskina att det är en fråga om åsikter. Och jo. Du hävdar att du sitter inne med sanningen. Åtminstone har jag svårt att se din förklaring till varför folk särskriver som något annat en en presentation av en sanning.

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » fre 31 jul 2009, 13:29

[quote="fredrikk"]Det är enkelt att hitta synonymer för "kvad", som är tydligare och lättare att förstå, dessutom riktigare. /quote]

Det är möjligt, men nu är det min text och den är det jag och inte du som bestämmer över. Du ska inte sätta dig till doms över mig lika litet som du ska påpeka stavfel och särskrivningar för dyslektiker.

Kväda är exakt det ord som jag vill använda i det här sammanhanget. Det är det riktigaste och det ord som klingar bäst för att framhäva den språkliga nyans som jag eftersträvar. Lägg dig inte i det, Freddie, det är helt min ensak.

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk » fre 31 jul 2009, 13:50

Det är ju tur att du kan vara precis så inkonsekvent som du vill. Jag sätter punkt här, och det hade varit skönt om fler gjorde det.

Edit: Nu kommer du ju i o f s inte att ha anledning att tilltala mig igen, men jag skulle uppskatta om du slutade tilltala mig "Freddie". Mitt nick duger utmärkt.

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » fre 31 jul 2009, 14:03

fredrikk skrev:Det är ju tur att du kan vara precis så inkonsekvent som du vill. Jag sätter punkt här, och det hade varit skönt om fler gjorde det.

Edit: Nu kommer du ju i o f s inte att ha anledning att tilltala mig igen, men jag skulle uppskatta om du slutade tilltala mig "Freddie". Mitt nick duger utmärkt.
Om det är någon som är inkonsekvent, så är det du Fredrikk. Vet inte vad du menar med att jag är inkonsekvent. Möjligen har det att göra med att mina inlägg har blivit litet konstiga på sistone. När jag försöker använda citeringsfunktionen börjar texten hoppa åt alla möjliga håll. Tydligen är det något fel i min dator. Nu, när jag använder en annan PC, fungerar det bra.

Ursäkta mitt familjära tilltal, det ska inte upprepas.

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk » fre 31 jul 2009, 20:32

toaen skrev:Det har ju debatterats på forumet om stavning och särskrivning.

När man skriver här på Sailguide så blir de orden som är felstavade understrukna med röd punktlinje ( använder Firefox). Om man högerklickar på ordet får man en massa stavningsförslag. Det är ju mycket bra för en sån som mig som är hopplös när det gäller att stava.

Gjorde ett inlägg i tråden "hur mkt bromsar en gummibåt" och fick ett antal "underprickade" ord. tex gummibåt, dragkraft, Gummibåten, kulingstyrka, drivankare, däremot inte orden regnvatten och försäkringskrav. När jag högerklickade på orden var stavningsförslaget särskrivning alltså gummi båt, drag kraft, Gummi båten, kuling styrka, driv ankare. Min språkkänsla säger mig att dessa ord skall va sammansatta, jag kan naturligtvis ha fel, men om så inte är fallet bidrar ju rättstavingsförslaget till att förstärka den allt mer tilltagande trenden att särskriva. Ordet tilltagande skall också särskrivas enligt förslaget.

Det kan ju inte va lätt för personer som dels inte kan stava och dels inte har nån språkkänsla om man får sådan hjälp. Själv kan jag se att ett ord är felstavat, men vet inte vad jag skall göra åt det. Då blir sådana hjälpmedel som rättstavningsprogram och Google´s en räddning.

tommy
Det fanns ju en fråga i tråden att besvara också. Ursäkta mig. Stavningskontroller är ofta enkla tingestar. De kollar orden i en text mot en ordlista, men saknar ofta förmågan att generera sammansättningar utifrån orden som finns i listan. Vissa stavningskontroller, t.ex. den som finns inbyggd i svenska MS-Word, är bra mycket mer avancerad och kan klara av sammansättningar som inte finns i ordlistan. Den som finns i Firefox är med största sannolikhet en mycket enkel variant, som bara kollar upp orden mot en ordlista. Denna lista innehåller då de enskilda orden men inte sammansättningarna. Antagligen har man utgått från frekvenser när man lagt in orden från början, och om man jämför orden "gummi", "båt" och "gummibåt", är antagligen de två första mycket vanligare än det sista.

ole
Diamantmedlem

Inlägg av ole » fre 31 jul 2009, 23:30

Jag borde hålla mun.
Men vad betyder kvad ? Jag använder Lexin - men där finns kvad inte.
Det som finns är: kvider kved (el. kvidde) kvidit kvid! kvida

Tackar annars för eders sära skrivning.
ole

Skriv svar