Intresse från äkta hälften?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori

Hur intresserad av segling är din partner och familj?

Omröstningen slutade tis 28 jul 2009, 19:27

Brinner för segling, tillbringar helst hela sommaren i båten
7
21%
Tycker det är kul att vara ute, någon vecka åt gången
13
39%
Varken kul eller trist, trivs med att ni gör något tillsammans
5
15%
Skulle hellre påta i trädgården
6
18%
Tycker det är direkt trist att campa i en båt oavsett hur fin den är
2
6%

Antal röster: 33

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Re: Intresse från äkta hälften?

Inlägg av stangen » mån 27 jul 2009, 20:15

Nu får ni visa prov hur listiga ni är. Naturligtvis: segla på hennes villkor.
- välj dagar med lite vind och sol.
- små segel så lutar det inte.
- välj bra resmål med shopping eller kultur emellanåt.
- ge ansvar om saker ombord.
Grundregler: se till att hon är varm och torr. Serva med riktigt bra mat.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Lasse M
Diamantmedlem

Inlägg av Lasse M » mån 27 jul 2009, 20:17

Gumman och jag är intresserad av båtliv fast på olika sätt. För henne är det själva vistelsen på sjön, hamnen, i båten mm som är själva poängen. För mig är det naturligtvis oxå en del av båtlivet, men minst lika kul tycker jag själva skruvandet och mixtrandet med båt och utrustning är. Detta är helt ointressant för henne och hon struntar fullständigt i om vi har en Garmin eller Lowrance plotter.

Lasse

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tis 28 jul 2009, 20:37

Omröstningen är stängd.

Kul att se den stora uppslutningen, 33 pers! Glädjande nog är kurvan skjuten över mitten med medianvärdet på "Tycker det är kul att vara ute, någon vecka åt gången".

Det finns kanske hopp ändå, för min egen del sticker vi ut imorgon för veckotur nr 2 för denna sommaren. Så man kanske ska vara litet tacksam för uppslutningen ändå. :mrgreen:

Denna gång är vi beväpnade med en fin gummijolle med en ganska vass motor, så vi lär ju bli bannlysta i naturhamnarna, hehe. :lol:

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tor 30 jul 2009, 20:57

Mr Q skrev:Ska tilläggas att min fru försökt stoppa motorn med nyckeln tre ggr på raken trots trefingerramsa,
Är det inte så man gör med en lite modernare motor? På förra båten hade vi en gammal VP-sten från 70-talet, då skulle man dra i någon sorts stoppspak för att stoppa motorn. Nu med Nannin så stoppar man med nyckeln, precis som på vilken bil som helst, bensin eller diesel.

Hälsningar
Tommy

ErikG
Guldmedlem

Inlägg av ErikG » lör 01 aug 2009, 11:21

Tillfälligt iland på räkning och tvättningsstopp efter 27 dagar i båten.

Det enda min fru klagar på är hur tusan hon stod ut tidigare i Comfort 26an... Den var lite liten, en 33 fotare är ju onekligen lite större (även om det är en ganska liten 33 fotare).

Hon tycker att det är helt ok att vi inte ens har en riktig kyl ännu "Äh det är inte så bråttom med det, det funkar med kylklampar också", Vid en mindre grundstötning vid Ormskär i sthlms skärgård (2 knop, byst med stenar o grund, misslyckad precisionskörning) så införskaffade hon ett par feta blåmärken då hon stod och pratade med kompisen i grannbåten. En fet blålila bula på smalbenet, storskotskenan skapade ett handflate stort rött-blått-lila på höften och från skotfästet ett bara lite mindre på insidan av låret (man kan se skenans bredd på det förra och clamcleatsen vid skotfästet på skenan på låret).
Snygg blev hon inte, ledsen blev hon men inte avskräckt det minsta (ja förutom att hon nog aldrig vill gå in vid Ormskär igen...).
Och jag har lärt mig att om det står 1.80, så är det inte säkert att det går att komma in om man har en båt som sticker 1.78...

Så om jag kunnat rösta så hade svaret varit givet :-)

Men intresserad av vilken teknisk lösnings som väljs är hon inte, men hur den ser ut och fungerar vill hon vara med o besluta om.
Lutning och hård vind bangar hon inte för heller (vi har stoppat vid 12-15 m/s det känns rimligt så här första säsongen).
Ungarna tjoar när det kan se fisk och SÄL i fönstret i salongen (fönster i skrovsidan som hamnar under vatten vid krängning. Annars låtsas de gärna att de åker berg o dalbana i kraftig sjö.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » sön 02 aug 2009, 18:18

ErikG, du är lyckligt lottad! Kul berättelse också.

Jädrans vicken fin kväll det blev.

Ha det! /Q

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » mån 03 aug 2009, 23:29

Vi har varit ute nu i drygt 30 dagar, och bästa betyget kom nog igår kväll, fin kväll i Napoleonviken. Nu har vi bara 3 dagar kvar på årets segling. Jag uttryckte något i stil med att "fantastisk segling detta år, men nästan skönt att komma hem till bekvämligheten igen snart".. Varvid "äkta hälften" replikerade nästan surt, "vad då kul, vill ju fortsätta att vara ute". Så lyckligt lottad kan man vara, hoppas att det håller i sig.

Denna sommar har vi kört ganska ofta med omvänd ordning, dvs att jag är försdäcksgast och frugan är kapten och kör in- respektive kör ur båten ur hamnarna. Prova det, alla, det är faktiskt riktigt kul! Börjar ses allt oftare, numera.

Hälsningar
Tommy

Skriv svar