Avance 24

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
ofan
Silvermedlem

Avance 24

Inlägg av ofan » fre 24 jul 2009, 23:23

Hej
Är det någon som kan berätta nått om båten ?
Är ute efter en bra kryssare med bra sittbrunn i den storleken.
Mvh
Stefan

s/y Elette
Erfaren medlem

Re: Avance 24

Inlägg av s/y Elette » ons 29 jul 2009, 11:31

Jag köpte själv en Avance 24 som min första segelbåt (skrovnummer 20, 1976) för något år sedan, hade den i tre säsonger innan vi sålde den för att skaffa något större.

Eftersom det var min första segelbåt så har jag inte så mycket att jämföra med, men i mitt tycke är den en bra kryssare (betydligt bättre än vår nuvarande feta och moderna familjebåt :wink: ) och sittbrunnen är mycket rymlig för en såpass liten båt (detta var en av orsakerna till att vi valde just denna båtmodell). Vårt exemplar hade inte inombordare, utan vi hade en 7,5 hk:s utombordare, som var lite i det minsta taget i mitt tycke.

På kryss använde vi oss mest av fock som försegel, egentligen oberoende av hur mycket vind det var, den stora genuan var något svår hanterad (för oss nybörjare) vid halsbyten, då den sträckte sig väldigt långt bak.

nikodemus67
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av nikodemus67 » ons 29 jul 2009, 12:48

Jag har själv inte seglat Avance 24, men vad jag hört så seglar den riktigt bra, speciellt på kryss, vilket just Peter Norlin-designade båtar brukar göra.

ofan
Silvermedlem

Inlägg av ofan » tor 30 jul 2009, 03:48

Hej
Låter bra då jag numera bara gör helgseglingar. Trött på semesterseglingar.
Gillar att kryssa eller ligga still o använda sittbrunnen till äta gott , eller bada.
Expressen jag hade förr, kryssade ju bra o hade fin sittbrunn, men den är onödigt stor och den var känslig för kastbyar.
Den är ju också rätt dyr numera då den är så populär för kappseglarna.
H-båten kryssar bra, men sittbrunnen är ju så kass.
Mvh
Stefan

Skriv svar