Min autopilot mår inte bra!!!!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 16 sep 2004, 15:27

Re: Min autopilot mår inte bra!!!!

Inlägg av Kenta » tis 04 aug 2009, 11:58

Hej Tobbe!
Nej jag vet inte om det finns någon återförsäljare som servar. ÅF vill bara sälja och tjäna våra dyrt förvärvade pengar. Men hör med Hjertmans!
Läste i dag i Hjertmans katalog att det numera heter TP 22 o 32. Och den fjärrkontrollen jag har funkar troligen inte till TP 32!!!!!!!!!!!
Jag ska prova och se vad min gode vän kan åstadkomma, han älskar att skruva, ju mindre skruvar desto roligare!?

Ha de
Kenta
Det var bätttre förr - längre tillbaka
Det var bättre förr, längre tillbaka!

Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 16 sep 2004, 15:27

Re: Min autopilot mår inte bra!!!!

Inlägg av Kenta » mån 07 sep 2009, 13:20

Nu mår min autopilot bra igen!

Det är tur att jag har en vän som gillar att skruva, mejsla och mikla med elektronik och mekanik. Ju mindre skruvarna är desto roligare tycker han.
Det visade sig att det var ett drivhjul som från original var limmat med ngn Loctite som släppt och slirade i bland. Nu sitter det med en liten 2 mm insexskruv och ska förhoppningsvis hålla. Det höll då hela lördagen då jag seglade från Ö-grund till Gävle i S 8-12.

Ha de
Kenta
Det var bättre förr - längre tillbaka
Det var bättre förr, längre tillbaka!

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Min autopilot mår inte bra!!!!

Inlägg av eriksbo1 » mån 07 sep 2009, 14:43

Som jag skrev i en annan tråd blev min 20 år gamla Autohelm 2000 senil på samma sätt Kentas Simrad. Jag skruvade faktiskt upp styrdosan, men inuti den såg allt ut som nytt - rent, fint och torrt, så jag har svårt att tro att fukten skulle vara orsaken. Inget spår av vatteninträngning och hela höljet förefaller bra och tätt gjort.

Raymarines reparatör antog lite luftigt att det är något "fel i kretsarna". Eller i klartext alltså: lönar sig ej att reparera, köp en ny!

Tycker amatörmässigt på nåt obestämt vis att det borde vara fråga om ett småfel och inte en hjärnkollaps. Kan det vara så att symptomen beror på "strömmen inte når fram" pga korrosion i stickdosan el dyl? Har inte checkat den ännu. Yttrar sig detta i ett staccatobeteende hos Helminen? Iofs blinkar den röda stand by lampan som ett tecken på att allt borde vara i ordning.

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Min autopilot mår inte bra!!!!

Inlägg av eriksbo1 » ons 21 okt 2009, 18:41

Forts på följetongen: gav mig den på att försöka fixa felet på min Autohelm 2000 (m/ä) själv och inte bara - som märkesreparatören föreslagit - utan vidare omsvep skaffa en ny och dyrare pilot. Skruvade alltså isär hela grejen och kunde - till min egen stora överraskning! - identifiera problemet. Det var ingen fuktinträngning och inte heller nåt "fel i kretsarna", som reparatören antog.

Inne i den "smala" delen av stången på piloten är ena ändan gängad, och i gängorna ligger ett antal småsmå kulor som fungerar som lager, såvitt jag kan förstå. Kulorna är nu i "oordning" och ligger liksom i klumpar. Lagret trissar inte som det ska. Detta gör att den smalare stången ibland löper fint in och ut i den tjocka stången, ibland hakar upp sig, då förstås hela systemet låser sig.

Kulorna är infernaliskt små, ett urmakarjobb egentligen. Är det någon som har ett tips om hur man kunde gå tillväga? Vill minnas att jag sett en tråd med detta innehåll, men minns inte var. Eller när.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Min autopilot mår inte bra!!!!

Inlägg av Mr Q » ons 21 okt 2009, 20:47

http://www.nobelius.se är duktiga på autopiloter och allsköns elekronik. De kanske har ett utbyteslager eller kan ge råd i största allmänhet hur du kirrar den där.

Autohelm 2000 må vara gammal men min funkar helt ok tycker jag.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Min autopilot mår inte bra!!!!

Inlägg av Anders S » tor 22 okt 2009, 06:50

eriksbo1 skrev: i gängorna ligger ett antal småsmå kulor som fungerar som lager, såvitt jag kan förstå. Kulorna är nu i "oordning" och ligger liksom i klumpar. Lagret trissar inte som det ska. Detta gör att den smalare stången ibland löper fint in och ut i den tjocka stången, ibland hakar upp sig, då förstås hela systemet låser sig.

Kulorna är infernaliskt små, ett urmakarjobb egentligen. Är det någon som har ett tips om hur man kunde gå tillväga? Vill minnas att jag sett en tråd med detta innehåll, men minns inte var. Eller när.
Mekanismen kallas "kulmutter" och är en (precis som man kan tro) en kullagrad mutter. För att den skall fungera krävs att lagerkulorna cirkulerar - det finns därför en kanal i muttern för kulorna att gå tillbaka igenom. (En kusin till den här lagringen ser man i kullagrade travare). Nu kan det vara så illa att kulor har fallit ut ur kulmuttern och då räcker de kvarvarande inte till för att bära upp lagringen. Kulorna kan ramla ut om kulmuttern går utanför den gängade delen på stången. Man trycker i kulorna med den gängade stången som styrning och så sätter man muttern precis i ingången till gängan. Har kulor förlorats gäller det ju också att ersätta dem - då måste alla kulorna bytas (det finns toleranser, och om några kulor är större eller mindre blir det inte bra).
Anders S

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Min autopilot mår inte bra!!!!

Inlägg av eriksbo1 » tor 22 okt 2009, 10:18

Tack för tipsen Mr Q och Anders S! Har nu för första gången begagnat mig av pincett och förstoringsglas vid en båtreparation. Och kaffefilter för att fånga upp de kulor som satt fast i smörjningen och måste lösas upp med white spirit!

Trodde först att lagret slitits och skurit fast, då det finns två små hål i gängorna som liksom fångar upp kulorna, men förstår nu av Anders S förklaring att meningen kanske är att kulorna på nåt sätt ska cirkulera.

Det hela överstiger hursomhelst min finmekaniska förmåga. Ska försöka skaffa reservdelar hos Nordelius. som Q tipsade om. Tycker alltjämt av principskäl att det är dumt att skaffa en ny pilot (600-700 euro i Finland), när den nuvarande fungerat bra och felet ju egentligen är en bagatell. Om nån har en pushrod till en gammal Autohelm 2000 (eller hela piloten - jag är beredd att kannibalisera!), så är jag intresserad.

Skriv svar