Min autopilot mår inte bra!!!!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 16 sep 2004, 15:27

Min autopilot mår inte bra!!!!

Inlägg av Kenta » tor 23 jul 2009, 14:02

Hej!
Jag har i ett antal år låtit min autopilot, Simrad TP 30, styra när jag går för motor. När jag sagt till den att styra en viss kurs med auto-knappen har den glatt och villigt gjort mig till viljes. Men i år, på semsetern, har den uppträtt förvirrat. Efter jag tryck in auto-knappen har den kört så en stund. Men helt plötsligt kan styr vilken kurs som helst, samtidigt som den larmar om att den tappat bort sig.
Okey, jag ger den på nytt order om att styra en viss automatisk kurs, och glatt och villigt tar den sig an uppgiften, en liten stund, men blir efter 5-10 minuter förvirrad och larmar samt styr åt helsike.
Kan någon mera elektronikkunnig än jag, tala om för mig vad min autopilot lider av? Har den blivit dement?
Har någon annan råkat ut för samma fel?
Vad göra åt det? Skicka in den för reparation, eller är det något jag själv kan åtgärda?
MVH
Kenta
Det var lättare förr, längre tillbaka
Det var bättre förr, längre tillbaka!

Sneseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 355
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
Ort: Skåne

Re: Min autopilot mår inte bra!!!!

Inlägg av Sneseglarn » tor 23 jul 2009, 15:38

Hade exakt samma problem med en Autohelm 1000. Det visade sig vara lite fukt som trängt in och korroderat ett kretskort. Lämnade in den för översyn och den blev som ny igen.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Min autopilot mår inte bra!!!!

Inlägg av bosseh » tor 23 jul 2009, 16:08

Skruva isär låt torka ut och spraya. Det brukar lösa 90% av alla problem.

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem
Inlägg: 255
Blev medlem: fre 16 apr 2004, 15:09
Ort: Göteborg

Re: Min autopilot mår inte bra!!!!

Inlägg av styrman » tor 23 jul 2009, 17:33

Du har inte något i fickorna eller i autopilotens närhet som kan störa den inbyggda kompassen?
Nyinstallerat något elektriskt/magnetiskt i sittbrunnen?
Peter
S/Y Calypso

GaryGary
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 19:39
Ort: Tyresö

Re: Min autopilot mår inte bra!!!!

Inlägg av GaryGary » tor 23 jul 2009, 20:21

Jag hade liknande problem med min AH 1000 med. Efter 4 genomgångar och firanden att jag löst problemet så köpte jag en ny på kampanj. När jag sedan skulle byta till den nya kontakten så visade det sig att den gamla var korroderad på baksidan. Då insåg jag även att mina problem endast yttrade sig för segel. Min lekmannateori är att problemen orsakades av för låg spänning. Om någon tror på den förklaringen, kan denna lägga ett bud på en 18 år gammal autopilot. Jag är nöjd med min nya med fjärrkontroll.

Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 16 sep 2004, 15:27

Re: Min autopilot mår inte bra!!!!

Inlägg av Kenta » fre 24 jul 2009, 13:53

Tack för alla goda råd!
Jag tror inte att jag har något magnetiskt som påverkar. Har inte installerat något nytt. Inte heller stuvat ner något i stuvutrymmen som jag inte haft de senaste åren. Däremot kan korroderad kontakt vara möjlig. Ska skruva isär och kolla. Däremot så ger jag mig inte på autopileten med någon skruvmejsel. Det får jag överlåta åt kunnigare människor.
Ha de
Kenta
Det var lättare förr - längre tillbaka
Det var bättre förr, längre tillbaka!

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem
Inlägg: 255
Blev medlem: fre 16 apr 2004, 15:09
Ort: Göteborg

Re: Min autopilot mår inte bra!!!!

Inlägg av styrman » fre 24 jul 2009, 14:27

Jag hade en Autohelm ST-1000+ på min gamla båt. Den började konstra sig och jag lämnade den till en kompis som jobbar med elektronik.
Han lödde om en hel del dåliga lödningar och bytte alla elektrolytkondensatorer, tydligen finns "bäst före datum" på dessa (krackelerar invändigt och läcker).
Efter det var den som ny, funkar än idag (nuvarande ägare har jag kontakt med).
Peter
S/Y Calypso

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Min autopilot mår inte bra!!!!

Inlägg av Mr Q » fre 24 jul 2009, 16:27

Min Autohelm 2000 började konstra i början av denna säsong. Det visade sig vara kontakterna till anslutningskabel och fjärrkabel. Plasthöljena hade börjat dras ut av för stor drag i kabeln kanske, så det låg och kortisade. På fjärrkabeln satt alla kablar bra utom skärmen som var helt av, men funkade ändå pga att den nuddade andra änden "ibland", om man skakade kablarna litet. :lol: När dessa kablar skalats och lötts på nytt var autopiltoen som ny. Att elektroniken skulle bli gammal har jag svårt att tro. Autohelm har ju dessutom vattentätt chassi, är osäker på Simrad.

Nej, börja med kontakterna är mitt tips. De e bara å elda på lödkolven och kavla upp ärmarna. Glöm inte flussmedlet bara. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Re: Min autopilot mår inte bra!!!!

Inlägg av Schvidja » fre 24 jul 2009, 23:33

Känner igen problemen på min tp22 den kör jag numera bara manuellt eftersom den på auto så drar iväg åt nåt håll efter ett tag, jag har haft isär den men vet inte vad jag ska ge mig på. Trodde ett tag att det var nåt magnetfält men efter en synkningsrunda så får jag inga klarsignaler så vete tusan, har försökt koppla den till plottern men det funkar inte då heller. Ha den som ankare kanske men jag känner ändå att den har kraften bara den fick lite goda signaler så vore den ok.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Min autopilot mår inte bra!!!!

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 26 jul 2009, 12:21

Min Raymarine 4000 har blivit konstig två ggr, styrt åt fel håll när den kommit ur kursen. Första gången skickade jag in den, sen fick jag reda på hur man nollställer den, man ska typ hålla in vissa knappar en halv minut osv. Hur man gör det står inte i den vanliga manualen fast den är tjock som en bok.
Åska på lite avstånd kan nog räcka för att man måste nolla datorn i autopiloter.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

ole
Diamantmedlem
Inlägg: 220
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 22:59
Ort: ole

Re: Min autopilot mår inte bra!!!!

Inlägg av ole » sön 26 jul 2009, 19:32

Service manual:
http://www.bluemoment.com/manuals/01%20TP10-20.pdf

Där står det om felsökning att det finns i user manual..............
men det står nog mycket annat där också... :roll:
ole

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Min autopilot mår inte bra!!!!

Inlägg av Calle C » tor 30 jul 2009, 19:51

Många år med autopilot.

Tabbarna..............
Verktygslåda, strömkabel radio m.m alldeles för nära fluxgatekompassen.
Calle

Se gla ut

Tobbe
Guldmedlem
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 05 apr 2004, 17:14

Re: Min autopilot mår inte bra!!!!

Inlägg av Tobbe » sön 02 aug 2009, 17:56

Kenta skrev:Hej!
Jag har i ett antal år låtit min autopilot, Simrad TP 30, styra när jag går för motor. När jag sagt till den att styra en viss kurs med auto-knappen har den glatt och villigt gjort mig till viljes. Men i år, på semsetern, har den uppträtt förvirrat. Efter jag tryck in auto-knappen har den kört så en stund. Men helt plötsligt kan styr vilken kurs som helst, samtidigt som den larmar om att den tappat bort sig.
Okey, jag ger den på nytt order om att styra en viss automatisk kurs, och glatt och villigt tar den sig an uppgiften, en liten stund, men blir efter 5-10 minuter förvirrad och larmar samt styr åt helsike.
Kan någon mera elektronikkunnig än jag, tala om för mig vad min autopilot lider av? Har den blivit dement?
Har någon annan råkat ut för samma fel?
Vad göra åt det? Skicka in den för reparation, eller är det något jag själv kan åtgärda?
MVH
Kenta
Det var lättare förr, längre tillbaka
Hej, har en TP 30 med exakt samma symptom som du beskriver. Jag har haft isär den några gånger och sprayat och torkat men utan att det blivit bättre.
Finns det någon i västsverige som servar dessa fortfarande?

Om du får ordning på den så skulle jag vara tacksam för ett PM :)

//Tobbe

Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 16 sep 2004, 15:27

Re: Min autopilot mår inte bra!!!!

Inlägg av Kenta » mån 03 aug 2009, 13:07

Hej Tobbe!
Jag tog loss skottkontakten och gav den en dusch VD40, sen körde jag en timme utan att TP30:an tappade bort sig.
Trodde jag löst problemet, för i felsökningsschemat stod det att den kunde bete sig på det sättet om det uppstod spänningsfall/dålig kontakt.
Men på söndagen var det heller ingen vind så motorgång och autopilot. Och en halv distans från hemmahamnen tappade den konsepterna igen.
Så jag ska lämna den till en god vän som tycker om att skruva med elektronik. Få se vad det gör.

Ha de
Kenta
Det var lättare förr - längre tillbaka
Det var bättre förr, längre tillbaka!

Tobbe
Guldmedlem
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 05 apr 2004, 17:14

Re: Min autopilot mår inte bra!!!!

Inlägg av Tobbe » mån 03 aug 2009, 14:51

Kenta skrev:Hej Tobbe!
Jag tog loss skottkontakten och gav den en dusch VD40, sen körde jag en timme utan att TP30:an tappade bort sig.
Trodde jag löst problemet, för i felsökningsschemat stod det att den kunde bete sig på det sättet om det uppstod spänningsfall/dålig kontakt.
Men på söndagen var det heller ingen vind så motorgång och autopilot. Och en halv distans från hemmahamnen tappade den konsepterna igen.
Så jag ska lämna den till en god vän som tycker om att skruva med elektronik. Få se vad det gör.

Ha de
Kenta
Det var lättare förr - längre tillbaka
Hmm, har faktiskt inte kollat skottkontakten men det låter liksom för enkelt :?
Vet du om det finns någon återförsäljare som fortfarande servar dessa? Har svårt att finna någon på nätet.

//Tobbe

Skriv svar