Luftig mastkonstruktion

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lars L
Platinamedlem

Luftig mastkonstruktion

Inlägg av Lars L » tis 21 jul 2009, 20:42

8) Eller kan man kalla den "Brädseglare"
BRÄDSEGLING.jpg

SWE54
Diamantmedlem

Re: Luftig mastkonstruktion

Inlägg av SWE54 » ons 22 jul 2009, 08:41

Ser ut att vara rejält plankat där...

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » ons 22 jul 2009, 11:35

Byggde en sån mast i början av 1970-talet. Köpte för lite virke så jag hade inget till den klossen som sitter inne i masten vid spridarna. Tog en bit fura som legat i min morfars källare länge. Den var antagligen betydligt torrare än det övriga virket. När jag var klar med masten och lackat den la jag ut den på utsidan. När masten låg inne blockerade den hela källaren.

Jag var bortrest ett par veckor och det regnade saftigt under tiden. När jag kom hem, hade masten spruckit sönder vid klossen för spridarna. Sågade av locket stämde ur klossen och gjorde en ny kloss av det gamla locket. Köpte material till ett nytt lock. Det hela limmades med cascofen.

10 år senare låg jag vid nån holme utanför Björkanda Kile. Källholmarna?

Det var på den tiden man seglade i största möjliga utsträckning. Hade hissat storseglet och hade hoppat iland för att lossa förtöjningarna, när det knakade till och masten började spricka. Snabbt ombord och tog ner storseglet och slog en tamp runt masten. Efter att jag slackat riggen gick jag in till Björlanda Kile och tog ner masten.

I efterhand konstaterade jag att jag vid reparationen fått en av laskarna på locket i omedelbar näret av en av laskarna på ena sidostycket. Jag hade nog troligtvis blandat i för mycket härdare i limmet.

Av skadan blir man vis men inte rik, men med den nya aluminiummasten blev det en bättre segelbåt.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem

Inlägg av matz » tor 23 jul 2009, 18:08

eller ej vattenfast lim i kombination med fört hårt åtdragna vantskruvar :D

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem

Inlägg av coppertail » tor 23 jul 2009, 18:56

Jo, masterna brukar ju hålla. Mer sällan båtarna.

Folk byter till grövre vant och stag samtidigt som man får rådet att spänna toppvanten till 10% av brottlasten eller mer på
diverse internetforum.
Intressant att en regnig dag gå runt i hamnarna och se hur många båtar som har en vattenpöl runt mastfoten när det regnar.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 24 jul 2009, 10:13

Att döma av ytskiktet på masten har ägaren slarvat med underhållet, dvs lacken.
Gammalt lim är sällan 100% vattenfast.
Då blir det sådär tillslut.
Alla borde ha skägg

Skriv svar