EGNOS - riskfaktor!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Re: EGNOS - riskfaktor!

Inlägg av Lasse M » fre 24 jul 2009, 21:54

Jaramaz skrev:Där går inte inte WAAS/Egnos att slå av, men väl att kräva. Gör man så (kräver), tappas positionen direkt.
Precis så fungerar våran Lowrance och detta inbillar jag mig beror på bristande känslighet i mottageriet. Men tanken slog mig, kan det vara så att Lowrance enbart lyssnar efter den amerikanska WAAS och skiter i de satelliter som är avsedda för oss i Europa?

Lasse

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: EGNOS - riskfaktor!

Inlägg av morg » fre 24 jul 2009, 22:26

Jaramaz skrev: De flesta moderna GPS-mottagare är 12, 16 eller 20 kanalers. I skandinavien är det sällan som det finns satteliter till alla kanalerna, de flesta GPS-mottagare sorterar bort "dåliga" satteliter. Då borde det finnas utrymme för WAAS/Egnos, dessutom borde denna information ha högre värde än en "luddig" sattelits data, så vettiga algoritmer borde vikta WAAS/Egnos högt.
- men allt hänger på algortimerna.

Flera GPS-tillverkare varnar på sina hemsidor för bristande tillförlitlighet hos WAAS/Egnos. ESA.s hemsida ger ingen direkt betryggande information när det gäller Egnos, en snabb genomläsning ger intrycket av att Egnos inte är fullt operativt. Parat med problem som Seawolf rapporterade (mm) så är det svårt att sätta sina slantar just på Egnos.
EGNOS är inte certifierat för Safety of life application än vad jag kan se och ligger som pre-operational. ESA skriver någonstans att det är utvecklat för flyg men kan ha positiva effekter för sjöfarten. För användning i terräng är det opålitligt. Därför håller man på med SISnet för att kunna skicka egnos data via internet och något projekt för att skicka skiten via gsmnätet. EGNOS med geostationära satelliter är inte konstruerat för lådnafladen och speciellt inte luleå skärgård utan för att bistå automatlandningar av airbusar, boingar och annat junk som det inte står maxi eller ballad på. Dock ett bra försäljningasargument att utrusta en handjagare för blåbärsskogen med egnos som man har täckning mot under 2 % av tiden!

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: EGNOS - riskfaktor!

Inlägg av Seawolf » lör 25 jul 2009, 07:01

Jaramaz skrev: PS: Seawolf, är det inte lite vågar att gå ut från Lådnafladen i den hörnan? Säger inte Granath att man skall undvika...? Tydligtvis funkade det bra, med eller utan Egnos!
Detta var mitt första besök på platsen, och stödd av Ameen/Hanssons "Seglarhamnar på Ostkusten" tryckt 1979 framgick att denna utfart har ett minsta djup på c.a 4 meter, på en bredd av minst c:a 20 meter. Men som i alla mina "premiärförsök" på en plats så sker det ii fart under 2 knop och med utkik i fören. Ekolodet bekräftade djupen.
Passagen var alldeles problemfri. Se spåret förstorat.

Annars kan nämnas att jag nu försöker få Garmin att uttala sig om positionshoppen. Service avfärdade mitt påpekande med ungeför att " detta är inte vårt jobb". Efter påstötning fick jag mailadress till kundsupport. Samma reaktion där. Nu har jag bett dem om en kontaktpunkt för att föra frågan till, hittills utan resultat. Detta trots att jag informerat dem om att all mailkonversation kommer att redovisas på nätet.....vad skall man tro?
Bilagor
lådnaön.jpg

Tomas E
Diamantmedlem
Inlägg: 298
Blev medlem: fre 17 feb 2006, 21:53

Re: EGNOS - riskfaktor!

Inlägg av Tomas E » lör 25 jul 2009, 17:09

Seawolf skrev: Annars kan nämnas att jag nu försöker få Garmin att uttala sig om positionshoppen. Service avfärdade mitt påpekande med ungeför att " detta är inte vårt jobb". Efter påstötning fick jag mailadress till kundsupport. Samma reaktion där. Nu har jag bett dem om en kontaktpunkt för att föra frågan till, hittills utan resultat. Detta trots att jag informerat dem om att all mailkonversation kommer att redovisas på nätet.....vad skall man tro?
Att den/de som vet är på semester?
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

DDF
Silvermedlem
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 18:36

Re: EGNOS - riskfaktor!

Inlägg av DDF » sön 02 aug 2009, 20:33

Vi brukar köra den "södra passagen" i den delen av Lådna men jag vet inte vad som flög i mig en gång och bestämde att prova också samma passagen som du tog Seawolf. Mitt i passagen fick jag en härlig "vad f.n gör jag här" känslan, men det var no turning back, så bara att köra långsam och hoppas för det bästa. Gick bra trots stark motvind och ingen chans att se grund.

Annars har vi en nyare Garmin variant och samma problem med WAAS/EGNOS, som jag kopplade bort. Blev mycket bättre dock ibland lite "hopp" på skärmen, enligt plottern körde vi rak över en ö norr om Utö i år. Och fick då officiell maxfart på 15.4kn, tack Garmin!
Sen kan man argumentera, vad spelar det förr roll att ha <5m precision när det är dom vanliga sjökorten inmattade? Så exakta är dom ju inte. Har kört t.ex. flera gånger en prickad trång led norr om Möja, där ska man helst lita på verkligheten än plottern. Den visar varje gång att man är på fel sidan prickorna trots att man har dom minst 10-20m bort på rätt bord.

mvh
david

Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 16 sep 2004, 15:27

Re: EGNOS - riskfaktor!

Inlägg av Kenta » mån 03 aug 2009, 12:59

Hej igen!
I helgen hittade jag rätt i menyerna så jag kunde stänga av EGNOS, som var standard/förvalt i Garmin 3006c.
Jag fick bläddra ett bra tag tills jag hittade en flik för GPS, under den kunde man välja till/från på EGNOS

Ha de
Kenta
Det var lättar för - längre tillbaka
Det var bättre förr, längre tillbaka!

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: EGNOS - riskfaktor!

Inlägg av S-B A-son » lör 15 aug 2009, 14:34

Garmin 152. Ett antal år på nacken, men uppdaterad med den senaste (sista?) programvaran från Garmin, 3.70. Bilden tagen fär några veckor sedan när vi passerade Jungfruhålet. Det verkade inte gå att få stopp på hoppen med mindre än att starta om GPS'en.
DSC_0297 Garminhopp.jpg
Massor av vansinneshopp
Ett liknande fenomen som Seawolfs, alltså en parallellförskjutning, inträffade mellan Dyngön och Hästarna i Fjällbackaskärgården. Detta fenomen avhjälptes av sig självt och kan kanske förklaras med "normala variationer" inom GPS-systemet.

WAAS/EGNOS aktiverat.

mvh Sven-Barry

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: EGNOS - riskfaktor!

Inlägg av bosseh » lör 15 aug 2009, 15:17

Det ser ut som vanlig vansinneshopp ("Crazy Ivan") i GPSen. Man brukar se dem om låter GPSen plotta ett antal timmar när man ligger stilla.
Använder man gratisprogrammet VisulaGPS med GPS kopplad till datorn syns det väldigt tydligt. Man ser också att det är enstaka hopp.
Om jag kopplar en i övrigt mycket bra GPS-puck till datorn och låter det stå på ett tag (dagar ...) syns det. Men kopplar jag plottern till datorn blir det inga hopp. Förklaringen är sannolikt programvaran i plottern som kan sortera bort "vansinnet". Samma gäller fö Garmin GPSmap 60. Moderna GPSer har bättre processorkraft och kan sortera, äldre kanske inte kan trots uppdateringar. Tillverkarna vill ju att man ska köpa nytt ibland!

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: EGNOS - riskfaktor!

Inlägg av S-B A-son » lör 15 aug 2009, 21:39

bosseh skrev:Det ser ut som vanlig vansinneshopp ("Crazy Ivan") i GPSen.
Nej Bosse, det är inga "vanliga vansinneshopp". Dessa hopp är högst ovanliga och har mig veterligen endast uppträtt ett par gånger under de dryga fem år jag ägt GPS'en. (Jag använder också GPS'en som ankarlarm). Du får f.ö. gärna förtydliga ditt resonemang rörande det du kallar Crazy Ivan!
bosseh skrev:Om jag kopplar en i övrigt mycket bra GPS-puck till datorn och låter det stå på ett tag (dagar ...) syns det.
En GPS-puck som genererar hopp på hundratals meter alldeles på egen hand är ingen bra GPS-puck, överhuvudtaget! Precis som den Garmin GPS152 jag har inte heller är speciellt bra, av samma orsak.

Jag misstänker, precis som Seawolf, att Garmins algoritm för hantering av WAAS/EGNOS är undermålig. Om du har läst de tidigare inläggen i denna tråd borde du förstå att Garmins problem inte handlar om gamla apparater, utom om högst aktuell utrustning!

mvh Sven-Barry

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: EGNOS - riskfaktor!

Inlägg av SWE54 » lör 15 aug 2009, 21:49

Crazy Ivan lär vara den 360 graders sväng som ryska ubåtar gjorde för att kolla om dom var förföljda av tex amerikanska ubåtar. Man kan inte lyssna bakåt genom sitt eget proppellervatten.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: EGNOS - riskfaktor!

Inlägg av S-B A-son » lör 15 aug 2009, 21:56

SWE54 skrev:Crazy Ivan lär vara den 360 graders sväng som ryska ubåtar gjorde för att kolla om dom var förföljda av tex amerikanska ubåtar. Man kan inte lyssna bakåt genom sitt eget proppellervatten.
Det har jag också hört - men aldrig i samband med onoggrannhet eller andra felaktigheter med GPS. Men Bosse vet säkert alldeles säkert!

mvh Sven-Barry

ALm
Platinamedlem
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 20 apr 2008, 09:42

Re: EGNOS - riskfaktor!

Inlägg av ALm » lör 15 aug 2009, 21:59

En försynt fråga: Behöver ni verkligen en noggrannhet på 5 m med tanke på felen i sjökorten? Fart-och kursinformationen blir förstås stabilare, och man kan givetvis precisionsnavigera till egna naturhamnar.
/ALm

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: EGNOS - riskfaktor!

Inlägg av bosseh » lör 15 aug 2009, 23:30

Ok, jag tyckte det såg ut som enstaka vansinnes hopp.
Men som jag tidigare skrivit är jag ju misstänksam mot Garmins programvara & EGNOS eftersom det nästan uteslutande de som haft den här typen av problem.
Den GPS-puck vi testade var en Sanav GM158 som ska vara ganska ok. Holux ger samma resultat. Men vi hade viss "radioskugga" så mottagningen var inte perfekt.

"Crazy Ivan" är naturligtvis den svänga sovjetisk ubåtar brukade göra. Men det används också som ett utryck för konstiga hopp på GPSen, troligen inspirerat av filmen "Jakten på Röd Oktober"
--
Anledningen till att använda EGNOS är inte bara att förbättra positionsnoggrannheten utan framförallt dess funktion som kvalitetssäkring.

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: EGNOS - riskfaktor!

Inlägg av morg » lör 15 aug 2009, 23:37

bosseh skrev: Anledningen till att använda EGNOS är inte bara att förbättra positionsnoggrannheten utan framförallt dess funktion som kvalitetssäkring.
Falsk säkerhet eftersom egnos hoppar in och ut om du inte är i flygplan!

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: EGNOS - riskfaktor!

Inlägg av bosseh » sön 16 aug 2009, 00:04

morg skrev: Falsk säkerhet eftersom egnos hoppar in och ut om du inte är i flygplan!
Nja, säkerheten minskar inte i alla fall.
Jag har kollat GPS-status en del under sistone och har inte sett att jag tappat signal någon gång. Troligen gör jag det inne i trånga vikar mn då har jag inte tid att titta på plottern ändå.
Helt klart är att jag mestadels har EGNOS och då en bättre säkerhet.

Skriv svar