Såga i rostfrott?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Inlägg: 206
Blev medlem: sön 26 aug 2007, 09:31
Kontakt:

Såga i rostfrott?

Inlägg av blur » lör 18 jul 2009, 10:35

Jag har ett litet beslag på min pulpit som jag skulle vilja såga av.

Det är i sig inget problem att göra det, då det bara är 4 mm tjocka "stag" som man lätt sågar av och filar ner.

Men... hur blir det med "rostfriheten" efteråt? Kommer det att tokrosta? Kan man behandla det på något bra sätt (utan att skruva loss hela pulpiten och ta med till experterna)?

Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem
Inlägg: 232
Blev medlem: sön 03 okt 2004, 22:39
Ort: Västerås

Re: Såga i rostfrott?

Inlägg av sotarn » lör 18 jul 2009, 11:03

Själva materialet är rostfritt rakt igenom så det är inga problem, men se till att använda väl rengjorda eller helst nya filar/sågblad/kapskivor etc. Har du använt verktygen till vanligt stål så kan partiklar därifrån ge ytrost på det rostfria.
//Daniel

Kalle Kula
Diamantmedlem
Inlägg: 260
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33

Re: Såga i rostfrott?

Inlägg av Kalle Kula » lör 18 jul 2009, 12:27

Det kan väl inte skada att pensla med betpasta...samma som används när Du svetsat i rostfritt..

Finns på järnaffärn...kanon för att ta bort rostfläckar med oxå..

Mvh

//OLA//

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Såga i rostfrott?

Inlägg av Maxi33 » lör 18 jul 2009, 12:33

Det finns inget absolut rostfritt stål, det handlar om hur fort eller långsamt det rostar och så finns det en del speciella sorters korrosion som kan drabba alla.

Det viktigaste för blur är att få snittytorna så jämna som möjligt och helst blankpolerade. Ju grövre yta, ända ner på mikroskopisk nivå, desto snabbare rostning efteråt.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Inlägg: 206
Blev medlem: sön 26 aug 2007, 09:31
Kontakt:

Re: Såga i rostfrott?

Inlägg av blur » lör 18 jul 2009, 21:46

Tack för tipsen!

Som vanligt är det bara att tokpolera då :D

PC
Platinamedlem
Inlägg: 179
Blev medlem: tor 31 aug 2006, 16:32

Re: Såga i rostfrott?

Inlägg av PC » lör 18 jul 2009, 22:07

Min far fick i våras svetsat en badbrygga på sin Nimbus (pga skada) och jag förstod att det var något särskilt att svetsa i RF. På vilket sätt är det svårt?

GoranA
Platinamedlem
Inlägg: 139
Blev medlem: sön 24 sep 2006, 07:57
Ort: Stockholm

Re: Såga i rostfrott?

Inlägg av GoranA » tis 21 jul 2009, 18:38

PC skrev:Min far fick i våras svetsat en badbrygga på sin Nimbus (pga skada) och jag förstod att det var något särskilt att svetsa i RF. På vilket sätt är det svårt?
Fick för många år sedan förklaringen av en bekant som var yrkessvetsare att man måste ha en rostfri elektrod (vanlig bågsvetsning alltså) och att den har svårare att hålla gnistan så man får en jämn fog. Har ingen egen erfarenhet.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Såga i rostfrott?

Inlägg av bosseh » tis 21 jul 2009, 19:11

Jag har rostfri tråd i MIG-svetsen och det är inga problem att svetsa. Det blir inte så snyggt men det beror inte på utrustningen ...
Men efter slipning blir det riktigt bra.

Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Re: Såga i rostfrott?

Inlägg av Lasse M » ons 22 jul 2009, 08:48

PC skrev:Min far fick i våras svetsat en badbrygga på sin Nimbus (pga skada) och jag förstod att det var något särskilt att svetsa i RF. På vilket sätt är det svårt?
Svetsning är ett hantverk som kräver övning innan resultatet blir bra. TIG-svetsen ger bäst resultat vid svetsning av RF. Har man inte tillgång till detta så kan pinnsvetsen fungera dock endast med likström dvs med likritare.

Lasse

Tobbe
Guldmedlem
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 05 apr 2004, 17:14

Re: Såga i rostfrott?

Inlägg av Tobbe » tis 04 aug 2009, 12:13

Med tigsvets och väl förarbetade ytor så behövs inget tillsatsmaterial och själva svetsningen är mycket enkel.

Betning är bra men söligt, kommer man bara åt ytorna så går det lika bra med manuell polering.

//Tobbe

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2522
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Såga i rostfrott?

Inlägg av Calle C » tis 04 aug 2009, 21:14

Betning och polering är det som gäller
Calle

Se gla ut

Skriv svar