Gummijolle från Biltema

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Nautihamstern
Diamantmedlem

Gummijolle från Biltema

Inlägg av Nautihamstern » tor 16 jul 2009, 07:35

Jaha, så har det hänt. Jag har blivit med gummijolle från Biltema. Vår gamla trotjänarjolle gjorde en Peter Pan under senaste blåsväder och sågs senast glatt tumlande på väg N/O norr om Ramsholmen i skärgårdshavet. Hoppas försäkringsbolaget har lite förbarmande med oss.

Jag har hittills inte hittat några omdömen om Biltemas jolle förutom ett, där ägaren haft problem med luftslangen och årfästena. Den killen har å andra sidan berättat om sina erfarenheter precis överallt... :?

Erfarenheter av nya jollen till dags dato:
- Pumpslangen var knäckt, antagligen beroende på att den ligger inklämd mellan gångjärnen på pumpen så att den knäcks när man tar pumpen i användning om man inte är försiktig. Biltema bjussade på en ny pump.
- Ena dragkedjans plåtbit (den man håller i när man öppnar eller stänger dragkedjan på förvaringsväskan) gick av på mitten. Skiter väl jag i, jag sätter i ett snöre...
- Eländig bruksanvisning, som vanligt. Ingenting i papperen om den underliga brädan som ska sitta under luftdurken (måste den sitta där? Vad är den till för? Varför väger den så in i h-e mycket?

+ Tre sycken kammare i pontonerna. Om vi släpper ut luften ur förliga kammaren (och kanske ur upplåsbara durken) kan jollen förvaras mellan överbyggnaden och ankarspelet utan att försämra sikten. Jippii!
+ Årorna går att vika åt sidan i sina fästen så att jag och frugan kan sitta på pontonerna vid motorgång och sonen samt hund får dela på bänken och förliga utrymmet. Hittills endast testat hemma på gården, men nån glädje ska ju grannarna ha av båten också :)
+ Luftdurk. Farväl, lattjävlar... Hoppas skeppshundens klor inte gör processen kort med luftdurken.

I morron ska ut på seglats så nästa vecka vet jag lite mer.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Gummijolle från Biltema

Inlägg av Seglaren » tor 16 jul 2009, 08:56

Nautihamstern skrev:
- Eländig bruksanvisning, som vanligt. Ingenting i papperen om den underliga brädan som ska sitta under luftdurken (måste den sitta där? Vad är den till för? Varför väger den så in i h-e mycket?

+ Tre sycken kammare i pontonerna. Om vi släpper ut luften ur förliga kammaren (och kanske ur upplåsbara durken) kan jollen förvaras mellan överbyggnaden och ankarspelet utan att försämra sikten. Jippii!
+ Årorna går att vika åt sidan i sina fästen så att jag och frugan kan sitta på pontonerna vid motorgång och sonen samt hund får dela på bänken och förliga utrymmet. Hittills endast testat hemma på gården, men nån glädje ska ju grannarna ha av båten också :)
+ Luftdurk. Farväl, lattjävlar... Hoppas skeppshundens klor inte gör processen kort med luftdurken.
Jag var mer och monterade grannens nya biltemajolle här om kvällen. Den tunga plastskivan behövs nog för att den uppblåsbara durken inte bara ska resa sig när man pumpar upp kölen, och ge motstånd till kölen skulle jag tro.

Har heller inte provåkt, men synpunkter efter att sett och klämt på den.

- Klämmorna för årorna där bak gick bra på ena sidan, den andra fick man ta i riktigt ordentligt.
- Dyvika kan inte manövreras från insidan.
- Liten diameter på pontoner, inte mycket utrymme i båten. Den är helt enkelt liten, mer jolle än gummibåt. Men det behöver inte vara fel, bara man är medveten om det.

+ Känns robust
+ praktiskt med uppblåsbar durk.
+ priset
+ att de haft vett nog att tona ned Biltemaloggan till ett rätt snyggt svart B istället för BILTEMA i ljjusblått på hela pontonerna :D

Mycket nöje med nya jollen!
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tor 16 jul 2009, 11:17

Jag har en gumijolle med uppblåsbar durk av ett annat fabrikat. Brädan som man skall lägga ovanpå den uppblåsbara kölen(som är som en uppblåsbar, osymetrisk korv) men under den uppblåsbara durken, är för att pressa ner kölen och forma jollens V-botten.

Har aldrig haft nån gummibåt tidigare, men jag fick för mig att uppblåsbar durk var att föredra ur många synpunkter bl.a. ur stuvningssynpunkt än de andra alternativen. Brukar pumpa min durk stenhård.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » mån 20 jul 2009, 08:55

Nu har vi prövat vår nya jolle i praktiken.
- Den är mindre än vår förra. Med två vuxna, inkl. kaptenen på nästan 0,12 ton samt ett barn och hund ser vi ut som en motorförsedd bulle. Den tunga plastbänken är antagligen överflödig och får bli hemma nästa gång.

+ Den är mindre än vår förra. Vi behöver bara släppa ut luften ur luftkölen, luftdurken och främre kammaren så ryms jollen på fördäck utan att störa verksamheten där alltför mycket. Skymmer inte sikten heller.
+ Går faktiskt riktigt bra att ro, fast om man är fler än två får man paddla eller åka motor, det finns helt enkelt inte utrymme att sitta så att man kan ro. Jag måste kolla om den går att vricka.

Javisst ja, försäkringsbolaget förbarmade sig :)

Jag funderar på att övergå till elmotor på jollen, vi ska ju sällan så värst långt med den och vår 20 år gamla tvåtaktare stinker så att hunden börjar nysa och är alldeles för svårhanterlig för matrosen (inget dödmansgrepp, trög å jävlig att svänga med vid högre gaspådrag).
Hur länge kör man månne med en billig elutombordare och ett lite mindre Biltemabatteri, månntro? Jag vill inte lyfta ner något 75 Ah i jollen, blir för tungt.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 20 jul 2009, 10:54

Jag har "forskat" lite bland bekanta.
En Rhino VX-28 på en liten gummibåt gör 2-3 knop och drar 25-30 A.
Har man tex två st 30 Ah SMF batterier (max 10 kg/st) och växlar med bör det fungera bra.
Sen finns det ju olika former av litiumbatterier. Dyrt men smidigt. Kolla bland elcycklarna ...
Om några år har säkert priserna sjunkit.
Eldriften har definitivt en spännande framtid!
Min tanke är en vanlig jolle med ett fast 72 Ah batteri och lite solceller på jollen. Jag vet en som har ett sådant arrangemang, jag har tyvärr inte pratat med honom själv men enl ryktet fungerar det mycket bra.

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » mån 20 jul 2009, 12:08

Jag läste nyligen ett test av elutombordare och där var det Minn Kota 30 som drog längsta strået, till stor del pga sin effektiva propeller. Torqeedo faller ju bort på grund av sitt orimliga pris.

2 st 30 Ah låter vettigt. Jag tänkte mej ett system där jag helt enkelt kopplar in dem som en del av båtens eget elsystem så att de får sin laddning den vägen. Oftast är vi ju ute bara på veckosluten och då hinner solpanelerna gott ladda upp alltihopa under veckan (i så fall 4 x 75 Ah + 2 x 30 Ah).

Nu borde jag bara hitta en begagnad elutombordare.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 20 jul 2009, 14:32

Minn Kota ska visst vara lite bättre men skillnaden är liten. Nypriset skiljer däremot en hel del.
Det blir ju inte mycket drifttid så troligen kan man köpa vilken noName 30 lbs. motor som helst.
Fiskegalningarna kör dubbla 100Ah batterier till de är slut ....

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 21 jul 2009, 09:57

Alternativt batteri
Kanske inte men ett exempel. Detta är ett Litium jon polymer batteri för elcykel. 36V/10Ah alltså lika mycket energi som ett 12V/30A blybatteri men med den skillnaden att all energi kan utnyttjas vilket gör att det snarare motsvarar 45-60Ah blybatteri.
Vikt ca 3 kg mått : 392X85X77 mm livslängd: 500-800 laddningar.
Dyrt? Visst, eller kanske inte om man jämför livslängd, energi och totalkostnad med en ny 4-takt snurra.

Ecoride.se elcyklar

Bild

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » mån 27 jul 2009, 06:50

Ny rapport om jollen:

Den funkar ju utmärkt!
Vi lämnade bort den lilla men tunga bänken denna helg och jollen blev bara bättre av det.
Om man är ensam eller två personer går den flera knop när man ror. Den uppblåsbara durken funkar lika bra som simmadrass och om man välter jollen funkar den som simplattform. När sonen hade kommit på ide'm tog det inte länge förrän badviken hade 3-4 andra jollar som också låg upponer en bit utanför stranden. Han använde en hopfällbar hink i ett snöre med lite sand i som ankare för att inte jollen skulle driva iväg längs stranden. :)

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem

Inlägg av coppertail » mån 27 jul 2009, 08:45

Vad bra att du är nöjd med din nya jolle.

En tanke bara, och en allmän uppmaning. När man vet att ens jolle drivit iväg och står bortom bärgning,,

Ropa eller ring till sweden rescue och berätta. Alltför ofta startas ett sjöräddningsärende när drivande jolle/roddbåt påträffas.
Är dessutom årorna i vattnet och fånglinan saknas eller ligger i jollen ökar ju misstankarna om sjöolycka.

Sorry för offtopic.

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » tis 28 jul 2009, 07:05

Det såg jag som självklart så jag skrev inte ut det. :oops:
Bra att du tog upp saken.
Jag kontaktade MRCC Åbo så fort vi hade röjt upp i båten så att den var sjösäker (bort med alla bojkrokar, ankaren, linor, knivar etc. ur sittbrunnen). De var mycket tacksamma och frågade om vi hade andra problem. Hade vi inte, förutom att jag skulle ha velat segla (hade nyss fått nya skotsystemet fixat, dubbla taljor på sprayhoodtaket) men frun hade brått till bastun i klubbhamnen och ville åka för motor. MRCC hade medlidande med mej men kunde inte hjälpa. :cry:

Skriv svar