Bussningar och dass

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
hjeltman
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 07 jul 2009, 22:53

Bussningar och dass

Inlägg av hjeltman » sön 12 jul 2009, 21:28

Hej!
Jag har precis skaffat mig en Shipman/Albin Accent och har ett par frågor som jag hoppas att någon kan svara på..

1. Är det någon som har koll på dimensionerna på bussningarna till hjärtstocken? Har försökt att gå med i Accentklubben och få lite svar där men det verkar lönlöst.

2. Toalettpumpen läcker. Det är alltså en manuell pump med en vippa som man väljer om man vill pumpa vatten in eller ut. Jag har försökt att kolla efter någon klisterlapp med fabrikat eller liknande men hittar inget. Har även kollat igenom pärmen med info om båten som följde med, men ej lyckats utröna vad det är för toa. Så frågan är väl egentligen om någon har en aning om Shipman använde någon "standard"-toa i sina båtar? Min är byggd -77. Skålen är mer eller mindre fristående och pumpen sitter i två skruv, om jag inte missminner mig totalt. Vad jag behöver är en ny pump eller en packningssats..
Tacksam för svar!
//jh

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Bussningar och dass

Inlägg av peterh » mån 13 jul 2009, 09:30

Jag mailade "saccf@swipnet.se" och fick fram adressen till nya bussningar

Tyvärr fick jag lyfta båten lite extra för att kunna släppa rodret neråt för bytet.

Toan du beskriver känner jag igen, men kan inte hjälpa dig med fabrikat. Fråga
accent-förbundet.

Lycka till, den seglar fint !
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Bussningar och dass

Inlägg av peterh » mån 13 jul 2009, 09:39

Svaret från <borttaget på begäran>

Det finns alltså inga bussningat från denna källan längre.
Senast redigerad av 1 peterh, redigerad totalt 0 gånger.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

hjeltman
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 07 jul 2009, 22:53

Re: Bussningar och dass

Inlägg av hjeltman » mån 13 jul 2009, 17:31

Mm jag har reggat mig på Accentklubbens hemsida och forum, men dom verkar inte vara den mest aktiva klubben direkt.. Man kanske får vänta med ett svar tills det att semestern är klar.

Vad gäller bussningarna så har jag koll på hjärtstocksmåtten, dock inte bussningens ytterdiameter samt tjocklek. Tänkte nämligen att jag skulle fixa dom själv, men det blir väl till att mäta och dona i vinter när allt skall plockas ner...
Tack för svaren i alla fall!
//jh

ALm
Platinamedlem
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 20 apr 2008, 09:42

Re: Bussningar och dass

Inlägg av ALm » mån 13 jul 2009, 18:08

Brydon var ett ofta förekommande toa-fabrikat då Accenterna byggdes. Jabsco köpte senare Brydon. Kontakta Telfa, deras agent i Sverige:
http://www.telfa.se/

Värt ett försök!
/ALm

hjeltman
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 07 jul 2009, 22:53

Re: Bussningar och dass

Inlägg av hjeltman » mån 13 jul 2009, 18:32

Tackar tackar. Har skickat dom ett mejl, hoppas att det ger nått. När jag kollade deras produktkatalog så känns ju typen igen, men det kanske är så på alla marina dass...

Skriv svar