Liten nybörjarbåt m fällbar mast?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Blandkrabban
Trogen medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 13 maj 2009, 17:53

Liten nybörjarbåt m fällbar mast?

Inlägg av Blandkrabban » fre 10 jul 2009, 19:08

Jag har länge gått i båtdrömmar, men tycker att kostnaderna för kajplats+vinterplats+sjösättn osv blir ganska höga i förhållande till själva båtens pris i min tilltänkta nybörjar-prisklass (t ex http://www.blocket.se/vasternorrland/Gr ... 811663.htm eller liknande).

Vi har en liten å-tomt i familjen som jag skulle kunna använda. Tyvärr finns det två låga broar mellan å-tomten och havet. Undrar därför om någon kan rekommendera en liten nybörjarbåt som har fällbar mast?

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Liten nybörjarbåt m fällbar mast?

Inlägg av Seglaren » fre 10 jul 2009, 21:49

Tja, en liten med fällbar mast är ju Sailfish 18: http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=1133
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

MartinM
Diamantmedlem
Inlägg: 402
Blev medlem: fre 02 dec 2005, 15:38

Re: Liten nybörjarbåt m fällbar mast?

Inlägg av MartinM » sön 12 jul 2009, 10:51

Som vanligt är första frågan vad du skall använda båten till?
Vill du sova över eller bara dagssegla?

Många mindra båtar går enkelt att att masta på endast 2 pers utan kran. Även lite större båtar som kappseglats har ibland förberets för detta.
Några exempel CB66, Express med rätt mastfot.
Gemensamt är att båtarna är relativt små, har mastfötter som är anpassade för det samt är partialriggade.
Proceduren är lätt, fäst vant samt mastfot, en person lyfter masten, den andre drar i förstag eller ett fall för att resa masten, fäst förstag och spänn vanten.

Sedan så såg jag instruktionsboken till en Dehler 34 där de använde spinacker bomen på ett klurigt sätt och mastade på! Skulle dock inte rekomendera så stor båt, men det är upp till dig hur jobbigt det får vara.

Blandkrabban
Trogen medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 13 maj 2009, 17:53

Re: Liten nybörjarbåt m fällbar mast?

Inlägg av Blandkrabban » sön 12 jul 2009, 19:18

MartinM skrev:Som vanligt är första frågan vad du skall använda båten till?
Vill du sova över eller bara dagssegla?
Jag tänkte ta mina första, trevande steg ut i vattnet med den. Har tänkt mig dagseglingar, men elementär sovmöjlighet i klass med mindre vandringstält hade ju inte varit i vägen. Jag har provat rena jollar tidigare (Laser och Topper) men tycker inte om den "baljiga" känslan, utan vill ha något med mer stabilitet.

Det måste gå att fälla upp masten på vattnet, dvs jag vill kunna puttra under de båda nämnda låga broarna och sedan resa masten när jag kommit till å-mynningen. Dessutom vill jag kunna hantera masten själv, eftersom bekantskapskretsen har absolut noll intresse av segling.

kallekula777
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 15:57

Re: Liten nybörjarbåt m fällbar mast?

Inlägg av kallekula777 » ons 22 jul 2009, 20:01

De flesta engelska småseglarna brukar ha sina master i tabernakel där mastfoten är fäst med två bultar- man lossar den undre och masten hänger i den övre och kan fällas. Ex. hurley, vivacity, alacrity mfl. Det är bara att fästa fallet i fören, lossa förstaget och släppa efter med fallet och fälla bakåt.

Feffe
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 27 jul 2009, 22:52

Re: Liten nybörjarbåt m fällbar mast?

Inlägg av Feffe » ons 05 aug 2009, 20:43

Hej
om man smidigt, säkert och själv skall resa och ta ner masten skulle jag föreslå att du kollar hur många holländska seglare löst problemet. Förutom en stadig mastfot med genomgående bult har de monterat toppvanten (stållinorna som håller masten på sidorna och som går högst upp i masten) så att vantskruvarnas däcksfäste är monterade i en rostfri stålförhöjning så att vantskruven kommer upp i samma nivå som mastbulten. Masten kan då fällas utan att riskera att den ger sig av åt ena eller andra hållet. I detta system ingår också en V-formad rörkonstruktion som vid segling ligger innanför relingen på fördäck. V-spetsen ligger alltså i fören, och de båda V-ändarna har genomgående bultar enligt samma princip som mastfoten. När masten skall fällas fästes förstaget i V-spetsens ovansida, och en lina dras från V-spetsens undersida och vidare till en winch. När masten sänks kommer V-konstruktionen resa sig, och man har då kraft att kontrollera sänkningen. På motsvarande sätt går det att wincha upp en liggande masten.
Lycka till med lyckligt seglarliv - oavsett mastfällerirutin.

Feffe
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 27 jul 2009, 22:52

Re: Liten nybörjarbåt m fällbar mast?

Inlägg av Feffe » lör 26 sep 2009, 15:50


Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Liten nybörjarbåt m fällbar mast?

Inlägg av Mats Brage » tis 29 sep 2009, 18:16

Hej,

Du kommer nog ned i pris om du tittar på engelska/holländska/franska båtar eftersom andrahandsvärdet är lägre i Sverige än för mindre båtar som tillverkades för den svenska marknaden.

En båt du kan kolla på är Albin 57. Det finns en lite klubb som har en hemsida med bl a tips om hur man hanterar fällning av mast. Vissa båtar har gångjärn vid mastfoten för att underlätta hanteringen

Hälsningar

Mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem
Inlägg: 314
Blev medlem: lör 03 apr 2004, 06:32
Ort: Göteborg

Re: Liten nybörjarbåt m fällbar mast?

Inlägg av J@nne » lör 03 okt 2009, 07:20

På temat lätthanterad nybörjarseglare kan du kika på en F 12 Fajak.
http://www.blocket.se/dalarna/F_12_sege ... ?ca=15&w=3

Skriv svar