Plotter för ca sex, sju tusen kronor?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Re: Plotter för ca sex, sju tusen kronor?

Inlägg av S-B A-son » sön 12 jul 2009, 19:51

Nog kan man ge signaturen Jaramaz rätt i att det är ytterst tveksamt när SH inte vill "täthetsklassa" sin plotter. Varför kan man undra? Att Gunnar och tusen andra inte har fått problem är ju fantastiskt fint.

Jag tror att SH helt enkelt inte klarar det konkurrenterna klarar! Därför bristen på klassning. Att det sedan bevisligen är good enough för många är ju naturligtvis helt OK. Men man bör vara på det klara med vad man köper.

mvh Sven-Barry

Lasse M
Diamantmedlem

Inlägg av Lasse M » sön 12 jul 2009, 20:20

Såg annons för Standard Horizon i PBO där man lämnade 3 års "fuktighetsgaranti". Finns det någon annan plottertillverkare, med eller utan IP-klassad utrustning, som lämnar samma typ av garanti?

Lasse

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 12 jul 2009, 21:22

Ja jag tyckte 3-års garanti är viktigare än en klassning. Jag hade en Nexus/Silva hand-VHF som var IP-klassad. Kontakten för headset var tätade med en liten plupp. Efter några veckor vill inte pluppen sitta kvar. Vad hjälper det då att den är IP-klassad? Garanti är bättre.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 01 aug 2009, 12:50

Det blev en Eagle...
For till båtfirman som "tyvärr har vi väldigt dåligt med plottrar nu, de har svårt att leverera". Men just Garmin 520 och Eagle 642c hade de utställda, och det är mellan Garmin och Eagle det stått och vägt för mig. Bägge med femtums skärmar. Jag gjorde som jag tänkte från början och tog Eaglen. Den var en tusing billigare. Sen så gillar jag av nån märklig anledning inte Garmins kortutseende, den layouten gör mig arg! Och Navionics som man ska ha i Eagle är det som mest liknar papperskorten så det var en till fördel, det var mest Navionics jag lite bestämt mig för, mer än vilken plotter jag ville ha.
Sen har det ju skrivits en hel del om att Garmin har jäklats, eller om det är deras sjökort eller bäggedelarna, så det avskräcker en liten aning...
Skärmen på den här Eaglen är en 256-color TFT Display, jag tyckte den faktiskt var aningen ljusare än Garmins, och försäljaren sa oxå att Eagle var kända för att synas bra i solen. Det var molnigt ute, och inte gick det att ta ut plottrarna heller, jag tror inte det går att köra den här på batteri, har inte kollat än. Magfeelingen sa direkt Eagle, nu när jag kunde titta på dem bredvid varandra. Svensk manual följer med i alla fall.
Jag tycker inte fem tum verkar så pyttigt ändå Det måste funka hur bra som helst i de farter en segelbåt rör sig i. I alla fall min...

Apropå ingenting så sa de att Garmins 420 var så populär att de inte gick att få tag på.

Jag betalade 4900 kr för plottern, hade jag skickat efter hade jag sparat en femhundring typ. Skönt ändå att köpa på hemmaplan.

Nu måste jag ner o montera. Tack för alla tankar ni bidragit med. Sen återstår att se om jag tycker det var ett bra köp eller inte. :D
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 02 aug 2009, 18:01

Jag monterade "grunkan" idag, tyckte det bliv väldigt bra, hittade de viktigaste inställningarna, ändrade djupsiffrorna från fot till meter och farten till knop. Baylinergrannen kollade lite om det gick att ändra så prickarna blir större, det går i hans Navman. Det här är ju en Eagle med Navionics kort. Någon som vet om det går att ändra?

Det gick att se vad som visades på skärmen när solen lyste rakt på den. Fast om det var lika bra som Garmin vet jag inte. Fem tum är ganska fjuttigt jämfört med laptopskärmen, men det funkar säkert bra ändå eftersom jag kan ha den i sittbrunnen.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 02 aug 2009, 21:23

Jag tror du har fått en bra plotter som kommer att glädja dig mycket framöver. Se bara till att använda den och ha instruktionsboken i närheten. Den kan säkert väldigt mycket som man inte har användning av men det finns också små guldkorn som man hittar efter et tag.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 03 aug 2009, 09:38

Bland det första jag hittade var att kunna sätta "korset" på ett ställe i kortet, nära eller långt bort, sen visas ett rött streck hur jag ska styra för att komma dit, skitenkelt tom för en datadyslektiker. Det jag ska försöka komma på nu är hur jag får fram VMG till samma punkt, om jag måste kryssa dit.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tis 04 aug 2009, 21:22

Hej
Jag har bytt.
Finns beg. Garmin 182C.
Så har du hälften kvar, skicka pm vid intresse.
Calle

Se gla ut

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » mån 10 aug 2009, 11:12

Guitar Nilsson skrev:Jag monterade "grunkan" idag, tyckte det bliv väldigt bra, hittade de viktigaste inställningarna, ändrade djupsiffrorna från fot till meter och farten till knop. Baylinergrannen kollade lite om det gick att ändra så prickarna blir större, det går i hans Navman. Det här är ju en Eagle med Navionics kort. Någon som vet om det går att ändra?

Det gick att se vad som visades på skärmen när solen lyste rakt på den. Fast om det var lika bra som Garmin vet jag inte. Fem tum är ganska fjuttigt jämfört med laptopskärmen, men det funkar säkert bra ändå eftersom jag kan ha den i sittbrunnen.
En fråga: kan din eagle presentera AIS information ?
Och i så fall, är presentationen vettig ?

Jag köpte en garmin 525 bl.a. för dess AIS stöd. Men jag är tämligen besviken på
det tröttsamma menysystemet i garminen, och dess idiotiska hantering av AIS.

Så jag funderar så smått på att byta .. Nån som vill ge ett bud på en 525 ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 10 aug 2009, 12:48

Har inte sett nånting om AIS i manualerna...
VMG funkar busenkelt.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tis 11 aug 2009, 08:43

peterh skrev:[

En fråga: kan din eagle presentera AIS information ?
Och i så fall, är presentationen vettig ?

Jag köpte en garmin 525 bl.a. för dess AIS stöd. Men jag är tämligen besviken på
det tröttsamma menysystemet i garminen, och dess idiotiska hantering av AIS.

Så jag funderar så smått på att byta .. Nån som vill ge ett bud på en 525 ?
Nix & nix, dvs
Eagle 642 (?) kan inte presentera AIS.
Nix, jag bjuder inte på en G 525.

Du vänjer dig nog vid menyerna, de flesta moderna plotters har ett övermått av menyer (sparar kostnadsdrivande knappar). Garmin brukar anses vara bra i det avseendet, Raymarine kan ha den bästa hanterbarheten (?? och högsta priset? - det finns nog fler utmanare på den skalan!), men det finns många fabrikat som tar upp tävlan. Som så ofta blir det en kompromiss - inte alltid den bästa, tyvärr.

En gissning är att bra och vettig integration av AIS kommer med nästa generations plotters (dvs 1-2 generationer efter G525). Det är mycket information som skall hanteras, användare skall kunna filtrera på bra sätt osv. Priserna på AIS skall helst ner också ...

Skriv svar