Plotter för ca sex, sju tusen kronor?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Plotter för ca sex, sju tusen kronor?

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 07 jul 2009, 10:15

Helt sjukt så får jag lite drygt 7000 kr för mitt kommande radiosvammel. Tanken slog mig att skaffa nån sorts plotter för gaget.
Har ni förslag? Jag vill ha den laddad med sjökort också som inte blir omoderna direkt...
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

bosseh
Diamantmedlem

Re: Plotter för ca sex, sju tusen kronor?

Inlägg av bosseh » tis 07 jul 2009, 18:09

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tis 07 jul 2009, 20:31

Ack ack akta dig det för sådant skräp som inte är vattentätt. Deklarerat enligt sedvanlig IP-norm skall det vara, den tillverkare som inte uppger vilken täthetsgrad de uppfyller är inte att lita på.
Men billiga kan de vara! Ingen slump, det är det aldrig.
(Å, jag hör redan hur det framförs att generalagenten utlovar x års fuktfrihet. Visst, visst, jag har 6 eller 9 års rostgaranti på min bil; värdelös är den med - garantin, inte bilen).

Nä, som vanligt får du bestämma var och hur du tänker använda plottern. Rorkult, jaha, var tänker du ha plottern då? Och hur vill du använda plottern? Istället för, eller bara när det kittlar?

Vilken precision kräver du? (100 m, 10 m eller 3 m ?).

Faktum är, en bra plotter är helt fantastiskt bra att ha.
Tänk igenom istället för att köra "lägsta pris".

Förra året var du inne på Eagle (Lowrance) 5". Var det bara priset?
De finns att få nu till nersatt pris, Lowrance har lanserat en ny serie. De fick problem med .... för låga priser.

Det finns många bra tillverkare: Garmin (extrapris på många modeller! 420 tex, eller de äldre som inte stödjer Vision), NorthStar, Raymarine (lite dyra), osv.
Kartdata - kolla priserna, de sjunker kraftigt nu. Navionics (Lowrnce, Raymarin ...) sänkt på både Gold och Platinum.
vilken data vill du ha i plottern?
foton? (Vision, Platinum, ..)
Extra info om hamnar?
Eller plan vanilla --- Gold, G2 osv.

Men akta dig för sån skit som inte är vattentät.

/J

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tis 07 jul 2009, 20:39

Instämmer med Jaramaz, icke vattentätt gårt bort direkt.

Jag vill också slänga in minst 5" skärm om möjligt, inte gärna Garmins 2009 sjökort ( :mrgreen: ), och snabb processor.

Vi har en bra plotter, en Navman Tracker. Mycket ljusstark och skarp skärm, har hittills aldrig stött på ett solsken som gör att man inte ser den.

Men den är ruskigt seg på att rendera terräng när man scrollar i båtens riktning. Något som faktiskt kan skapa litet fara och färde när man ångar fram i 7+ knop i trånga farvatten och plottern uppträder som en tidig version av Windows 3x, dvs det händer ingenting på 10 sekunder.

Så snabb processor är nog en bra grej, kanske alla moderna plottrar har (förutom min då :roll: :lol: )

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 07 jul 2009, 21:16

Går bort och går bort?

Min Standard Horizon går utmärkt, trots en del rätt blött väder. Och det finns åtskilliga som haft dem i långa tider. S-H är ju inget litet skräpmärke direkt.
Personligen är jag glad att jag inte valde en IP-klassad Garmin - den här visar i alla fall rätt!

Handen på hjärtat - är det inte litet av den sedvanliga oviljan att våga köpa (ur vår svenska synpunkt) udda märken?

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 07 jul 2009, 22:00

Finns det plotters som inte är vattentäta? Det är väl alla även om inte alla är IP-klassade. Tre års vattentätsgaranti är bra. Vilka plotters som håller tätt efter 5 år är omöjligt att veta men man kommer säkert att ha köpt en ny efter den tiden. Plotters kommer att utvecklas.
Titta på hur enkel plottern är att använda, är den intuitiv eller måste man ta fram instruktionsboken?
Kolla också kostnaden för sjökort. Vad kostar de och hur mycket kostar uppdateringar. Den totala summa kan skilja en hel del.
Antal portar är också viktigt. Räcker det för DSC, AIS, Ekolod, Autopilot, dator osv.

marcusli
Platinamedlem

Inlägg av marcusli » ons 08 jul 2009, 08:26

Min IP klassade Northstar explorer (Navman) tog in fukt varvid skärmen blev immig efter en lätt regnskur (ett par mån gammal), min icke IP klassade SH har hitills klarat sig galant trots värre väder - peppar peppar.

Till Northstars fördel skall sägas att de bytte ut den utan tjafs, trots köpt i USA.

SH CP300i som jag har, har en excellent upplösning på skärmen och en massa NMEA portar att ansluta all upptänklig utrustning till / från, samt 50 kanalsmottagare med snabb fix - ett pra köp i denna prisklassen. Vill man inte ha ett uddamärke har väl Garmin 3006 & 3010 varit på utförsäljning hela våren till bra priser, tyvärr får man väl isf med den numera (ö)kända garmineffekten på köpet?
Seglar Forgus 321 - 1992

richardk
Guldmedlem

Inlägg av richardk » tor 09 jul 2009, 07:08

Går också i plotter funderingar och lutar åt att det blir en ur Lowrance nya HDS serie. Finns erbjudanden nu där de säljs med NauticPath sjökort till lockande priser. Undrar bara över om någon har erfarenhet av dessa kort? Bra eller dåliga jfrt med Navionics eller Garmin?

Och funderar också på om jag ska köpa med plotter med ekolod eller ej... känns somom behovet av ekolod minskar om man har plotter som visar var man är. Nån som har synpunkter..

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tor 09 jul 2009, 07:46

Finns det plotters som inte är vattentäta? Det är väl alla även om inte alla är IP-klassade. Tre års vattentätsgaranti är bra.

VIlket visar den totala bristen på insikt i frågan:
1) Ingen plotter är vattentät. Det är en gradfråga, vilken graderas med tex IP-klassning.
2) splash-proof är en intetsägande deklaration som inte binder tillverkaren till något.
3) x års vattentätsgaranti .... och hur är villkoren då? Finns generalagenten då? Och hur ser det ut om 5 år?

Standard Horizon plotters har utmärkta prestanda och pris utom i två avseenden:
- bristen på deklarerad grad av vattentäthet.
- dålig monteringsanordning (fot). Passar dock bra på motorbåtar, motorseglare osv.

I ljuset av detta är Gunnars val av plotter helt naturligt.

För Håkans del är situationen helt annorlunda: öppen sittbrunn, rorkult, ... då är SH ett val bara om den endast skall vara nere i salongen (som Bosse fö hävdat att han använder sin, aldrig skall den se dagens ljus ...).

Om Standard Horizon rent allmännt är ett skitmärke eller ej, spelar ingen roll. När det gäller SH GPS-plotters väljer de att inte använda internationella normer för vattetäthet. Normer som används aktivt i Europa, USA osv. Skälet till SHs ovilja är uppenbar, det krävs ingen större begåvning för att inse detta (historien är full med sådana undanmanövrar i deklarationer. Någon som kommer ihåg de vattentäta klockorna?)

Tyvärr har alla (alla tre) stora leverantörer av kartadata diverse problem. Personligen vill jag inte bli bunden av en och sama leverantör av både plotters och kartdata (som Garmin), det öppnar för en väl stark styrmöjlighet av konsumenternas möjligheter. Å andra sidan är just Garmin ledande när det gäller plotterprestanda (som Q var nne på, seg processing känns inte kul). Garmin har också ett mycket bra rykte om utbyte av felaktiga enheter (525 förra året var välkänd, alla som krävde byte tycks ha fått det).

Flera olika plottertillverkare stödjer Navionics eller C-MAP, som bägge är utmärkta.

För Håkans del: det är dina krav på plottern, hur du tänker använda den, som styr vilken plotter du väljer.
Som jag anfört tidigare så är det ett mycket stort lyft att ha en GPS-plotter kontinuerligt tillgänglig (och papperskortet i reserv), speciellt jämfört med motsvarande funktionalitet på PC (SeaClear eller liknande + scannade kort).
Det är viktigt att kunna nå (manövrera) plottern, och att se alla detaljer på skärmen (storlek, och i viss mån upplösning), speciellt med ökande ålder och därmed förändrad synförmåga!

Priser?
* Det finns gott om erbjudanden på den svenska marknaden. Konsumentlagen gäller, och sedvanliga garantier.
* Priserna i England är lägre, det finns flera alternativ. Inom EU, så vissa möjligheter finns.
* I USA är priserna ytterligare låga, glöm inte skatt och transportkostnader. Speciellt lönsamt på vissa modeller, och absolut om man själv är på besök.
* det finns försäljare i KIna etc som verkar ha ännu lägre priser.

/J

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tor 09 jul 2009, 07:58

richardk skrev:Går också i plotter funderingar och lutar åt att det blir en ur Lowrance nya HDS serie. Finns erbjudanden nu där de säljs med NauticPath sjökort till lockande priser. Undrar bara över om någon har erfarenhet av dessa kort? Bra eller dåliga jfrt med Navionics eller Garmin?

Och funderar också på om jag ska köpa med plotter med ekolod eller ej... känns somom behovet av ekolod minskar om man har plotter som visar var man är. Nån som har synpunkter..

Hej,

Lowrance nya HDS serie har bättre processing än den tidigare serien (och integrerade antenner/mottagare), samt högre pris. De är nog alldeles utmärkta.
Köper du en så ny-utvecklad modell är det dumt att satsa på NauticPath, köp riktiga Navionics-kort istället (vill du spara pengar är det bättre att köpa från förra serien som lanserades 2007, och använda Navioncskort)
Lägsta prix för NauticPath är väl 500:- för halva Europa ungefär.
Navionics Gold för i stort sett hela Sverige kostar ca 2000:- (XG44).
Det går att få Navionics Platinum för ungefär samma pris (Platinum har foto, utökad hamninfo osv), allt i England (de lägre piserna kommer väl till Sverige 2010), går utmärt att köpa per postorder därifrån.
HDS klarar det nya utökade formatet, Platinum+.
(Behöver du öht all denna hamninfo? Fotohantering osv gör det hela mycket segare. Foto över hamnar kan var bra i England med stora hamnar, tidvatten och en massa lokala variationer som kan vara svåra att visualisera från en vanlig sjökortsbild. I Sverige behövs inte så mycket av detta).

Med Navionics får du med Hydrographicas kort också.

GPS-plotter minskar inte nämnvärt behovet av ekolod. Köper du integrerat är extrakostnaden liten, frågan är väl mest om det är ett sådant ekolod du vill ha? Har du inget nu, och halvt funderar på att köpa så är det onekligen ett alternativ.

Har du, eller avse ha, en komplett instrumentuppsättning (vad det nu är) så är det värt att tänka över hur de olika instrumenten skall kommunicera med varandra.

ole
Diamantmedlem

Inlägg av ole » tor 09 jul 2009, 10:41

Vad med den här då?? Raymarine A50D Silver

http://www.bluev.co.uk/raymarine-a50d-s ... -576-p.asp

Forex ska ha 7 497 kronor för dom punden nu.

Då det är special offer - då bliver den nog än billigare efter 30. juli............. :roll: :mrgreen:
ole

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tor 09 jul 2009, 14:16

Vad med den här då?? Raymarine A50D Silver
http://www.bluev.co.uk/raymarine-a50d-s ... -576-p.asp
Forex ska ha 7 497 kronor för dom punden nu.
Jorå, Raymarine är bra. Lite dyrt för en 5" skärm, och så är det, Raymarine plotters är dyra.
Nu har Raymarine lagt till att de förladdar in hela Europa sjökort (med diverse undantag, men i stort sett allt). Tyvärr sägs det inte klart ut vilka kort det är, är det Navionics Gold eller ? (Gold är minimi-nivån tycker jag). Läser man texten i länken så är det troligtvis inte Gold. Så då får man komplettera, á ca 2 kSEK. (Jo, dyrt blir det)

Den absolut största fördelen med Raymarines navigatorer är att det interfacar Raymarines andra instrumnet med SeaTalk, vilket är bra - om man har eller kommer att ha sådana.
En annan fördel är att Raymarine inte snålar på processorkraften (vilket alla andra tycks göra), så det borde gå att köra också Platinum, kanske till-och-med Platinum+ (inte denna modell, visar att den är lite gammal).

Själv tycker jag att man skall ha minst 5", helst 8-10". Då blir det läsbart med bara en snabb blick. Men så skall man hitta någon plats för grejorna också, vilket begränsar.

Men, i det stora hela, ett bra pris för en Raymarine, som går att köra direkt.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 09 jul 2009, 17:21

Svårt som f-n att välja... Jag skulle montera den i sittbrunnen med visst skydd av vindrutan. Att ha den vid kartbordet blir ju ungefär som med laptopen. Jag tror jag vill ha så lite finesser som möjligt. Jag vill se var jag är, en pekare som visar vart jag är på väg, farten, och möjlighet att zooma. Det räcker.
Jag skulle gärna velat ha en kartbild som ser ut som sjöfartsverkets kort, men det finns väl inte.
Ekolod köpte jag ett i vintras, men har pino nog inte orkat montera...
Autopiloten är en Raymarine St 4000, men att koppla ihop dem känns inte som nåt jag vill göra...
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

ole
Diamantmedlem

Inlägg av ole » tor 09 jul 2009, 20:51

Ja - det är ju ditt val - men ett lod som inte är monterad kan man ju sälja ..............

Det är antagligen något Silver kart på nämnda Raymarin - det kan ju va därför det heter silver......
ole

ole
Diamantmedlem

Inlägg av ole » tor 09 jul 2009, 21:02

Dom har ju den här också - om du kan sno dig en karta........

http://www.bluev.co.uk/raymarine-a65-682-p.asp

Tror den ligger på runt 10000 kr i Sverige - men du får titta själva.
Lycka till.
ole

Skriv svar