Nexus trippelgivar NO-GOOD!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Mr Q
Diamantmedlem

Nexus trippelgivar NO-GOOD!

Inlägg av Mr Q » lör 04 jul 2009, 19:52

För er som överväger Nexus startpack 3, kan jag meddela att det fjöniga lilla skovelhjulet ej fyller sin funktion. Den visar markant högre fart på babords halsar än styrbords, trots midskepps montering och millimeterinriktning i rotationsled.

Något jag misstänkte och frågade om innan, men givetvis fick överslätande svar från butiken.

Så kan jag bidra med något i erfarenhetsväg så är rekommendationen enkel:

-Köp INTE Nexus startpack 3 utan hellre 4!

Som grädde på moset gillar inte den trådlösa vindgivaren regn, då börjar displayen snurra fullständigt irrelevant och visa vindstyrkor uppåt 40 m/s. Så slutsatsen är tyvärr att köp inte alls Nexus utan titta på andra märken innan du bestämmer dig.

Mvh /Q
Bild

LasseT
Guldmedlem

Re: Nexus trippelgivar NO-GOOD!

Inlägg av LasseT » lör 04 jul 2009, 22:44

Hmmn, jag har sett samma tendenser dvs att den visar olika fart på olika halsar. Hat hittills hänfört det till "det måste vara ström här". Har också exakt midskepps montering. :evil: också då får man köpa o installera separat logg givare. Har inte testat vindmätaren i regn än.

Lasse
Contrast 36

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » sön 05 jul 2009, 06:08

Tyvärr har du säkert som jag borrat upp befintligt skrovgenomföring från 43 till 51 mm, så nu lär man få jobba för att få ned den 8 mm. (eller skita i det)

Jag kommer snacka med Nexus på måndag, kanske kan man vrida givaren för att kompensera? Jag har lusläst manualen för att hitta kalibrering beroende på bog. Verkar inte finnas på dessa litet enklare Nexus instrument, utan först på NX2-serversystemet.

Som tur var har man ju gps-plottern. Men som i 9 fall av 10, när man anar att någonting är skumt, kan man ge sig den på att det inte blir bättre med tiden.

LasseT
Guldmedlem

Inlägg av LasseT » sön 05 jul 2009, 07:40

Jag ska också stöta på Nexus :x Det lär inte bli bättre av sig själv precis som du säger.

Jag har filat upp ett gammalt hål som var ca 48mm, det satt en gammal ekolodsgivare där. Har även en gammal loggivare som jag kan byta, undrar / hoppas den är 43mm då skulle jag kunna behålla trippelgivaren o endast använda den för ekolod o temp.
Contrast 36

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » sön 05 jul 2009, 10:09

Tråkigt, tyckte själv att den såg kass ut och bestämde mig för NX2 med 43 mm givare och detta får en att känna sig lite bättre.

Dock tycker jag lodet är kasst, visar alla möjliga djup.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » sön 05 jul 2009, 11:13

Orsaken att jag valde ett startpack var att på förra båten hade vi ett fullödigt NX2-system med bl.a. elektronisk kompass, gps och fem instrument på panel. Men jag konstaterade att det endast var ett multiinstrument och vinddatan som vi använde. Steering pilot fattade jag aldrig vad den skulle vara bra för. Det fanns t.o.m. resetknappar i sittbrunn.

Men NX2-servern har en bra feature och det är datakabeln. Så kan man koppla PC:n till servern. Dessutom hade den en vanlig hederlig kabel till vindgivaren vilket antagligen var orsaken till att åtminstone vindinstrumentet alltid fungerade. Däremot hade faktiskt den bredare fartskoveln (den som visar samma fart oavsett bog) större benägenhet att växa igen med snäckor. Kanske för att skovelbladen har större area att fästa på? Men det var ingenting som inte en dykning med mask under båten fixade.

Kenta
Platinamedlem

Inlägg av Kenta » ons 22 jul 2009, 08:53

Jag gick också på Nexus drive i höstas, och köpte Startpack 3.
Efter att ha fått krångla hela våren, med deras ointresserade support, samt skickat WSI-boxen till dem och bytt givaren en gång, kan jag efter 4 veckors semester summera Nexus Stratpack 3 som bara SKIT!
Wind: Visar inte något värde under 50% av tiden. Och det verkar som den när den visar något värde så är det alldeles för lågt. Låg inblåst på Bullandö, grannbåtarna hade upp till 20 m/s i byarna, mitt instrument kom upp i max 14,6 m/s.
Lod: Tappar signalen från givaren titt som tätt. Djupangivelser går inte att lita på. Inloppet till Kolnäsviken (3,6) visade lodet 10 m. Kan när man ligger vi brygga visa mellan aktuellt djup och upp till 40 m. Jag har bildbevis där lodet visar 0,4 m när jag seglar i 5,42 knop med en båt som sticker 1,7 m.
Logg: Visar konstant c:a 2 knop för mycket. En kalibreringsfråga men jag har inte orkat fixa det, för skiten ska ut ur båten i höst.
Så köp inte Nexsus startpack 3 med Triducergivaren, ni kastar bara pengarna i sjön.

En tröttare
Kenta
Det var bättre förr, längre tillbaka
Det var bättre förr, längre tillbaka!

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » ons 22 jul 2009, 09:45

Kenta, har du monterat servern framför masten med mottagaren långskepps, dvs pekandes framåt? Själv flyttade jag den från motorrummet till främre garderoben. Det blev stor skillnad. Nu har jag signal hela tiden och faktiskt bara när det ösregnar/åskar försvinner den (vilket iofs är ganska dassigt).

Men triducergivaren är s-k-i-t. Det kan jag också skriva under på. Jag fick också flasha om min MSI-box och fick en helt ny vindgivare, för den jag köpte hade fel mjukvara. Nexus borde jobba litet mer med sina ÅF så att de inte lägger ut grejor med gammal mjukvara på hyllorna.

Bild

Kenta
Platinamedlem

Inlägg av Kenta » ons 22 jul 2009, 12:56

Hej Mr Q!
Inte någonstans i Nexus, reklam eller monteringsanvisningar står det något om att WSI-boxen måste sitta för om masten. Långskepps JA.
Inte heller deras återförsäljare nämnde ett ord om för om masten. Däremot när man bråkat tillräckligt med deras support så kommer det förslaget fram.
Däremot så är Nexus väldigt stolta över att deras radiosändare från Windgivaren når 200 m. Så jag har 185 m tillgodo.
Alla har inte ett skott att sätta WSI-boxen långskepps för om masten.
Ha de
Kenta
Det var bättre förr, längre tillbaka

Mats Brage
Diamantmedlem

Inlägg av Mats Brage » ons 22 jul 2009, 18:35

Hej

Installerade ett NX 4 paket och min logg och lod fungerar nästan utan anmärkning. Tog tid pe en given distans och min plotter visade c:a 0,2 knop för snabbt och loggen något för långsamt, Dock har jag inte exakt mätt upp att den är monterad helt långskepps (men någon större avvikelse lär det inte vara). Så just i det fallet har jag inga större problem,

Vindmätaren däremot är direkt dålig - jag har monterat den vid mastfoten, och har jag tur visar den vindangivelse c:a 50% av seglad tid. Bytt batterier utan skillnad.

Jag vet att dom hade problem tidigare och när jag köpte NX4 paketet frågade jag specifikt på supporten om problem var avhjälpta, vilket dom garanterade.

Nästa gång som jag behöver köpa nya instrument kommer det nog inte att bli Nexus, utan ngn annan tillverkare som levererar kvalité från början.

Mats
Scanner 391 nr 142

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » ons 22 jul 2009, 20:36

Jag förstår fortfarande inte att folk envisas med att köpa Nexus trådlösa vindgivare då alla känner till att det är problem med den. Skaffa den med kabel istället så slipper ni alla problem.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » ons 22 jul 2009, 20:51

Jag var också inne på att reklamera den trådlösa vindgivaren och satsa på en kabelvariant istället. Tyvärr marknadsför inte Nexus något annat än detta trådlösa härke, men faktum är att vindgivaren funkar mer eller mindre utan anmärkning efter montage i främre garderoben. Det har hänt en gång att jag tappat signal och det var i samband med ösregn som faktiskt var i ett åskväder. Så det finns en teoretisk chans att det var spänningar i luften som spökade.

Undrar om Nexus läser detta? Det kan inte vara skoj att sälja en produkt som de allra flesta kunder verkar ha problem med.

Kenta
Platinamedlem

Inlägg av Kenta » mån 03 aug 2009, 13:21

Hej!
Jag var till min ÅF och reklamerade hela Startpack 3 med den förbannade Triducergivaren.
Han tog kontakt med Nexus, som kände till mina problem. På torsdag em kunde jag hämta ut nya givare NX2 Lod och NX2 Logg med genomföringar.
Så troligen är Nexus väl medveten om att Triducern inte fungerar, och heder åt dem att de försöker rätta till problemet.
Så jag tänkte byta till NX2 Lod i helgen, men det passar inte i genomföring. NX2Lodet har en styrtapp som det inte finns urtag för i Triducerns bordsgenomföring.
Men det blir spännande till våren, för de nya givarna ska vara kompatibla med WSi-boxen enl. Nexus. Även om kabelfärgerna i stämmer.
Så jag får väl segla på känn det här året och kolla farten på GPS:en.

Ha de
Kenta
Det var bättre förr -längre tillbaka

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » sön 09 aug 2009, 07:34

Vi konstaterade igår att vi har ganska exakt 1 knops skillnad mellan styrbord och babords halsar. Kryssar vi i ca 6 knop visar den 5,5 på babords halsar och 6,5 på styrbords.

Sen missvisar den olika i olika farter, så kalibreringen fungerar inte. Den delen kan möjligen bero på beväxning, men jag har dykt med svamp ett antal gånger och försökt få rent, så det är gränsfall att det är beväxningsproblem.

Summa summarum, om du ska gå på ett Nexussystem, skaffa ett med en separat logg och ekolod, för triducer är som rubriken antyder: -No good! :mrgreen:

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » sön 09 aug 2009, 09:17

Kanske är 1 knop lite mycket men de flesta båtar går fortare på styrbord och högre på babord.

http://www.blur.se/2009/02/09/wind-shee ... r-fiction/

Skriv svar