Dragit av bultskalle... (ja ja maskinskruv då)
Dragit av bultskalle... (ja ja maskinskruv då)
Jag har dragit av en bultskalle... (ja ja maskinskruv då)
http://imagecloset.com/view25/3ae276822 ... 629193.jpg
http://imagecloset.com/view25/280e90ecf ... 629192.jpg
Så hur mkt är egentligen 5-7 Nm?
Drog med Biltemas momentnyckel (4-20Nm enl databladet) inställd på FYRA. Snipp snapp snut så var bulten slut!
Skallen gick av i nedre delen av skallen, inte i själva skruv-delen. Det fanns precis så mycket material kvar att jag kunde få ut den igen utan att behöva borra ut den.
Men fyra på BT nyckeln kändes ganska kraftigt. Att jag skall gå tillbaka med den är helt säkert men kan/bör/vågar jag dra utan? Annat relativt överkomligt alternativ tilll BT's nyckel?
Dessutom var kan man hitta ett vettigt tum sortiment på skruv förutom hos Sifverts i Stockholm? Hinner inte dit...
Vad som skall skruvas fast, Jo en kraftig ISO-ring packning (ersätter på min bensininombordare, OMC 15Hk, bälgen i dieselmotorer men lösningen är tämligen annorlunda). Och bottenplattan som skall monteras mot motorblocket. Denna fästs med 5 st 3/8" mellan en monteringsplatta och drev-benet. Visserligen höll de andra, mwn jag kanske bara hade tur att de höll och otur att nyckeln var sktkass...
Vridmoment/fästmoment alltså 5-7 Nm vilket i praktiken innebär? Vaddå? Vågar inte lita på BT nyckeln längre.
Är 5-7 typ dra åt ordentligt med kort handverktyg? Eller 80 cm långt spärrskaft(knappast, men för diskussionens skull)?
Assistans och åsikter om detta?
Erik
http://imagecloset.com/view25/3ae276822 ... 629193.jpg
http://imagecloset.com/view25/280e90ecf ... 629192.jpg
Så hur mkt är egentligen 5-7 Nm?
Drog med Biltemas momentnyckel (4-20Nm enl databladet) inställd på FYRA. Snipp snapp snut så var bulten slut!
Skallen gick av i nedre delen av skallen, inte i själva skruv-delen. Det fanns precis så mycket material kvar att jag kunde få ut den igen utan att behöva borra ut den.
Men fyra på BT nyckeln kändes ganska kraftigt. Att jag skall gå tillbaka med den är helt säkert men kan/bör/vågar jag dra utan? Annat relativt överkomligt alternativ tilll BT's nyckel?
Dessutom var kan man hitta ett vettigt tum sortiment på skruv förutom hos Sifverts i Stockholm? Hinner inte dit...
Vad som skall skruvas fast, Jo en kraftig ISO-ring packning (ersätter på min bensininombordare, OMC 15Hk, bälgen i dieselmotorer men lösningen är tämligen annorlunda). Och bottenplattan som skall monteras mot motorblocket. Denna fästs med 5 st 3/8" mellan en monteringsplatta och drev-benet. Visserligen höll de andra, mwn jag kanske bara hade tur att de höll och otur att nyckeln var sktkass...
Vridmoment/fästmoment alltså 5-7 Nm vilket i praktiken innebär? Vaddå? Vågar inte lita på BT nyckeln längre.
Är 5-7 typ dra åt ordentligt med kort handverktyg? Eller 80 cm långt spärrskaft(knappast, men för diskussionens skull)?
Assistans och åsikter om detta?
Erik
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 355
- Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
- Ort: Skåne
Re: Dragit av bultskalle... (ja ja maskinskruv då)
4 Nm är som att hänga 4 hekto på en en meters hävarm - eller ett mjölkpaket på 4 dm hävarm. Det är inte särskilt mycket.
Men hur tusan kan skruven paja på det sättet !? Den kan inte varit riktig...
Men hur tusan kan skruven paja på det sättet !? Den kan inte varit riktig...
Re: Dragit av bultskalle... (ja ja maskinskruv då)
Är det inte troligare med materialfel i bultskallen?
/ALm
/ALm
Re: Dragit av bultskalle... (ja ja maskinskruv då)
Någe fel på skruven är det. Svagaste delen på skruven skall absolut inte vara där den gått av!
5-7 Nm är inte mycket och brukar vara lagom att dra en M5:a klass 8.8. En 3/8" är större, ungefär som M10, och då borde ett rimligt åtdragningsmoment för 8:8 vara ca 40Nm. Detta sagt om STÅLbult, rostfri dito kan inte dras lika hårt, men 4 Nm verkar ändå "fjuttigt" på en bult med den dimensionen.
Jag använder Julas momentnyckel, vilken förmodligen är tillverkad på samma ställe som Biltemas, och den har fungerat klanderfritt de gånger den har används.
Good Luck
Lasse
5-7 Nm är inte mycket och brukar vara lagom att dra en M5:a klass 8.8. En 3/8" är större, ungefär som M10, och då borde ett rimligt åtdragningsmoment för 8:8 vara ca 40Nm. Detta sagt om STÅLbult, rostfri dito kan inte dras lika hårt, men 4 Nm verkar ändå "fjuttigt" på en bult med den dimensionen.
Jag använder Julas momentnyckel, vilken förmodligen är tillverkad på samma ställe som Biltemas, och den har fungerat klanderfritt de gånger den har används.
Good Luck
Lasse
Re: Dragit av bultskalle... (ja ja maskinskruv då)
Glömde...
Lasse
Med en vanlig skruvmejsel så drar du med lätthet 7 Nm.ErikG skrev:Är 5-7 typ dra åt ordentligt med kort handverktyg? Eller 80 cm långt spärrskaft(knappast, men för diskussionens skull)?
Lasse
Re: Dragit av bultskalle... (ja ja maskinskruv då)
Jag är medveten att jag nu ber om gissningar/Uppskattningar...
Men om man tar i med ett kort handverktyg vad tror ni man "maxar" i normala fall? Utan skruvstäd eller att man tar i så man blir blå eller är kraftkarl med ett 20 cm skaft.
20Nm 50Nm? Jag vill bara få en ide om relationen så att jag inte drar för löst.
Tidigare skrev jag 5-7Nm, det var ju ft/ibs, det skulle vara 7-9Nm...
Men om man tar i med ett kort handverktyg vad tror ni man "maxar" i normala fall? Utan skruvstäd eller att man tar i så man blir blå eller är kraftkarl med ett 20 cm skaft.
20Nm 50Nm? Jag vill bara få en ide om relationen så att jag inte drar för löst.
Tidigare skrev jag 5-7Nm, det var ju ft/ibs, det skulle vara 7-9Nm...
Re: Dragit av bultskalle... (ja ja maskinskruv då)
Vill minnas att proppen på S-drevet skall dras med 70 Nm. Detta är inte så speciellt mycket utan klaras galant av med momentnyckel på knappa 30 cm av "gubbe med slappa armmuskler". Men varför inte dra med rätt moment? Om du är osäker så kalibrera momentnyckeln. Använd sneseglarens mjölkpaket tidigare i tråden och kolla att nyckeln verkligen löser ut på rätt moment.
Lycka till
Lasse
Lycka till
Lasse