Preventergaj

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem
Inlägg: 274
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32

Preventergaj

Inlägg av mariatherese » sön 21 jun 2009, 10:05

Jag har lite svårt att hitta något bra ställe (och sätt) att lägga en preventergaj på båten. Skotpunkten för focken kan iofs fungera men jag skulle vilja ha fästet längre fram i båten. Sen skall den ju vara lätt att fästa och gärna sitta fast i bommen så att man kan fästa den igen när man gippar. Det slog mig igår att jag inte når bommen lika lätt på vår nya båt. Minns inte att jag hade sådana problem på Maxin. :oops:

Var och hur sätter ni er preventergaj, finns det något bra trick?

Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem
Inlägg: 232
Blev medlem: sön 03 okt 2004, 22:39
Ort: Västerås

Re: Preventergaj

Inlägg av sotarn » sön 21 jun 2009, 10:15

Har ingen egen erfarenhet av detta men jag antar att man skulle kunna göra detta ungefär som suggorna till en spinnaker, två mindre block ungefär vid röstjärnsinfästningen och köra en preventertamp på varje sida dragen från lämplig punkt på bommen via resp block tillbaks i sittbrunnen till lämplig avlastare. Bara att släppa på den ena innan gippen och ta hem den andra efter.
//Daniel

BoM
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 18:02

Re: Preventergaj

Inlägg av BoM » sön 21 jun 2009, 20:49

föreslår en variant (EJ TESTAD):
lina från röstjärn för främre undervant (på en mh-rigg, motsvarande position på annan rigg) till block under bommen, vid kicken. Linan fortsätter till block vid främre undervant (motsv) på andra sidan båten, sedan till sittbrunn ?
/BoM

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Preventergaj

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 21 jun 2009, 21:02

Jag drar linan från sittbrunnen genom främre relingsknapen och tillbaka till bommen. Det gör det enkelt att släppa lös gajen. Då sitter iofs min främre knap ganska långt bak från båtnäbben och är utformad så att man kan trä linan igenom "hålet" i mitten.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem
Inlägg: 274
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32

Re: Preventergaj

Inlägg av mariatherese » mån 22 jun 2009, 11:56

Här fanns ju lite idéer att testa, det tackar jag för. Är det lite större dyningar känns det ju tryggast att ha en tamp eller något i bommen.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Preventergaj

Inlägg av SWE54 » mån 22 jun 2009, 12:34

Jag är själv inte mycket för preventergajar utan skär hellre lite mer i så fall, det går både fortare och är säkrare. Blåser det inte alls kan man ju skota in helt om det är så att man bara väntar på vinden.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Paddy
Guldmedlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 24 feb 2009, 14:45

Re: Preventergaj

Inlägg av Paddy » mån 22 jun 2009, 12:53

mariatherese skrev:Jag har lite svårt att hitta något bra ställe (och sätt) att lägga en preventergaj på båten. Skotpunkten för focken kan iofs fungera men jag skulle vilja ha fästet längre fram i båten. Sen skall den ju vara lätt att fästa och gärna sitta fast i bommen så att man kan fästa den igen när man gippar. Det slog mig igår att jag inte når bommen lika lätt på vår nya båt. Minns inte att jag hade sådana problem på Maxin. :oops:

Var och hur sätter ni er preventergaj, finns det något bra trick?
På min Seldénbom finns det ett fäste längst längst bak på bommen där det står 'Preventer only'. Enl instruktionerna på seldenmast.se ska den andra änden sen fästas så längt fram på båten som möjligt. I vårt fall blir det i förtöjningsknapen i fören. Under segling hänger preventergajen redo längs med bommen och uppkvejlad vid kicken. När behovet uppstår (oftast vid lite friskare vind) tar man bara änden vid kicken och drar fram till knapen.

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem
Inlägg: 274
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32

Re: Preventergaj

Inlägg av mariatherese » mån 22 jun 2009, 13:01

Har inget preventerfäste på bommen men det var helt klart smart. Så långt fram som möjligt blir ju helt klart knaparna.

Tyvärr kan man inte alltid välja väg så att det går att skära mer och går man bland större dyningar som kan flytta båten lite så tycker jag det är en vettig säkerhetsåtgärd för oss som familjeseglar.

Paddy
Guldmedlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 24 feb 2009, 14:45

Re: Preventergaj

Inlägg av Paddy » mån 22 jun 2009, 13:32

mariatherese skrev:Har inget preventerfäste på bommen men det var helt klart smart. Så långt fram som möjligt blir ju helt klart knaparna.

Tyvärr kan man inte alltid välja väg så att det går att skära mer och går man bland större dyningar som kan flytta båten lite så tycker jag det är en vettig säkerhetsåtgärd för oss som familjeseglar.
Med småbarn och två hundar ombord finns det gott om distraktioner som tar uppmärksamheten från Windexen. Då känns det bra att enkelt kunna säkra upp bommen. En dramatisk slänggipp i frisk vind kan lätt ta det spirande seglingsintresset ur en 2-årig liten pojk så det aktar man sig för. :D

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Preventergaj

Inlägg av toaen » mån 22 jun 2009, 14:35

Under den tiden jag seglade havsfidra, fick jag en spinnacker till en TUR 80 inkl bom och gajar mm. Bomen använde jag som spribom och hade permanet ståendes i SB undervant som syns på bifogade bilder. Gajarna använde jag som preventgajar, också dom alltid monterade för direkt användning. Pistolhaken i respektive gaj fäste jag i puchpit på respektive sida. Gajen leddes fram till pullpiten på peket och låg runt det aktre pullpitbenet och tillbaka till puchpit där det var fastsatt på nåt lämpligt ställe. I nuläget kommer jag inte ihåg var. Gajen hade jag sträckt utmed avbärarlisten som mankan ana av bifogad bild.

När jag skulle använda den satte jag pistolhagen i en ögla i det akter bomnocksbeslaget. Sträckte hem gajen och belade på förtöjningsknapen på akterdäck. Gajen var alltid redo att användas.

Spinackern då - jo den förstörde jag under ett försök att sy om den till Genacker. Det stod i nån båttidning hur enkelt det var att sy om en spinacker till Genacker. Det blev inte alls bra och jag provade den ett par gånger och efter det hamnade den i en säck uppe på vinden. Min segelmakare påstod att han kunde fixa den, men det har aldrig blivit av och nu är det överspelat.
Bilagor
dogghause_50.jpg
gajen kan man ana utefter avbärarlisten under den tiden båten var i min ägo.
dis_fr_bb_nf_kap_50.jpg
På denna bild som jag tog när jag gick förbi min gamla havsfidra där hon låg på sin nya hemmahamn och med en ny ägare. Gajen syns tydligt efter skrovsidan. Den nye ägaren sträckte inte upp gajen som jag brukade göra.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Lasse O
Guldmedlem
Inlägg: 79
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 10:41

Re: Preventergaj

Inlägg av Lasse O » mån 22 jun 2009, 15:20

Paddy skrev:
mariatherese skrev:Jag har lite svårt att hitta något bra ställe (och sätt) att lägga en preventergaj på båten. Skotpunkten för focken kan iofs fungera men jag skulle vilja ha fästet längre fram i båten. Sen skall den ju vara lätt att fästa och gärna sitta fast i bommen så att man kan fästa den igen när man gippar. Det slog mig igår att jag inte når bommen lika lätt på vår nya båt. Minns inte att jag hade sådana problem på Maxin. :oops:

Var och hur sätter ni er preventergaj, finns det något bra trick?
På min Seldénbom finns det ett fäste längst längst bak på bommen där det står 'Preventer only'. Enl instruktionerna på seldenmast.se ska den andra änden sen fästas så längt fram på båten som möjligt. I vårt fall blir det i förtöjningsknapen i fören. Under segling hänger preventergajen redo längs med bommen och uppkvejlad vid kicken. När behovet uppstår (oftast vid lite friskare vind) tar man bara änden vid kicken och drar fram till knapen.
Varför ska den fästas så långt fram som möjligt och ej midskepps?

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Preventergaj

Inlägg av SWE54 » mån 22 jun 2009, 16:51

mariatherese skrev:Har inget preventerfäste på bommen men det var helt klart smart. Så långt fram som möjligt blir ju helt klart knaparna.

Tyvärr kan man inte alltid välja väg så att det går att skära mer och går man bland större dyningar som kan flytta båten lite så tycker jag det är en vettig säkerhetsåtgärd för oss som familjeseglar.
Det ser ju ut som om ert storskot sitter nära nocken på bommen så sätt en hake i det fästet och dra det fram till knapen.

Lättdrivna flatbottnade båtar får ofta mer bekymmer med dyningar och svaga vindar, man får inget tryck i storen och båten kan åla sig ganska mycket i vågorna. I varje pendling vill toppen över, har man dessutom stor akterrunda så gör det ju inte saken bättre. Att segla platt i hårdvind i dyningar ska man undvika även med preventer, slår storen över i toppen finns risken att det kan bli än värre än utan preventer. Tyngre båtar som har mer v-botten och ganska liten akterrunda klarar det ofta bättre.

Det går alltid att skära, man får gippa oftare bara... :wink:
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem
Inlägg: 274
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32

Re: Preventergaj

Inlägg av mariatherese » mån 22 jun 2009, 20:19

Ja jösses... :D

Tack så mycket Tommy för att du tog dig tid att visa ditt system med bilder och allt! Tack! 8)

Paddy
Guldmedlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 24 feb 2009, 14:45

Re: Preventergaj

Inlägg av Paddy » tis 23 jun 2009, 08:20

Lasse O skrev:
Paddy skrev:
mariatherese skrev:Jag har lite svårt att hitta något bra ställe (och sätt) att lägga en preventergaj på båten. Skotpunkten för focken kan iofs fungera men jag skulle vilja ha fästet längre fram i båten. Sen skall den ju vara lätt att fästa och gärna sitta fast i bommen så att man kan fästa den igen när man gippar. Det slog mig igår att jag inte når bommen lika lätt på vår nya båt. Minns inte att jag hade sådana problem på Maxin. :oops:

Var och hur sätter ni er preventergaj, finns det något bra trick?
På min Seldénbom finns det ett fäste längst längst bak på bommen där det står 'Preventer only'. Enl instruktionerna på seldenmast.se ska den andra änden sen fästas så längt fram på båten som möjligt. I vårt fall blir det i förtöjningsknapen i fören. Under segling hänger preventergajen redo längs med bommen och uppkvejlad vid kicken. När behovet uppstår (oftast vid lite friskare vind) tar man bara änden vid kicken och drar fram till knapen.
Varför ska den fästas så långt fram som möjligt och ej midskepps?
Antagligen för att få bättre vinkel på gajen. Midskepps blir det knappt nån vinkel alls i linan pch således inte mycket mothåll heller. Båtar ser förstås olika ut men på vår sitter midskeppsknaparna bakom masten.

Skriv svar