Långsmala båtar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
jussi
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 16 jun 2009, 12:26

Långsmala båtar

Inlägg av jussi » tor 18 jun 2009, 07:15

Hej på er,

Tänkte höra mig för vad ni tycker om långsmala båtar, vilka ni tycker är bäst, vilka ni tycker mest om och gärna varför ni tycker som ni tycker.

Jag har nu en h-båt men skulle vilja ha en båt med mer långsmal karaktär, typ Rival 22.
Jag har funderat fram och tillbaka kring Rival 22, M30, A22, Smaragd och eventuellt S-30 (dock lite för dyr peng på dem).

Kom gärna med era tankar och åsikter!

Tack!

/Johan

Användarvisningsbild
segla mera
Trogen medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 20:10

Re: Långsmala båtar

Inlägg av segla mera » tor 18 jun 2009, 08:09

Vi har en Sveakryssare, också en bra långsmal båt.
/segla mera

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Långsmala båtar

Inlägg av Eilean » tor 18 jun 2009, 08:24

Uppvuxen på en A22 (12,3 x 1,99) som jag sedan seglade själv i många år. Därefter 8 år i en Jubilee 40 (Reimers, storasyster till S30, 14,4 x 2,7). Så viss erfarenhet av långsmalt har jag
Och jag säger nej.

Visst, de kryssar bra och kan i frisk vind utnyttja sin långa vattenlinje. Många är vackra (men långt ifrån alla) att se på. Och sedan var fördelarna slut....
Trångt
Hopplösa i sjögång, blöta.
Många av dagens båtar är snabbare, och då med långt bättre bomöjligheter. Jubilee 40 t.ex , över 14 meter lång med ett LYS på 1,25 - är det snabbt idag? Inte särskilt.

Det är inte så att jag motsätter mig traditionella båtar, tvärtom. Men just skärgårdskryssarna/R-båtarna och deras "boanpassade" modernare kusiner känns hopplöst daterade. De är produkter av regler/ideal skapade i en tid då segling var något helt annat än idag och för specifika vatten/förhållanden. Dessutom var det långt mer betydelsefullt att krama ur sista droppen ur konstruktionsregeln än att skapa en båt med goda egenskaper.

Och när man sedan tog dessa ideal och försökte anpassa dem till moderna krav på utrymmen, komfort och ståhöjd blev det dessutom fult. Någonstans vid Jubilee 40 och liknande storlek börjar båtarna se harmoniska ut, i mitt tycke är alla mindre varianter både fula och klumpiga.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Långsmala båtar

Inlägg av Mr Q » tor 18 jun 2009, 08:29

Safir?

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Långsmala båtar

Inlägg av Peter_K » tor 18 jun 2009, 09:03

Flamingo?
Lady Helmsman?
Ylva?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Långsmala båtar

Inlägg av Håkan » tor 18 jun 2009, 09:26

Håller med Eilean men ändå inte...
Men gillar man långsmala båtar så kanske man kan överse med dessa mindre bra sidor.
Vi gick själva från en H-båt via lite hyrbåtar till en Diva 399 (lys 1,26)
Nu har jag sålt båten vidare till mina kompisar så det visar väl att den var omtyckt.
Nu är inte en Diva 399 vad du letar efter men det kanske är en bra kompromiss?

+
Snabb
Välseglande
Snygg
Skapar intresse i hamn
Prisvärd
Stor salong
Lätt att lägga till då avdriften är låg

-
Trång
Teakdäck men det har inte så mycket med båttypen att göra
Inte så snabb som moderna 40-fotare men kräver inte lika många gastar heller...

Skulle jag få välja mellan en standard 33-fotare och vår gamla Diva skulle jag nog välja Divan
Men tar man en modern Racer/Cruiser som Dehler 34, X-34, Dufour 34, First 34.7 så väljer jag nog hellre dem

En annan drömbåt jag hade tidigare är Smaragd och Lady Helmsman men då blir det nog blött på kryssen...

Allt beror på budget, hur många skall sova och hur länge?

En Smaragd-seglare jag träffade replikerade på frågan ang endast sitthöjd i ruffen
"Vad skall jag med ståhöjd i båten till? Antingen seglar jag eller sover jag!"
Undrar hur de lagade mat? Sittandes eller sovandes?

Jag tycker de gamla långsmala båtarna är fina men inte så praktiska men det är upp till brukaren att avgöra...

Lycka till /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Långsmala båtar

Inlägg av SWE54 » tor 18 jun 2009, 09:35

Håkan skrev:
...
En annan drömbåt jag hade tidigare är Smaragd och Lady Helmsman men då blir det nog blött på kryssen...

Allt beror på budget, hur många skall sova och hur länge?

En Smaragd-seglare jag träffade replikerade på frågan ang endast sitthöjd i ruffen
"Vad skall jag med ståhöjd i båten till? Antingen seglar jag eller sover jag!"
Undrar hur de lagade mat? Sittandes eller sovandes?

Jag tycker de gamla långsmala båtarna är fina men inte så praktiska men det är upp till brukaren att avgöra...

Lycka till /
Man står i luckan..:)

Smaragden kan bli lite blöt i grov sjö men annars går det bra, den tål ju lite vind med och kan segla även i svaga vindar. Den har ju backstag men med den självslående focken så är dom inga problem.
Jag gillade att segla den även om jag tycker om breda, platta och lätta båtar lite mer.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Tomas E
Diamantmedlem
Inlägg: 298
Blev medlem: fre 17 feb 2006, 21:53

Re: Långsmala båtar

Inlägg av Tomas E » tor 18 jun 2009, 10:29

jussi skrev: Jag har nu en h-båt men skulle vilja ha en båt med mer långsmal karaktär, typ Rival 22.
Jag har funderat fram och tillbaka kring Rival 22, M30, A22, Smaragd och eventuellt S-30 (dock lite för dyr peng på dem).
Rival 22: felkonstruerad med sittbrunnsdurken för långt ner = blött om fötterna, ett märkligt segelplan med liten stor och jättegenua trots fraktionsrigg.

S 30: många är sönderseglade med delaminering i främje delen av skrovet och/eller sönderseglade förstärkningar i förskeppet. Reimers lär ha tagit fram instruktioner för förstärkning av nya S 30.
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Långsmala båtar

Inlägg av stangen » tor 18 jun 2009, 11:07

Kan rekommendera Rapid.

Ett bra exemplar här till salu:
http://www.blocket.se/stockholm/Rapid__ ... ?ca=11&w=3
Bild
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Långsmala båtar

Inlägg av Håkan » tor 18 jun 2009, 11:25

SWE54 skrev:Smaragden kan bli lite blöt i grov sjö men annars går det bra, den tål ju lite vind med och kan segla även i svaga vindar. Den har ju backstag men med den självslående focken så är dom inga problem.
Jag gillade att segla den även om jag tycker om breda, platta och lätta båtar lite mer.
Jag håller med...
Man borde ha 4 båtar:
-En finbåt för semestersegling i fint väder. Gärna i skärgårdskryssare i trä (nån annan får ta hand om underhåll och betala... Gäller nog alla 4 båtarna när jag tänker efter)
-En bobåt med stora ytor under tak med stor motor vid busväder och alltid bokad hamnplats i naturhamn som gästhamn (X-50 eller nåt annat stort? Däcksalong?)
-En stor regattabåt då man har många kompisar och proffs ombord (X-35? X-41?)
-En entypsracer på trailer för småseglingar lokalt men även en bit bort (H-båt? Mumm 30? CB66? J/80? Melges24?)

Det svåra är att hitta balansen mellan dessa då jag har brist på det mesta såsom:
-Pengar
-Tid för underhåll samt transportsegling
-Båtplatser
-Bra gastar och skeppare :wink:

Vi har inte lyckats än...

Glad Midsommar /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Dirken
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 30 jan 2009, 19:59

Re: Långsmala båtar

Inlägg av Dirken » tor 18 jun 2009, 13:57

Ovanligt ämne. Jag tillhör ju dom som gillar dessa båtar och tycker inte man ska jämföra efter längd. För mig är det mer den lilla enkla båten som kan segla "stort". Någon nämde Safir och den går väl jämt upp med H-båt i storlek. H-båten är nog lite enklare att äga men Safiren är grym att fara omkring med i skärgården även om det blåser hård motvind. Vissa modeller väljer jag bort pga stora försegel men en omriggad Rival är nog inte fel. Lotus tror jag ingen nämnt som kan vara trevlig. Smarren står nog i en klass för sig. Otroligt lättseglad i alla väder och ganska "rymlig". Jag tycker inte den är så blöt eftersom mesta vattnet passerar båten framför sittbrunnen. Sen det här med låga lys-tal kanske mest är en fördel. Safir och Smaragd går utmärkt att kappsegla med för liten besättning. Neppare slår ju västkusten med häpnad. :mrgreen:

PC
Platinamedlem
Inlägg: 179
Blev medlem: tor 31 aug 2006, 16:32

Re: Långsmala båtar

Inlägg av PC » fre 19 jun 2009, 16:38

stangen skrev:Kan rekommendera Rapid.

Ett bra exemplar här till salu:
http://www.blocket.se/stockholm/Rapid__ ... ?ca=11&w=3
Bild
Jag tittade lite på Rapidförbundets hemsidor just nu och ser at Kristian Lagerkrantz skriver lite där. Han hade många härliga Rapidtankar i Segling tidigt på 1990-talet. Riktig bra läsning och bra reklam för Rapiden. Fin.

Steen
Diamantmedlem
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 29 aug 2005, 09:50
Kontakt:

Re: Långsmala båtar

Inlägg av Steen » mån 22 jun 2009, 10:15

Skulle titte på en BB10 meter. Seglar fantastisk. Se mere www.bb10m.dk
Steen
Danmark

barry
Diamantmedlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 17:49

Re: Långsmala båtar

Inlägg av barry » mån 22 jun 2009, 13:46

Heja Steen! Danskarna har en fantastisk tradition av snabba och vackra långsmala båtar. BB10:an är ju galet elegant liksom tidigare nänmda Ylvan och för den del Biancan (fast Biancan kanske kan räknas som svensk i någon mening). Såväl Ylvan som BB10:an sticker dock ut prismässigt om du tycker S30 står högt.

Själv seglar jag Wasa 30 och nämner den förstås gärna i sammanhanget. Kan pressas in prismässigt och med 1.20 i LYS och planingsmöjligheter är hon väl åtminstone inte långsam hur man än får för sig att mäta, sina 36 fot till trots. Dessutom rent objektivt snyggare än allt som nämnts tidigare i tråden :)

Dirken
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 30 jan 2009, 19:59

Re: Långsmala båtar

Inlägg av Dirken » mån 22 jun 2009, 18:14

Wasa 30! En sån med ökat RM o samma vikt. Ynf! 8)

Skriv svar