Långsmala båtar
Långsmala båtar
Hej på er,
Tänkte höra mig för vad ni tycker om långsmala båtar, vilka ni tycker är bäst, vilka ni tycker mest om och gärna varför ni tycker som ni tycker.
Jag har nu en h-båt men skulle vilja ha en båt med mer långsmal karaktär, typ Rival 22.
Jag har funderat fram och tillbaka kring Rival 22, M30, A22, Smaragd och eventuellt S-30 (dock lite för dyr peng på dem).
Kom gärna med era tankar och åsikter!
Tack!
/Johan
Tänkte höra mig för vad ni tycker om långsmala båtar, vilka ni tycker är bäst, vilka ni tycker mest om och gärna varför ni tycker som ni tycker.
Jag har nu en h-båt men skulle vilja ha en båt med mer långsmal karaktär, typ Rival 22.
Jag har funderat fram och tillbaka kring Rival 22, M30, A22, Smaragd och eventuellt S-30 (dock lite för dyr peng på dem).
Kom gärna med era tankar och åsikter!
Tack!
/Johan
- segla mera
- Trogen medlem
- Inlägg: 17
- Blev medlem: tor 25 mar 2004, 20:10
Re: Långsmala båtar
Uppvuxen på en A22 (12,3 x 1,99) som jag sedan seglade själv i många år. Därefter 8 år i en Jubilee 40 (Reimers, storasyster till S30, 14,4 x 2,7). Så viss erfarenhet av långsmalt har jag
Och jag säger nej.
Visst, de kryssar bra och kan i frisk vind utnyttja sin långa vattenlinje. Många är vackra (men långt ifrån alla) att se på. Och sedan var fördelarna slut....
Trångt
Hopplösa i sjögång, blöta.
Många av dagens båtar är snabbare, och då med långt bättre bomöjligheter. Jubilee 40 t.ex , över 14 meter lång med ett LYS på 1,25 - är det snabbt idag? Inte särskilt.
Det är inte så att jag motsätter mig traditionella båtar, tvärtom. Men just skärgårdskryssarna/R-båtarna och deras "boanpassade" modernare kusiner känns hopplöst daterade. De är produkter av regler/ideal skapade i en tid då segling var något helt annat än idag och för specifika vatten/förhållanden. Dessutom var det långt mer betydelsefullt att krama ur sista droppen ur konstruktionsregeln än att skapa en båt med goda egenskaper.
Och när man sedan tog dessa ideal och försökte anpassa dem till moderna krav på utrymmen, komfort och ståhöjd blev det dessutom fult. Någonstans vid Jubilee 40 och liknande storlek börjar båtarna se harmoniska ut, i mitt tycke är alla mindre varianter både fula och klumpiga.
Och jag säger nej.
Visst, de kryssar bra och kan i frisk vind utnyttja sin långa vattenlinje. Många är vackra (men långt ifrån alla) att se på. Och sedan var fördelarna slut....
Trångt
Hopplösa i sjögång, blöta.
Många av dagens båtar är snabbare, och då med långt bättre bomöjligheter. Jubilee 40 t.ex , över 14 meter lång med ett LYS på 1,25 - är det snabbt idag? Inte särskilt.
Det är inte så att jag motsätter mig traditionella båtar, tvärtom. Men just skärgårdskryssarna/R-båtarna och deras "boanpassade" modernare kusiner känns hopplöst daterade. De är produkter av regler/ideal skapade i en tid då segling var något helt annat än idag och för specifika vatten/förhållanden. Dessutom var det långt mer betydelsefullt att krama ur sista droppen ur konstruktionsregeln än att skapa en båt med goda egenskaper.
Och när man sedan tog dessa ideal och försökte anpassa dem till moderna krav på utrymmen, komfort och ståhöjd blev det dessutom fult. Någonstans vid Jubilee 40 och liknande storlek börjar båtarna se harmoniska ut, i mitt tycke är alla mindre varianter både fula och klumpiga.
Re: Långsmala båtar
Håller med Eilean men ändå inte...
Men gillar man långsmala båtar så kanske man kan överse med dessa mindre bra sidor.
Vi gick själva från en H-båt via lite hyrbåtar till en Diva 399 (lys 1,26)
Nu har jag sålt båten vidare till mina kompisar så det visar väl att den var omtyckt.
Nu är inte en Diva 399 vad du letar efter men det kanske är en bra kompromiss?
+
Snabb
Välseglande
Snygg
Skapar intresse i hamn
Prisvärd
Stor salong
Lätt att lägga till då avdriften är låg
-
Trång
Teakdäck men det har inte så mycket med båttypen att göra
Inte så snabb som moderna 40-fotare men kräver inte lika många gastar heller...
Skulle jag få välja mellan en standard 33-fotare och vår gamla Diva skulle jag nog välja Divan
Men tar man en modern Racer/Cruiser som Dehler 34, X-34, Dufour 34, First 34.7 så väljer jag nog hellre dem
En annan drömbåt jag hade tidigare är Smaragd och Lady Helmsman men då blir det nog blött på kryssen...
Allt beror på budget, hur många skall sova och hur länge?
En Smaragd-seglare jag träffade replikerade på frågan ang endast sitthöjd i ruffen
"Vad skall jag med ståhöjd i båten till? Antingen seglar jag eller sover jag!"
Undrar hur de lagade mat? Sittandes eller sovandes?
Jag tycker de gamla långsmala båtarna är fina men inte så praktiska men det är upp till brukaren att avgöra...
Lycka till /
Men gillar man långsmala båtar så kanske man kan överse med dessa mindre bra sidor.
Vi gick själva från en H-båt via lite hyrbåtar till en Diva 399 (lys 1,26)
Nu har jag sålt båten vidare till mina kompisar så det visar väl att den var omtyckt.
Nu är inte en Diva 399 vad du letar efter men det kanske är en bra kompromiss?
+
Snabb
Välseglande
Snygg
Skapar intresse i hamn
Prisvärd
Stor salong
Lätt att lägga till då avdriften är låg
-
Trång
Teakdäck men det har inte så mycket med båttypen att göra
Inte så snabb som moderna 40-fotare men kräver inte lika många gastar heller...
Skulle jag få välja mellan en standard 33-fotare och vår gamla Diva skulle jag nog välja Divan
Men tar man en modern Racer/Cruiser som Dehler 34, X-34, Dufour 34, First 34.7 så väljer jag nog hellre dem
En annan drömbåt jag hade tidigare är Smaragd och Lady Helmsman men då blir det nog blött på kryssen...
Allt beror på budget, hur många skall sova och hur länge?
En Smaragd-seglare jag träffade replikerade på frågan ang endast sitthöjd i ruffen
"Vad skall jag med ståhöjd i båten till? Antingen seglar jag eller sover jag!"
Undrar hur de lagade mat? Sittandes eller sovandes?
Jag tycker de gamla långsmala båtarna är fina men inte så praktiska men det är upp till brukaren att avgöra...
Lycka till /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå
Äntligen ligger HP:n på Råå
Re: Långsmala båtar
Man står i luckan..Håkan skrev:
...
En annan drömbåt jag hade tidigare är Smaragd och Lady Helmsman men då blir det nog blött på kryssen...
Allt beror på budget, hur många skall sova och hur länge?
En Smaragd-seglare jag träffade replikerade på frågan ang endast sitthöjd i ruffen
"Vad skall jag med ståhöjd i båten till? Antingen seglar jag eller sover jag!"
Undrar hur de lagade mat? Sittandes eller sovandes?
Jag tycker de gamla långsmala båtarna är fina men inte så praktiska men det är upp till brukaren att avgöra...
Lycka till /
Smaragden kan bli lite blöt i grov sjö men annars går det bra, den tål ju lite vind med och kan segla även i svaga vindar. Den har ju backstag men med den självslående focken så är dom inga problem.
Jag gillade att segla den även om jag tycker om breda, platta och lätta båtar lite mer.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing
SWE54 Shorthanded Sailing
Re: Långsmala båtar
Rival 22: felkonstruerad med sittbrunnsdurken för långt ner = blött om fötterna, ett märkligt segelplan med liten stor och jättegenua trots fraktionsrigg.jussi skrev: Jag har nu en h-båt men skulle vilja ha en båt med mer långsmal karaktär, typ Rival 22.
Jag har funderat fram och tillbaka kring Rival 22, M30, A22, Smaragd och eventuellt S-30 (dock lite för dyr peng på dem).
S 30: många är sönderseglade med delaminering i främje delen av skrovet och/eller sönderseglade förstärkningar i förskeppet. Reimers lär ha tagit fram instruktioner för förstärkning av nya S 30.
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."
Re: Långsmala båtar
Kan rekommendera Rapid.
Ett bra exemplar här till salu:
http://www.blocket.se/stockholm/Rapid__ ... ?ca=11&w=3
Ett bra exemplar här till salu:
http://www.blocket.se/stockholm/Rapid__ ... ?ca=11&w=3
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Re: Långsmala båtar
Jag håller med...SWE54 skrev:Smaragden kan bli lite blöt i grov sjö men annars går det bra, den tål ju lite vind med och kan segla även i svaga vindar. Den har ju backstag men med den självslående focken så är dom inga problem.
Jag gillade att segla den även om jag tycker om breda, platta och lätta båtar lite mer.
Man borde ha 4 båtar:
-En finbåt för semestersegling i fint väder. Gärna i skärgårdskryssare i trä (nån annan får ta hand om underhåll och betala... Gäller nog alla 4 båtarna när jag tänker efter)
-En bobåt med stora ytor under tak med stor motor vid busväder och alltid bokad hamnplats i naturhamn som gästhamn (X-50 eller nåt annat stort? Däcksalong?)
-En stor regattabåt då man har många kompisar och proffs ombord (X-35? X-41?)
-En entypsracer på trailer för småseglingar lokalt men även en bit bort (H-båt? Mumm 30? CB66? J/80? Melges24?)
Det svåra är att hitta balansen mellan dessa då jag har brist på det mesta såsom:
-Pengar
-Tid för underhåll samt transportsegling
-Båtplatser
-Bra gastar och skeppare
Vi har inte lyckats än...
Glad Midsommar /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå
Äntligen ligger HP:n på Råå
Re: Långsmala båtar
Ovanligt ämne. Jag tillhör ju dom som gillar dessa båtar och tycker inte man ska jämföra efter längd. För mig är det mer den lilla enkla båten som kan segla "stort". Någon nämde Safir och den går väl jämt upp med H-båt i storlek. H-båten är nog lite enklare att äga men Safiren är grym att fara omkring med i skärgården även om det blåser hård motvind. Vissa modeller väljer jag bort pga stora försegel men en omriggad Rival är nog inte fel. Lotus tror jag ingen nämnt som kan vara trevlig. Smarren står nog i en klass för sig. Otroligt lättseglad i alla väder och ganska "rymlig". Jag tycker inte den är så blöt eftersom mesta vattnet passerar båten framför sittbrunnen. Sen det här med låga lys-tal kanske mest är en fördel. Safir och Smaragd går utmärkt att kappsegla med för liten besättning. Neppare slår ju västkusten med häpnad.
Re: Långsmala båtar
Jag tittade lite på Rapidförbundets hemsidor just nu och ser at Kristian Lagerkrantz skriver lite där. Han hade många härliga Rapidtankar i Segling tidigt på 1990-talet. Riktig bra läsning och bra reklam för Rapiden. Fin.stangen skrev:Kan rekommendera Rapid.
Ett bra exemplar här till salu:
http://www.blocket.se/stockholm/Rapid__ ... ?ca=11&w=3
Re: Långsmala båtar
Skulle titte på en BB10 meter. Seglar fantastisk. Se mere www.bb10m.dk
Steen
Danmark
Danmark
Re: Långsmala båtar
Heja Steen! Danskarna har en fantastisk tradition av snabba och vackra långsmala båtar. BB10:an är ju galet elegant liksom tidigare nänmda Ylvan och för den del Biancan (fast Biancan kanske kan räknas som svensk i någon mening). Såväl Ylvan som BB10:an sticker dock ut prismässigt om du tycker S30 står högt.
Själv seglar jag Wasa 30 och nämner den förstås gärna i sammanhanget. Kan pressas in prismässigt och med 1.20 i LYS och planingsmöjligheter är hon väl åtminstone inte långsam hur man än får för sig att mäta, sina 36 fot till trots. Dessutom rent objektivt snyggare än allt som nämnts tidigare i tråden
Själv seglar jag Wasa 30 och nämner den förstås gärna i sammanhanget. Kan pressas in prismässigt och med 1.20 i LYS och planingsmöjligheter är hon väl åtminstone inte långsam hur man än får för sig att mäta, sina 36 fot till trots. Dessutom rent objektivt snyggare än allt som nämnts tidigare i tråden
Re: Långsmala båtar
Wasa 30! En sån med ökat RM o samma vikt. Ynf!