Vinkel på vantspridare efter vantbyte.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Magic Erik
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 20:41
Ort: Göteborg

Vinkel på vantspridare efter vantbyte.

Inlägg av Magic Erik » fre 12 jun 2009, 16:30

Hej!

Fick byta toppvant efter ett vantskruvshaveri, dvs jag glömde smörja med rätt olja och att det var gängändstycken. Ingen större sorg över detta då det känns vettigare med riktiga ändstycken samt nya vant och skruvar då båten är från 1985. Bara lite snopet och extra jobb i säsongens början. I min lilla bok från John Mast står det beskrivet hur vantspridarnas vinkel (i höjdled) skall vara. Tydligt att de skall vara vinklade något uppåt. På det gamla vanten satt det små slangklämmor (tidigare ägare) för att säkra att vinkeln blev rätt, dvs att inte spridarna kryper nedåt, och då inte dessa finns kvar på de nya vanten blev spridarvinkeln sådär. BB vantspridare hänger lite, lite läpp jämfört med SB samt att bägge har krypit ned lite mot normalt. Ösregn och blåst gjorde att jag lämnade och gick hem efter hemfärden från kranen. Kommer inte ut till båten idag och sitter därför och oroar mig över detta. Kanske bäst att åka tillbaks till mastkranen så jag kan klättra upp och justera för hand så man inte knäcker något. Eller kanske lång stång att peta med? Skall vanten sitta låsta i spridarens ändstycken eller skall de kunna krypa? Vet inte ens om jag kan låsa dem så hårt (dock fungerar spridarnas ändstyckerna som de skall, dvs inte fastärgade utan justerbara med skuven.) När jag spänner riggen måste ju wiren kunna röra sig mot spridaren så den inte följer med när man spänner, eller? Lite, lite glapp i spridarfästet finns i höjdriktingen och det är väl det som gett det något skeva intrycket. Jag får ingen fredagsro av detta och då riggen är hög och spridarna (enkla) ordentligt bakåtsvepta alá Albin Nova. Hur gör ni andra med liknande riggar? Dvs 7/8 dels med svepta enkla spridare?

Tack på förhand
Mvh Erik

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Vinkel på vantspridare efter vantbyte.

Inlägg av Calle C » fre 12 jun 2009, 16:35

Hej


Många mastbrott beror på att spridarna drar iväg upp eller ned.
Försök att fixera dem på lämligt sätt.
Calle

Se gla ut

Dirken
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 30 jan 2009, 19:59

Re: Vinkel på vantspridare efter vantbyte.

Inlägg av Dirken » fre 12 jun 2009, 17:18

Hej orolig!
Inget stort problem. Låt spridaren peka uppåt så vinkeln mellan spridare och vant blir lika ovan som under. Vid rätt spännig låser du spridaren i vantet.
Glad Sommar.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Vinkel på vantspridare efter vantbyte.

Inlägg av SWE54 » fre 12 jun 2009, 17:21

Jag har "efterjusterat" mina ibland genom att koppla ihop storfall och ett genuafall innanför toppvantet under den spridare som sackar lite, ett nedhal i kopplingen sedan hissar jag försiktigt i ett av fallen till man når spridaren, nedhalet kan användas för att hålla "lyftpunkten" så långt ut som möjligt och så hissar jag i små små steg tills det ser bra ut igen. Sedan är det bara att släppa fallet och dra ner med nedhalet.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Magic Erik
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 20:41
Ort: Göteborg

Re: Vinkel på vantspridare efter vantbyte.

Inlägg av Magic Erik » fre 12 jun 2009, 18:13

Tack för finfina tips!

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Vinkel på vantspridare efter vantbyte.

Inlägg av Mr Q » fre 12 jun 2009, 18:19

Magic Erik, vanten är normalt flytande i spridarnocken i alla fall på de äldre enklare riggarna.

Om vantspridarna har olika vinkel finns tyvärr risk att du har problem med riggen. Visst kan man vifta bort det med att det löser sig säkert, men viktigast är att vantspridarfästet inte gett med sig. Hade du möjlighet att känna på vantspridarna innan riggning? Kändes infästningen ok?

Trist besked, men detta är ännu tristare:
Bild
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

dator9
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tis 08 aug 2006, 11:54
Ort: Västkusten

Re: Vinkel på vantspridare efter vantbyte.

Inlägg av dator9 » fre 12 jun 2009, 23:32

Litet OT: Bilden är väl från Lidingö Runt. Undrar vad som var orsaken i just detta fall? IF-en är ju inte överriggad precis även om det tydligen blåste rejält. Någon som vet?

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Vinkel på vantspridare efter vantbyte.

Inlägg av Mr Q » lör 13 jun 2009, 09:12

De var ju inte direkt ensamma. Det blåste 10-16 m/s toppar på 20 m/s.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Magic Erik
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 20:41
Ort: Göteborg

Re: Vinkel på vantspridare efter vantbyte.

Inlägg av Magic Erik » lör 13 jun 2009, 11:54

Hej igen!

Skall ut till båten idag och titta lite närmare på riggen. Klart är att lite, lite glapp finns i spridarfästet, men förhoppningsvis skall det vara så. Tanken måste väl vara att de skall kunna ge med sig lite innan man ställt in dem så man inte knäcker dem.Tror inte att man skall låta vanten vara olåsta i spridarnocken, iallafall enligt seldén med liknande system. Man skall låsa vanten efter man ställt in spridarvinkeln, iallafall på min mast med klämnock på spridaren. Håller tummarna för att det inte blir mer problem nu, jag har verkligen fått min beskärda del denna säsong. Båten är ordentligt överriggad så smäller det så smäller det rejält.

Tack för tips!
Mvh Erik

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Vinkel på vantspridare efter vantbyte.

Inlägg av consensus » lör 13 jun 2009, 11:55

Magic Erik skrev:Hej!

Skall vanten sitta låsta i spridarens ändstycken eller skall de kunna krypa? Vet inte ens om jag kan låsa dem så hårt (dock fungerar spridarnas ändstyckerna som de skall, dvs inte fastärgade utan justerbara med skuven.) När jag spänner riggen måste ju wiren kunna röra sig mot spridaren så den inte följer med när man spänner, eller? Lite, lite glapp i spridarfästet finns i höjdriktingen och det är väl det som gett det något skeva intrycket. Jag får ingen fredagsro av detta och då riggen är hög och spridarna (enkla) ordentligt bakåtsvepta alá Albin Nova. Hur gör ni andra med liknande riggar? Dvs 7/8 dels med svepta enkla spridare?

Tack på förhand
Mvh Erik
Varför inte följa den traditionella metoden genom att innan spridarna monteras på masten, sträcka upp toppvantet längs masten. Där vantet passerar spridarfästet så låser du vantet mot spridarnocken.

Saknas en låsskruv så använder du vulktejp. Dra åt hårt så sitter det som berget. Vanten ska inte flyta i spridarnockarna.

Det är ju ett faktum att man efter de första seglatserna varje år måste efterspänna riggen. Det är inte ovanligt att toppvanten slackar i lä innan man trimmat in det sista. Då ska inte spridarna åka kana upp och ner längs vanten.

Magic Erik
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 20:41
Ort: Göteborg

Re: Vinkel på vantspridare efter vantbyte.

Inlägg av Magic Erik » lör 13 jun 2009, 12:00

Glömde säga att spridarfästet sitter stenhårt på själva masten, men risken är ju att det blivit slitet med åren.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Vinkel på vantspridare efter vantbyte.

Inlägg av Mr Q » lör 13 jun 2009, 12:12

Var är det för båt?

Magic Erik
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 20:41
Ort: Göteborg

Re: Vinkel på vantspridare efter vantbyte.

Inlägg av Magic Erik » lör 13 jun 2009, 13:25

Finngulf 31...

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Vinkel på vantspridare efter vantbyte.

Inlägg av Mr Q » lör 13 jun 2009, 17:31

Jag har en liknande riggkonstruktion som du, med enkla svepta spridare. Och jag har helt flytande vantspridare för toppvantet i nocken. Det viktigaste är nog att de är i rimligt samma höjd, sen kommer de nog att "ställa in sig själva" på rätt vinkel bakåt/uppåt när du kranar hem på vanten.

Att förra ägaren hade någon hemmagjord tejplösning är nog inte mycket att fundera på. Jag skulle vilja påstå att 90% av alla enkelriggade båtar har flytande spridarnockar.

Bra att spridarfästet sitter hårt, då behöver du nog inte oroa dig. Största orsak till att spridarna kan sticka iväg i höjdled är väl slitet gods i sprintgenomföringen i själva spridaren. Om du inte har skruvade spridare förstås?

Är du osäker tycker jag du ska kontakta Seldén eller Benns, de kan ge kvalificerade råd. Ibland, bara ibland tenderar de dock att överdramatisera saker och ting. Att de med sina eventuella harmageddonprofetior får sälja mer riggutrustning bör inte ha med saken att göra, men känslan finns väl alltid där.

Dirken
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 30 jan 2009, 19:59

Re: Vinkel på vantspridare efter vantbyte.

Inlägg av Dirken » lör 13 jun 2009, 18:29

Det kan vara en trygghet att spridarn fäster lite i vantet med tanke på att det kan kroka i lite när man river en spinne.

Skriv svar