Inkoppling Nasa batterimonitor...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Lasse M
Diamantmedlem

Re: Inkoppling Nasa batterimonitor...

Inlägg av Lasse M » tor 11 jun 2009, 19:42

Va krångligt det verkar ha blvit :wink:

Har en BM1 inkopplad på förbrukarbanken enligt manualen och den fungerar förträffligt. Startbatteriet har jag lämnat därhän!
marcusli skrev:Min NASA har jag kopplat på mellan förbrukarbatteriets minus och förbrukarna (detta innebär rimligtvis pga delad minuspol att jag kör startmotorns ström genom shunten) och än har den inte brunnit av....

Jag har dock en fråga ang. ovan - jag får voltstyrka korrekt men tycker att förbrukningen i AMP alltid visar 0, å andra sidan räknar mätaren ner i takt med att jag förbrukar. När jag laddar via motor eller laddare noterar den detta och visar både volt och amp samt återstående laddtid till full et.c.

Jag har en 25 amp fast LEAB laddare, när den går på fullt visar nasan ung 9,5 amp laddning och när laddaren visar fullt och lägger sig på underhållsladdning visar nasa ~ 2 - 2,5 amp. Tycker dessa värden är för låga resp. höga??
Startströmmen går icke genom shunten så länge pluspolerna är separerade.
En underhållsladdning på 2,5 A verkar mycket. När våra batterier är fulla och obelastade så visar nasan 0A i laddström (kan fladdra lite men är justerbart i steg om 10mA vill jag minnas) men spänningen är något högre tack vare CTEK samt Maxpopwer. Kolla med annat instrument om det verkligen flyter någon ström!

Lasse

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 11 jun 2009, 20:23

Eilean skrev:
Guitar Nilsson skrev:Men då kan jag väl inte dra igång på enbart förbrukarna som jag är van vid?

Nu har jag slitit som fan med ett extra batterifack, vete fan om jag orkar böka nåt mer. vilket fall som helst måste jag dra om och skarva flera minusar om jag ska få dit Nasan. Just nu känns det som att jag kommer att lita på Seawolfs Battbrain. Jag är väldigt snål på ström också.
Vaddå dra igång på enbart förbrukarna? Har du, eller har du inte ett separat startbatteri??? What in hell is going on Hannele?

Om du inte har det, och kör en enda bank får du kanske problem med BM-1. Men det kanske kan gå att lösa om du istället för att kludda på guds alla forum och engagera varje stolle med skrivklåda kunde beskriva och skriva litet om hur ditt system ser ut så vi kan få iväg ett mail till NASA. Du kan ju knappast vara den ende på denna gudsförjätna planet som fallit offer för Seawolf´s läror och lockande ord.

Om du har ett separat startbatteri, varför skall du i den heliges namn envisas med att starta på förbrukningsbatteriet? Gör inte det, koppla BM-1 till förbrukningsbatteriets minuspol enligt dess anvisningar och det kommer bli frid på jorden och du får en fungerande BM-1.

Kappittj!?
Startbatteriet har jag bara som en extra säkerhet vid tex kortis i nåt av förbrukarna. Poängen att starta på förbrukarna är att generatorn då jobbar max direkt så fort motorn startar. Med bägge bankarna hopkopplade med ett relä sjunker laddningen avseärt, TWC-regulatorn tror att batterierna är mer laddade än de är. Startar jag på startbatteriet måste jag låta motorn gå en stund på det så det får hämta sig, sen koppla över till förbrukarna, om jag inte glömmer det. Jag får väl lära mig att vrida på batteriväljaren.

Idag gjorde jag klart mitt nya batterifack för startbatteriet som förut satt tillsammans med tre förbrukare. i det stora facket. Nu har jag fyra nya batterier där plus Seawolfs obönhörliga batterivakt där, sen sitter det mindre 60 amp startbatteriet i ett nytt fint fack med rejäla fastsättningsdoningar och flaggblå Servalacfärg till Konungens ära. (Oscar den andre) Så nu känns det bra trots ond rygg. :D
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 11 jun 2009, 20:51

Nu plockar jag ut minus på flera ställen i banken, det måste jag dra om ifall jag monterar Nasan bla fixa en lång fet minus från startbatteriet. Så hur beskriver jag systemet? Två batteribankar med manuell väljare/brytare för plussen. Alla minusar hopkopplade.

Och vaddå skriver överallt? Gör inte Delta-Gunnar det då? Den ende som är mer känd överallt än radioprataren från Ljusne. Det här med Nasainkoppling har jag inte ens tagit upp på klotterplanket ju. Bara efterlyst T lite.
I morrn bär det iväg för två dars rockfestival på Djurgårn så då blir det väl lite lugnt med skrivklåderiet från mig. Kanske det blir en spaningstur efter Eilean...
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 12 jun 2009, 07:49

Guitar Nilsson skrev: Och vaddå skriver överallt? Gör inte Delta-Gunnar det då? Den ende som är mer känd överallt än radioprataren från Ljusne. Det här med Nasainkoppling har jag inte ens tagit upp på klotterplanket ju. Bara efterlyst T lite.
I morrn bär det iväg för två dars rockfestival på Djurgårn så då blir det väl lite lugnt med skrivklåderiet från mig. Kanske det blir en spaningstur efter Eilean...
Såså! Såg jag inte nåt på Maringuidens Motorplank? Av alla ställen.
Är du på Djurgården? Slå en signal!

marcusli
Platinamedlem

Inlägg av marcusli » fre 12 jun 2009, 10:22

marcusli skrev:
Jag har två 70 ah batterier, det ena batteriets pluspol går direkt till startmotorn men de är sammankopplade minuspoler. Två brytare har jag, en för motor och en för förbrukning.

Min NASA har jag kopplat på mellan förbrukarbatteriets minus och förbrukarna (detta innebär rimligtvis pga delad minuspol att jag kör startmotorns ström genom shunten) och än har den inte brunnit av....

Jag har dock en fråga ang. ovan - jag får voltstyrka korrekt men tycker att förbrukningen i AMP alltid visar 0, å andra sidan räknar mätaren ner i takt med att jag förbrukar. När jag laddar via motor eller laddare noterar den detta och visar både volt och amp samt återstående laddtid till full et.c.

Jag har en 25 amp fast LEAB laddare, när den går på fullt visar nasan ung 9,5 amp laddning och när laddaren visar fullt och lägger sig på underhållsladdning visar nasa ~ 2 - 2,5 amp. Tycker dessa värden är för låga resp. höga??

Jag tycker något är skumt. Amperemätaren skall visa negativa värden vid förbrukning. Att du har en 2-2,5 A hög laddström vid fulladdade batterier på 140 Ah låter mycket tycker jag. Att laddströmmen snabbt sjunker vid laddning är normalt, men den bör vara motsvarande laddarens maximala kapacitet åtminstånde en kortare stund om batteriernas spänning innan laddning ligger på 12,5 V eller mindre.

Har du gjort hela kalibreringsrundan? Dvs programmerat in batteribankens Ah, temperatur och nollpunkten för strömvisningen och låtit BM-1 kalibrera sig mot ett strömuttag?
Särskilt det sista bör man göra om årligen om du vinterid har haft batterierna frånkopplade
Ja, något är skumt - igår kollade jag för första gången NASAN med motorn igång - då visar den DIScharge 0,3 amp konstant och spänning 14,x volt - man frågar sig hur är det möjligt? Det tycks vara lite oordining på mina elektroner....

Efter en stunds tomgångskörning visar mätaren 105% fulla batterier (stod på 85% vid start)

Något är definitivt felkopplat, jag funderar på inställningarna - ställde den på 70aH när jag installerade men borde nog ställt in 140aH givet gemensam negativ pol? Kanske är det så enkelt?
Seglar Forgus 321 - 1992

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 12 jun 2009, 12:21

marcusli skrev:
Ja, något är skumt - igår kollade jag för första gången NASAN med motorn igång - då visar den DIScharge 0,3 amp konstant och spänning 14,x volt - man frågar sig hur är det möjligt? Det tycks vara lite oordining på mina elektroner....

Efter en stunds tomgångskörning visar mätaren 105% fulla batterier (stod på 85% vid start)

Något är definitivt felkopplat, jag funderar på inställningarna - ställde den på 70aH när jag installerade men borde nog ställt in 140aH givet gemensam negativ pol? Kanske är det så enkelt?
Kanske är något felkopplat?
Om du har två 70Ah-batterier med gemensam minuspol därav det ena är start och det andra förbukning är det rätt att ange 70 Ah vid kalibreringen.
Men, hur har du kopplat shunten? Den skall ligga mellan förbrukningsbatteriets minuspol och den kabel som går vidare till startbatteriets minus.
Du har gjort all annan kalibrering ( temperatur, nollställning av ström och belastningsmoment)?

marcusli
Platinamedlem

Inlägg av marcusli » fre 12 jun 2009, 13:05

Shunten sitter direkt efter minuspolen, mellan batteriet och den enda minusledningen som fanns.

Jag har ett antal plusledningar ut från förbukarbatteriet men bara en minus, jag har inte helt klart för mig hur elsystemet är konstruerat, någon som har en idé?

- Två batterier, start resp förbrukar med gemensam minus

- Skiljerelä - LEAD EDR - efter att ha läst på lite http://www.kamafritid.se/pdf/E31-25_Bru ... rel%E4.pdf inser jag att den styr laddströmmen till startbatteriet i första hand och förbrukar i 2a.

- Laddare 25 amp

- Ett gäng förbrukare på det ena batteriet och direkt kopplat till startmotorn på det andra

- Två huvudbrytare motor resp. förbrukar (antar att motorbrytaren 'bara' bryter strömmen till tändningen eftersom startmortorn är kopplad direkt till batteriet

Innan jag meckade dit nasan var det orört från varvet, dvs standard 1992 - så inga fulkopplingar finns utom möjligtvis min....
Seglar Forgus 321 - 1992

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 12 jun 2009, 13:16

marcusli skrev:Shunten sitter direkt efter minuspolen, mellan batteriet och den enda minusledningen som fanns.

Jag har ett antal plusledningar ut från förbukarbatteriet men bara en minus, jag har inte helt klart för mig hur elsystemet är konstruerat, någon som har en idé?

- Två batterier, start resp förbrukar med gemensam minus

- Skiljerelä - LEAD EDR - efter att ha läst på lite http://www.kamafritid.se/pdf/E31-25_Bru ... rel%E4.pdf inser jag att den styr laddströmmen till startbatteriet i första hand och förbrukar i 2a.

- Laddare 25 amp

- Ett gäng förbrukare på det ena batteriet och direkt kopplat till startmotorn på det andra

- Två huvudbrytare motor resp. förbrukar (antar att motorbrytaren 'bara' bryter strömmen till tändningen eftersom startmortorn är kopplad direkt till batteriet

Innan jag meckade dit nasan var det orört från varvet, dvs standard 1992 - så inga fulkopplingar finns utom möjligtvis min....
Låter som det är rätt.
Och du har dubbelkollat alla anslutningar från shunt till BM-1....?
Och fortfarande - du har gjort kalibrering och alla inställningar....?
Och naturligtvis, du har dubbelkollat att shunten sitter på förbrukningsbatteriet, inte på start....

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 12 jun 2009, 13:49

Här är schemat. Det man gör vid inkoppling är att flytta minus-batterikabeln från förbrukningsbatteriet till shunten och sen sätter den medföljande kabeln mellan batteriminus och andra ändan på shunten.
Bilagor
Nasa_BM1.png
Nasa_BM1.png (53.85 KiB) Visad 1295 gånger

Skriv svar