Bocka pulpit?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Mr Q
Diamantmedlem

Bocka pulpit?

Inlägg av Mr Q » lör 06 jun 2009, 17:59

Vår båt som inhandlats på bästkusten, har råkat ut för en olycka. Pulpiten är helt krokig. Vem vet kanske en sne-seglare som tyckte det var en bra idé att damma in i kajen på Smögen?

Min fråga: Kan man bocka det rätt själv, eller måste en smed gå på den där? Finns det någon i 08-området som ni kan rekommendera? Självklart kan jag skruva loss den själv och åka till rätt person/firma.

Jaramaz
Diamantmedlem

Re: Bocka pulpit?

Inlägg av Jaramaz » lör 06 jun 2009, 19:36

blir aldrig bra om du försöker själv
å andra sidan finns det fler båtar med krokiga pulpitar - som det kan bli.
Det går ju att låta det vara, krokigheten som ett tecken på många äventyr.

Drar mig för att rekommendera någon i stockholmsområdet då jag inte bor där - vem som är bra skiftar med tiden.
Föreslår att du letar upp en "mindre" smed, som det går att prata med.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » lör 06 jun 2009, 19:54

Ok, tack för tips. Jag anade att det skulle vara svårt eller omöjligt att bocka det rätt själv. Problemet är att firman som sålde båten skulle åtgärda denna punkt som en del i en 10-punktslista. Problemet låg i inte bara att pulpit var krokad utan även att ett främre ben satt oskruvad ca 2 cm över däcksytan.

Utöver att bara 5 av 10 punkter på vår överenskomna lista blev åtgärdade och att samtliga av dessa fem blev bristfälligt åtgärdade, så kan det konstateras att denna punkt löstes genom att helt enkelt tvinga ned skiten i däck, med ett grossus med sika och en stor j-a mutter så ska nog f-nskapet sitta fast. Denna åtgärd och övriga lagningar på båten som ufördes av en firma mitt i centrala Göteborgs hamninlopp, ger bara ett endaste bestående intryck:

-Göteborgare har inte en aning om hur man sköter båtar!

Sådärja så var det sagt. (och nej single reef tampar indragna i bommen funkar inte. Och läckande propelleraxelör tätar sig inte själv. Och för stora batterier för batteriboxen blir inte bättre för att man tvingar ned dem och därmed krossar väggarna i boxen, och hela mastoppssnårskogen bör inte fästas i toppbeslaget, osv osv)

Kanske kan vi skicka 031 på kurs i 08-trakten så ni lär er något? :twisted: Men man kanske inte kan förvänta sig för mycket av ett folkslag som tycker att Bavaria är världens bästa båt.

marcusli
Platinamedlem

Inlägg av marcusli » lör 06 jun 2009, 20:23

Såja, såja - i vilken del av landet byggs HR, Malö, Najad et.c. sa du? Levereras de månne med krokig pulpit redan från varvet? :lol:
Seglar Forgus 321 - 1992

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » lör 06 jun 2009, 20:42

Åja, slå sig lagom för bröstet. Jag får väl kontra med Arcona, Linjett, Diva och Wasa för att nämna några. Litet seglingsgladare varv än "lasta i så mycket mahogny det går innan vattenlinjen sprängs"-Orustbåtarna.

Men men, jag får väl skylla mig själv eftersom jag inte lärde mig från första näsbrännan utan dessutom beställde ett segel från Tjörn, som inte bara hade fel travare (bra idé att kolla vilken mast som sitter på båttypen -innan- istället för att chansa på första bästa riggtyp) Dessutom var seglet 1 dm för högt så det blir ett finfint veck vid halshornet mot bommen.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » lör 06 jun 2009, 21:02

Vad är det för en båttyp vi pratar om? Årsmodell osv?

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » lör 06 jun 2009, 21:08

Ballad anno 73!

Nej det är det inte, årgången är en 89. Och jag har åtgärdat 65 punkter i vinter/vår på båten. Har nu ett tiotal kvar så den börjar ta sig. Bristerna reflekterades i priset, men jag måste säga att jag är förvånad hur man kan dra kablage, utan strappning, uppe på hatthyllan och därefter hängandes fritt i innertaket. Och ett larm med kablaget hänngandes i stora tejpade klasar under navbordet.

Sen är jag förvånad att en båtfirma i centrala inloppet till Göteborg verkar totalt likgiltig till att lämna kvalitet i överenskommet leveransarbete.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » lör 06 jun 2009, 21:18

Aha, ingen info fick man där... Jaja, Ballad anno 1979 kan vara riktigt fina de också. Välvårdade, fräscha, robusta med Ballad-kvalitet och med fina segel och topptrimmad ny Nanni kan de ha. Men jag beklagar dina problem med din båt, hoppas verkligen det löser sig.

Bara här i Uppsala, Boländerna, kan jag tänka mig ett antal rostfri-verkstäder som borde kunna få ordning på varje krokad pulpit. Sen, hur mycket kostar en ny, ingen förmögenhet? Kanske bara ett fåtal skumpaflaskor vid Gotland Runt?
Senast redigerad av 1 Tommy, redigerad totalt 0 gånger.

Lasse M
Diamantmedlem

Inlägg av Lasse M » lör 06 jun 2009, 21:19

Mr Q skrev:Vår båt som inhandlats på bästkusten, har råkat ut för en olycka. Pulpiten är helt krokig.
Tråkigt, men inga problem att åtgärda. Nu vet jag inte hur illa skadan är, men att försöka återställa medels bockning kan vara svårt. Bäst brukar vara att kapa bort den skadade delen och ersätta medels TIG-svetsning med nya rör. Så gjorde jag (eller rättare sagt fick hjälp med :wink: ) på ett mycket krokigt grabbräcke på en Maxi. Efter lite polering så syntes ingenting av skarven och hela konstruktionen var i "nyskick"!

Lasse

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » lör 06 jun 2009, 21:45

Jag tror inte heller man bockar tillbaka det snyggt utan det handlar om att kapa och svets i nytt (det går att få snyggt med flera olika svetsmetoder!).
Det kan hända att en ny blir billigare. Den gamla kan du sätta som som konstverk i trädgården. Du kommer säkert på ett lämpligt namn .......

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » sön 07 jun 2009, 10:42

Om inte en "rostfrittverkstad" klarar av att bocka en pulpit så att den ser ut som ny igen, är det fråga om en
mycket kraftig böjning eller folk som inte kan sitt jobb.

Jag har sett exempel på rejält böjda pulpitar som Argona i Torslanda återställt till nyskick utan kapning och svetsning.

Mats Brage
Diamantmedlem

Inlägg av Mats Brage » sön 07 jun 2009, 20:34

Hej,

Det finns två ställen på Lidingö som bockar och reparerar bl a pulpit. Jag lämnade min hos Bröderna Persons mekaniska som fixade det men några dagars varsel, och på båten så jag slapp demontera den. Kostade runt 1000 kronor om jag miss rätt med svetsning och material.

Hälsn
Scanner 391 nr 142

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » sön 07 jun 2009, 20:41

Tack för bra tips. Jag ringer dem.

mvh Q

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » sön 07 jun 2009, 23:50

Mr Q skrev:Åja, slå sig lagom för bröstet. Jag får väl kontra med Arcona, Linjett, Diva och Wasa för att nämna några. Litet seglingsgladare varv än "lasta i så mycket mahogny det går innan vattenlinjen sprängs"-Orustbåtarna.

Men men, jag får väl skylla mig själv eftersom jag inte lärde mig från första näsbrännan utan dessutom beställde ett segel från Tjörn, som inte bara hade fel travare (bra idé att kolla vilken mast som sitter på båttypen -innan- istället för att chansa på första bästa riggtyp) Dessutom var seglet 1 dm för högt så det blir ett finfint veck vid halshornet mot bommen.
Arcona - inreder inte dom sina båtar hos Kungshamns Marin? Dessutom har väl Arcona köpt företaget sen ett par år tillbaka?

Om jag inte är helt fel underrättad ligger Kungshamn på västkusten.

men jag har haft fel förr :roll:

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

barry
Diamantmedlem

Inlägg av barry » mån 08 jun 2009, 07:12

toaen skrev:
Arcona - inreder inte dom sina båtar hos Kungshamns Marin? Dessutom har väl Arcona köpt företaget sen ett par år tillbaka?

Om jag inte är helt fel underrättad ligger Kungshamn på västkusten.

men jag har haft fel förr :roll:

tommy
...och Wasa ska börja bygga sina båtar i Kina. Förvisso på kinesiska ostkusten, men inte får det mig på bättre humör den dag jag har råd med en Atlantic :(

Skriv svar