Motorbyte - vilket märke?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
HR312
Diamantmedlem

Motorbyte - vilket märke?

Inlägg av HR312 » tor 04 jun 2009, 20:05

Så här när motorn krånglar väcks ju tanken på en ny maskin (ca 30 hk). Frågan är ju bara vilken. Volvo Penta (och Yamnar) har ju den mycket stora fördelen att reservdelarna är lätta att få tag i (i vart fall i Norden). Detta är ju sannerligen ingen oväsentlig faktor.

Annars är jag imponerad av Lombardinis gångkultur - vibrationsfritt, tyst och mjukt, Men det är ju en intalienare (hur är det med med hållbarheten osv).

Annars verkar ju Kubota ha rykte om sig att göra de slitstarkaste dieslarna (nanni, Beta marin mfl) och det är såklart jätteintressant.

Sedan finns ju Mitsubishi-motorerna (exvis Vetus) vilka jag också har hört en del gott om.

Slutligen finns ju Kina-motorerna som jag nog inte riktigt skulle våga att köpa (kanske fel).

Alla höjer just sina motorer till skyarna men det intressanta är att lyfta fram synpunkter på de olika märkena som kanske inte är så fördelaktiga. Syftet med tråden är alltså att få fram uppgifter som inte är till fördel för det aktuella märket. Ribban behöver kanske inte läggas så högt så det går bra med sekundära uppgifter (har en kompis som har en Yanmar...)
Henric D

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem

Re: Motorbyte - vilket märke?

Inlägg av coppertail » tor 04 jun 2009, 20:22

Efter högst ovetenskapliga studier under ett antal båtmässor håller jag Lombardini ganska högt.
Iallafall i relation till priset. Detaljer som fastmonterad oljebytarpump imponerar.
Världens största tillverkare av smådieselar och leverantör till Vetus bla,
Italienarna har väll alltid byggt fina motorer? Bilarna brukar ju rosta bort innan motorerna ger upp iaf,

Annars är nog Yanmar svårslaget kvalitetsmässigt.

Volvo Penta, bygger de några egna konstruktioner övh,?

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tor 04 jun 2009, 20:30

HR312 skrev:.. Volvo Penta (och Yamnar) har ju den mycket stora fördelen att reservdelarna är lätta att få tag i (i vart fall i Norden). Detta är ju sannerligen ingen oväsentlig faktor. ...
Det där var en sanning med modifikation, minst sagt.... Varken Volvo Penta eller Yanmar har några kompletta reservdelslager i Sverige, Lombardini har två...
När jag beställt grejor från Rodahl har jag haft dom i brevlådan följande dag. På en VP-del kan du få vänta en vecka.. eller mer...

Här kan du läsa lite om Lombardini och en del andra: http://www.batbesiktning.se/Artiklar/Pd ... v04_04.pdf
Här finns lite tyckanden om andra motorer: http://www.batbesiktning.se/Artiklar/Batliv.php

:o
/T

Användarvisningsbild
Lars L
Platinamedlem

Inlägg av Lars L » tor 04 jun 2009, 20:54

8) När det var dags för motorbyte 2000 i min brors fiskebåt (Penta MD40), föll valet på en Iveco (Lombardini).
Jag hängde på och slängde ut min Penta MD21, pga. Pentas hutlösa, orealistiska reservdelspriser.
Min motor blev en 48 Hkr Iveco ett val jag inte ångrat, har kört den > 9 år 3000 tim, året runt utan problem.
Inga reservdelar förutom filter har behövts. Jag är helnöjd. Ångrar att jag inte valde ett hydrauliskt backslag.
Inget fel hitills på det mekaniska, men inkopplingarna är "hårda".
Ivecon har ett extra kilrepspår, varför en extra generator var enkel att montera.
När min bror byggde en ny fiskebåt var valet själklart, en Iveco 350 Hkr, den har gått problemfritt sen installationen 2004.
Motorerna är "prisvärda", bra backup från Iveco i Gbg, vid installation och driftsättning, (installerade motorerna själv).
Kan rekommendera Rodhal, marin som tillverkat min proppaxel, de är service inriktade och levererat reservdelar med vändande post

http://www.rodahl.se/

http://74.125.39.132/translate_c?hl=sv& ... MubElW9Lwg

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tor 04 jun 2009, 21:31

Jag har haft VP och Yanmar och jag tycker Yanmar är bättre. Den startar mkt lättare.
Men saildrive eller S-drev är att föredra framför rak axel. Jag kan inte komma på något bra med rak axel faktisk?

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tor 04 jun 2009, 21:55

Mr Q skrev:Jag har haft VP och Yanmar....
Jag med.. men jag tycker Lombardini är bättre...
Men saildrive eller S-drev är att föredra framför rak axel. Jag kan inte komma på något bra med rak axel faktisk?
Hålet genom skrovet blir betydligt mindre. Och vikten av hela installationen blir något lägre.

:o
/T

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » tor 04 jun 2009, 22:39

För mig är det Mitsubishi som gäller. Toppen i bilar och båtar. Solés variant har jag i båten. Tyvärr är någ många prislistor satta efter en risig kronkurs nu. Riktigt så dålig är ju inte kronan så det borde finnas lite marginal att pruta.
Vad gäller reservdelar så är det samma bränslefiler som VP (vad den gemensamma tilverkaren nu heter), oljefilter från Delphi.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » fre 05 jun 2009, 05:21

Du bör kolla upp vilka av motorerna som har kamrem eller andra saker som kräver omfattande skruvande för att åtgärda med fasta intervaller. Samt hur mycket elekronik som styr dem, och vad dessa moduler kostar. Sen kan du nog välja rätt själv.

Det råder en annan filosofi nu på motormarknaden tycks det. Förr var de gjorda för att hålla. I vart fall var det inget som var inplanerat att haverera om inte utbyten gjordes. Nu verkar de vara gjorda för att koppla en sugslang till ägarens plånbok...

Skulle jag byta till starkare motor idag skulle jag allvarligt överväga att köpa en bra begagnad av den gamla stammen och sen helrenovera den invändigt och utvändigt....

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » fre 05 jun 2009, 06:51

Swawolf tog upp en viktig aspekt, undvik kamrem i alla dess former i alla
applikationer utom racerbilar.

nanni och beta bygger på kubota som är stötstångsmotorer( de flesta)
Kubota finns i varannan trädgårdstraktor, reservdelar är vanliga(i den mån man behöver)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 05 jun 2009, 07:40

Mr Q skrev:.... Men saildrive eller S-drev är att föredra framför rak axel. Jag kan inte komma på något bra med rak axel faktisk...
Vikt, underhållskostnader, livslängd, robusthet och korrossionsbetändighet är några argument som poppar upp direkt. Och för dem som är vinterliggare är dreven en nackdel.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 05 jun 2009, 07:47

Jag är nog också inne på Kubotamotorerna, ev Mistubishibaserade. En del av dem relativt lågvarviga och de har ingen kamrem. Nu när allt fler biltillverkare gör ett "nummer" av att deras motorer inte har kamrem känns det ännu mer tveksamt i en marinmotor. Extra remskivor och fästen erbjuder nog de flesta idag.
En undran till Lasse L - de motorer du refererar till, har de kamrem?

Tomas E
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas E » fre 05 jun 2009, 09:56

Mr Q skrev:Men saildrive eller S-drev är att föredra framför rak axel. Jag kan inte komma på något bra med rak axel faktisk?
Hur ofta behöver man byta gummibälg om man har rak axel?
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » fre 05 jun 2009, 10:02

Ett bälgbyte vart 10:e år mot att få rumpshake varje tur?

janne
Diamantmedlem

Inlägg av janne » fre 05 jun 2009, 10:54

Bytte motor förra året. Efter mycket funderande där det till slut stod mellan Lombardini och Yanmar valde jag Yanmar. Trots ett högre pris och och mer "gammaldags" (förutom 4-ventiltopp) konstruktion. Det som avgjorde var min tro att andrahandsvärdet är högre med en Yanmar installerad. Eftersom jag ville ha ett tvåpoligt elsystem föll en del märken bort av den anledningen, liksom de med varvtal runt 4000 rpm. I den storleksklassen (75 hk) jag undersökte var ingen motor utrustad med kamrem.

Användarvisningsbild
KaptenKlant
Diamantmedlem

Inlägg av KaptenKlant » fre 05 jun 2009, 12:09

Intressant tråd. Jag bytte oxå motor förra året. det blev en Yanmar -igen. Mest för att den passade utan allt för mycket modifieringar, samt förstås för att det blev akutläge. Ironiskt nog var planen att göra enligt Seawolfs förslag och lyfta ur den gamla för renovering under den gångna vintern. Så här i efterhand hade det inte kunnat hinnas med så det var kanske bäst som skedde. Jag har dock en gnagande känsla av att de nya är 'känsligare' och inte på samma sätt gjorda 'för att hålla' dv s robusta och enkla som de äldre motorerna...

Lite sorgsen blir man ju när man upptäcker att det redan efter mindre än ett år börjar komma nån enstaka liten rostfläck. Hur F-N kan man lacka en småbåtsmotor så illa!! Det gör mig faktiskt upprörd.

Detta skulle väl kunna tala för de billiga kinesiska, som väl är en kopia på äldre Yanmar eller??

Då jag själv är långtifrån någon motorman skulle det vara intressant att höra synpunkter på 'kinamotor' från ex.vis Seawolf!
Kom ihåg att erfarenhet endast gör att man klantar till det mindre ofta!

Båtar : Southern Cross 35 - Tahiti. H-båt Sthlms N skärgård

Skriv svar